Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 1:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtsgeldig contract met helderziende?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2006 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Ik bedoelde eigenlijk een wetsbepaling waarmee je zou kunnen beargumenteren dat het "laten terugkeren van een vriend" strafbaar zou zijn.

Ok, dan begrijp ik nu wel waarom je geen bepaling kon bedenken.

Quote:
De wet gaat er niet van uit dat de wereld te beinvloeden is door helderziendheid, en heeft daar dan ook niet direct verboden voor. Strijd met de wet zie ik dus niet zo snel.

Ik denk zelf dat de wet neutraal staat tegenover die (on)mogelijkheid. Dus een belofte om iemand via helderziendheid een ongeluk te laten overkomen is in strijd met de openbare orde, maar om iemand bij een ex-geliefde terug te laten keren lijkt me in orde. Dat laatste zou een niet-helderziende bijvoorbeeld tot stand kunnen brengen via relatietherapie.

Aan de andere kant, als een helderziende echt iemands gedachten zou kunnen bepalen, zou strafbaarstelling wellicht wel op zijn plaats zijn Wink.

Wellicht speelt de onmogelijkheid wel een rol bij het vaststellen van de toerekenbaarheid van de tekortkoming. Als ik in ruil voor 10 euro beloof dat ik morgen de zon laat schijnen, en het blijft bewolkt, is de tekortkoming in de nakoming mij dan toe te rekenen? Of moet je dit zien als kansspel en rust er op mij slechts een natuurlijke verbintenis tot teruggave van het geld?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2006 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wellicht speelt de onmogelijkheid wel een rol bij het vaststellen van de toerekenbaarheid van de tekortkoming. Als ik in ruil voor 10 euro beloof dat ik morgen de zon laat schijnen, en het blijft bewolkt, is de tekortkoming in de nakoming mij dan toe te rekenen? Of moet je dit zien als kansspel en rust er op mij slechts een natuurlijke verbintenis tot teruggave van het geld?

Nou, voor 10 euro lukt het niet, maar als jij morgen met een vliegtuig waterabsorberend poeder op de wolken strooit, laat je ze oplossen en dan schijnt de zon. Dus dat is op zich een nakoombare overeenkomst. Ok, dit werkt niet als het hele zware wolken zijn, maar dat zou je dan op overmacht gooien.

Hier lijkt het er dus op dat er geen mogelijkheid tot nakoming is, en het medium zou dat moeten weten. Als ik een ovk sluit en ik weet nu al dat nakoming van mijn kant nooit gaat lukken (welke reden dan ook), is er dan toch een geldige ovk?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Nou, voor 10 euro lukt het niet, maar als jij morgen met een vliegtuig waterabsorberend poeder op de wolken strooit, laat je ze oplossen en dan schijnt de zon.

Er staat "Storm experts in the US have made a cloud vanish from the sky for the first time", maar ik dacht te weten dat er in de geschiedenis van de Sovjet-Unie rond de 1 mei-viering voorbeelden van prior use te vinden zijn.

Quote:
Dus dat is op zich een nakoombare overeenkomst. Ok, dit werkt niet als het hele zware wolken zijn, maar dat zou je dan op overmacht gooien.

Toch zit er iets raars in dat de toerekenbaarheid afhankelijk is van de stand der techniek.

In mijn boek vind ik overigens dat voorzienbaarheid van de tekortkoming voor rekening van de schuldenaar komt (via art 6:75 BW, in het verkeer geldende opvattingen). Dus als je bij het aangaan van de overeenkomst weet dat nakoming praktisch of theoretisch onmogelijk is, wordt de tekortkoming je gewoon toegerekend, dwz geen overmacht. Dit lost het probleem netjes op. De helderziende had beter moeten weten (en ik ook met mijn mooi weer belofte).

Quote:
Hier lijkt het er dus op dat er geen mogelijkheid tot nakoming is, en het medium zou dat moeten weten. Als ik een ovk sluit en ik weet nu al dat nakoming van mijn kant nooit gaat lukken (welke reden dan ook), is er dan toch een geldige ovk?

Als je niet van plan bent na te komen, kan er sprake zijn van een ontbrekende wil (art 3:33 BW). Als de wederpartij dit begreep of had moeten begrijpen, is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Als de wederpartij er echter op vertrouwde en had mogen vertrouwen dat je het meende, is er wel sprake van een overeenkomst (art 3:35 BW).

Ik denk alleen dat het wel mogelijk is om een overeenkomst aan te willen gaan terwijl je op dat moment al weet dat je niet na zult komen. Bijvoorbeeld wanneer ik je een auto verkoop die ik niet bezit en ook niet zal bezitten, in een poging jou geld af te troggelen.

Het enkele weten dat je niet zult nakomen lijkt me daarom niet doorslaggevend.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Quote:
Hier lijkt het er dus op dat er geen mogelijkheid tot nakoming is, en het medium zou dat moeten weten. Als ik een ovk sluit en ik weet nu al dat nakoming van mijn kant nooit gaat lukken (welke reden dan ook), is er dan toch een geldige ovk?

Als je niet van plan bent na te komen, kan er sprake zijn van een ontbrekende wil (art 3:33 BW).

Ik bedoelde eigenlijk dat ik wist of had moeten weten dat nakoming nooit had gekund. Ik wil best een ovk sluiten dat ik morgen de zon niet laat schijnen, maar het is dan evident dat me dat niet gaat lukken. Dus ik wil best maar het gaat niet.

Eigenlijk zou ik me dus al 1 seconde na het sluiten kunnen beroepen op overmacht die leidt tot blijvende onmogelijkheid tot nakoming. "Sorry, ik kan geen doekje over de zon hangen."

Quote:
Ik denk alleen dat het wel mogelijk is om een overeenkomst aan te willen gaan terwijl je op dat moment al weet dat je niet na zult komen. Bijvoorbeeld wanneer ik je een auto verkoop die ik niet bezit en ook niet zal bezitten, in een poging jou geld af te troggelen.

Wil je dan echt de overeenkomst? Want daaruit vloeit de verplichting tot levering voort, en die wil je niet. En het lijkt me dat als je het gevolg niet wilt, je de rechtshandeling ook niet wilt plegen.

Maar goed dat is dus wel wat ik bedoelde. Ik wil wel, maar ik had moeten weten dat ik dat niet kan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds