Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 11:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten een zware studie?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 9 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 13:28    Onderwerp: Rechten een zware studie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In afwachting van mijn allereerste rechten-college (gisteravond, het was leuk Smile) heb ik internet een beetje afgestruind.. Wat mij nogal opviel was dat lawschool in de VS als een van de zwaarste Academische studies wordt gezien, terwijl in Nederland men Rechten meer ziet als "wat te doen als je het echt niet meer weet". Nu is uiteraard mijn vraag: Wat vinden jullie er nou van? Wordt de studie in de VS overschat, in Nederland onderschat, of is het niet vergelijkbaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen idee hoe het met de niveau verschillen zit, maar wel weet ik dat het Anglo Amerikaans Privaatrecht absoluut niet vergelijkbaar is met het goederenrecht zoals wij dat hier kennen.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 17:59    Onderwerp: rechten een zware studie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Miriam,

Ik weet niet hoe het met de niveauverschillen zit tussen de verschillende rechtenstudies in de wereld, maar ik vind het wel vaak jammer dat rechten in de ogen van niet-juristen (en van rechtenstudenten/juristen Confused ?) gezien wordt als een soort laatste vluchtweg "waarmee je nog alle kanten uit kunt".

Zelf zie ik mijn studie beslist niet op deze manier, maar juist als een opstap naar een mooie carriere.

Trouwens, ook dichterbij huis (nl. in Frankrijk) is rechten een studie met veel aanzien die daar vergeleken wordt met geneeskunde.
Jammer dat het 'klimaat' in Nederland anders is. Waarschijnlijk zal dit ook niet veel veranderen... Rolling Eyes

In ieder geval zou ik zeggen: veel succes en plezier met je studie, ongeacht wat 'men' daarvan vindt! Smile

Groetjes,

Martine.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarom ben ik ook zo blij dat de rechtenstudie in Tilburg (in vergelijking met andere steden) in het eerste jaar héél zwaar is.*
Ik sprak een docente die mij letterlijk zei dat dat ook de bedoeling is.
Het kaf moet van het koren gescheiden worden, en dat dan liever in het eerste semester dan in het vijfde of zesde.


* En ga nu alstublieft niet zeuren dat dat niet zo is, want ik heb toevallig vandaag (weer) een 1e jaars tentamen gezien (van de Uni van Maatsricht)waar zelfs de honden geen brood van lusten.
Multiple choice met twéé open vraagjes voor Staatsrecht....
Ja zo kan ik de slagingspercentages ook hoog houden.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Daarom ben ik ook zo blij dat de rechtenstudie in Tilburg (in vergelijking met andere steden) in het eerste jaar héél zwaar is.*
Ik sprak een docente die mij letterlijk zei dat dat ook de bedoeling is.
Het kaf moet van het koren gescheiden worden, en dat dan liever in het eerste semester dan in het vijfde of zesde.


Tilburg was een eitje. Very Happy Ik bedoel daarmee dus te zeggen dat het nog moeilijker kan en mag. Wink En ja, het niveau op sommige andere universiteiten zoals Maastricht is idd belabberd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja niet iedereen is zo slim natuurlijk
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Tja niet iedereen is zo slim natuurlijk
Ik haal echt niet allemaal tienen hoor. Laughing Maar als je week naar week niets hoeft te doen en pas zeg maar een weekje voor het tentamen je aantekeningen hoef te pakken dan is de studielast wel erg laag. Niet dat ik dat zo erg vond. Wink

Trouwens zie ik ook wel in dat het heel persoonsafhankelijk is, ik ken voldoende mensen op de UvT die elke dag gewoon alles bij moesten houden omdat het anders niet te doen was.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou die discussie over welke uni beter is in Nederland gaan we hopelijk inderdaad niet weer voeren.

wat betreft rechten in het geheel...het is natuurlijk zo dat je altijd aan rechten kan beginnen als je voor een andere acedemische studies bent uitgeloot bijv. Dat je er zonder echte toelatingseise aan rechten kan beginnen is één ding...de studie daadwerkelijk afmaken is een tweede. Hoeveel mensen vallen er wel niet af na het eerste jaar...uit mijn werkgroep van het eerste jaar bijvoorbeeld, waarin je begon met 20 man, zaten er aan het eind van het jaar nog 7.

Ik hoor van veel dat mensen de ze studie toch te taai vinden, het is nou eenmaal theoretisch en dus veeeeeeel lezen. Dat gaat niet iedereen even makkelijk af. Denk niet dat het de bedoeling is van "die mensen" om rechten af te doen als een makkelijke studie, dat is het ook zeker niet, maar wel dat het makkelijk is om toegelaten te worden tot de studie...en dat is toch zo?
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
Nou die discussie over welke uni beter is in Nederland gaan we hopelijk inderdaad niet weer voeren.


Hahahaha gaan we inderdaad niet aan beginnen Ramonkey! Ik weet niet of er veel kwaliteitsverschil zit tussen de uni's in Nederland en de VS. Het is echter wel een algemeen bekend feit dat een hoop mensen rechten gaan studeren omdat ze niets anders weten.

En laten we eerlijk wezen, het is ook een logische keuze op dat moment. Met rechten kun je na je studie in feite alle kanten op, iets wat met het merendeel van de andere studiemogelijkheden niet het geval is. Niettemin merk je wel dat de mensen die het om deze reden gaan doen vaak niet door het eerste jaar heenkomen en uiteindelijk toch iets anders gaan studeren.

Ikzelf ben ook geen rechten gaan doen omdat ik niets anders wist, het was een zeer weloverwogen keuze die al langere tijd vaststond.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denk dat er tegenwoordig veel meer studies zijn die mensen gaan doen omdat ze niks anders weten, zoals psychologie en communicatiewetenschappen. Dat betekent nog niet dat daar iets mis mee is, degenen die het vak wel (gaat) interesseren zal er doorheen kunnen komen en degenen die er toch niks aan vinden vallen toch wel af.
Ik ben iig zoals velen hier geen rechten gaan studeren omdat ik niks anders wist maar omdat ik dat altijd al wou.

Ik zelf heb altijd het idee dat de studie in de VS veel minder voorstelt, maar dat heb ik eigenlijk bij alle studies in de VS als je ze tegenover studies in Europa zet. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten hoor.. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 22 sep 2004 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:

Ik zelf heb altijd het idee dat de studie in de VS veel minder voorstelt, maar dat heb ik eigenlijk bij alle studies in de VS als je ze tegenover studies in Europa zet. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten hoor.. Smile


Dat idee heb ik nou eigenlijk ook altijd bij de VS, hoewel mijn wiskundeleraar op het VWO altijd zei dat de wiskundelessen op de middelbare school in de VS van veel hoger niveau zijn dan bij ons.. maar ik heb ook heel erg het idee dat het in de VS heel erg van de school afhangt... maar ja, kan niet echt uit ervaring spreken.

In de VS is lawschool echt een big deal, zoek maar eens op een willekeurige online bookstore (amazone bv), er zijn minimaal 10 (en misschien zijn het er wel 30) boeken geschreven over "how to survive lawschool" (zelfs een "Lawschool for Dummies"!! I'm not kidding).

Aan de hand van mijn eerste twee colleges (Encyclopedie van de Rechtswetenschap en Inleiding Staats- en Bestuursrecht) ben ik er in ieder geval achter dat je veel moet lezen ter voorbereiding, waaronder lastige stukken van mensen die al 300 jaar dood zijn (Hobbes, Rousseau etc), maar dat het daarbij nog lang niet ophoudt, ik kom er nu achter dat ik o.a. mezelf wat beter bekend moet maken met de Europese geschiedenis en dat ik de actualiteiten moet gaan bijhouden. Dat is dus best veel werk, maar toch blijf ik het idee houden dat je het toch niet kan vergelijken met een medicijnen of natuurkunde studie... maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ik als niet-beta persoon daar anders tegen aan kijk dan iemand die een echt beta-mens is en juist alpha weer moeilijk vindt... en dan krijg je toch een appels en peren vergelijking...

Ik vind het wel jammer dat Rechten als de makkie-studie wordt gezien.. (en dat terwijl een aantal mensen in mijn collegezaal al "nee" zeiden op de vraag "bent u ooit in aanraking met recht geweest?", laat staan wat een groot deel van de "rest van de bevolking" daar op zou zeggen Rolling Eyes )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: wo 22 sep 2004 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
ik kom er nu achter dat ik o.a. mezelf wat beter bekend moet maken met de Europese geschiedenis.


Ik denk dat dat nog een van de moeilijkste zaken is voor de eerstejaars.
Want het juridisch jargon en de begrippen kun je nog leren, net als het leren beantwoorden van vragen. (Een tentamenvraag is meestal meer omvattend dan op het eerste ook lijkt.)
Maar geschiedenis die wordt je gewoon geacht te kennen en daar krijg je ook geen specifieke college's over (Rechtsgeschiedenis daargelaten).
Net zoals ik bemerkt heb in de afgelopen jaren dat Nederlands voor veel studenten een probleem is.
En dan dus niet het feit of je word met D of DT schrijft, (ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik het fout doe) maar meer het feit dat studenten niet weten of dat een woord Mannelijk Vrouwelijk of Onzijdig is en dan ook verkeerd ernaar verwijzen.
VB:

De Hoge Raad verklaarde in zijn vonnis de verdachte onschuldig aan het hem ten laste gelegde.
Hoe krom kun je een zin maken?????
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op wo 22 sep 2004 15:57, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 22 sep 2004 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog zoiets is denk ik de staatsinrichting, want er wordt(!) toch ook geacht dat je weet wat het verschil is tussen de Staten-Generaal en de 1e en 2e Kamer (oh nee, dat was hetzelfde Rolling Eyes ).. Ik heb echt een boekje over de staatsinrichting moeten lezen, want dat wist ik allemaal niet.. (nou heb ik mijn middelbare school op St Maarten, N.A. gedaan, dus ik heb de staatsinrichting van de antillen gehad, wellicht dat mijn "nederlandse" studiegenoten meer verstand hebben van de Ned. staatsinrichting)..

Maar het komt er dus op neer dat als je het goed wilt doen je hier en daar nog wat meer moet lezen dan alleen dat wat opgegeven wordt..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: wo 22 sep 2004 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de Staten-Generaal is, staat in de Grondwet. Kan je gewoon opzoeken. Dat is het voordeel van rechten dat je een hoop uit de wet kunt halen. Maar het is waar je zult een hoop moeten lezen. En het nieuws volgen is inderdaad ook niet onverstandig. Al vind ik het nieuws volgen nu niet iets dat je in het bijzonder als rechtenstudent zou moeten doen. Het is in algemeen wel handig om op de hoogte te zijn wat er in de wereld speelt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: do 23 sep 2004 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Ik bedoel daarmee dus te zeggen dat het nog moeilijker kan en mag. Wink En ja, het niveau op sommige andere universiteiten zoals Maastricht is idd belabberd.


Zo'n onzin heb ik echt nog nooit gehoord! Evil or Very Mad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 9 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds