Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 19:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtbank addressert onjuist tijdens procedure
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stevenb



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2014 9:35    Onderwerp: Rechtbank addressert onjuist tijdens procedure Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het begin van de herfst van 2013 ben ik gedaagd in verband met een openstaande vordering waar ik het niet mee eens was. Terwijl de zaak behandeld werd verhuisde ik naar een ander adres. Dit nieuwe adres vermeldde ik ook keurig in het briefhoofd van de correspondentie die ik met het kantongerecht had.

De rechter stelde een comparitie voor op een bepaalde dag, maar de juriste van de tegenpartij was verhinderd en dus kreeg ik via haar telefonisch het verzoek verhinderdata op te geven zodat een nieuwe datum voor de comparitie kon worden vastgesteld.

Vervolgens hoorde ik helemaal niets meer. Tot afgelopen week er opeens een stuk van een deurwaarder in mijn brievenbus lag. Het bleek een kopie te zijn van een vonnis wat in januari in deze zaak was gewezen.

Onderzoek aan mijn kant heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat de nieuwe uitnodiging voor een comparitie naar mijn oude woonadres is gestuurd en dat de deurwaarder daar destijds ook het vonnis heeft betekend. De rechtbank heeft tijdens het verloop van de procedure dus helemaal geen acht geslagen op het veranderde woonadres in het briefhoofd.

Ik vind dat door deze gang van zaken mijn kans is ontnomen om tijdens de comparitie tot een mogelijk minnelijke overeenstemming te komen met de tegenpartij en dat er daardoor geen eerlijke rechtsgang heeft plaatsgevonden. Kan ik op basis van het bovengenoemde via de voorzieningenrechter het huidige vonnis in deze zaak succesvol laten ontbinden zodat de zaak helemaal overnieuw gedaan zou moeten worden? Of is dit letterlijk een kwestie van (voor mij nu dure) 'pech gehad'?

Steven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat u in de GBA wel ingeschreven op het nieuwe adres?

U kunt verzet doen tegen het verstekvonnis binnen vier weken, nadat de akte van het vonnis aan u betekend is, zie art. 143 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Staat u in de GBA wel ingeschreven op het nieuwe adres?

U kunt verzet doen tegen het verstekvonnis binnen vier weken, nadat de akte van het vonnis aan u betekend is, zie art. 143 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

Het is geen verstekvonnis. Alleen beroep staat open (mits bedrag boven de appelgrens) of anders cassatie.

Als TS kan bewijzen de adreswijziging doorgegeven te hebben, is wellicht aansprakelijkstelling eerder aan de orde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: di 24 jun 2014 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet de eerste keer dat bij verhuizingsperikelen, rechtbankstukken naar een verkeerd oud adres worden gestuurd. Doorgaans neemt men bij aanvang van de procedure de adresgegevens op en als U bent verschenen neemt men klakkeloos aan dat dit uw adres is.
De griffier doet niet na elke procesverrichting onderzoek naar de juistheid van adresgegevens. Dat zou ondoenlijk zijn.
Akten van de zaak worden op zaaknummer geadministreerd en niet op adressen in de akten . Het is uw verantwoordelijkheid om er zorg voor te dragen dat de griffier het juiste adres heeft.

Anders ligt het bij een deurwaarder die het vonnis betekend. Hij kan alleen maar rechtsgeldig aan uw werkelijke GBA adres betekenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: di 24 jun 2014 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is dus, was op het moment van betekening het GBA-adres al het nieuwe adres? Zo nee, dan is het rechtsgeldig betekend, ook al woonde TS daar niet meer. Zo ja, dan is het niet rechtsgeldig betekend en kan m.i. het vonnis met rechtsgevolgen ook geen stand houden.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
stevenb



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2014 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in ieder geval mijn verhuizing tijdig digitaal doorgegeven aan de gemeente.

En zoals in de eerste posting al gemeld, in het briefhoofd van de begeleidende brief bij stukken die ik in deze zaak naar de rechtbank stuurde stond het nieuwe adres. Ik heb het niet specifiek extra genoemd omdat ik ervan uitging dat er een standaard controle van de adresgegevens plaats zou vinden.

Ik snap dat de griffie niet doorlopend de GBA raadpleegt, maar in geval van plotselinge afwijkingen van de adresgegevens gedurende de procedure zou ik dat wel logisch vinden.

Steven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2014 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De griffie doet helemaal niets met GBA. vanaf het moment dat de procedure loopt is het toch echt de verantwoordelijkheid van partijen zelf adreswijzigingen door te geven.

Een verandering in het briefhoofd, zonder verwijzing daarnaar, zal niet snel opgemerkt worden en kan imho niet als een deugdelijk doorgegeven adreswijziging worden gezien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds