Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 8:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht op ontslagvergoeding bij Bedrijfseconomische redenen?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ChrisL



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 15:40    Onderwerp: Recht op ontslagvergoeding bij Bedrijfseconomische redenen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen,

Ik zit in mijn maag met een ontslag dat voor mij is aangevraagd.
Aangezien dit een openbaar forum is wil ik niet al teveel details hier kwijt omdat de gehele procedure nog loopt maar ik zou wel graag jullie meningen willen horen.

Een aantal weken geleden (eind Mei) moest ik op kantoor komen bij de directie.
Daar vertelde ze mij dat, zij gezien de dramatische financiële situatie genoodzaakt waren ontslag voor me aan te vragen.

Ik werk(te) in een winkel waar ik filiaalbeheerder ben. Ik heb één collega die al mijn taken ook kan uitvoeren maar diegene heeft een jaarcontract. Verder werkt er ook nog een collega met een tijdelijk 20 uren contract.
Ik ben daar inmiddels 9 jaar in dienst en functioneer goed. Dit komt terug in al mijn functiebeoordelingen.

Ze kwamen met een voorstel om alles buiten het CWI om te doen en dit kwam neer op een uitbetaling direct van twee maandsalarissen (uitwerktijd) en één extra maandsalaris voor de bewezen dienstjaren.
Dit moest dan binnen een aantal dagen getekend worden.

Hiermee ben ik niet akkoord gegaan en heb een advocaat ingeschakeld.
De hele procedure loopt nog en tot op heden heb ik niets gehoord van het CWI.

Mijn vragen zijn nu:

Krijgen ze van het CWI de ontslagvergunning ook als het echt zo slecht gaat zoals ze zeggen (wat ik zeer betwijfel, maar niet kan hardmaken).

Stel dat ze de vergunning niet krijgen ben ik dan verplicht terug te gaan.

Heb ik recht op een ontslagvergunning?

alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chris, even een vraag naar aanleiding van je laatste vraag: werk je momenteel niet, dan? Want je moet je wel beschikbaar verklaren arbeid te verrichten, hoor! (Ook in het geval jouw werkgever heeft gezegd dat je maar naar huis moet gaan).

De werkgever kan inderdaad een ontslagprocedure starten via het CWI, waarin hij om bedrijfseconomische redenen jouw ontslag vraagt. De werkgever moet dan aantonen dat het inderdaad erg slecht gaat met het bedrijf. Wat ik me in jouw situatie wel afvraag: mogen de andere collega's wel blijven, dan? Of in elk geval hun contract uitdienen? Dan heb je daarin misschien een interessant protestpunt (afhankelijk van hoe lang zij nog moeten werken).

Je advocaat zal het je al wel gemeld hebben: verweer je in elk geval tegen dit ontslag.

In verband met je aantal dienstjaren bij dit bedrijf geldt voor de werkgever een opzegtermijn van 2 maanden. Als het CWI toestemming verleent, dan worden die 2 maanden met een maand verkort, maar er moet wel altijd minimaal een opzegtermijn van een maand (bedoeld wordt ook: een kalendermaand) in acht worden genomen. Dat heeft te maken met het gegeven dat de procedure via het CWI nu eenmaal tijd kost en men wil voorkomen dat werkgevers om die reden maar massaal naar de rechter gaan, omdat dat sneller gaat.

Als het CWI de toestemming niet verleent moet je werkgever je bij mijn weten in dienst houden. Het CWI kan overigens ook een voorwaardelijke toestemming verlenen. In dat geval moet jij wel weg, maar mag de werkgever het eerste halfjaar niet weer iemand in jouw plaats aannemen.

Het is heel verstandig van je dat je niet accoord bent gegaan met het voorstel dat je gedaan is. Daardoor verspeel je namelijk het geldend kunnen maken van je recht op WW na het ontslag.

Je zult binnenkort wel een brief ontvangen van het CWI, omdat de procedure verplicht de werknemer in staat te stellen verweer te voeren. Nogmaals: doe dat ook!!

Maar heeft je advocaat je deze dingen niet verteld?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ChrisL



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Simone,

Ik ben op non-actief gesteld. En dat heb ik ook op papier staan.
Verder heeft mijn advocaat een brief gestuurd dat ik wel beschikbaar blijf voor werk.

Mijn collega's mogen inderdaad blijven, en verder is er niets gezegd over beeindiging van hun contracten.
Dat weet ik omdat ik nog wel contact met sommige collega's heb.
Het is zelfs zo dat er oproepkrachten werken zonder contract en die hebben alle zaterdag nog gewerkt.
Je zou toch denken als het zo ontzettend slecht gaat dat daar geld op wordt bespaard en dat de eigenaren
zelf aan het werk gaan.

Mijn advocaat heeft me inderdaad aangeraden om hier tegen in verweer te gaan en ik ben ook tevreden met mijn
advocaat hoor. Het is alleen zo dat ik dit nog nooit heb meegemaakt en het maakt je gewoon een beetje onzeker.
Daarom wil ik graag zoveel mogelijk informatie.

Ik ben eigenlijk erg benieuwd of ik recht heb op de ontslagvergoeding.
Ik heb er namelijk wel 9 jaar, altijd met plezier, gewerkt en dan wordt je gewoon in ongeveer 30 minuten op
straat gezet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe is het zo dat die tijdelijke contracten gehonoreerd moeten worden. Het is dus ook gewoon op dit moment makkelijker om jou te ontslaan dan die anderen. En ja, het kan.

Overigens zou je baas waarschijnlijk goedkoper uit zijn door het halfjaar contract van je collega te ontbinden bij de kantonrechter, de oproepkrachten er uit te mikken en het werk verder te verdelen tussen jou en je andere collega. Nu moet ie jou tenslotte ook doorbetalen.

Daarnaast heeft tikSimone geen gelijk met de WW. Als je baas het initiatief neemt en jij geen verweer voert ben je niet verwijtbaar werkloos sinds 1 oktober 2006. (Ik word schijtziek van alle advocaten die de WW niet kennen en meteen onder dit motto protesteren)

En je ging zo goed Simone. Crying or Very sad

En op een ontslagvergoeding heb je in principe geen recht. Helaas. Tenzij er sprake is van kennelijk onredelijk ontslag, maar dat zal, zeker bij een bedrijfseconomisch ontslag van een 27-jarige niet snel aangenomen worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ChrisL



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Makkelijker om mij te ontslaan? Hoezo dat dan?

En waarom is er dan een afspiegelingsbeginsel in het leven geroepen?

Het lijkt me nu alleen een probleem als het CWI de vergunning niet afgeeft en het bedrijf me weer actief in dienst wil nemen.
Is er dan een optie zoals verstoorde arbeidsrelatie?

Verder zal ik de vorderingen hier posten en jullie op de hoogte houden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is makkelijker om iemand met een contract voor onbepaalde tijd te ontslaan middels een CWI- of kantonrechtersprocedure (wegens bedrijfseconomische redenen) dan om een contract voor bepaalde tijd open te breken.
Als iemand op basis van bijv. een jaarcontract is aangenomen, staat daar vaak in dat tussentijdse beëindiging NIET mogelijk is. Om dat contract dan open te breken is lastiger: men zal hard moeten maken waarom het écht niet mogelijk is om die persoon de resterende looptijd in dienst te houden.
Bovendien ben jij waarschijnlijk duurder dan de oproepkrachten en die personen met een tijdelijk contract (gezien jouw ervaring, leeftijd misschien, event. opleiding). Het behaalde financiële voordeel is dan ook groter...

(Even vanuit de werkgever bekeken, uiteraard zeer zuur voor jou.)
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom gezegd wordt dat het makkelijker zou zijn om jou te ontslaan snap ik ook niet. Tijdelijke contracten en nul-uren contracten zijn makkelijker weg te werken waardoor er al meteen een hoop minder is.

Wat ik zelf denk, ook gezien dat jij er 9 jaar werkt en alle tijdelijke krachten wel nog blijven, is dat jij gewoon een relatief dure kracht voor ze bent ten opzichte van de overige krachten. En dat ze jou om die reden kwijt willen.

Het is aan hen om aannemelijk te maken bij het CWI dat er bedrijfseconomische redenen zijn om jou te willen ontslaan en dat andere oplossingen (zoals contracten van anderen niet verlengen of zelfs ontbinden) geen mogelijk alternatief is. Maar.... let op: het CWI mag maar heel beperkt toetsen en gaat er vanuit dat de werkgever de waarheid spreekt. Als je dan een werkgever hebt die geen scrupules heeft en het geen probleem vindt om te liegen dat het barst, dan kun je er tegen in brengen wat je wilt, maar de kans dat het CWI daar iets mee doet is vrij klein. Is mijn ervaring althans.

Mocht het CWI toestemming verlenen (en op een enkele uitzondering na doen ze dat wel) dan kun je, indien je daar reden toe hebt, nog naar de kantonrechter toe stappen op basis van kennelijk onredelijk ontslag. Maar dan zit je weer aan een aantal eisen vast voordat het uberhaupt zinvol zou zijn om dat te gaan doen.

Ontslagvergoeding is niet verplicht, maar wordt via een kantonrechter meestal wel gewoon geregeld. Via het CWI ben je dus afhankelijk van je werkgever.

Qua verstoorde arbeidsrelatie: ik meen dat je dan inderdaad zelf ook naar de kantonrechter kunt stappen voor ontbinding van het contract, maar er zijn mensen die mij daarop wel eens hebben tegen gesproken dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 14 jun 2007 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, je kunt ook zelf om ontbinding vragen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 14 jun 2007 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M schreef:
Waarom gezegd wordt dat het makkelijker zou zijn om jou te ontslaan snap ik ook niet.

Omdat een contract voor onbepaalde tijd per definitie opgezegd kan worden, terwijl een contract voor bepaalde tijd, tenzij in het contract of CAO anders is bepaald, niet tussentijds opgezegd kan worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds