Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht en ethiek
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: za 28 feb 2004 0:20    Onderwerp: Recht en ethiek Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is een ingekorte versie van mijn bijdrage aan rechtsfilosofisch tijdschrift.


1 (Im)morele oplossing voor een dilemma
In situaties die niet beschreven en/of gecodificeerd zijn kan een advocaat voor een moreel en/of ethisch dilemma worden geplaatst, enerzijds het feit dat iedere verdachte recht heeft op een zo goed mogelijke verdediging en anderzijds het feit dat de advocaat weet dat de verdachte het ten laste gelegde feit heeft begaan.
Het verdedigen van een verdachte van wie iedereen weet dat het een schuldige is aan een zeer zwaar delict wordt dan ook snel binnen de media en de bevolking beschouwt als een verwerpelijke zoniet immorele handeling.
Een van de bekendste voorbeelden van een zogenaamde immorele advocaat in Nederland is mr. Abraham Moskowicz die een verdachte waarvan het algemeen bekend is dat deze een strafbaar feit heeft begaan tóch verdedigd.
Door zijn verdediging heeft hij in meer dan één zaak er voor gezorgd dat de verdachte ofwel vrijgesproken werd ofwel een zeer significante vermindering van zijn straf heeft gekregen.
Zijn redenering is dat iedere verdachte recht heeft op een adequate en gedegen verdediging ongeacht of deze een misdrijf of een overtreding heeft begaan.
Dit is volgens Scholten een juiste redenering zoals onder andere blijkt uit de zinsnede "dat daar de rechtszekerheid zwaar weegt, waar onze overtuiging wat behoort, ons zedelijk oordeel, niet meespreekt in de beslissing." en ik kan me hierbij volledig aansluiten.
Dit recht van een verdachte is daarnaast onder andere gecodificeerd in art. 6 lid 3 sub c EVRM, art. 14 lid 3 sub c van het BUPO (IVBPR) en art. 18 lid 1 GW.
Situaties buiten het ten laste gelegde feit dienen dan ook buiten beschouwing te worden gelaten zoals Scholten ook beschrijft aan de hand van zijn verwijzing, naar het voorbeeld van Hermann Isay, over de man die op latere leeftijd een kind verwekt.
Dit soort situaties pleit er voor dat er regelgeving komt die de advocaat verplicht om een verdachte te verdedigen ongeacht de morele tegenwerpingen van de desbetreffende advocaat.
Als dit niet het geval zou zijn zouden de rechten van verdachten zoals nationaal en internationaal gegarandeerd geschonden kunnen worden. In een zaak zoals die van Marc Dutroux zou het honoreren van de morele tegenwerpingen van de advocatuur kunnen leiden tot een onmogelijkheid van eerlijke berechting.
Ongeacht de hoogte van de straf zal Marc Dutroux dan kunnen doorprocederen tot aan het Europese Hof voor de Rechten van de mens op grond van een schending van het recht.

2 (Im)morele oplossing voor het dilemma
Anderzijds is de zéér morele advocaat Moskowicz in de media vrijwel onbelicht gebleven. Zowel mr. Max Moskowicz als zijn zonen hebben ooit geantwoord in een interview dat zij nooit een verdachte die verdacht wordt van antisemitisme zouden verdedigen door respectievelijk zijn eigen en hun vaders oorlogsverleden. Want ze zien in dat ze zo geremd zijn, dat ze geen goede verdediging zouden kunnen voeren. Wat wederom terugvoert naar de hoofdregel dat eenieder recht heeft op een adequate en gedegen verdediging ongeacht of deze een misdrijf of een overtreding heeft begaan. Als een advocaat vindt dat hij of zij zich niet geschikt acht om de best mogelijke verdediging te bieden aan de verdachte zal hij dan ook moeten weigeren. Dit is wederom een "onbeschreven" situatie, uit deze situatie blijkt dan ook een argument waarom er nooit regelgeving zal kunnen komen voor de advocatuur in dit soort principiële situaties. Wanneer dit wel zo zou zijn zou die regel het recht op verdediging van een verdachte kunnen schaden. De advocaat zal niet meer zijn of haar best doen maar alleen de taak uitvoeren die hem of haar opgelegd wordt en mogelijk niet de beste resultaten bereiken.

3 Immoreel handelen voor een morele oplossing?
Zoals ik hiervoor al beschreef zou een concreet geval als dat van Marc Dutroux kunnen leiden tot een schending van het recht als niet een advocaat hem zou willen verdedigen. Anderzijds is het ook niet mogelijk om een advocaat te dwingen, door regelgeving, om een verdachte zoals hem te verdedigen omdat dit niet zou leiden tot de beste resultaten.
Ik denk dan ook dat in het geval van Marc Dutroux mogelijk de beste handelswijze zou zijn om een zeer goede advocaat zoals Moskowicz hem te laten verdedigen. Niet zozeer om hem daarmee een minder zware straf te laten krijgen maar om het recht te laten zegevieren. Als Dutroux geen verdediging heeft krijgt hij geen straf, en door hem te verdedigen kan hij wel bestraft worden. Een typisch geval van immoreel handelen, een verdachte verdedigen die je op wil morele gronden niet wil verdedigen, voor een morele oplossing, het bestraffen van moreel verwerpelijk gedrag.

4. Conclusie
Concluderend valt dus te stellen dat het enerzijds noodzakelijk is dat iedere verdachte de best mogelijke verdediging krijgt om daarmee de rechtsgelijkheid in ere te houden, en dus een advocaat verplicht moet kunnen worden een verdachte te verdedigen. Een rechter is namelijk ook verplicht om recht te spreken in zaken die voor hem verschijnen en kan ook niet kiezen om geen beslissing te nemen. Terwijl het anderzijds niet te verantwoorden is om een advocaat te verplichten door dwingende wet- en regelgeving een verdachte te verdedigen. Dit zorgt er namelijk voor dat de advocaat zich (mogelijk) niet voldoende inzet en dat de verdachte daardoor alsnog niet de best mogelijke verdediging krijgt. Zoals uit het voorafgaande blijkt is het geen sinecure om regelgeving op te stellen voor het handelen van advocaten in bepaalde maatschappelijk gevoelige cases.
Enerzijds is er een heel zwaarwegend argument om wél regelgeving op te stellen en anderzijds ook een heel zwaarwegend argument om dit níet te doen. Ongeacht het feit of er wet- of regelgeving is, is onpartijdigheid van de advocaat dan ook noodzakelijk om er voor te zorgen dat deze zich niet in een kwalijk daglicht stelt in bepaalde zaken zoals die van Marc Dutroux.

"Het recht is te belangrijk om aan juristen over te laten."
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 29 feb 2004 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Net zo goed als dat het voor een rechter onmogelijk is om zich te onttrekken van een aan hem voorgelegde zaak, kan je dat laten gelden voor advocaten. Een rechter lukt het ook om uiteindelijk zijn eigen (morele) mening zodanig uit te schakelen dat hij een onpartijdig oordeel kan vormen. Hij moet wel, hij heeft geen keuze.
Het verschil zit hem er alleen in dat een rechter zijn morele tegenwerpingen niet volledig aan de kant hoeft te zetten, hij moet alleen beide kanten van het verhaal in overweging nemen en de bewijslast etc. bekijken. De rechter mag best, tot op zekere hoogte, de maatschappelijke gevoeligheid en zijn oordeel van rechtvaardigheid laten meetellen.
Een advocaat daarentegen moet wel volledig voor zijn client gaan.
Daarnaast zal wellicht de praktijk uitwijzen dat advocaten toch wel een manier vinden om onder verdediging van zo een client uit te komen, mocht er zulke wetgeving gemaakt worden.

Hier lijkt dus inderdaad sprake te zijn van een dilemma.

Maar in hoeverre is dit in de praktijk het geval? Wat de een verwerpelijk vindt, is voor de ander wellicht geen onoverkomelijk bezwaar. Is er in die zee van beschikbare advocaten niet eentje te vinden die er wel voor wil gaan? De Moscowiczen, bij voorbeeld, willen in principe iedere verdachte verdedigen behalve zij die verdacht worden van antisemitisme. Maar daar zijn toch wel weer andere advocaten voor te vinden?
Het 'spel van vraag en aanbod' zou dit soort problemen moeten kunnen oplossen voordat ze zijn ontstaan.

Dat het moreel verwerpelijk is dat i.c. Dutroux een heel goede advocaat krijgt en dus minder straf is mijns inziens een beetje een dubieuze stelling. De Moscowiczen krijgen meer gedaan dan hun collega's, maar ook in hun zaken heeft het recht zijn beloop gehad. Zij hebben hun succes niet behaald door corruptie of het overtreden van regels.
Voor de maatschappij voelt dit wellicht aan als 'onrechtvaardig'. Misschien is het dat zelfs. Maar het rechtssysteem vereist een eerlijk proces en een goede verdediging, ook voor hen die maatschappelijk al veroordeeld zijn. Dus ook voor Marc Dutroux.

Is het niet eerlijk om hem expres een goede advocaat te geven?
Is het niet eerlijk om hem expres een heel slechte advocaat te geven?

Of is deze lijn van denken het typische voorbeeld van 'het recht is te belangrijk om aan juristen over te laten'??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: zo 29 feb 2004 12:14    Onderwerp: Recht op optimale verdediging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een prima betoog en dito reactie.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 29 feb 2004 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoelde dus met dat een Moskowicz af en toe bijna misbruik maakt van het recht waardoor verdachten er beter van af komen.
Dat dit helemaal terecht is is logisch, verdachten betalen er immers voor, maar of dat je dit dan ook maar goed moet keuren.


NB bij het citaat "Het recht is te belangrijk om aan juristen over te laten." hoort eigenlijk een voetnoot die verwijst naar Frank Kuitenbrouwer.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet zeggen dat ik de Moscowiczen niet op de voet gevolgd heb de afgelopen jaren.
Kan je een voorbeeld geven van 'bijna misbruik maken van het recht waardoor verdachten er beter vanaf komen'?
Ik kan me voorstellen dat hij de dingen zo verdraait dat de verdachte in een beter daglicht komt te staan, maar de rechter is er toch bij om dat te nuanceren en een rechtvaardig oordeel te vellen?
Of ben ik nu te naief en te goedgelovig in het systeem?

En ja, goedkeuren... Eigenlijk kan je het pas goedkeuren als een verdachte precies dat vonnis te horen krijgt dat rechtvaardig is, vrijuit of schuldig met passende straf.
Maar rechtvaardig volgens wiens opvatting?

Is het niet praktisch onmogelijk om iedere verdachte de perfecte verdediging te geven? Zij die een heel goede verdediging zouden 'verdienen' (volgens wie?) moeten vaak genoegen nemen met een middelmatige advocaat. En verdachten die het slechtste en smerigste nog niet verdienen (volgens wie?) krijgen een betere verdediging.
Het is nou eenmaal niet perfect. En met dit soort grote, schandalige zaken komt die inperfectie extra naar de oppervlakte.

Dat wil nog steeds niet zeggen dat we het goed moeten keuren. Maar ik zie eigenlijk geen (praktische) oplossing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met misbruik maken van het recht bedoel ik bijvoorbeeld dat de rijken (anders heb je Moskowicz niet als advocaat) doorblijven procederen en klachten blijven in dienen en wat dies meer zij om daarmee een "normale" proces gang te frustreren.
Dat dit mag en dat ze in hun recht staan doet er niet toe, maar een andere advocaat zou gewoon zeggen tegen zijn cliënt "ga niet door. want ik schat je kansen klein in".
Maar Moskowicz blijft doorgaan met procederen met (af en toe) verbazingwekkend goede resultaten.
Dat kan twee dingen betekenen ofwel is Moskowicz één van de weinigen die zo goed zijn* ofwel heeft hij gewoon vaak geluk.**


*dat geloof ik niet want mr. G. Spong is naar mijn mening véél beter, en die bedrijft niet dezelfde praktijken.
** en ook dat geloof ik niet, want geluk gaat maar zó ver uiteindelijk.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 16:48    Onderwerp: Misbruik? "Normale" rechtsgang? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry Kafka, maar hier ben ik het fundamenteel met je oneens. Het procesgedrag dat jij aan bepaalde advocaten toeschrijft (en ik twijfel er niet aan dat dat inderdaad soms zo gaat) is behoudens een zéér beperkt aantal gevallen beslist geen "misbruik van recht" of belemmering van de "normale" rechtsgang. Iedere advocaat is gehouden een optimale verdediging te voeren en als hij bepaalde mogelijkheden of opties laat liggen dan kan hij zelfs door zijn of haar cliënt aansprakelijk gesteld worden.

En als er in een concreet geval sprake zou zijn van misbruik van recht (alle rechtsstelsels kennen misbruikexcepties) dan is het aan de rechter alleen om dat vast te stellen. Ik heb nu helaas geen tijd om dat wat verder uit te werken.

En deze draad begon zo mooi Crying or Very sad
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk dat het geen misbruik is van het recht snap ik ook wel, daarom zei ik ook dat dit mag en dat dat hun volle recht is.
Dat neemt echter niet weg dat sommige cliënten (en daardoor advocaten) door blijven procederen om het onvermijdelijke uit te stellen.
Dat er inderdaad door dit soort procesgang soms goede resultaten te behalen zijn vind ik ook geen slechte zaak begrijp me niet verkeerd.
Maar ik vind alleen dat dit niet altijd even evident is, ik kan me goed voorstellen dat er rechters zijn die denken "daar heb je die of die weer, die blijft maar klachten etc. indienen".
Dat is wat ik bedoelde met de "normale procesgang" frustreren.
Dat ik me hierbij (mogelijk) enigszins verkeerd heb uitgedrukt waardoor er een verkeerde indruk is gewekt spijt me dan ook.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 17:46    Onderwerp: Recht en ethiek... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Akkoord!

En weer even voor de humor onder het pannel door: een gouwe-ouwe van de helaas veel te vroeg overleden caberetier Fons Jansen.

In het kader van een actie van de vereniging voor het nut van het algemeen te Heilo, genaamd "Het Heilloos Streven", wordt een reporter de straat op gestuurd om te onderzoeken wat de mensen nog weten van bepaalde basale filosofische en bijbelse begrippen. Zo vraagt hij aan een voorbijganger: "Meneer, wat is ethiek?" De man mompelt "Ethiek, ethiek..." Dan gaat hem duidelijk een Idea branden: "Ah, meneer, een eettiek dat is een cafetaria!"
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Angel
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juriste






Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 8


BerichtGeplaatst: vr 05 mrt 2004 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Met misbruik maken van het recht bedoel ik bijvoorbeeld dat de rijken (anders heb je Moskowicz niet als advocaat) doorblijven procederen en klachten blijven in dienen en wat dies meer zij om daarmee een "normale" proces gang te frustreren.
Dat dit mag en dat ze in hun recht staan doet er niet toe, maar een andere advocaat zou gewoon zeggen tegen zijn cliënt "ga niet door. want ik schat je kansen klein in".
Maar Moskowicz blijft doorgaan met procederen met (af en toe) verbazingwekkend goede resultaten.
Dat kan twee dingen betekenen ofwel is Moskowicz één van de weinigen die zo goed zijn* ofwel heeft hij gewoon vaak geluk.**


*dat geloof ik niet want mr. G. Spong is naar mijn mening véél beter, en die bedrijft niet dezelfde praktijken.
** en ook dat geloof ik niet, want geluk gaat maar zó ver uiteindelijk.



Lees eens het boek Lawyers and Justice, An Ethical Study van David Luban, dat o.a. wordt gebruikt in het vak Beroepsethiek voor Juristen. Dit boek handelt over deze kwesties. Hoe ver mag en moet je als jurist voor je cliënt gaan?
Wat mij is bijgebleven uit dit vak is, kort gezegd, de drie stromingen:
- alles is geoorloofd in het belang van je cliënt (de Spongen en Moscowiczen), m.a.w. door je rechtenstudie heb je een ander kader en in dat kader bekijk je de onderhavig zaak;
- je moet het maximale voor je cliënt doen, met dien verstande dat je je wel aan de normen van de maatschappij waarin je je bevindt moet houden, m.a.w. je hebt weliswaar door je studie een juridische kader opgedaan, maar dat laat onverlet dat je, ook met deze kennis, wel in een maatschappijk staat die waarden heeft waarbinnen je dient te opereren. De maatschappij is het kader, maar je kijkt met een juridische bril;
- je mag alleen dat doen wat maatschappelijk aanvaard, m.a.w. je hebt je ook als jurist aan te passen aan de maatschappelijke normen.

De meeste juristen zullen in de tweede stroming zitten. Het feit dat m.n. een aantal strafrechtadvocaten zo vaak in het nieuw komt wordt nogal eens veroorzaakt doordat zij handelen volgens de eerste stroming. Het mag dan wel juridisch oirbaar zijn, je hebt uiteindelijk ook te maken met een maatschappij die kan oordelen dat bepaalde juridisch juiste beslissingen maatschappelijk niet verantwoord zijn. Het is juist deze discussie die interessant is (denk aan het op vormfouten vrij krijgen van een moordenaar of kinderverkrachter, juridisch gezien correct, menselijk gezien moeilijk te verkopen). In het civiele recht speelt dit overigens net zo, maar dat zijn minder spraakmakende zaken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 05 mrt 2004 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de tip, ik zal dat boek zeker eens gaan lezen.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2006 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er al wat over bekend?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst wil ik je een compliment geven. Ik heb het door jou geschrevene met interesse gelezen. Zoekende naar een oplossing kwam ik tot de volgende constatering.

Vanuit een ethisch/filosofisch gezichtspunt wordt een specifieke toestand welke mede gedomineerd wordt door het recht waargenomen. Enige juridische argumenten – alhoewel Scholten en Dworkin iets gemeen hebben - passeren de revue. In de eerste alinea wordt het juridische vereenzelvigt met het ethische/filosofische door zulks als grondslag te nemen. Bij mij rijst de vraag of dat wel als grondslag kan dienen. Want door zo’n uitgangspunt te hanteren ontstaat nu juist een moreel dilemma. Als het ware wordt de regel als algemeen erkende waarde geïntroduceerd zonder te reppen over de eventuele ongepastheid daarvan in concreto. Dan zien we dat er wel een concrete problematische situatie valt aan te wijzen en zoeken we zonder de grondslag in twijfel te trekken naar een oplossing. Dit brengt me tot de vraag of een grondslag welke in een specifiek geval resulteert in een moreel dilemma als zodanig wel plausibel is.

Ofschoon je uitgebreid motiveert waarom er kan worden uitgegaan van zulk een grondslag vraag ik me gezien vorenstaande af of daarmee wel kan worden volstaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds