Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht en ethiek
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AJvH



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat iedereen recht heeft op een advocaat. De crux zit, naar mijn mening, in de manier waarop hij de belangen van zijn cliënt behartigt. Wat dat betreft kan ik me goed vinden in de tweede optie die Juriste aandroeg:
Quote:
je moet het maximale voor je cliënt doen, met dien verstande dat je je wel aan de normen van de maatschappij waarin je je bevindt moet houden, m.a.w. je hebt weliswaar door je studie een juridische kader opgedaan, maar dat laat onverlet dat je, ook met deze kennis, wel in een maatschappijk staat die waarden heeft waarbinnen je dient te opereren. De maatschappij is het kader, maar je kijkt met een juridische bril;


Naar mijn idee houdt dat in concreto in dat een advocaat streeft naar een 'rechtvaardige' uitspraak. Ik weet dat iedereen anders over rechtvaardigheid denkt, maar over extreme gevallen zijn we het wel eens. Een advocaat die weet dat zijn cliënt het strafbare feit heeft begaan (bijv. moord), behoort dan niet naar een vrijspraak te streven. Ik denk echter niet dat een op een dergelijke manier handelende advocaat carriëre gaat maken...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een advocaat die weet dat zijn cliënt de moord heeft begaan, maar op een kapitale procedurefout stuit, behoort daarvan gebruik te maken.

De "maatschappij" heeft toch zelf bepaald dat bepaalde fouten tot niet-ontvankelijkheid of vrijspraak moeten leiden? Moet de advocaat daarvoor dan de ogen sluiten? Het is bovendien uiteindelijk de rechter die de consequentie trekt, bevindt deze zich dan in een maatschappelijk vacuüm?

Het is aan de Spongen en Moszkowiczen te danken dat een aantal jaar terug de grondslagtheorie van haar scherpste kanten is ontdaan. Inderdaad was de maatschappij bij nader inzien helemaal niet zo'n voorstander van domme vrijspraken, maar dat is niet aan een simpele advocaat om te bepalen, doch aan de politiek (en een beetje de rechter). De advocaat moet gewoon zijn werk doen. Net als de rechter en het OM.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AJvH



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had meer het oog op advocaten die weten dat de verdachte het strafbare feit heeft begaan, maar hun client aanraden te ontkennen. Dat advocaten een zaak winnen op procedurefouten is inderdaad een zaak van de wetgever.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou me eerlijk gezegd verbazen als veel mensen er een ethisch probleem in zien als een advocaat zijn cliënt aanraadt te ontkennen... als het bewijs niet rond te krijgen is, is dat de verdachte toch niet echt aan te rekenen.

Wanneer het qua bewijsmiddelen duidelijk is dat de verdachte het gedaan heeft, kan het in het belang van de verdachte zijn om te bekennen, en dan dient zijn advocaat dit ook aan te geven.

Als de verdachte om persoonlijke redenen wil bekennen, ben ik het met je eens dat de advocaat hem dit moet "toestaan". Tenzij het voor de advocaat duidelijk is dat de verdachte een valse bekentenis zou afleggen natuurlijk.

Maar als de verdachte nog aan straf kan ontkomen omdat het bewijs niet rond valt te krijgen, of (in mijn ogen erger) door vormfouten, dan dient de advocaat hier toch zijn best voor te doen, hetzij door aan te geven dat bekennen niet zo handig is, hetzij door de rechter te wijzen op die vormfouten.


Ik heb er intussen nog wat langer over nagedacht, en ik ben het eigenlijk helemaal niet eens met de quote van Juriste, dat de advocaat dient te werken binnen de normen van de maatschappij. Het is namelijk heel goed mogelijk dat de maatschappelijke normen helemaal niet "OK" zijn. In Nazi-Duitsland deden advocaten net zo hard hun best om verdachten in het gevang te krijgen als justitie en de rechters zelf. Dat paste perfect in de maatschappelijke normen van die periode. Iets dergelijks zou je kunnen concluderen voor het huidige tijdsgewricht, namelijk dat de advocaat van een terreurverdachte zijn best moet doen om zijn cliënt wegens "thoughtcrime" in het gevang te krijgen. Ik geef toe dat ik lekker overdrijf, maar het toont m.i. aan dat een advocaat gewoon de belangen van zijn cliënt moet behartigen. Anders kan een rechtsstaat niet goed functioneren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 19:05    Onderwerp: It's a sham and a mockery! (Woody Allen in Bananas) Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik heb er intussen nog wat langer over nagedacht, en ik ben het eigenlijk helemaal niet eens met de quote van Juriste, dat de advocaat dient te werken binnen de normen van de maatschappij. Het is namelijk heel goed mogelijk dat de maatschappelijke normen helemaal niet "OK" zijn. In Nazi-Duitsland deden advocaten net zo hard hun best om verdachten in het gevang te krijgen als justitie en de rechters zelf. Dat paste perfect in de maatschappelijke normen van die periode. Iets dergelijks zou je kunnen concluderen voor het huidige tijdsgewricht, namelijk dat de advocaat van een terreurverdachte zijn best moet doen om zijn cliënt wegens "thoughtcrime" in het gevang te krijgen. Ik geef toe dat ik lekker overdrijf, maar het toont m.i. aan dat een advocaat gewoon de belangen van zijn cliënt moet behartigen. Anders kan een rechtsstaat niet goed functioneren.


Helemaal mee eens! Applause
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marc Groenhuijsen, Kroniek van het strafrecht - Vormfouten
Quote:
Eerst en vooral moet worden benadrukt dat de essentiële procedureregels in een overgrote meerderheid van de strafzaken wel goed worden nageleefd. In één adem moet daaraan worden toegevoegd dat dit mede het geval is omdat er zulke zware sancties zijn verbonden aan de schending van wezenlijke vormvoorschriften. De politieman, de officier van justitie of de rechter die weet dat een fout kan leiden tot de vrijlating van een crimineel, zal extra zorgvuldig werken om een openbaar schandaal te voorkomen. De scherpe sanctie op vormverzuim vormt de beste prikkel om missers te vermijden. Bijgevolg zou het heilloos zijn om te veel ogenschijnlijk hinderlijke bepalingen te schrappen of om de rechtsgevolgen van ambtelijke fouten te verlichten. De voorspelbare consequentie daarvan zou immers zijn dat de betrokken functionarissen minder zorgvuldig te werk gaan. Rechtsregels zijn in principe lastig voor politie en justitie. Daarvoor zijn ze ook bedoeld. Wanneer er geen dwingende processuele redenen meer zouden zijn om de voorschriften desondanks stipt na te leven, ligt het voor de hand dat de macht van het overheidsapparaat op een ongecontroleerde wijze wordt ingezet tegen alle burgers. De kans dat rechtsbeschermende bepalingen dan nog hun doel zouden bereiken is niet groot. En in een rechtsstaat is dat niet te tolereren. Sophocles zei al dat niemand een heiliger plicht heeft om de wet na te leven dan degenen die zelf de wet hebben gemaakt en dienen te handhaven.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 15 sep 2009 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt me zeer juist.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MartinJan



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 169


BerichtGeplaatst: do 17 sep 2009 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over de morele kant van het advocaat zijn, maar ook andere openbare funktionarissen, heb ik mij al meer dan eens uitgelaten op dit forum, dat zal eenieder die dit forum regelmatig bezoekt niet ontgaan zijn.

Op morele gronden een zaak als advocaat weigeren is naar mijn mening ieders recht, zo een besluit moet je respecteren, en dan niet precies willen weten waarom precies, want dat is irrelevant aan het proces, of het nu antisemitisme, kindermishandeling, discriminatie of andere beladen moreel foutte casu zijn, iedereen heeft hier in dit land recht op een advocaat, hoe moreel fout je ook bent, dus als advocaat een moreel foute casus verdedigen is ook ieders recht en zo een besluit moet je respecteren.

Als in een casus een moreel foute partij geen advocaat heeft "die op het rechtsysteem vertrouwd" zal deze partij een "show-proces" krijgen waarmee iedereen al kan voorspellen wat de uitkomst is, er zijn landen genoeg in de wereld waar dat nog steeds voorkomt, gelukkig niet in nederland Wink

We leven met een straf-recht systeem in nederland, dus we moeten dan wel even volgens dat systeem werken want dat hebben we met zijn alle afgesproken, dat wil niet zeggen dat je moraliteit even opzij moet zetten bij moreel beladen zaken, dat moet je als advocaat ook niet bij minder moreel lijkende zaken doen.

Alleen al het feit dat er over moraliteit in ons rechtsysteem wordt nagedacht juig ik ten volle toe!

Ik vindt het een heel goed stuk, het zet eenieder op zijn manier aan het denken en houd de moraliteit in ere zonder afbraak te doen aan het rechtsysteem.
_________________
illegitimis nil carborundum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds