Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

RUG nederlands recht
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mlcta



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2008 21:35    Onderwerp: RUG nederlands recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Op dit moment ben ik nog ontzettend aan het twijfelen over waar ik zal gaan studeren. Ik zou daarom graag wat informatie over de studie Nederlands Recht aan de RUG willen hebben.

Graag de positieve en negatieve punten van de studie. Ook zou ik graag willen weten hoeveel tentamens herkanst mogen worden en of er bij veel colleges een verplichte aanwezigheid is.

Alvast bedankt voor de hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 01 mei 2008 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan je er inhoudelijk niets over vertellen omdat ik aan een andere uni studeer, maar heb je al met de zoekfunctie gekeken? Studeren aan de RUG is namelijk wel eens eerder aan de orde gekomen hier.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 01 mei 2008 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan je niet vertellen wat de positieve en negatieve punten zijn. Dat hangt er immers maar helemaal vanaf wat je belangrijk vindt en of je iets positief of negatief ervaart (dat hangt er nogal vaak vanaf hoe je tegen de zaken aankijkt.

De opzet van het onderwijs is enigszins aan verandering onderhevig omdat er een aantal pilots gelopen heeft dat rendementsverbetering ten doel had en het nog niet helemaal zeker is of die worden voortgezet of niet. Over een maand of twee kan ik je daar vast meer over vertellen als je dat wilt. Wat ik je wel kan zeggen ( Wink ) is dat er in zijn algemeenheid geen opkomstplicht geldt en dat je in ieder geval twee tentamenkansen per jaar hebt. Dat waren er altijd drie, maar de derde is bij wijze van proef (die waarschijnlijk permanent wordt) vervangen door een verlengd mondeling voor diegenen die minstens respectievelijk een 4 en een 5 hadden. In een mondelingvan een kwartier, dat relatief kort op de tweede kans volgt, kan je dan een 6 halen. Ik denk dus dat je uiteindelijk drie kansen per jaar hebt (een 4 en een 5 moeten immers wel te halen zijn als je een beetje je best doet).

De tweede pilot die afgelopen jaar liep was een bonusprogramma in het tweede semester. Studenten die zich bereid verklaarden de vier dan lopende vakken (Staatsrecht 1B, Burgerlijk recht 1, Bestuursrecht 1 en Strafrecht 1) intensief te volgen konden voor die vakken een half bonuspunt op het tentamen halen. Intensief volgen betekent dan 80% aanwezig en voorbereid zijn en bonusopdrachten maken als die er zijn. Het voordeel voor die studenten was dan dat ze in een werkgroep zaten met alleen maar studenten die waren voorbereid (waarin dus geen 'freeriders' zaten), ze door de goede voorbereiding een betere kans maakten het tentamen te halen, en ze dus een bonuspunt kregen. Momenteel wordt bekeken of dit programma volgend jaar wordt doorgezet en zo ja, hoe dan precies.

Dit voor zover een algemene indruk van onderwijs in het eerste jaar. Op deze pagina staat iets meer over Nederlands recht en hier staat iets meer over rechten studeren in Groningen (incl. link naar vakkenaanbod en studiegids).

Als je nog concrete vragen hebt hoor ik het wel? Wink
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mlcta



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 01 mei 2008 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heey

Dus je mag elk tentamen gewoon minstens 1 x herkansen. Dat is toch een stuk fijner dan bij de EUR waar je maar 2 tentamens per jaar overnieuw mag doen.

De pilot met dat bonusprogramma klinkt ook wel goed! Maar voordat ik beslis om aan de RUG te gaan studeren kom ik over twee maanden graag nog even bij je terug voor verdere informatie over de onderwijsveranderingen.

Wat betreft positieve en negatieve punten aan de RUG wilde ik gewoon weten wat studenten zelf als positief of negatief ervaren Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 01 mei 2008 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mlcta schreef:
Wat betreft positieve en negatieve punten aan de RUG wilde ik gewoon weten wat studenten zelf als positief of negatief ervaren Wink


Kan ik me goed voorstellen. Helaas kan ik je daarmee niet helpen (ik tel niet meer als student Wink).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 9:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Update: De pilot met het verlengd mondeling is met een jaar verlengd (die geldt overigens alleen voor propedeusevakken) en het werkgroepplusprogramma (het bonusprogramma) is ook voor volgend jaar vastgesteld.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds