Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ROW: Vriendendiensten in het economisch verkeer?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015 18:52    Onderwerp: ROW: Vriendendiensten in het economisch verkeer? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste juristen,

Ik heb een vraag met betrekking tot diensten die al dan niet in het economisch verkeer worden verricht. Het gaat dan over resultaat uit overige werkzaamheden. In het hoorcollege hier over is gezegd dat 'in het economisch verkeer' betekent dat alleen de werkzaamheden worden belast die niet in de privesfeer plaatsvinden. Onder de privesfeer vallen ook 'vriendendiensten'.

Echter, als ik verder kijk zie ik dat in sommige gevallen het noodzakelijk is om te toetsen aan de overige twee bronvoorwaarden voordeel beogen en voordeel verwachten volgens het arrest Nasi/Bami. Een van de situaties waarin je hier wel aan moet toetsen is als activiteiten in de persoonlijke sfeer plaatsvinden. Het gaat dan blijkbaar ook om vriendendiensten (voorbeeld van een student die voor medestudent een lamp ophangt). Maar, naar mijn idee kom je bij een vriendendienst al niet door de voorwaarde van het economisch verkeer heen.

Hoe zit het precies met vriendendiensten?

Een oude tentamenopgave ging bijvoorbeeld over een jongen die ging verhuizen en daarbij de hulp van twee vrienden inriep gedurende een weekend. Hiervoor kregen ze als vergoeding een ticket naar Ibiza. Ik zou zeggen: geen economisch verkeer dus onbelast, maar kan iemand mij vertellen hoe dit werkt? Is het wel belast omdat de vergoeding geen 'vriendenprijsje' is maar een aanzienlijk bedrag? En kom je dan op grond van de persoonlijke sfeer uit bij Nasi/Bami en het toetsen aan alle drie de bronvoorwaarden?
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de Cursus Belastingrecht Inkomstenbelasting er nog eens op nageslagen en kwam tot de volgende conclusie:

Van deelname aan het economisch verkeer is sprake als er buiten de gezinssfeer wordt getreden. Een vriendendienst vindt dus plaats in het economisch verkeer. Normaal gesproken is voordeel beogen en verwachten niet van belang inzake het arrest Medisch proefpersonen. Maar in casu is sprake van een activiteit in de persoonlijke sfeer, omdat er geen voordeel is beoogd. Immers, de reden dat de dienst werd verricht was vanwege de vriendschap en niet omdat er een vergoeding tegenover stond. In de casus waarbij twee jongens hun vriend hielpen met verhuizen zou het resultaat dus onbelast zijn op grond van het arrest Nasi/Bami, omdat sprake is van een activiteit in de persoonlijke sfeer.

Kan iemand vertellen of dit juist is? (bron: Cursus Belastingrecht IB 3.4.3.B.b5.I 2014-2015.
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2015 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het medische proevenarrest was wat kort door de bocht geformuleerd, vandaar dat de HR in het bami & nasi-receptenarrest de (rol van de) criteria voordeel beogen en voordeel redelijkerwijze verwachten heeft verduidelijkt. De hoofdregel is dat de opbrengst van werkzaamheden is belast, de uitzonderingen zijn:
- een positief voordeel is redelijkerwijze niet te verwachten; of
- het behalen van voordeel is niet het doel van de activiteiten.

Vooral de tweede uitzondering is soms lastig te onderbouwen. Dat vrienden worden ingeschakeld, betekent niet automatisch dat voordeel niet is beoogd. Als die twee vrienden elke klus aangrijpen om maar iets bij te verdienen en duidelijke afspraken worden gemaakt over de beloning, is het toch echt geen vriendendienst. Andersom, als die twee vrienden een verhuisbedrijf hebben, betekent dat niet automatisch dat geen sprake kan zijn van een vriendendienst. Je zal dan toch aan de hand van de feiten en omstandigheden moeten onderbouwen wat iemand´s ´state of mind´ was. Een belangrijke indicatie daarbij is of vooraf een (meer dan symbolische) vergoeding is overeengekomen, of de aanwezigheid van een duidelijk, ander doel (BNB 1960/200). Een nadere toelichting op dit punt in het bami- & nasireceptenarrest ontbreekt echter.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2015 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie Ronald78. Het tentamen heb ik inmiddels gehad en het ging erg goed. Vermoedelijk kan ik hier wel een 8 gemiddeld uit slepen (het was een 50% deeltentamen).
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds