|
Auteur |
Bericht |
Peter-paul
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 6
|
Geplaatst: do 13 apr 2006 14:59 Onderwerp: Punitieve sancties in gemeentelijke verordeningen |
|
|
Ik heb me vandaag verwonderd over het sanctiebeleid van gemeentes mbt bijstandsuitkeringen. Het blijkt dat gemeentes zogenaamde afstemmingsverordeningen maken op basis van de Wet werk en bijstand waarin staat dat er sancties worden opgelegd als de 'cliënt' zich niet houdt aan zijn verplichtingen. Deze sancties houden een korting in op de uitkering variërend van 10% tot 100%.
Mijn vragen luiden: zijn er algemene regels mbt sancties? Is het rechtvaardig om een sanctie van 50% op te leggen als iemand een afspraak niet naleeft? Het gaat dan om 400 euro. Voordat een rechter zo'n hoge boete oplegt moet je iets behoorlijk ernstigs gedaan hebben. Is die 50% in dat licht proportioneel en rechtvaardig?
Is het eigenlijk wel mogelijk om een sanctie van 100% op te leggen? Een bijstandsgerechtigde heeft geen reserve om op terug te vallen en zal dus gedwongen worden om schulden aan te gaan die hij vervolgens niet meer kan aflossen. Hoe is dit te rijmen met de Nederlandse grondwet (oa art. 20 lid 3) en het EVRM?
Is het juist als boetes en kortingen door de gemeente worden vastgesteld? Punitieve sancties moeten toch door de formele wetgever worden vastgesteld? Is dat in overeenstemming met de Nederlandse grondwet? Staat daar niet in dat boetes alleen bij wet mogen worden geregeld? Zie art. 89 lid 2 Grondwet. In dit verband is ook het Meerenberg-arrest van toepassing. |
|
|
|
|
Duch Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 13 apr 2006 16:40 Onderwerp: |
|
|
Meerenberg en art. 89 lid 2 Gw. zijn alleen van toepassing op AMvB's en daarvan is hier geen sprake. Punitieve sancties moeten op een wet in formele zin berusten. In dit geval zal dat de Wet Werk en Bijstand zijn. Zolang de genomen maatregelen te baseren zijn op die wet zal de Nederlandse grondwet zich daar niet tegen verzetten. De woorden 'zorg der overheid' (lid 1) en '[d]e wet stelt regels' (lid 2) uit art. 20 Gw. geven aan dat er zeker wel delegatie van bevoegdheid is toegestaan.
Ik zou zeggen dat de eis vanproportionaliteit inderdaad geldt, maar dat wil niet zeggen dat inhouding van een bepaald percentage van de uitkering op voorhand ontoelaataar moet worden geoordeeld. Dat hangt natuurlijk af van de overtreding in kwestie. Een sanctie van 100% kan bijvoorbeeld aan de orde zijn als iemand zwart blijkt bij te werken.
Is dit wat je wilde weten? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
|
Peter-paul
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 6
|
Geplaatst: do 20 apr 2006 21:59 Onderwerp: |
|
|
Als de formule in de grondwet luidt: 'bij de wet', dan is (sub-)delegatie verboden en is alleen de formele wetgever bevoegd regels op te stellen. In dit geval dus in de WWB.
In dat geval is het toch zo dat strafbepalingen alleen in de wet in formele zin mogen staan en de uitwerking eventueel wel in een lagere regelgeving (eingriff, legaliteitsbeginsel). Uitwerkingen in de zin van
herstelsancties mogen dus wel, maar punitieve sancties mogen niet in
een gemeentelijke verordening worden geregeld. De vraag is natuurlijk
wat het verschil is. Een voorbeeld. In de afstemmingsverordening van
een gemeente staat dat als een 'client' een afspraak met de sociale dienst verzuimt, hij een korting op zijn bijstandsuitkering krijgt van 10%. Hoe kan dat een herstelsanctie zijn? Volgens mij is dit een duidelijke punitieve sanctie en dus in strijd met het legaliteitsbeginsel. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: do 20 apr 2006 22:57 Onderwerp: |
|
|
Peter-paul schreef: | Als de formule in de grondwet luidt: 'bij de wet', dan is (sub-)delegatie verboden en is alleen de formele wetgever bevoegd regels op te stellen. In dit geval dus in de WWB. |
De uitdrukking waar je op doelt is "bij de wet te regelen". Zodra een vorm van het werkwoord regelen wordt gebruikt (of de constructie "krachtens de wet", of het woord "regels") is er sprake van bevoegdheid tot delegatie.
Quote: | Uitwerkingen in de zin van herstelsancties mogen dus wel, maar punitieve sancties mogen niet in een gemeentelijke verordening worden geregeld. |
Gemeentelijke verordeningen mogen wel degelijk punitieve sancties bevatten. Artikel 154 Gemeentewet is hiervoor de grondslag. Dit is dezelfde constructie als in de Wegenverkeerswet waarin overtreding van het reglement verkeersregels en verkeerstekens strafbaar wordt gesteld (zie art 177 lid 1 sub d WVW). Dit is niet in strijd met de grondwet, omdat "wettelijke" in art 16 Gw doelt op materiële wetgeving.
Wat betreft het sanctiebeleid mbt bijstandsuitkeringen, wil ik eerst eens naar de WWB kijken voor ik er wat over zeg. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: do 20 apr 2006 23:03 Onderwerp: |
|
|
En dat was eenvoudiger dan gedacht. Art 8 lid 1 sub b juncto art 18 lid 2 WWB lijkt me de wettelijke basis voor waar het hier om gaat. |
|
|
|
|
abraxes
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1624
|
Geplaatst: vr 21 apr 2006 3:13 Onderwerp: |
|
|
Omtrent reparatoire en punitieve bestuurlijke sancties met betrekking tot de WWB is dit eveneens interessant.
(wellicht overbodig:zoek op 'punitieve') |
|
|
|
|
abraxes
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1624
|
Geplaatst: vr 21 apr 2006 14:48 Onderwerp: |
|
|
Interessante vraag, Peter-Paul. Kennelijk is de insteek geweest zo’n afstemming niet als een punitieve te kwalificeren (zie link). Dit was wel anders bij de voorloper van de WWB, de ABW. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: vr 21 apr 2006 16:37 Onderwerp: |
|
|
Het relevante stukje:
Quote: | Over de relatie tussen artikel 18 [18] Wwb en artikel 6 EVRM merkt het kabinet het volgende op. Artikel 18 [18] heeft een preventief karakter, het beoogt niet zo zeer om - in juridische termen gesproken - "opzettelijk leed toe te voegen" - wat één van de belangrijkste kenmerken is van de zgn. "punitieve sanctie" - maar veeleer om de cliënt te stimuleren om zijn of haar gedrag in de toekomst te verbeteren. Deze doelstelling wordt het beste geïllustreerd door de bepaling dat de gemeente gehouden is om een besluit binnen "een door hem te bepalen termijn die ten hoogste drie maanden bedraagt" te heroverwegen. De verlaging van de uitkering is, samenvattend, gericht op het bewerkstelligen van een legale situatie en dientengevolge te kwalificeren als een "reparatoire sanctie". En valt daarmee niet onder artikel 6 EVRM. |
Over de juistheid van deze redenering valt natuurlijk te discussiëren. Ik moet zeggen dat ik moeite heb het reparatoire te zien. Een uitkeringstrekker vertoont "ongewenst gedrag". Daarop wordt zijn uitkering (tijdelijk) verlaagd, om hem dit gedrag af te leren. Wat wordt nu gerepareerd? Het bijsturen van toekomstig gedrag vind ik geen reparatie. Dan zou ook een verkeersboete reparatoir zijn: gericht op het bijsturen van het ongewenste verkeersgedrag. De redenering van het kabinet lijkt me niet houdbaar. (Wat niet wil zeggen dat de sanctie niet opgelegd kan worden; het opleggen moet m.i. echter voldoen aan de eisen van art 6 lid 2+3 EVRM.) |
|
|
|
|
abraxes
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1624
|
Geplaatst: zo 23 apr 2006 21:42 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Over de juistheid van deze redenering valt natuurlijk te discussiëren. |
Mee eens, derhalve onderzocht ik of zulks gaande is geweest gedurende een geschil. Er wordt in de jurisprudentie wel verwezen naar de visie van de wetgever. Ik heb geen informatie gevonden waaruit blijkt dat er sprake is van een punitieve 'sanctie' als we het hebben over afstemming in het algemeen. Mocht iemand hier meer over weten dan hoor ik dat graag. Wel wordt een bepaald type afstemmingsbesluit gekwalificeerd als punitief. Verder blijkt uit hetzelfde arrest dat de formele wetgever het niet wenselijk acht dat een gemeente in verband met de WWB punitieve maatregelen kan opleggen. Zie onderstaand arrest.
LJN: AU6702, Rechtbank Maastricht, AWB 05 / 2197 WWB VV |
|
|
|
|
Peter-paul
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 6
|
Geplaatst: zo 23 apr 2006 21:42 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, ik heb ook moeite om het reparatoire element te zien.
Daarnaast blijft het bezwaar staan dat ik aan het begin van de discussie heb genoemd: de proportionaliteit. Waar de regering elk jaar meerdere malen met de tweede-kamer debatteert over 0,2 procent meer of minder voor de minima, kan een gemeente 'zomaar' TEN MINSTE 10% korten
op de bijstand. Dat is het bedrag waarvan de wet zegt dat het het bestaansMINIMUM is. Let wel: het gaat niet om zeer ernstige vergrijpen als zwart bijwerken of werkweigering, nee het gaat om bijv. het missen
van een afspraak bij een ambtenaar.
Terwijl ik deze merkwaardige gang van zaken op het lagere regelgevings-en uitvoeringsniveau bestudeer valt mijn oog op nog een interessant
punt. Het gaat over mandaat. In het geval van (mogelijk) punitieve sancties die worden opgelegd naar aanleiding van een gemeentelijke
verordening, kun je je afvragen WIE dat mag doen. Meestal wordt de
beschikking gemaakt door een 'unitleider' van de sociale dienst die
gemandateerd is door het college van B&W. Is dat acceptabel? Vergelijk
dit eens met een uitspraak van de HR van 23 sept 2003 (LJN AG3621) die
gaat over mandaat. De HR overwoog oa.
- mandaat aan een ondergeschikte is niet toegestaan als "(..) dit ernstige gevolgen kan hebben voor iemands professionele werkzaamheden en zijn privé-leven (..) de aard van de bevoegdheid verzet zich tegen de uitoefening daarvan door een gemandateerde".
Als een ambtenaar 50% kort op een uitkering waardoor bijv de huur niet
meer kan worden betaald, lijkt mij dat minstens een ernstig gevolg voor
het privé-leven.
Bedenk dat al deze discutabele juridische handelingen buiten het zicht van regering en staten-generaal plaatshebben en ten koste gaan van de
allerzwaksten die geen idee hebben dat hen (mogelijk) onrecht wordt
aangedaan! |
|
|
|
|
abraxes
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1624
|
Geplaatst: zo 23 apr 2006 22:10 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Bedenk dat al deze discutabele juridische handelingen buiten het zicht van regering en staten-generaal plaatshebben en ten koste gaan van de
allerzwaksten die geen idee hebben dat hen (mogelijk) onrecht wordt
aangedaan |
Ik zou willen aannemen dat de wetgever zelf dergelijke praktijken mogelijk maakt door zo'n wet in het leven te roepen. Misschien heb je
hier wat aan. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: ma 24 apr 2006 2:32 Onderwerp: |
|
|
Misschien kan Peter-paul nader aangeven wat de omstandigheden zijn die tot de sanctie van 50% aanleiding hebben gegeven. Volgens het door Abraxes aangehaalde vonnis AU6702 mag de sanctie geen punitief karakter hebben, omdat de toelichting op de WWB aangeeft dat het niet om punitieve maar om reparatoire maatregelen gaat.
Als de omstandigheden alleen maar kunnen wijzen op een punitieve maatregel, zoals in die zaak, is de sanctie dus niet in de haak. Blijft over de vraag of een sanctie op grond van art 18 WWB niet automatisch al punitief is... voor mij valt het onderscheid tussen punitief en reparatoir niet samen met het onderscheid tussen vergelding en preventie. Een punitieve maatregel kan heel goed gericht zijn op preventie, en een reparatoire sanctie is volgens mij niet preventief bedoeld, maar, zoals het woord zegt, herstellend: onterecht uitgekeerde bedragen kunnen op latere termijnen worden ingehouden, maar niet meer dan dat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Peter-paul
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 6
|
Geplaatst: ma 24 apr 2006 21:26 Onderwerp: |
|
|
Quote: | [quote="bona fides"]Misschien kan Peter-paul nader aangeven wat de omstandigheden zijn die tot de sanctie van 50% aanleiding hebben gegeven. Volgens het door Abraxes aangehaalde vonnis AU6702 mag de sanctie geen punitief karakter hebben, omdat de toelichting op de WWB aangeeft dat het niet om punitieve maar om reparatoire maatregelen gaat. |
Mijn dank aan Abraxes voor het verhelderende vonnis.
Het is nu duidelijk dat punitief straffen in een gemeentelijke verordening, met als grondslag de WWB, niet toegestaan is.
Nu de praktijk! Dit voorbeeld komt uit de Afstemmingsverordening WWB 2005 van de gemeente Maastricht.
Plicht tot arbeidsinschakeling
Bijv. art.6.2a. het niet of onvoldoende meewerken aan een onderzoek
naar zijn mogelijkheden tot arbeidsinschakeling;
Levert de volgende 'straf' op:
art. 7.1b. vijftig procent van de bijstandsnorm gedurende een maand
De inlichtingen- en medewerkingsverplichting
Bijv. art 9c. Het niet of niet behoorlijk verstrekken van inlichtingen over feiten en omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de arbeidsinschakeling of het recht op bijstand, voor zover dit niet heeft geleid tot een ten onrechte of tot een te hoog verleend bedrag van bijstand.
Levert de volgende 'straf' op:
Art. 10.1a tien procent van de bijstandsnorm gedurende een maand
Let op de omschrijving 'niet of onvoldoende'. Onder 'onvoldoende' kan
zo ongeveer elke gedraging vallen. Mijns inziens gaat de gemeenteambtenaar met het vaststellen van straffen hier op de stoel van
de rechter zitten. Als je de verordening leest is het overgrote deel
van de straffen punitief. En dus ongeoorloofd.
Zie: http://www.maastricht.nl/maastricht/show/id=154752 |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: ma 24 apr 2006 22:46 Onderwerp: |
|
|
Peter-paul, misschien kun je iets objectiever blijven. Je tikt stukjes van de verordening over, maar zet er zelf 'straf' tussen. Ik wil je best helpen met het vinden van argumenten, maar niet als je zelf alles gekleurd probeert te presenteren.
Punitief sanctioneren op basis van de WWB kan dus niet. De rechtsvraag is of de sancties die genomen worden punitief zijn. Gezien de uitspraak die Abraxes vond spelen hierbij alle omstandigheden van het geval een rol. Dezelfde sanctie kan in het ene geval punitief zijn, maar in het andere geval wellicht wel reparatoir. In ieder geval laat die uitspraak nog alle ruimte open daarvoor.
Een abstracte toetsing van de verordening is daarom misschien niet juist.
Het is goed te verdedigen dat niet meewerken aan informatieverschaffing de bewijslast omdraait, zodat de gemeente ervan uit mag gaan dat er maar recht is op 50% van de uitkering, tenzij of totdat de uitkeringsgerechtigde feiten aandraagt die bewijzen dat hij/zij recht heeft op een volle uitkering. Zo werkt het in belastingzaken ook, en dat is geen punitieve maatregel. Zo bezien kun je de bepalingen die je aanhaalt heel goed zien als richtlijnen tot het vaststellen van de hoogte van de uitkering.
Het is overigens interessant dat art 12 van de verordening aangeeft dat geen sanctie wordt getroffen indien een (echte) strafvervolging wordt ingesteld. Geeft een beetje de indruk dat dit wegens ne bis in idem is, maar dat beginsel speelt niet bij een combinatie van een reparatoire sanctie en een straf.
De artikelen 13 en 14 hebben overigens veel meer weg van strafbepalingen. Artikel 14 is eenzelfde (of dezelfde?) bepaling als waar het vonnis van Abraxes over gaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Peter-paul
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 6
|
Geplaatst: ma 24 apr 2006 23:40 Onderwerp: |
|
|
Niet overdrijven Bona fides, het gaat alleen om het woordje 'straf' en dat heb ik voor de duidelijkheid tussen apostrofjes gezet. Bovendien gaat deze discussie over (punitieve) straffen in gemeentelijke verordeningen. |
|
|
|
|
|