|
Auteur |
Bericht |
producent1
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 2
|
Geplaatst: vr 11 jul 2014 9:13 Onderwerp: Producent vs Ontwikkelaar |
|
|
Beste forum leden,
Ik heb een eigen bedrijf die een apparaat ontwikkelt en produceert waarop software draait die door een ontwikkelaar is geschreven. Deze ontwikkelaar heeft exclusief recht om de software te ontwikkelen voor het apparaat.
Wij (producent) betalen ontwikkelaar een licentie per apparaat. Ontwikkelaar ontwikkeld software op eigen risico. Een prognose van de te verkopen aantallen is opgenomen in contract.
Om nu niet oneindig door te ontwikkelen is er een voorbehoud in het contract die spreekt over een basisversie (partijen genoegzaam bekend). Over nieuwe functionaliteiten moeten nieuwe afspraken worden gemaakt.
Nu hebben wij dit afgekocht in een addendum waarin garantie, onderhoud en nieuwe ontwikkelingen worden afgekocht in een support fee per jaar/per apparaat.
Nu is het zo dat de financiële situatie van de ontwikkelaar wat penibel is waardoor er geen tijd in doorontwikkeling wordt gestoken omdat dit niet direct geld oplevert (Ook zo geuit door ontwikkelaar). Daarbij is het ook nog eens zo dat de verkoop van het apparaat tegenvalt ten opzichte van de prognose. Een lastige situatie voor beide partijen dus.
Er is nu wat wrijving ontstaan tussen producent en ontwikkelaar over de voortgang. Producent wil dat ontwikkelaar door ontwikkelt om de software beter te maken wat de verkoop ten goede komt (niet hard aantoonbaar). Ontwikkelaar wil dit niet en beroept zich op volgende regel in het addendum:
Quote: | De support overeenkomst is gebaseerd op verwachte minimale verkopen. Indien deze aantallen sterk afwijken van de verkoopprognose van xx-xx-xxx (email producent aan ontwikkelaar) gaan partijen opnieuw om tafel om te kijken of de support overeenkomst hierop dient te worden aangepast.
|
Er heeft een gesprek plaats gevonden waarin deze zaken besproken zijn en ontwikkelaar een voorstel heeft gedaan de licentie bedragen te verdubbelen. Dit is volgens producent niet realistisch omdat deze kosten direct invloed hebben op de verkoop en of producent.
Beide partijen zijn toen overeengekomen een CBS indexatie op de support fee toe te passen.
Echter de wrijving houdt aan. Ontwikkelaar zet ontwikkelingen in de ijskast en producent wil door. De vraag is kan producent de ontwikkelaar dwingen om de ontwikkelingen op te pakken en/of kan producent het contract ontbinden omdat ontwikkelaar tekort komt in het overeengekomen?
Support overeenkomst kent geen ontbindende voorwaarde.
regel uit de samenwerkingsovereenkomst:
Quote: | In geval van een tekortkoming in de nakoming van een of meer verplichtingen door een van Partijen, kan de andere Partij, nadat zij de Partij die niet nakomt schriftelijk een redelijke termijn heeft gegeven alsnog al haar verplichtingen na te komen, opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van tien dagen. Opzegging vanwege tekortkoming in de nakoming laat eventuele rechten op schadevergoeding onverlet. |
|
|
|
|
|
Regin
Leeftijd: 36 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 12 jul 2014 11:10 Onderwerp: |
|
|
Deze vraag is niet goed te beantwoorden zonder de volledige tekst van de overeenkomst. U kunt het beste advies inwinnen bij een advocaat of jurist gespecialiseerd in contractenrecht. |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 12 jul 2014 17:41 Onderwerp: |
|
|
Wat Regin zegt: de volledige tekst van de overeenkomst is het minste wat iemand nodig heeft om uw positie te beoordelen. |
|
|
|
|
producent1
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 2
|
Geplaatst: zo 13 jul 2014 12:32 Onderwerp: |
|
|
Zou ik daar ook bij een van jullie terecht kunnen? Ik kan het bijvoorbeeld op de mail zetten? |
|
|
|
|
|