Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 19 mei 2024 20:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Prive-apparatuur (bv iPod) op de werkvloer
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fox



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 15:46    Onderwerp: Prive-apparatuur (bv iPod) op de werkvloer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel:
Iemand neemt iedere dag zijn iPod mee naar zijn werk en sluit deze via de USB poort aan op zijn werkcomputer. Na verloop van tijd blijkt deze persoon verdacht te worden van het stelen en doorsluizen van bedrijfsgegevens. Het is de werkgever op dat moment toegestaan om een (forensisch) onderzoek in te stellen op de werkcomputer van de werknemer, maar het is ook zeer aannemelijk dat er informatie is opgeslagen op de iPod.

Nu mijn vraag: mag de werkgever of degene die het onderzoek instelt ook de schijf die in de iPod zit (of op een USB stick o.i.d.) onderzoeken? En zo niet, mag deze iPod dan wel, bijvoorbeeld totdat de politie erbij gehaald is, in beslag genomen worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 21:10    Onderwerp: Re: Prive-apparatuur (bv iPod) op de werkvloer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fox schreef:
Nu mijn vraag: mag de werkgever of degene die het onderzoek instelt ook de schijf die in de iPod zit (of op een USB stick o.i.d.) onderzoeken? En zo niet, mag deze iPod dan wel, bijvoorbeeld totdat de politie erbij gehaald is, in beslag genomen worden?

Alleen bij aanhouding op heterdaad mag de persoon die aanhoudt een door de verdachte met zich gevoerd voorwerp in beslag nemen (art 95 Sv). Hierbij mag de verdachte niet doorzocht worden aan of in kleding of lichaam. Die iPod mag zonder toestemming van de verdachte niet door de werkgever doorzocht worden, daar is justitie voor.

Als "na verloop van tijd" de persoon verdacht begint te worden van het stelen en doorsluizen van bedrijfsgegevens is geen sprake van ontdekking op heterdaad.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu gaan jullie er meteen vanuit dat er ook daadwerkelijk sprake is van iets wat strafrechtelijk gevolgen kan hebben.

De praktijk is dat zoiets civiel opgelost wordt. Ik zou het erop houden dat iemand die zijn ipod/stick/pda aan een bedrijfsnetwerk koppelt, daarmee ook de eigenaar van dat netwerk de ruimte biedt om de inhoud van het apparaat te controleren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Fox



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doel ook zeker niet specifiek op een strafrechtelijk onderzoek, het gaat mij vooral om de civiele gevolgen. Ter illustratie, wanneer je een laptop van de zaak hebt is je werkgever gerechtigd om - wanneer hier een aanleiding voor is (en dit proportioneel en subsidiair is) - de inhoud hiervan te bekijken. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor een PDA of iets dergelijks, wanneer het bedrijf hier de eigenaar van is.
Mijn vraag gaat echter over het bekijken van draagbare opslagmedia die gebruikt is binnen een bedrijf maar welke het eigendom is van een ander dan dit bedrijf (een werknemer).

Ik vermoed ook dat het niet is toegestaan om hier controle op uit te oefenen, maar ben vooral benieuwd naar de wettelijke grondslag hiervoor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je over politie praat heb je het niet over civiele bevoegdheden. En een strafrechtelijk gevolg kan het meenemen van bedrijfsgeheimen wel hebben, denk maar aan poging tot het openbaar maken van bedrijfsgeheimen.

Die civiele "bevoegdheden" vinden in ieder geval hun grens waar de werknemer niet wil meewerken. Onder voorwaarden kan zoiets natuurlijk tot ontslag leiden, maar het gebruik van geweld is dus voorbehouden aan de overheid. Ik kan me wel voorstellen dat je via een civiele procedure inzage kunt afdwingen.

Als de werkgever duidelijke regels stelt over het aansluiten van privéspullen op het bedrijfsnetwerk zal de werkgever de werknemer eerder tot medewerking kunnen verplichten. Waar de grens precies ligt is moeilijk aan te geven. Mag de werkgever die het de werknemers verbiedt om in het gebouw foto's te maken, zomaar de mobiele telefoon van een zich 'verdacht' gedragende werknemer controleren?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mag de werkgever die het de werknemers verbiedt om in het gebouw foto's te maken, zomaar de mobiele telefoon van een zich 'verdacht' gedragende werknemer controleren?

En wordt dat anders als de werkgever in het betreffende reglement zet "Werkgever mag dit zonodig controleren"?

Ik bedoel, als de supermarkt met een simpel bordje het recht verwerft om in mijn tas te kijken, dan moet mijn baas dat met een reglement toch ook kunnen?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat als je in een reglement zet dat het aansluiten en gebruik van privespullen tot controle kan gelden (en de werknemer voor kennisgeving daarvan laat tekenen) het wel mag, mits je die boodschap ook geregeld weer herhaalt. De werknemer 1 keer van iets in kennis stellen is niet voldoende.

Leuke vraag voor het CBP!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik bedoel, als de supermarkt met een simpel bordje het recht verwerft om in mijn tas te kijken, dan moet mijn baas dat met een reglement toch ook kunnen?

De werkgever kan zo'n recht nog afdwingen via de dreiging met ontslag, de supermarkt niet (of nauwelijks: een winkelverbod is niet ondenkbaar).

Maar een beroep op zo'n bepaling zal, denk ik, al snel in strijd zijn met ongeschreven normen ter bescherming van de privacy, en daarmee de redelijkheid en billijkheid wanneer we het over een contractuele relatie hebben (of gewoon goed werkgeverschap). Goed, ik schrijf dit zonder enige kennis van relevante rechtspraak of regelgeving, maar het punt is dat er wel zekere grenzen zijn aan wat toelaatbaar is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fox



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Maar een beroep op zo'n bepaling zal, denk ik, al snel in strijd zijn met ongeschreven normen ter bescherming van de privacy, en daarmee de redelijkheid en billijkheid wanneer we het over een contractuele relatie hebben (of gewoon goed werkgeverschap). Goed, ik schrijf dit zonder enige kennis van relevante rechtspraak of regelgeving, maar het punt is dat er wel zekere grenzen zijn aan wat toelaatbaar is.


Kijk, dat is precies waar voor mij de schoen wringt. Mijn rechtsgevoel (en kennis van het recht) doet mij hetzelfde vermoeden maar ik kan er (nog) geen harde feiten tegenover stellen.

Zoals ik hier de meningen een beetje peil zou een bedrijf bijvoorbeeld bij aanvang van de arbeidsrelatie een bepaling kunnen opnemen waarin staat dat de werkgever het recht heeft om prive opslagmedia te doorzoeken, indien daar een gegronde reden voor is. Deze regeling zou dan samengevoegd kunnen worden met het protocol dat wordt opgsteld t.a.v. het gebruik van email internet op de werkvloer.

Alleen dan komt de practische kant van het verhaal kijken. Ik schets even de situatie:

De directie van bedrijf X komt er achter dat werknemer Pietje vermoedelijk bedrijfsgeheimen zit weg te sluizen vanaf zijn PC. Op dat moment wordt Pietje direct de wacht aangezet en zijn PC wordt verzegeld om hier forensisch onderzoek op te (laten) verrichten. Pietje wordt vriendelijk doch dringend verzocht het pand te verlaten en pakt zijn spullen bij elkaar. En passant trekt hij nog even zijn iPod uit zijn PC en wil weglopen. Mag je dan, als werkgever die in een protocol heeft vastgelegd dat persoonlijke opslagmedia voor controle vatbaar is, zomaar de iPod innemen en veiligstellen? En wat als Pietje daar geen boodschap aan heeft en stampij begint te maken?

(dit is overigens geen fictief geval)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fox schreef:
De directie van bedrijf X komt er achter dat werknemer Pietje vermoedelijk bedrijfsgeheimen zit weg te sluizen vanaf zijn PC. Op dat moment wordt Pietje direct de wacht aangezet en zijn PC wordt verzegeld om hier forensisch onderzoek op te (laten) verrichten. Pietje wordt vriendelijk doch dringend verzocht het pand te verlaten en pakt zijn spullen bij elkaar. En passant trekt hij nog even zijn iPod uit zijn PC en wil weglopen. Mag je dan, als werkgever die in een protocol heeft vastgelegd dat persoonlijke opslagmedia voor controle vatbaar is, zomaar de iPod innemen en veiligstellen? En wat als Pietje daar geen boodschap aan heeft en stampij begint te maken?

(dit is overigens geen fictief geval)

Als de werkgever mijn klant zou zijn, zou ik hem adviseren om de werknemer het pand *niet* met ipod te laten verlaten.

Juridisch misschien laakbaar, maar wanneer je dat niet doet, is de mogelijkheid van bewijs verdwenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 2:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pietje met geweld verhinderen met iPod het gebouw te verlaten is echt alleen toegestaan wanneer er sprake is van ontdekking op heterdaad. Het civiele recht biedt dergelijke bevoegdheden gewoon niet.

Als onderzoek van de PC aantoont dat Pietje bedrijfsgeheimen zit weg te sluizen kan hij natuurlijk wel op staande voet ontslagen worden en een proces aan zijn broek krijgen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 7:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lost Steven dan later wel op ... hihi....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds