Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 20:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Privégebruik auto op naam van onderneming
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MrBall



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014 10:34    Onderwerp: Privégebruik auto op naam van onderneming Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil deze zomer gaan roadtrippen met een paar vrienden en het toeval wil dat mijn vader een auto op naam van zijn onderneming heeft staan die ik daarvoor kan gebruiken.

De auto heeft een boekwaarde van 0 euro en is dus afgeschreven. Er wordt geen bijtelling meer betaald dus kan ik hem niet zo maar meenemen. Het plan is wel dat de auto verkocht wordt.

Wat is nu wijsheid binnen de grenzen van het fiscale recht?

Ik zat zelf te denken aan een constructie om de auto aan mij te laten verkopen voor een waarde die beneden de waarde in het economisch handelsverkeer. Mijn vraag is dan ook: hoe laag kun je gaan zonder geduvel met de fiscus? Omdat ik de auto naar reële waarde niet kan betalen is het dan ook mogelijk om de auto te verkopen aan mij voor dit bedrag en dan de betaling uitstellen totdat ik de roadtrip er op heb zitten en dan de auto zelf te verkopen om vervolgens dit bedrag naar de onderneming te brengen?

Zat ook nog te doen aan een schenking/lening maar aangezien ik slechts een elementair belastingrecht vak heb gevolgd ben ik hier niet helemaal in thuis.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014 10:42    Onderwerp: Re: Privégebruik auto op naam van onderneming Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderneming = eenmanszaak?

MrBall schreef:
De auto heeft een boekwaarde van 0 euro en is dus afgeschreven.

Wellicht tijd om ook eens rekening te gaan houden met restwaarde in de gehanteerde afschrijvingssystematiek?
Quote:

hoe laag kun je gaan zonder geduvel met de fiscus?

Alles kan, zolang in de onderneming als opbrengst de waarde in het economisch verkeer wordt verantwoord.

Als de auto niet meer zakelijk wordt gebruikt, kan deze worden onttrokken aan het ondernemingsvermogen (let wel even op de btw-gevolgen) en kan vader er verder mee doen wat hij wil: uitlenen, verkopen, schenken. Verkopen kan natuurlijk ook rechtstreeks vanuit de onderneming. Vanaf dat moment heeft de onderneming verder niets meer te maken met de auto. Ook niet als je vader de auto verkoopt en jij nog niet betaalt. De lening is dan geen ondernemingsvermogen, want de kans dat er zakelijke overwegingen aan het verstrekken van de lening zitten acht ik onder deze omstandigheden vrij klein.

In geval vader de auto uitleent (of verhuurt, maar let in beide gevallen heel goed op de verzekeringsvoorwaarden), is het erg belangrijk om goed vast te leggen dat de onttrekking daaraan voorafgaand heeft plaatsgevonden. Anders heb je onmiddellijk een bijtellingsprobleem.

Verhuur vanuit de onderneming kan in op zich ook een oplossing zijn. Dan blijft de auto in ieder geval in de btw-sfeer. Wel haal je dan een bijtellingsrisico binnen, omdat het goed mogelijk is dat dit achteraf wordt geherkwalificeerd tot privégebruik. Bovendien gaat de verzekering tegensputteren.

Afhankelijk van de exacte omstandigheden kan het gebruik van de auto voor dit doel erg duur uitvallen, ongeacht de wijze waarop het wordt vormgegeven. Het gaat dan niet alleen om de mogelijke bijtelling (ook over het deel van het jaar waarin de auto niet privé werd gereden, maar wel tot het ondernemingsvermogen behoorde), maar ook om de btw-gevolgen van het (afhankelijk van de keuze) niet langer kunnen verkopen als btw-auto.

Vergeet bij schenking (= onttrekking, gevolgd door schenking) niet ook de schenkbelastinggevolgen mee te nemen.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds