Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 9:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Positieve en Negatieve Vertrouwensrelatie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Davy91



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 11:17    Onderwerp: Positieve en Negatieve Vertrouwensrelatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

De vraag is of tussen het Europees Parlement en de Europese Commissie een

1) positieve vertrouwensrelatie bestaat
2) negatieve vertrouwensrelatie bestaat
3) geen vertrouwensrelatie bestaat

Kan iemand mij het verschil tussen positieve en negatieve vertrouwensrelatie uitleggen.

BVD

Gr. Davy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Davy,

Als je eerst uitlegt wat je er zelf van begrijpt wil ik het wel voor je aanvullen. Eén alternatief kun je vast wel wegstrepen. Welke is dat en waarom? Verder: Wat stel je je zelf voor bij een positieve of negatieve vertrouwensrelatie?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Davy91



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nummer 3 is het zeker niet want EP kan de commissie 'naar huis sturen'. Er dus een vertrouwensrelatie.

Dan denk ik (geen idee eigenlijk) dat een positieve vertrouwensrelatie inhoud dat EP de commissie naar huis kan sturen en een negatieve vertrouwensrelatie is als de commissie alleen verantwoording hoeft af te leggen maar dat het niet mogelijk is dat EP de commissie naar huis stuurt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oeps, ik las te snel, dacht dat je dacht dat het EP de commissie niet naar huis kan sturen en wilde je wijzen op de Commissie Santer. Maar ik zie nu dat dit je dit al wist...

Positief lijkt me: het vertrouwen dient uitgesproken te worden, anders kan de Commissie niet aanblijven (of niet aantreden).
Negatief lijkt me: zolang het gebrek aan vertrouwen niet wordt uitgesproken (of dreigt te worden uitgesproken), kan de Commissie aanblijven (en aantreden).

Maar misschien heb ik het mis...

edit: zie eens hier. En het lijkt me beter om te spreken van vertrouwensregel in plaats van vertrouwensrelatie. Vertrouwensrelatie lijkt er iets emotioneels van te maken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides: Volgens mij valt het wel mee hoor hoe emotioneel dat wordt. Wink Ik hoor tenminste wel vaker spreken van een vertrouwensrelatie.

@ Davy: Hoewel het geen vastomlijnde termen zijn, is een positieve vertrouwensrelatie volgens mij dat het vertrouwen expliciet moet worden uitgesproken voordat bv. een regering zijn bevoegdheden mag uitoefenen. Dat heet ook wel investituur en hebben ze bv. in België. Een negatieve vertrouwensrelatie is dan dat het vertrouwen wordt geacht aanwezig te zijn tot het tegendeel blijkt. Dat hebben we in Nederland. Zolang het parlementaire vertrouwen niet gebleken is mogen bewindspersonen aanblijven (ook is het is vertrouwen ook niet expliciet gebleken).

Wat we er nu voor het EP van moeten maken weet ik niet zeker. Ik weet dat het doorgaans het vertrouwen uitspreekt en dus doet alsof er Europese investituur bestaat. Maarja, het Parlement doet wel meer dat niet nodig is (het heeft zichzelf ook een aantal decennia 'Parlement' genoemd, terwijl het eigenlijk nog 'Vergadering' heette. Verder weet ik dat het Parlement een instemrecht heeft met de benoeming van de Commissievoorzitter en met de Commissie als geheel. Het EU-Verdrag meent zelfs dat de Cie.voorzitter wordt 'gekozen' door het EP, hoewel dat parlement alleen maar ja of nee mag zeggen.

Maar is hier niet sprake van investituur? Ervoor spreekt dat het parlement expliciet zijn instemming met de benoeming van de Cie uitspreekt. Je mag er dus vanuit gaan dat het Parlement vertrouwen heeft in de Cie. Ertegen spreekt dat er formeel sprake is van instemming met een benoeming en niet van het uitspreken van het vertrouwen of van het bewerkstelligen van een vertrouwensrelatie. Wat denken jullie?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Davy91



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat jullie gelijk hebben in jullie omschrijvingen van een positieve en negatieve vertrouwensrelatie, het komt me in ieder geval bekent voor. In het Eu-verdrag staat dat de commissie ter goedkeuring wordt onderworpen aan een stemming van het EP. Dit geeft in mijn ogen blijk van een positieve vertrouwensrelatie, hetgeen ook het juiste antwoord is.

Bedankt voor de hulp! mvg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds