Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 14:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Portretrecht op stock-foto's proberen terug te krijgen
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DarkSkywise

DarkSkywise

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 23:35    Onderwerp: Portretrecht op stock-foto's proberen terug te krijgen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twee internet-kennisjes van mij zitten met het volgende probleem: ze hebben ooit voor "enigzins pikante" foto's geposeerd en alle rechten schriftelijk overgedragen, alleen zijn die foto's ergens terechtgekomen waardoor ze nogal veel schade ondervinden: eentje kan nu dankzij een "shocklog" dat de foto's ergens op Internet vond en zo vriendelijk was die aan haar echte naam te koppelen geen goede baan meer vinden omdat de hele handel door het koppelen aan haar naam via Google komt bovendrijven bij ieder antecedenten-onderzoek en de ander staat nu vrijwel dagelijks op TV te kijk als "hete telefoondame" (wat ze dus niet is) Sad

Kunnen ze ondanks de overdracht van rechten hier alsnog op de een of andere manier een eind aan laten maken, of is dit een gevalletje van "pech gehad, dom geweest & nooit meer doen"?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lastige zaak. Het gaat om portretten in opdracht, zij poseerde voor die foto's. Dan zegt de wet dat de foto's zonder haar toestemming niet mogen worden gepubliceerd (art. 20 Auteurswet).

Gezien de zin "alle rechten overgedragen" lijkt het mij dat er schriftelijke toestemming is gegeven voor openbaarmaking van het portret. De fotograaf (het bureau) mogen de foto's dus publiceren of verkopen aan gebruikers die ze mogen publiceren.

Nu is het natuurlijk wel zo dat de Geenstijlen en Retecoolen van deze wereld zelden met licentie publiceren. Maar dat is iets waar het bureau tegen op moet treden. Ik denk dat dat een lastige zaak wordt.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
DarkSkywise

DarkSkywise

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Gezien de zin "alle rechten overgedragen" lijkt het mij dat er schriftelijke toestemming is gegeven voor openbaarmaking van het portret. De fotograaf (het bureau) mogen de foto's dus publiceren of verkopen aan gebruikers die ze mogen publiceren.

Dat is inderdaad in beide gevallen gebeurd. Maar heeft een geportretteerde zelf dan helemaal geen opties meer als de foto's waar ze op staan vervolgens op een dusdanige manier worden gebruikt dat ze er zware schade door ondervinden? Een soort "discrepantie wil/verklaring" dus?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DarkSkywise schreef:
Maar heeft een geportretteerde zelf dan helemaal geen opties meer als de foto's waar ze op staan vervolgens op een dusdanige manier worden gebruikt dat ze er zware schade door ondervinden? Een soort "discrepantie wil/verklaring" dus?


Dan hadden ze beperkingen af moeten spreken in de overeenkomst waarin de twee modellen afstand deden van hun rechten denk ik.

Er is ook geen overleg mogelijk met de betreffende fotograaf om eea aan te passen in de overeenkomst?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DarkSkywise

DarkSkywise

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Betreffende persoon 1 is er al contact over geweest: de fotografen hebben er (helaas) geen probleem mee als andere sites de door hen gemaakte foto's gebruiken, want dat is alleen maar gratis reclame. En het is natuurlijk ook niet *hun* schuld dat het betreffende shocklog heeft uitgevogeld wat de echte naam van persoon 1 is, die een tijdje geleden dat shocklog al heeft gevraagd om alle links naar haar persoonlijke gegevens te verwijderen, maar dat verzoek was daar natuurlijk meteen goed voor de voorpagina met nóg meer links naar haar persoonlijke gegevens. Sad

Betreffende persoon 2: is mij nog niet bekend en ik ga het dus even vragen. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is er een mogelijkheid tegen het desbetreffende shocklog op te treden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Annemarieke schreef:
Dan hadden ze beperkingen af moeten spreken in de overeenkomst waarin de twee modellen afstand deden van hun rechten denk ik.

Wellicht volgt zo'n beperking al uit de uitleg van de overeenkomst die gesloten is. Met wat voor gebruik moest de geportretteerde bij het tekenen van de overeenkomst rekening houden? Die vraag valt natuurlijk niet te beantwoorden zonder alle omstandigheden en de tekst van die overeenkomst te kennen. Een discrepantie tussen wil en verklaring lijkt mij in ieder geval niet bij voorbaat uitgesloten. Aan de andere kant, als je toestemming geeft voor publicatie dan geef je toestemming voor publicatie. Dat je bij nader inzien de gevolgen van je toestemming niet hebt gewild lijkt mij minder relevant.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DarkSkywise

DarkSkywise

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels antwoord van persoon 2: die heeft inderdaad al contact met de fotograaf gehad, maar deze vindt haar reactie "hysterisch en nergens op slaan", dus ik denk niet echt dat er vanuit die hoek medewerking te verwachten is.

Quote:
Misschien is er een mogelijkheid tegen het desbetreffende shocklog op te treden?

Daar zat ik dus ook al aan te denken, maar persoon 1 is nogal ontmoedigd door haar eerste poging, omdat dat shocklog daar toen meteen voorpaginanieuws van maakte. Zodra er echt gesommeerd zou gaan worden, kun je er natuurlijk donder op zeggen dat ze dat wéér gaan doen en alles nóg meer in de publiciteit komt. Sad

Beide personen gaan overigens proberen om een kopie van het contract voor mij te regelen, dus misschien is daar dan nog iets nuttigs in te vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Aan de andere kant, als je toestemming geeft voor publicatie dan geef je toestemming voor publicatie.
Dat wel, maar je geeft geen toestemming voor het verstrekken van gegevens over jezelf. Wat namelijk helemaal bij pikante plaatjes de nodige problemen kan veroorzaken.

De toestemming is gegeven voor gebruik van de foto als foto. Ik denk dat daar ook wel bij hoort: in een bepaalde context.
Maar zeker niet: dit is mevrouw A, wonende te B.
Juist door die koppeling loopt mevrouw schade op, lijkt het. Want inderdaad: potentiële werkgevers die eens gaan googelen leren ineens kanten van de sollicitant kennen waar ze nou niet echt naar op zoek waren Very Happy

Begrijp die lui van zo'n shocklog echt niet hoor. Zoooo flauw!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De koppeling met een naam valt buiten de overeenkomst tussen het model en het stockfotobureau zou ik zeggen. Hooguit bestaat er een verplichting voor het bureau om de naam prive te houden, die naam is tenslotte niet belangrijk bij stockfoto's. Maar als iemand anders de foto legaal afneemt en langs andere weg de identiteit van de geportretteerde er bij weet te halen, zie ik niet hoe je dat het bureau kunt verwijten.

In de Britse the Inquirer is het een spelletje geworden om de Everywhere Girl te volgen. Zonder naam, maar wel specifiek dat model.

Gegeven de context is wellicht een onrechtmatige daad richting de blog aan te wijzen, maar ik zou zeggen dat dat olie op het vuur is.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
DarkSkywise

DarkSkywise

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Want inderdaad: potentiële werkgevers die eens gaan googelen leren ineens kanten van de sollicitant kennen waar ze nou niet echt naar op zoek waren Very Happy

En helaas heeft het dan weinig zin om te zeggen dat die informatie door derden onrechtmatig op het internet is geplaatst. (Het staat immers op Google, dus dat is voor de meesten "bewijs" genoeg.)

tikSimone schreef:
Begrijp die lui van zo'n shocklog echt niet hoor. Zoooo flauw!

Je moet daar een soort trollen-mentaliteit voor hebben, denk ik. Zo van: "we hebben die info zelf met veel moeite bij elkaar gesprokkeld en hebben nu dus het recht om die persoon helemaal tot aan de grond af te branden."

Dat iemand daardoor geen werk meer kan krijgen, zal ze een worst zijn en als het slachtoffer juridisch gaat doen vinden ze dat alleen maar prachtig, want dan hebben ze wéér een nieuw artikel voor op de site. (Die paar boetes die ze soms krijgen zijn voor hen gewoon een ingecalculeerd zakelijk risico.)

Inderdaad, "olie op het vuur" dus. Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Arnout: Is Everywhere Girl niet een gigantische reclamestunt?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor the Inquirer of voor het stockfotobureau (wiens naam nooit genoemd wordt)?

ArnouD
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 7:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry, ArnouD Embarassed

Voor Dell ofzo. Ik zag dat telkens genoemd.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 9:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja het begon bij Dell, maar ze heeft ook een Gateway computer en later is ze naar HP gegaan. Zie de links verder op die pagina waar ik naar linkte.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds