Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Portretrecht i.c.m. fotoreportages verkopen
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BBerkien



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2011 11:27    Onderwerp: Portretrecht i.c.m. fotoreportages verkopen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is een onderwerp dat al meerdere malen ter sprake is gekomen (ik heb even gezocht en de eerdere berichten gelezen), echter mijn situatie is vrij specifiek en het is belangrijk dat ik duidelijkheid heb.

Vorige week heb ik me bij KvK ingeschreven als eenmansbedrijf, ik ben freelance fotograaf. Ik wil me richten op de documentaire fotografie, reportages over mensen en maatschappelijke ontwikkelingen, de achtergronden van het nieuws. Op mijn foto's zullen geregeld mensen te zien zijn. Ik wil deze series uiteindelijk proberen te verkopen aan dagbladen, tijdschriften etc. Hoe zit het in dit geval met portretrecht en wat zijn de juridische zaken waar ik op moet letten? Heb ik van mensen die ik fotografeer een ondertekende verklaring nodig, kunnen zij achteraf bezwaar maken op grond van bijvoorbeeld privacy (het kan soms om intieme/emotionele foto's gaan) etc?

Een andere vraag, hieraan gerelateerd: ik fotografeer regelmatig voor een organisatie die concerten en workshops regelt. De foto's die ik maak worden gebruikt om op hun website te plaatsen bij aankondigingen, en in het gedrukte programmaboekje. Ook hierop staan uiteraard mensen. Is dit juridisch gewoon in orde? Ik verdien dus wel aan hun portret.

Centraal punt van mijn 2 vragen is eigenlijk: ik fotografeer wel in opdracht en tegen betaling, maar niet in opdracht van de geportretteerden, maar in opdracht van een ander bedrijf (tijdschrift etc..). Hoe zit dit juridisch? Het zou erg vervelend, omslachtig en onhandig voor me zijn als ik mensen zo'n verklaring moet laten tekenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat leer je allemaal op een der Fotovakscholen. Niet voor niets studeren daar mensen 3 of 4 jaar voor.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011 1:11    Onderwerp: Re: Portretrecht i.c.m. fotoreportages verkopen Reageer met quote Naar onder Naar boven

BBerkien schreef:
Heb ik van mensen die ik fotografeer een ondertekende verklaring nodig, kunnen zij achteraf bezwaar maken op grond van bijvoorbeeld privacy (het kan soms om intieme/emotionele foto's gaan) etc?

In beginsel heb je geen toestemming nodig voor het gebruik van het portret van anderen. Wel is er toestemming nodig als het gaat om personen die door hun prestaties zichzelf een verzilverbaar portretrecht hebben verschaft (denk aan sporters en artiesten). Verder is er toestemming nodig als de foto's door de specifieke omstandigheden inbreuk maken op de privacy. Fotografeer je bijv. in een ziekenhuis, dan moet je toestemming vragen (en is het verstandig om dit op papier te doen).

Quote:
Een andere vraag, hieraan gerelateerd: ik fotografeer regelmatig voor een organisatie die concerten en workshops regelt. De foto's die ik maak worden gebruikt om op hun website te plaatsen bij aankondigingen, en in het gedrukte programmaboekje. Ook hierop staan uiteraard mensen. Is dit juridisch gewoon in orde? Ik verdien dus wel aan hun portret.

Dit is in orde. Het gaat niet om personen met een verzilverbaar portretrecht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds