Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Poll: Democratie is goed?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Democratie is altijd goed
Ja, het is de ultieme staatsvorm.
14%
 14%  [ 5 ]
Het is genuanceerder: Het is de enige staatsvorm tot nog toe die we kunnen rechtpraten.
41%
 41%  [ 14 ]
Ja, maar alleen gecombineerd met de 'Rule of law' en een scheiding van kerk en staat.
32%
 32%  [ 11 ]
Nee, ik vind dat er betere staatsvormen zijn en ik post hieronder welke bijvoorbeeld.
0%
 0%  [ 0 ]
Anders of een combinatie van bovenstaande mogelijkheden. Ik post hieronder hoe ik er tegenaan kijk.
11%
 11%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 34

Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2004 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoezo discriminatie? Het is niet zo dat vaststaat wie nu precies 'de minderheid' is. Ook staat niet vast dat ' de minderheid' zo die er is onredelijk benadeeld wordt.

Wel is duidelijk dat het moeilijk is om in een democratie de belangen van de minderheid te waarborgen. We denken graag dat democratie meer is dan de dictatuur van de meerderheid. Dat komt omdat we tegenwoordig het bestaan van grondrechten, de scheiding van kerk en staat en de rule of law inbegrijpen in ons democratie-begrip. Dit is niet zonder meer logisch, en het zijn niet noodzakelijke onderdelen van het begrip 'democratie'.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2004 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de helft plus één (de meerderheid) beslissen voor optie 1 dan wordt de helft min één die beslissen voor optie 2 gediscrimineerd door hun mening niet te respecteren.
De essentie van (pure) democratie is toch dat de meerderheid beslist.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
sn0w

sn0w


Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2004 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nu even niet de tijd, maar je kunt hier een heel goed stuk vinden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_%28varieties%29
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 7:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_%28varieties%29


Pas op! Dit materiaal is niet altijd even geschikt als betrouwbare bron! Zelfs kleuters kunnen daar informatie aandragen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_%28varieties%29


Pas op! Dit materiaal is niet altijd even geschikt als betrouwbare bron! Zelfs kleuters kunnen daar informatie aandragen!

Dat zijn dan wel heeeeeeeele slimme kleuters/mini-mensjes Yesss
Bekijk profiel Stuur privé bericht
X-force






Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 32


BerichtGeplaatst: zo 24 dec 2006 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Democratie kent ook verschillende varianten.
Je hebt een representatieve democratie ( zoals in Nederland), maar je hebt ook een directe democratie.

Dat de democratie zoals we die in Nederland kennen niet werkt, zoals we willen dat het werkt bleek wel bij het massale '''NEE'' tegen de Europese grondwet.
Een meerderheid van de Kamer was voor, en een meerderheid van het volk was tegen.
Dit is een goede voorbeeld om te laten zien, dat bij een democratie niet altijd de wil van (de meerderheid) het volk wordt vertegenwoordigd.

De democratie wordt ook ondergraven door politieke compromissen/regeerakkoorden.


Een democratie zonder rechtsstaat = het onderdrukken van de minderheid
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2007 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat vinden van onderstaande zienswijze?



Terwijl wij zo aan de oorsprong van onze huidige materiele
cultuur altijd enkelingen zien als uitvinders, die dan wederzijds
elkaar aanvullen, en telkens op elkaars vondsten verder
bouwen, is ditzelfde ook het geval met de verwerkelijking en
toepassing van de uitvindingen. Want ook alle
productiemethodes zijn in hun oorsprong zelf weer van
uitvindingen afgeleid, en zijn dus als zodanig ook afhankelijk
van de persoonlijkheid. Ook het zuiver theoretische
gedachtenwerk, hoewel het in ieder afzonderlijk geval volkomen
onmeetbaar is, blijkt toch weer uitsluitend het product van de
enkeling te zijn. Het is niet de massa, die uitvindt, en niet de
meerderheid, die organiseert of denkt, maar het is altijd en
overal slechts de enkeling, de persoonlijkheid.

Een menselijke gemeenschap mag alleen dan goed
georganiseerd heten, wanneer ze het werk van deze scheppende
krachten zo goed mogelijk verlicht, en nuttig aanwendt ten bate
van het algemeen. Het kostbaarste, wat er bij de ontdekking aan
de dag komt, – onverschillig, of die ontdekking nu op materieel
dan wel op geestelijk gebied ligt – is vooreerst de persoon van
de uitvinder. Het is dus de eerste en hoogste taak van de
organisatie van een volksgemeenschap, om ervoor te zorgen,
dat zijn capaciteiten voor het algemeen nut worden aangewend.
Ja, de organisatie mag zelf niets anders zijn dan consequente
toepassing van het beginsel. Pas daardoor wordt ze van de
vloek van het mechanisme verlost, en groeit tot een
levensorganisme. Ze moet een belichaming zijn van het streven
om de enkeling boven de massa te stellen, om dus de massa
ondergeschikt te maken aan de besten.

De organisatie mag daarom niet alleen het uittreden van de
besten uit de massa niet tegengaan, maar moet dit integendeel
door haar eigen karakter en gedragingen nog zoveel mogelijk in
de hand werken. Daarbij moet ze van het beginsel uitgaan, dat
het heil der mensheid nooit van de massa kwam, maar altijd
alleen berustte op het scheppend vermogen van enkelen, die
daarom in werkelijkheid als de weldoeners van het menselijk
geslacht moeten worden beschouwd. Het is in het belang van
het algemeen, om ervoor te zorgen, dat zij de grootst mogelijke
invloed krijgen, en zo weinig mogelijk in hun streven worden
belemmerd.

Ongetwijfeld wordt dit belang niet gediend, en wordt hieraan
niet voldaan door een heerschappij van hersenlozen of
slappelingen, of door enige andere willekeurige hoeveelheid
talentloze massa, maar dit belang kan uitsluitend en alleen
worden gediend, wanneer die mensen regeren, die van nature
hiertoe met bijzondere gaven zijn uitgerust.

Bron: Nederlandse bewerking Mein Kampf , blz. 564/565
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 2:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de algemene gedachte dat vooruitgang ontstaat door individuen die zich van de massa onderscheiden zit wel wat, maar ik twijfel een beetje over hoe ik dit deel nou moet uitleggen:

Quote:
Het is dus de eerste en hoogste taak van de organisatie van een volksgemeenschap, om ervoor te zorgen, dat zijn capaciteiten voor het algemeen nut worden aangewend. Ja, de organisatie mag zelf niets anders zijn dan consequente toepassing van het beginsel.

_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
In de algemene gedachte dat vooruitgang ontstaat door individuen die zich van de massa onderscheiden zit wel wat, maar ik twijfel een beetje over hoe ik dit deel nou moet uitleggen:

Quote:
Het is dus de eerste en hoogste taak van de organisatie van een volksgemeenschap, om ervoor te zorgen, dat zijn capaciteiten voor het algemeen nut worden aangewend. Ja, de organisatie mag zelf niets anders zijn dan consequente toepassing van het beginsel.


Ik denk dat Hitler hiermee impliciet weerwoord geeft ter zake bepaalde excessen van politieke mechanismen, waarbij naar zijn idee het 'algemene nut' niet afdoende wordt gediend. Hij introduceert denk ik als antwoord daarop, daarmee tevens, een wassenneus-achtige waarborg ten faveure van zijn eijgguh concept.

Je geeft aan dat je de algemene gedachte ‘dat vooruitgang ontstaat door individuen die zich van de massa onderscheiden’ tot op zekere hoogte beaamt. Vind jij dat een dergelijk principe evenwel als bestuursvorm zou moeten dienen? Zo ja, denk je dat e.e.a. in aannemelijke mate kan worden vorm gegeven binnen een (fair en duurzaam*) democratisch stelsel?

*denk aan het niet in acht nemen van democratische beginselen en het omzetten van een democratie in een dictatuur.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, ik zat me meer af te vragen of het het onder dwang inzetten van die getalenteerde individuen kon betekenen.

Dat ik van mening ben dat vooruitgang gewoonlijk inderdaad ontstaat door individuen die zich (bijvoorbeeld door vernieuwende ideeën, maar ook door inhoudelijke kennis) van de massa onderscheiden betekent niet dat ik dat als bestuursvorm zie. Dat zijn verschillende zaken, natuurlijk.

Maar ja, daar zou je tegenover kunnen stellen dat het bestuur eigenlijk altijd bestaat uit mensen die zich van de massa willen onderscheiden. Dat is echter wat anders dan "de massa ondergeschikt te maken aan de besten".
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nou, ik zat me meer af te vragen of het het onder dwang inzetten van die getalenteerde individuen kon betekenen.


Ik denk dat er in de visie van Hitler eerder sprake is van een uitvinder, indien deze ook werkelijk uitvinden beoogt. Dwang zou afbreuk doen aan de aanname van talent. Gelet op de geschiedenis zijn we het er naar mijn verwachting wel over eens dat er soms sprake was van dwang, maar daarmee verplaatst het talent zich denk ik meer naar degene die door toepassing van dwang de uitvinding concreet maakt: deze dwingt maar is vrij van dwang.


Quote:
Dat ik van mening ben dat vooruitgang gewoonlijk inderdaad ontstaat door individuen die zich (bijvoorbeeld door vernieuwende ideeën, maar ook door inhoudelijke kennis) van de massa onderscheiden betekent niet dat ik dat als bestuursvorm zie. Dat zijn verschillende zaken, natuurlijk.

Maar ja, daar zou je tegenover kunnen stellen dat het bestuur eigenlijk altijd bestaat uit mensen die zich van de massa willen onderscheiden. Dat is echter wat anders dan "de massa ondergeschikt te maken aan de besten".


Inderdaad, twee verschillende zaken, maar toch ook weer erg verwant. Wat vind je er bijvoorbeeld van dat democratie de mogelijkheid bezit om het tegenovergestelde te laten geschieden: de besten ondergeschikt maken aan de massa?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Davina



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 209


BerichtGeplaatst: za 17 okt 2009 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heerlijk, een discussie over democratie.

Uiteindelijk denk ik dat eens stelsel van evenredige vertegenwoordiging leidt tot wil van de meerderheid. Als deze meerderheid een mening bevat die erop bedoeld is het algemene welzijn van iedereen te bewerkstelligen dan kom je uiteindelijk het dichtst bij een beleid waar een iedereen (relatief gezien) een gelukkiger mens van zal worden. Het zou nog mooier zijn als deze zwijgende meerheid in de minderheid is. Helaas zegt dit eigenlijk alleen maar dat er meer betrokkenheid is. Veel meningen zullen samengeperst moeten worden om enigszins stromingen te creëren en vanuit de samengevoegde stromingen te opereren.

Ik denk het hierbij dan ook van wezenlijk belang is dat politieke profilering ook niet als de ultieme waarheid wordt gepresenteerd maar als een van verschillende wegen om tot het einddoel te komen. Zoniet, dan zal het streven naar algemeen welzijn onoverkomelijk worden gereduceerd naar het streven van macht.

Helaas werkt het in de praktijk, comme d’habitude, altijd anders. Geen enkele theorie is erop gericht een volmaakte uitvoering in de praktijk te bewerkstelligen. Het blijft aanklooien.
Immers; ‘Een volkomen democratisch land kent geen woord voor democratie’
Kadé Bruin

Daarom moeten we ‘er maar het beste van maken’ en vooral met een kritisch oog kijken naar hetgeen er speelt in onze maatschappij, wat de bewegingsredenen hiertoe zijn.

Zoals Jan Blokker dit in een van zijn dagelijkse opinie kolom trachtte te verwoorden:
De essentie van Democratie is niet het geloof, maar de twijfel. Niet het vertouwen., maar de argwaan.
En uit diep respect voor deze democratie spreken we met z’n allen af dat politici boeven zijn totdat het tegendeel is bewezen.

Hoewel ik niet fan ben van al zijn koloms en hij vaak genoeg als een botte beer veels te kort door de bocht schiet.. slaat hij mijns inziens hier wel de spijker op z'n kop!
_________________
There is no perfect justice, just as there is no absolute in ethics. But there is perfect injustice, and we know it when we see it.” ~ A. Dershowitz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Zoals Jan Blokker dit in een van zijn dagelijkse opinie kolom trachtte te verwoorden:
De essentie van Democratie is niet het geloof, maar de twijfel. Niet het vertouwen., maar de argwaan.
En uit diep respect voor deze democratie spreken we met z’n allen af dat politici boeven zijn totdat het tegendeel is bewezen.


Behalve als het overduidelijk ongenuanceerde uitgesproken boeven zijn. Dan zijn het juist geen boeven meer, maar oprechte politici die voor hun mening durven uit te komen. Verder vind ik de democratie zoals wij die in Nederland kennen niet de dictatuur van de meerderheid, omdat een dictatuur een absolute macht van de meerderheid suggereert. In Nederland wordt die absolute macht beperkt door de grondwet en de politieke gewoonte dat de minderheden dienen te worden gerespecteerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds