Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 19 mei 2024 4:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Politierazzia's Den Haag
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Aangezien de politie toezichthouder is voor de WVW en zijn AMVB's kan het ten allen tijde een onderzoek instellen naar onder andere de technische staat van het voertuig. Hier hoeft geen verdenking of speciaal gerichte controle aan vooraf zijn gegaan. Indien de politie met een andere controle bezig is en de auto wil onderwerpen aan een inspectie dan is dat geen probleem.

Ok, mijn argument is wat zwak in de zin dat de bevoegdheid ex art 160 WVW zelf al voldoende is om een auto stil te houden en technisch te controleren.

Het gebruik van een bevoegdheid om op wapens en munitie te controleren met als doel het mogelijk maken van een ander soort onderzoek, zou echter misbruik zijn van die eerste bevoegdheid. Het probleem zit dan niet zozeer in de tweede stap (dat andere onderzoek), maar in de eerste stap.

Een beter voorbeeld zou zijn het houden van een fouilleringsactie op basis van de Wet wapens en munitie, met als oogmerk het controleren op drugs. Kun je aantonen dat het de politie om drugs was te doen, dan was de fouilleringsactie onrechtmatig wegens misbruik van bevoegdheid. De aanwezigheid van drugshonden lijkt me daarvoor bijvoorbeeld een aanwijzing. (Waarmee ik niet wil zeggen dat drugshonden gebruikt zijn bij fouilleringsacties.)

Ik geef toe dat de redenering met art 160 WVW niet helemaal opgaat (al houd ik zelf nog wat vragen bij het combineren van een art 160 WVW actie met een fouilleringsactie).

Andersom, art 160 WVW gebruiken teneinde de uitoefening van andere bevoegdheden mogelijk te maken, mag duidelijk niet, zoals Bram aangeeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar ben ik het ook volledig mee eens, wellicht dat we nog te weten komen hoe de actie nu daadwerkelijk is verlopen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik reden waarom ik het een fishing expedition noemde (en daar sta ik nog steeds achter) is dat op basis van de beschikbare gegevens het er sterk op lijkt dat men een grote controle is begonnen van alles wat er eventueel maar te bekeuren valt. En dan laat ik nog in het midden of er daadwerkelijk willekeurige passanten naar het controlepunt toe zijn gebracht om ze daar te fouilleren. Controleacties zijn onder omstandigheden toegestaan en daar heb ik ook geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb is dat het er sterk op lijkt dat men buiten een veiligheidsrisicogebied preventief gefouilleerd heeft, hetgeen onrechtmatig is, en dat men alles wat er maar te controleren valt gecontroleerd lijkt te hebben. Het resultaat mag hierin geen enkele rol spelen. Zoals Nemine al zei: Tuurlijk vind je van alles als je overal gaat zoeken. Het punt is nou juist dat we dat niet toelaatbaar vinden (mede) omdat grondrechten daaraan in de weg staan. Doorslaggevend is voor mij dus de vraag welke rechtsgrond deze controle had, en waarop er precies gecontroleerd werd. Zolang aannemelijk blijft dat men alles gecontroleerd heeft wat er maar te controleren valt, en de wettelijke basis daartoe lijkt te ontbreken blijf ik erbij dat het sterk lijkt op een fishing expedition (ik weet niet wat er precies gebeurd is, dus kan ik niet zeggen dat het dat ook is).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je het over een preventieve fouilleeractie hebt -rechtmatig of niet- dan kan ik me voorstellen dat je het daar niet mee eens bent. Maar als je het woord bekeuren noemt, en voor wapens wordt nooit bekeurd, ga ik ervanuit dat je het over de verkeerscontrole hebt. Het zou een slechte zaak zijn als er tijdens een verkeerscontrole enkel potientele overtreders zouden worden gecontroleerd. Dat zou betekenen dat ik een mooie auto koop, een net kapsel aanmeet en ik wordt nooit meer gecontroleerd. Terwijl een hardwerkende alleenstaande moeder iedere dag wordt gecontroleerd omdat ze in een oude auto rijd.

Groeten,

Jerry
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat mij er niet om onderscheid te maken tussen te bekeuren personen. Tijdens een grote verkeerscontrole zou ik juist voor pleiten dat iedereen die lang komt rijden gecontroleerd wordt. Waar ik wel bezwaar tegen hebt is dat er gecontroleerd wordt op alle overtredingen van wetten die maar te controleren vallen. Als het gaat om verkeerscontrole lijkt preventief fouilleren me bijvoorbeeld uit den boze. Een grote controle is prima. Zolang maar duidelijk is wat de wettelijk grondslag daarvoor is, en duidelijk is waarop er precies gecontroleerd mag worden.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zijn we het volgens mij allemaal aardig met elkaar eens.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bram



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 47


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hear Hear!
_________________
"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!" Smile
"Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign."
J.S. Mill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds