Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pleitnota handelsverkeersrecht
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MonM



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jas90 schreef:
Moet er niet bij de stuwadoor als grondslag art. 6:162 jo. art. 6:170 BW?


ja volgens mij wel. Want als je zegt jo 6:171 dan houdt dat in dat Koppejan of Windei volgens mij aansprakelijk wordt gesteld voor de niet-ondergeschikte, i.c. de stuwadoor en zijn ondergeschikten (denk ik)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NK



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 15:41    Onderwerp: weerlegging verweer reder/vervoerder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toevallig, ik ben ook al eventjes bezig met vordering 5.. Smile

Ik zoek nog steeds naar redenen waarom de before and afterclausule niet zou moeten gelden tav vervoerder en reder. Was ook van plan de casus dan maar aan te passen en toen bedacht ik het volgende:

De 100 ton cacao is ten tijde vd opslag bij de stuwadoor "verdwenen". Dat is vóór inlading in het schip gebeurd. I.b. geldt dan de clausule.

Echter, het ondertekenen vh cognossement door de vervoerder geschiedt (volgens mij) NA inlading in het schip. En door ondertekening vh cognossement staat de vervoerder in voor de inhoud van het cognossement en verbindt hij zich tot aflevering van 200.000 ton cacao.

Volgens mij ziet de before and after clausule niet op niet-conform afleveren. Dan kun je de vervoerder wellicht niet aanspreken wegens schending van een zorgplicht, maar wegens een niet-conforme aflevering. Moet er nog een artikel als grondslag bij zoeken..

Het is nog maar een idee.. Wat denken jullie ervan? Is het misschien wat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jas90



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 15:45    Onderwerp: Re: weerlegging verweer reder/vervoerder Reageer met quote Naar onder Naar boven

NK schreef:
Toevallig, ik ben ook al eventjes bezig met vordering 5.. Smile

Ik zoek nog steeds naar redenen waarom de before and afterclausule niet zou moeten gelden tav vervoerder en reder. Was ook van plan de casus dan maar aan te passen en toen bedacht ik het volgende:

De 100 ton cacao is ten tijde vd opslag bij de stuwadoor "verdwenen". Dat is vóór inlading in het schip gebeurd. I.b. geldt dan de clausule.

Echter, het ondertekenen vh cognossement door de vervoerder geschiedt (volgens mij) NA inlading in het schip. En door ondertekening vh cognossement staat de vervoerder in voor de inhoud van het cognossement en verbindt hij zich tot aflevering van 200.000 ton cacao.

Volgens mij ziet de before and after clausule niet op niet-conform afleveren. Dan kun je de vervoerder wellicht niet aanspreken wegens schending van een zorgplicht, maar wegens een niet-conforme aflevering. Moet er nog een artikel als grondslag bij zoeken..

Het is nog maar een idee.. Wat denken jullie ervan? Is het misschien wat?


Ehm volgens mij is het omdat tussen vervoerder en reder een bevrachtingsovereenkomst geldt, Boek 8 van regelend recht is en dat partijen hiervan mogen afwijken. Hoofdstuk 6.1.3 en verder.. Maar ik weet niet zeker hoor.
Of bedoel je ze afzonderlijk tegenover Leonidez? Want dan biedt blz 206 onderaan je wellicht een uitkomst voor je weerlegging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NK



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ehm volgens mij is het omdat tussen vervoerder en reder een bevrachtingsovereenkomst geldt, Boek 8 van regelend recht is en dat partijen hiervan mogen afwijken. Hoofdstuk 6.1.3 en verder.. Maar ik weet niet zeker hoor.
Of bedoel je ze afzonderlijk tegenover Leonidez? Want dan biedt blz 206 onderaan je wellicht een uitkomst voor je weerlegging.


Ik wil voor vervoerder en reder als grondslag art 8:414 lid 1 en 441 lid 1 BW gebruiken. In het Damco/meister arrest heeft de HR ook onderstreept dat hoofdregel vh waardepapierenrecht is dat de derde houder te goeder trouw (Leonides) mag afgaan op de in het cognossement toegezegde prestatie. In feite heeft de vervoerder een vals cognossement afgegeven nu die 100 ton cacao nooit aan boord waren.

Ik zat idd ook te twijfelen of ik deze artikelen kan gebruiken, omdat de Hague Visby Rules bij bevrachting slechts van regelend recht zijn zodat partijen ervan mogen afwijken. Maar in de opdracht staat dat we de casus naar Ned. recht moeten oplossen. Boek 8 is naast een incorporatie vd HVR ook gewoon nationaal recht.. Moeilijk moeilijk..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sanne3



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de casus staat alleen niet ten tijde van de opslag he Wink Er staat te Rotterdam, verder wordt daar geen informatie over gegeven.

Dus als jij hem wilt inkleuren met ten tijde van opslag kun je dat doen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sanne3



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb voor de vervoerder en reder niet 414 en 441 hoor, ik heb gewoon 378, 381, 387 etc.

Maar ik neem aan dat ze meerdere dingen goed rekenen, dat er niet 1 goed antwoord is. Het gaat immers om je betoog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jas90



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NK schreef:
Quote:
Ehm volgens mij is het omdat tussen vervoerder en reder een bevrachtingsovereenkomst geldt, Boek 8 van regelend recht is en dat partijen hiervan mogen afwijken. Hoofdstuk 6.1.3 en verder.. Maar ik weet niet zeker hoor.
Of bedoel je ze afzonderlijk tegenover Leonidez? Want dan biedt blz 206 onderaan je wellicht een uitkomst voor je weerlegging.


Ik wil voor vervoerder en reder als grondslag art 8:414 lid 1 en 441 lid 1 BW gebruiken. In het Damco/meister arrest heeft de HR ook onderstreept dat hoofdregel vh waardepapierenrecht is dat de derde houder te goeder trouw (Leonides) mag afgaan op de in het cognossement toegezegde prestatie. In feite heeft de vervoerder een vals cognossement afgegeven nu die 100 ton cacao nooit aan boord waren.

Ik zat idd ook te twijfelen of ik deze artikelen kan gebruiken, omdat de Hague Visby Rules bij bevrachting slechts van regelend recht zijn zodat partijen ervan mogen afwijken. Maar in de opdracht staat dat we de casus naar Ned. recht moeten oplossen. Boek 8 is naast een incorporatie vd HVR ook gewoon nationaal recht.. Moeilijk moeilijk..


Ik denk die grondslagen juist zijn. Die regelen immers ook de wanprestatie (zie art. 8:441 BW die het artikel van de wanprestatie noemt). Maar art. 8:414 lid 1 BW, cognossement is toch niet in handen van Leonidez. Hij heeft er alleen beslag op laten leggen..
Misschien is het ook van belang art. 8:461 lid 2 BW voor de reder aan te halen?
Maar uiteindelijk gaat het erom hoe goed je betoog is!


Laatst aangepast door Jas90 op zo 11 mrt 2012 16:46, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sanne3



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar waarom gebruiken jullie dan 414 en 441 ipv 387 etc?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NJ234



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook 387 ic met 378 en 381(ondersteuning)..
Wat me trouwens later opviel is dat ze eerst zeggen dat er een tekort is van 100 ton cacao en vervolgens aangeven dat uit onderzoek blijkt dat op ''grote' schaal'' cacao is weggenomen bij de stuwadoor. Het is niet dus niet zeker hoe die 100 ton is weggegaan. En omdat de vervoerders (incasu koppejan en windei) moeten zorgen dat goederen zonder schade aankomen op de plaats van bestemming, moeten zij schade vergoeden.. Ik heb later bij de weerlegging dan aangegeven dat de vervoerders moeten bewijzen (bewijslast ligt dus bij de vervoerders) wanneer de goederen zijn kwijtgeraakt. Vervolgens heb ik aangegeven dat dit niet valt te lijden uit die nadere onderzoek..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jas90



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sanne3 schreef:
Maar waarom gebruiken jullie dan 414 en 441 ipv 387 etc?


Ik heb voor de reder art. 8:461 BW hoor Wink Ergens begin hoofdstuk 6 wordt daar helemaal uitleg over gegeven.
Maar ik denk dat de grondslag voor de vervoerder art. 8:441 lid 1 BW goed zal zijn. Want het gaat om de rechtmatige houder, Leonidez, die heeft beslag laten leggen door de voorzieningenrechter. En bovendien is art. 8:387 BW op dat lid van toepassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NJ234



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

trouwens hoe hebben jullie de schematische vordering weergegeven? Alle drie apart onder elkaar of hebben jullie ook gebruik gemaakt van het woordje respectievelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sanne3



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jas90 schreef:
Sanne3 schreef:
Maar waarom gebruiken jullie dan 414 en 441 ipv 387 etc?


Ik heb voor de reder art. 8:461 BW hoor Wink Ergens begin hoofdstuk 6 wordt daar helemaal uitleg over gegeven.
Maar ik denk dat de grondslag voor de vervoerder art. 8:441 lid 1 BW goed zal zijn. Want het gaat om de rechtmatige houder, Leonidez, die heeft beslag laten leggen door de voorzieningenrechter. En bovendien is art. 8:387 BW op dat lid van toepassing.


Alleen nu snap ik nog niet waarom je dan voor die hebt gekozen ipv 378, 381 en 387 haha en waarom je denkt dat dan goed is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sanne3



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NJ234 schreef:
trouwens hoe hebben jullie de schematische vordering weergegeven? Alle drie apart onder elkaar of hebben jullie ook gebruik gemaakt van het woordje respectievelijk?


Ik heb ook met respectievelijk Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
priyazinta



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weten jullie misschien wat ze eigenlijk aan het begin bedoelen met eventueel algemene voorwaarden op google zoeken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NJ234



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een vraagje, hebben jullie onder het kopje grondslag en vordering nog gepsroken over de before and after clausule, himalay of stuwadoorsvoorwaarden.. Ik heb die zaken namelijk allemaal bij de weerlegging besproken.. Hierdoor is onder het kopje vordering/grondslag eigenlijk een algemeen verhaaltje gekomen bij mij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds