Pkv ncnp: met of zonder BTW belast
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Pkv ncnp: met of zonder BTW belast Auteur: V&VD BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016 12:03
    —
Beste fiscalisten,

Zoals u ongetwijfeld weet werkt het bestuursrecht met het Besluit proceskosten bestuursrecht (Bbp), daar waar het gaat om proceskostenvergoedingen.

Stel nu dat met belanghebbende wordt afgesproken dat de factuur van de werkzaamheden gelijk staat aan het verschuldigde bedrag aan proceskosten (no cure no pay). De pkv wordt vervolgens overgemaakt op rekeningnummer van de gemachtigde. Hoe zit het dan met de btw ?

De kostenvergoeding geldt als compensatie voor de belanghebbende; als zodanig niet met btw belast (ECLI:NL:HR:2014:3320). Maar nu wordt de kostenvergoeding gebruikt als honorarium voor de rechtsbijstandverlener. De rechtsbijstandverlener zou dus een factuur moeten sturen aan belanghebbende en de verschuldigde pkv daarin verrekenen (factuur wordt dan nihil). Meer praktisch: over een pkv van 490E dient de verschuldigde Omzetbelasting te worden voldaan aan de Belastingdienst. Zie ik iets over het hoofd ?

Meer algemeen zou ik graag willen weten wat het toetsingscriterium is op grond waarvan de Belastindienst bepaalt of een dienst moet worden belast met BTW. Wordt daar een specifiek artikel voor gebruikt in de Wet OB ?

Soortgelijke vraag als in: http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/BTW+vragen/p/148655?sid=db4021081ec00632c6721187996bf108/printertopic/1/

Tot slot: welk postadres wordt gebruikt voor dit soort vragen ? Zelf kwam ik deze link tegen (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/per_brief_of_email/) maar ik weet niet zeker of het centrale postadres juist is. Gebruikt iemand een specifiek adres daarvoor ?

Dank voor uw antwoorden.

#2:  Auteur: De Fiscalist BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016 13:47
    —
Volgens mij breng je twee zaken samen die in wezen los staan van elkaar.

Je hebt de prestatie van de dienstverlener die gewoonlijk belast is met BTW. De vergoeding voor de diensten is in jouw casus gelijk aan de proceskostenvergoeding. Afhankelijk van de gemaakte afspraken is die vergoeding inclusief of exclusief btw.

Bij een particulier zal de vergoeding doorgaans inclusief btw zijn.

Het andere element is de proceskostenvergoeding. De belastingplichtige kan daar recht op hebben, daar zitten verder geen btw aspecten aan. De vergoeding zelf heeft ook weinig met de prestatie te maken, maar wordt forfaitair vastgesteld op basis van de proceshandelingen/

De dienstverlener stuurt gewoon een factuur met btw. Als de fiscus direct aan de dienstverlener betaalt dan is op de achtergrond sprake van een cessie van de vordering van de belastingplichtige aan de dienstverlener.

#3:  Auteur: V&VD BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2016 11:29
    —
De Fiscalist schreef:
Volgens mij breng je twee zaken samen die in wezen los staan van elkaar.

Je hebt de prestatie van de dienstverlener die gewoonlijk belast is met BTW. De vergoeding voor de diensten is in jouw casus gelijk aan de proceskostenvergoeding. Afhankelijk van de gemaakte afspraken is die vergoeding inclusief of exclusief btw.

Bij een particulier zal de vergoeding doorgaans inclusief btw zijn.

Het andere element is de proceskostenvergoeding. De belastingplichtige kan daar recht op hebben, daar zitten verder geen btw aspecten aan. De vergoeding zelf heeft ook weinig met de prestatie te maken, maar wordt forfaitair vastgesteld op basis van de proceshandelingen/

De dienstverlener stuurt gewoon een factuur met btw. Als de fiscus direct aan de dienstverlener betaalt dan is op de achtergrond sprake van een cessie van de vordering van de belastingplichtige aan de dienstverlener.


Thnx.

#4:  Auteur: De Fiscalist BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2016 10:38
    —
Overigens zag ik vorige week nog een uitspraak langskomen over de btw op een proceskostenvergoeding.

Dit ging over de taxatiekosten in WOZ zaak. De belastingplichtige had btw aftrekrecht voor het betreffende pand en kreeg dus geen vergoeding voor de btw die in de factuur van de taxateur zat. Die maakte immers geen onderdeel uit van de kosten.

Ik merk wel op dat de vergoeding van taxatiekosten een ander element van de proceskostenvergoeding is als de vergoeding voor de proceshandelingen.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl