Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Per ongeluk geld op mijn rekening gestort
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ouwezeurpiet



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006 19:37    Onderwerp: Per ongeluk geld op mijn rekening gestort Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals de titel al aangeeft is er per ongeluk geld op mijn rekening gestort. Ik neem tenminste aan dat de storter niet de bedoeling had mij het geld te geven. Het is een redelijk groot bedrag (je kunt er wel een auto van kopen). Nu is mijn vraag eigenlijk:

Welke stappen ben ik verplicht te ondernemen? Of mag ik het geld gewoon houden zonder maar iets te doen? Kan ik misschien een soort van vindersloon eisen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006 20:19    Onderwerp: Re: Per ongeluk geld op mijn rekening gestort Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ouwezeurpiet schreef:
Zoals de titel al aangeeft is er per ongeluk geld op mijn rekening gestort. Ik neem tenminste aan dat de storter niet de bedoeling had mij het geld te geven. Het is een redelijk groot bedrag (je kunt er wel een auto van kopen). Nu is mijn vraag eigenlijk:

Welke stappen ben ik verplicht te ondernemen?

terugbetalen
Quote:

Of mag ik het geld gewoon houden zonder maar iets te doen?

Nee.
Quote:

Kan ik misschien een soort van vindersloon eisen?

Nee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het geld is onverschuldigd betaald, dus je bent in ieder geval verplicht het terug te storten zodra de rechthebbende daarom vraagt. Vindersloon kun je dan ook niet eisen. Het is niet zo dat je dit bedrag op straat hebt aangetroffen, het is echt aan je betaald (en wel onverschuldigd, zie art 6:203 BW).

Omdat het voor jou onmiddellijk duidelijk is dat het bedrag onverschuldigd is betaald, ben je ontvanger te kwader trouw, en daarmee onmiddellijk in verzuim (art 6:205 BW). Je bent derhalve nu al wettelijke rente verschuldigd over het bedrag. Het is dus verstandig om niet te wachten, maar het bedrag uit jezelf terug te betalen.

Mocht je desondanks besluiten het bedrag (voorlopig) te houden, dan verjaart de vordering tot terugbetaling na verloop van 5 jaar.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ouwezeurpiet



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien ik nog student ben en ik door deze storting een inkomen van meer dan 10000 euro heb mijn studiefinanciering mis. Is hier ook een regeling voor?

Als ik nu beslis het geld zo lang te houden tot het bedrijf me vraagt het terug te storten en ik dat dan onmiddelijk doe, kan ik dan alsnog een boete of andere finaciele tegenslag verwachten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 9:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ouwezeurpiet schreef:
Aangezien ik nog student ben en ik door deze storting een inkomen van meer dan 10000 euro heb mijn studiefinanciering mis. Is hier ook een regeling voor?

Regeling is niet nodig, want het is geen inkomen.
Quote:

Als ik nu beslis het geld zo lang te houden tot het bedrijf me vraagt het terug te storten en ik dat dan onmiddelijk doe, kan ik dan alsnog een boete of andere finaciele tegenslag verwachten?

Ja, dan moet je de rente over het geld ook aan het bedrijf betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mirjam28



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 70


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan je wel volgen als je zegt dat het geen inkomen is, maar onder welk 'kopje' zouden ze het bij de IBG wel plaatsen? Box 3 vermogen, of een gift? (misschien een beetje domme vraag, maar ik ben wel benieuwd)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mirjam28 schreef:
Ik kan je wel volgen als je zegt dat het geen inkomen is, maar onder welk 'kopje' zouden ze het bij de IBG wel plaatsen? Box 3 vermogen, of een gift? (misschien een beetje domme vraag, maar ik ben wel benieuwd)

Geen van beiden. Het is geld is niet van Ouwezeurpiet; het geld vloeit weliswaar in het vermogen van Ouwezeurpiet, maar tegelijkertijd heeft 'ie ook een schuld van hetzelfde bedrag, dus het vermogenssaldo verandert niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij het doen van aangifte heb je natuurlijk wel wat uit te leggen aan de belastingdienst Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bij het doen van aangifte heb je natuurlijk wel wat uit te leggen aan de belastingdienst Wink.

Hoezo ? Ouwezeurpiet geeft gewoon z'n daadwerkelijke banksaldo op *en* hij geeft op dat 'ie een schuld heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
bona fides schreef:
Bij het doen van aangifte heb je natuurlijk wel wat uit te leggen aan de belastingdienst Wink.

Hoezo ? Ouwezeurpiet geeft gewoon z'n daadwerkelijke banksaldo op *en* hij geeft op dat 'ie een schuld heeft.

Dat bedoel ik, hij zal moeten aantonen dat het bedrag onverschuldigd is betaald. Het bedrag verzwijgen is minder verstandig omdat de fiscus het gewoon op je rekening ziet staan. Dus er valt wat uit te leggen.

Je hebt wel gelijk dat dit bij het doen van aangifte nog niet nodig is. Pas wanneer de fiscus erom vraagt. Wat ik schreef was inderdaad niet juist.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds