|
Auteur |
Bericht |
bertvanloo
Leeftijd: 80 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 196
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 17:48 Onderwerp: Oranje (Bavaria) girls in Zuid AFRIKA wettig opgepakt? |
|
|
Is het in bescherming nemen van de sponsers van de FIFA in Zuid Afrika door de Oranje dames zonder enig logo, te laten arresteren legitiem? _________________ Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd. |
|
|
|
|
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 18:48 Onderwerp: |
|
|
De FIFA heeft de Zuid-Afrikaanse zo gek gekregen om doorkruisen van exclusive sponsorcontracten tot een misdrijf te verklaren. Op grond van dat misdrijf zijn deze dames gearresteerd.
Het is dus formeel geregeld maar dit soort wetgeving is absoluut ridicuul. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
|
bertvanloo
Leeftijd: 80 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 196
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 18:57 Onderwerp: |
|
|
Wat ik mij afvraag is of we met ridicule wetgeving te maken hebben of met willekeur. _________________ Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 19:09 Onderwerp: |
|
|
Het gaat hier geloof ik om art. 15A van de Merchandise Marks Act:
art. 15A schreef: | Abuse of trade mark in relation to event
(1) (a) The Minister may, after investigation and proper consultation and subject to such conditions as may be appropriate in the circumstances, by notice in the Gazette designate an event as a protected event and in that notice stipulate the date-
(i) with effect from which the protection commences; and
(ii) on which the protection ends, which date may not be later than one month after the completion or termination of the event.
(b) The Minister may not designate an event as a protected event unless the staging of the event is in the public interest and the Minister is satisfied that the organisers have created sufficient opportunities for small businesses and in particular those of the previously disadvantaged communities.
(2) For the period during which an event is protected, no person may use a trade mark in relation to such event in a manner which is calculated to achieve publicity for that trade mark and thereby to derive special promotional benefit from the event, without the prior authority of the organiser of such event.
(3) For the purposes of subsection (2), the use of a trade mark includes
(a) any visual representation of the trade mark upon or in relation to goods or in relation to the rendering of services;
(b) any audible reproduction of the trade mark in relation to goods or the rendering of services; or
(c) the use of the trade mark in promotional activities, which in any way, directly or indirectly, is intended to be brought into association with or to allude to an event.
(4) Any person who contravenes subsection (2) shall be guilty of an offence.
(5) For the purposes of this section 'trade mark' includes a mark. |
Het lijkt me de vraag of hier wel sprake is van "use of a trade mark". Misschien is hier paragraaf (5) van belang: de oranje jurkjes zou je een "mark" kunnen noemen, dat weliswaar (naar ik aanneem) niet is gedeponeerd. Het zou ook wel raar zijn dat het voor de strafbaarheid van het gebruik van een teken van belang is of je dat teken zelf hebt gedeponeerd. De hele regeling gaat sowieso tegen de geest van het merkenrecht in. Eigenlijk wordt het hele WK inclusief alles wat er in de verte mee te maken zou kunnen lijken te hebben in een enorm verstrekkend eigendomsrecht omgetoverd.
Ook tijdens Londen 2012 zal dit soort wetgeving van kracht zijn. Is een land hiertoe niet bereid, dan kunnen ze de organisatie van de OS of het WK voetbal in de toekomst waarschijnlijk wel vergeten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
bertvanloo
Leeftijd: 80 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 196
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 19:32 Onderwerp: |
|
|
O, ik dacht dat sport verbroederde ............... . _________________ Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd. |
|
|
|
|
Alfatrion
Leeftijd: 45 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 789
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 19:35 Onderwerp: |
|
|
Dan hadden we hier bij iedere voetbalwedstrijd niet zoveel agenten nodig. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 20:01 Onderwerp: |
|
|
Wat heeft sport hier nou weer mee te maken?? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
sabri
Leeftijd: 48 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 441
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 20:14 Onderwerp: |
|
|
Mja, ik heb me hier ook al enigszins over lopen opwinden. Ik had het best gesnapt als er op die jurkjes een groot logo had gestaan. Als er niet zo'n ophef over was gemaakt door de Fifa en de KNVB had ik niet geweten dat dit een marketingactie was. Ik zie gewoon een paar leuke dames in leuke oranje jurkjes de ze ook bij een willekeurige H&M hadden kunnen kopen.
Sinds wanneer is lopen in een oranje jurkje zonder opzichtige logo's een misdrijf?
Ik koop voorlopig geen Zuid-Afrikaanse producten meer. Wat een bananenrepubliek. |
|
|
|
|
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 20:24 Onderwerp: |
|
|
Er zou een klein logo van Bavaria ergens op het rokje staan "maar dan moet je wel heel goed kijken" volgens Bavaria. Dus heren, leef u uit _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
|
BG
Leeftijd: 38 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 20:31 Onderwerp: |
|
|
Het betreft een andere wet: Government Gazette, nummer 22 249 van 24 april 2001 met de naam Trade Practices Amendment Act, 2001.
Het is verboden om:
“in connection with a sponsored event, make, publish or display any false or misleading statement, communication or advertisement which represents, implies or suggests a contractual or other connection or association between that person and the event, or the person sponsoring the event, or cause such statement, communication or advertisement to be made, published or displayed.”
De straffen die opgelegd kunnen worden zijn een combinatie van een boete en een gevangenisstraf. De boete bedraagt maximaal 200 rand (circa €213), de gevangenisstraf maximaal 2 jaar.
De eerder in dit draadje aangehaalde wetgeving ziet volgens mij toe op de situatie dat een kroeg in de directe omgeving van het stadion Heineken schenkt in een glas met daarop het woord WK of waar het biertje aangeboden wordt met WK-actie: bier voor 5 rand.
Eens met Arnoud. Het blijft ridicuul. Ik voorzie echter dat het een noodzakelijk vereiste is om een groot evenement binnen te kunnen halen. _________________ Mine! |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 20:37 Onderwerp: |
|
|
Meer over deze wetgeving in dit artikel.
Quote: | The effect of Section 15A of the Merchandise Marks Act has been confirmed by the High Court. In October 2009, judgement was handed down in the Pretoria High Court against Metcash Trading Africa (Pty) Limited (reported in Without Prejudice vol. 9 no. 10, November 2009) which had been selling lollipops branded “2010 pops”. The packaging of the product bore soccer balls and partial depictions of the South African flag. Although there was no direct reference to the 2010 Soccer World Cup event, there was no doubt that the product was alluding to and/or indirectly referring to, the tournament. The court held that Metcash had intended for its lollipops to be associated with the event and had also intended to derive special promotional benefit from the event. It held that such conduct is unlawful and falls foul of the relevant section of the Merchandise Marks Act.
In response to allegations by Metcash that the legislation amounted to a limitation of its constitutionally protected rights to freedom of speech and freedom of trade and that the legislation should be interpreted in a manner consistent with those constitutional provisions, counsel for FIFA argued that these rights were justifiably limited where the use of a trade mark in such a manner would confuse or deceive the public and the event itself could be jeopardised. Msimeki, J agreed and held that Section 15A is “not complicated” and that the interests of the public have to be considered. |
Waarom zou een bedrijf in Zuid-Afrika dit jaar niet naar het WK voetbal mogen verwijzen, maar over 4 jaar wel? Of anders gezegd: waarom mag AH in Nederland wel een WK-actie hebben, maar in Zuid-Afrika niet (en wellicht in 2018 of 2022 ook niet in Nederland)?
Ik begrijp dat het WK dit jaar toevallig in Zuid-Afrika plaatsvindt, maar is dat echt relevant? Natuurlijk wel als het gaat om een actie in het stadion zelf, want zo'n WK stadion staat dit jaar nu eenmaal in Zuid-Afrika, maar voor het aanprijzen van lolly's via de reguliere media toch zeker niet?
Ofte wel, hoe lang nog voordat de FIFA en het IOC dit soort bescherming wereldwijd opeisen en krijgen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 20:39 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Het betreft een andere wet: Government Gazette, nummer 22 249 van 24 april 2001 met de naam Trade Practices Amendment Act, 2001. |
Dit wet is er ook (en lijkt mij een stuk redelijker, want misleidende reclame kan sowieso verboden worden), maar speelt hier niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
sabri
Leeftijd: 48 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 441
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 21:03 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Ofte wel, hoe lang nog voordat de FIFA en het IOC dit soort bescherming wereldwijd opeisen en krijgen? |
Wereldwijd zal niet zo snel gaan. De westerse wereld heeft in elk geval verdragen met een minimumbescherming. Dat Zuid-Afrika maar weer eens bewijst niets meer dan een derdewereld apenland te zijn met opportunistische wetgeving uit het jaar 0 zegt niets over Europa en de VS. Probeer zo'n jurkje eens in de VS te verbieden. Of in Europa. In Straatsburg lachen ze de Fifa knalhard uit.
edit: met "apenland" bedoel ik het niveau, niet de meest voorkomende huidskleur |
|
|
|
|
BG
Leeftijd: 38 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 21:09 Onderwerp: |
|
|
Het betreft hier ambush marketing en naar mijn mening gaat het dus wel degelijk ook om de door mij aangehaalde wetgeving.
Linkjes:
1
2
Er zijn overigens leuke voorbeelden te vinden van deze vorm van marketing:
Visa sponsor van Olympische Spelen. American Express in campagne: "And remember, to visit Spain, you don't need a visa" (1992, Barcelona) and "If you're traveling to Norway, you'll need a passport, but you don't need a visa." (1994, Lillehammer). Visa wilde ook zover gaan dat in Olympisch dorp alleen creditcards van Visa zouden werken.
Je ziet echter dat organisaties steeds harder gaan terugslaan en doorslaan. Voorbeeld daarvan is de kwestie rondom, alweer, Budweiser in Duitsland tijdens het WK: http://www.volkskrant.nl/economie/article301062.ece/Budweiser_via_list_toch_WK-bier _________________ Mine! |
|
|
|
|
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 21:59 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | In Straatsburg lachen ze de Fifa knalhard uit. |
Oh, dat is een leuke. Op welke grond dan?
Een wettelijke regel die zegt "binnen 25km van een stadion mag zich geen handelsreclame bevinden voor niet-sponsors" tast volgens mij het grensoverschrijdend handelsverkeer niet aan. En heb je een grondrecht om reclame-artikelen te verkopen? _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
|
|