Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opvolgend werkgeverschap
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjappie_



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2017 10:32    Onderwerp: Opvolgend werkgeverschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn zus heeft een geschil met haar werkgever, een Ministerie in Den Haag, over opvolgend werkgeverschap. Via een uitzendorganisatie werkt zij op afdeling X en heeft daar ca. 2 jaar via uitzendcontracten gewerkt. De functie wordt nu als structureel uitgezet en zij kan er niet op solliciteren omdat zij dan direct een vast contract moet krijgen volgens de ketenregeling uit art. 7:668a BW. Dit Ministerie wil de functie alleen tijdelijk laten vervullen.

Hoewel ik dit ook niet netjes vindt kan ik de redenatie dat zij op deze vacature niet kan solliciteren volgen, want het Ministerie is redelijkerwijs de opvolgend werkgever van de uitzendorganisatie, ze gaat precies dezelfde werkzaamheden verrichten en de ketenregeling is dan van toepassing.

Nu is er echter ook een tijdelijke (1 jaar) plek vrij in een ander team binnen datzelfde Ministerie. Het betreffen hele andere werkzaamheden, oftewel er is geen overlap tussen haar oude functie en de functie waarop ze solliciteert. Toch is ze afgewezen omdat volgens de P&O afdeling zij direct een vast contract zou moeten krijgen.

Als ik kijk naar art. 7:668a lid 2 BW, dan valt mij vooral op "ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkaars opvolger te zijn". Als ik de wijzigingsnota van de WWZ erbij pak dan zie ik dat dit vooral inhoudt dat je dezelfde of vergelijkbare werkzaamheden moet vervullen in je nieuwe functie, wil er sprake zijn van opvolgend werkgeverschap.

De afdeling P&O zegt echter dat het werken voor één organisatie al met zich meebrengt dat ze niet kan solliciteren. Volgens mij klopt dit niet. Ze gaat van uitzendorganisatie naar het Ministerie in een heel ander team hele andere werkzaamheden verrichten. Klopt het dat hier nog wel een tijdelijk contract kan worden aangegaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2017 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Men wil het risico - en dat is er - niet nemen, zo simpel is het. Het ministerie geldt in principe als opvolgend werkgever van het uitzendbureau.

En hoe anders kan het werk zijn? Zonder enige overlap? In het geheel niet dezelfde vaardigheden en verantwoordelijkheden? Ze heeft toch niet twee beroepen neem ik aan.

Ik ben benieuwd naar de twee functies.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
sjappie_



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2017 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het meedenken.

Zij werkte voorheen in een meer ondersteunend, niet inhoudelijke, functie. Voorbereiden en notuleren van vergaderingen, onderhoud van de website, invoeren in ICT systeem van vergunningaanvragen, meedenken over procesverbeteringen, financiën regelen.

De functie waarop zij is afgewezen betreft afhandelen van Wob verzoeken. Daarin zou ze na een Wob verzoek stukken bij elkaar moeten zoeken, zienswijzen opvragen bij derde belanghebbenden, besluit opstellen.

Overeenkomsten zijn denk ik dat in beide functies schrijfvaardigheid belangrijk is. Anderzijds is de 1e functie meer administratief en de 2e functie juridisch van aard. In de eerste functie waren juridische vaardigheden niet van belang. Ook heeft zij in de 2e functie andere verantwoordelijkheden.

Ik neem aan dat zij overigens niet van een eventueel recht op een contract voor onbepaalde tijd kan afzien (schriftelijk)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2017 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar zijn toch deels dezelfde vaardigheden voor nodig.

En schriftelijk afzien van je recht op een vaste baan, voor zover dat al zou kunnen, kan je altijd weer intrekken. Dus een werkgever zal daarmee niet akkoord gaan.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds