Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 2:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opnieuw bezwaar mogelijk tegen niet-ontvankelijk bezwaar?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
famke



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 15:59    Onderwerp: Opnieuw bezwaar mogelijk tegen niet-ontvankelijk bezwaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag!

De titel van het onderwerp geeft mijn vraag al aardig weer, maar ik zal nog even een toelichting geven.

Er is bezwaar ingediend tegen een beschikking van de gemeente. De gemeente reageert in zijn geheel niet op het bezwaar. Maar, het bezwaar was tevens te laat ingediend. Wanneer de indiener er na lange tijd (ivm vakantie) achter komt dat de beschikking is behouden. Kan hij dan opnieuw in bezwaar?

Ik kwam zelf op het volgende: volgens het Abw staan de mogelijkheden voor bezwaar open wanneer er door de gemeente niet tijdig wordt gereageerd op een bezwaar. Ik loop er echter tegenaan dat het eerste bezwaar niet-ontvankelijk was.
Daardoor kwam ik zelf tot de conclusie: het is niet mogelijk om opnieuw in bezwaar te gaan, want het eerste bezwaar was niet-ontvankelijk en daarmee is de grondslag voor een nieuw bezwaar komen te vervallen.
Dat is echter puur mijn eigen redenatie en dus niet juridisch onderbouwd

Aan de andere kant: is een bezwaar pas niet-ontvankelijk wanneer de gemeente dat besluit (en er dan tijdig op reageert), of ook wanneer aan de bepalingen van de wet voldaan is en de gemeente er niet op reageert?

Kom er zelf even niet uit... help Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt in beroep (bij de rechter) tegen het niet antwoorden op je bezwaar, maar het enige succes dat je kunt boeken is dat je oorspronkelijke bezwaar niet-ontvankelijk wordt verklaard wegens het indienen buiten de bezwaartermijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
famke



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, dus in beroep bij de rechter? Ik dacht zelf opnieuw in bezwaar bij hetzelfde bestuursorgaan...

Wacht... bezwaar tegen het niet tijdig beslissen is igv een aanvraag en beroep tegen niet tijdig beslissen is igv het niet tijdig beslissen op een bezwaar?

Bedankt voor je snelle reactie trouwens!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens art. 6:2 sub b Awb wordt het niet tijdig nemen van een besluit gelijkgesteld met een besluit.

Binnen de procedure neemt dat niet reageren de plaats in van het besluit dat had moeten worden genomen.

Het niet tijdig reageren op het bezwaar wordt dus gelijkgesteld met het besluit op bezwaar. Tegen een besluit op bezwaar kun je beroep instellen.

Het kan natuurlijk ook van groot belang zijn om in beroep te gaan, bijv. als er een kans is dat de termijnoverschrijding verschoonbaar blijkt (art. 6:11 Awb).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
famke



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat de overschrijding van de bezwaartermijn verschoonbaar is, dien ik dus inderdaad het beroep erin te verwerken! Ik was de mist in gegaan bij het deel over bezwaar/beroep. Nu ben ik mooi verder gekomen.

Bedankt voor het meedenken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2008 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

verschoonbaarheid wordt niet snel aangenomen. wat is de reden waar jij je op wilt beroepen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
famke



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2008 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
verschoonbaarheid wordt niet snel aangenomen. wat is de reden waar jij je op wilt beroepen?


Het bestuursorgaan heeft het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard omdat het bezwaar ruim 3 maanden na de datum van het besluit is ontvangen. Het besluit is echter nimmer kenbaar gemaakt op de voorgeschreven wijze, tevens zijn de belanghebbenden niet op de hoogte gebracht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds