Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 15:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag door e-mail
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TvT



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2014 16:31    Onderwerp: Ontslag door e-mail Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

ik ben op het moment bezig met het uitwerken van een casus. Nu weet ik de hoofdlijn van het advies wel, maar ik heb toch nog een vraag.

casus
Een werknemer van een bedrijf loopt er al enige tijd de kantjes vanaf. Hij vervult zijn werk niet voldoende en maakt daarbij bovendien ook nog redelijk ongepaste opmerkingen. Hij is hier al enkele keren voor aangesproken en er zijn duidelijke afspraken gemaakt: hij moet zowel het kwaliteit van zijn werk verbeteren, maar ook zijn werkhouding. De werknemer stemt hiermee in.

Nu loopt de werkgever in de pauze echter op het kantoor omdat hij een document nodig heeft. Dit document is te vinden op het bureau van de werkgever. Terwijl hij dit document wil pakken raakt hij per ongeluk de muis van de computer aan waarna het beeldscherm aangaat. De computer staat op de e-mail van de werknemer. In de mail is te lezen dat de werknemer zijn vakantieplannen uitwerkt (onder werktijd). Het oog van de werkgever valt echter op de laatste zin waar staat: "gefeliciteerd met je carrièreplannen". Door nieuwsgierigheid scrollt de werkgever door en vindt daardoor uit dat de werknemer van plan is om een eigen bedrijf op te zetten binnen hetzelfde werkgebied. Hij wordt in de e-mail gewaarschuwd dat hij moet opletten met het uitwerken van deze plannen tijdens werktijd en het benaderen van klanten.

De werkgever wil daarom weten of het klantenbestand is geraadpleegd en of er klanten zijn benaderd. Met behulp van de ICT-afdeling van het bedrijf wordt duidelijk dat de werknemer al enige tijd het klantenbestand raadpleegt maar of het klantenbestand is overgenomen blijft onduidelijk.

vraag
Ik ben er van op de hoogte dat een werkgever nooit zomaar de persoonlijke e-mails van een werknemer mag controleren. Hij mag kijken wat er op de computer open staat op het moment dat hij voorbij komt maar hij mag nooit dingen openen (of in dit geval scrollen).

Omdat het lezen van het eerste gedeelte van het e-mailtje incidenteel gebeurde denk ik niet dat daar de fout ligt.

Nu wil hij echter deze werknemer ontslaan. Naar zijn mening is de maat vol (en dat zal dan vooral gericht zijn op de plannen voor zijn nieuwe bedrijf). Maar ik vraag me af of hij deze informatie mag gebruiken. Mag de werkgever scrollen als hij zo een dergelijk stukje tekst ziet?

Ik denk dat deze werkgever beter de emmer-druppel theorie kan aanvoeren over de plannen die de werknemer voor zijn vakantie maakt en hem op die grond ontslaan dan proberen het bewijs te hanteren dat hij door het scrollen heeft verkregen.

Ik vroeg me dan ook af wat jullie meningen hierover zijn, daarom post ik de vraag hier. Kan iemand me hier misschien wat hulp bij geven?
Alvorens bedankt Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2014 12:22    Onderwerp: Re: Ontslag door e-mail Reageer met quote Naar onder Naar boven

TvT schreef:
vraag
Ik ben er van op de hoogte dat een werkgever nooit zomaar de persoonlijke e-mails van een werknemer mag controleren.
Hij mag kijken wat er op de computer open staat op het moment dat hij voorbij komt maar hij mag nooit dingen openen (of in dit geval scrollen).

Ik denk niet dat je dit zo zwart/wit kunt stellen. Zo ver ik begrijp gaat het wel om de zakelijke e-mail van de werknemer, waardoor de werkgever wel degelijk mogelijkheden heeft om te controleren. Heeft de werkgever een e-mail protocol, dan kan een en ander daarin geregeld zijn. Indien er geen protocol is, dan kan een en ander nog steeds plaatsvinden zolang het doel gerechtvaardigd is en proportionaliteit betracht wordt.

De baas is meer bij toeval gestuit op een stuk tekst, welke bij hem verdenkingen hebben doen reizen. Een terechte kritische vraag is, in hoeverre de opmerking "gefeliciteerd met je carrièreplannen" rechtvaardigt dat verder onderzoek gepleegd wordt naar die "plannen".

Overigens zou de werkgever kunnen aanvoeren dat niet zozeer de laatste zin, maar juist het plannen van vakanties tijdens werktijd voor hem aanleiding was om andere e-mails te controleren. In dat geval lijkt het mij dat de werkgever een gerechtvaardigd doel had en proportioneel te werk is gegaan.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds