Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 7:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag bij opheffing vestiging?!
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RichardA



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2007 12:11    Onderwerp: Ontslag bij opheffing vestiging?! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond een casus maar weet niet zeker of ik de goede conlusie heb getrokken?! Laat jullie licht er eens over schijnen!

Kort samengevat:
-Mr. Smit werkt 7 jaar bij bedrijf X BV op de locatie utrecht-centrum.
- Het bedrijf heeft 5 vestigingen in regio utrecht, utrecht-centrum is er 1 van.
- Op 20 december 2005 heeft iedereen een brief van directie gekregen, hierin stond dat de vestiging utrecht-centrum gesloten zou worden, en van de 55 aldaar werkzame personen slechts 45 zouden worden overgeplaatst naar andere vestigingen.
- Mr. Smit hoort bij de groep die niet wordt overgeplaatst, dus ontslagen.

Dan staat er nog bij:
- Mr smit is lid geweest van: - personeelscommisie, vaste commissie ondernemingsraad, commissie veiligheid, gezond en welzijn.(8 maanden geleden beeïnigd.) Maar nooit lid van de ondernemingsraad zelf.
- Directie heeft gezegd dat bovenstaande zaken nu en generlei van belang is.



Nu staat er niks over waarom die vestiging is gesloten, niet bijv. om bedrijfsecomische redenen. Moet dat een voorwaarde zijn?
En die informatie die hij geeft over de commissies, heeft dat enig belang?!
Welke rechten heeft de werkgever en wat is de rechtspositie van mr smit?


Ik hoop dat jullie mij willen helpen met deze casus!!! Ik ben zeer benieuwd hoe het nu zit.

Richard. Exclamation
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2007 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je niet weet of je de goede conclusie hebt getrokken en je wilt dat hier controleren moet je die conclusie wel even melden. Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2007 2:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga er maar vanuit dat als een complete vestiging/lokatie gesloten wordt dat dat om bedrijfseconomische redenen gebeurd.

Ik zou eerst eens kijken of de verschillende vestigingen/lokaties wel als verschillende bedrijfsvestiging in de zin van het ontslagbesluit aan te merken zijn. Zo niet, dan moet namelijk het afspiegelingsbeginsel gehanteerd worden voor alle lokaties gezamenlijk. Gezien het feit dat er mensen kennelijk kunnen worden overgeplaatst acht ik het voorshands niet onaannemelijk dat de verschillende lokaties als 1 bedrijfsvestiging kunnen worden gezien. Met de nadruk op kunnen want ik ken natuurlijk niet de exacte situatie.

Het lid zijn (geweest) van een vaste commissie van de OR is wel van belang (zie 7:670 lid 4 onder 1) maar niet van doorslaggevend belang. Het is aan CWI om dat te toetsen.

Mocht je meer willen weten dan raad ik je aan de beleidsregels van het CWI te lezen. Beetje zoeken op hun website en maar een paar honderd pagina's, maar desalniettemin.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RichardA



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Ga er maar vanuit dat als een complete vestiging/lokatie gesloten wordt dat dat om bedrijfseconomische redenen gebeurd.

Ik zou eerst eens kijken of de verschillende vestigingen/lokaties wel als verschillende bedrijfsvestiging in de zin van het ontslagbesluit aan te merken zijn. Zo niet, dan moet namelijk het afspiegelingsbeginsel gehanteerd worden voor alle lokaties gezamenlijk. Gezien het feit dat er mensen kennelijk kunnen worden overgeplaatst acht ik het voorshands niet onaannemelijk dat de verschillende lokaties als 1 bedrijfsvestiging kunnen worden gezien. Met de nadruk op kunnen want ik ken natuurlijk niet de exacte situatie.

Het lid zijn (geweest) van een vaste commissie van de OR is wel van belang (zie 7:670 lid 4 onder 1) maar niet van doorslaggevend belang. Het is aan CWI om dat te toetsen.

Mocht je meer willen weten dan raad ik je aan de beleidsregels van het CWI te lezen. Beetje zoeken op hun website en maar een paar honderd pagina's, maar desalniettemin.


hmm over die afspiegelingsregeling:
Volgens de wettelijke regels geldt het afspiegelingsbeginsel per bedrijfsvestiging en niet per onderneming.

maar nu staat er dus dat het om een BV gaat met 5 ondernemingen. Dus geldt het dan alleen voor die betreffende onderneming ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad; per bedrijfsvestiging, maar 1 bedrijfsvestiging kan best meerdere lokaties hebben. Ik werk zelf bij een schoonmaakbedrijf; 1 bedrijfsvestiging (kantoor) en meerdere lokaties (schoon te maken panden).

Als de onderneming dus 5 lokaties heeft, waaronder dus 1 in Utrecht-centrum, maar daarnaast ook nog lokaties in Utrecht-overvecht en/of Utrecht-kanaleneiland, dan zouden die drie lokaties best eens als één bedrijfsvestiging aan te merken zijn. Maar goed, dat ligt ook aan de structuur van de onderneming, die ken ik niet, dus ik kan dat zo niet beoordelen.

Gaat het om 1 BV met 5 lokaties c.q. bedrijfsvestigingen dan zal dus eerst moeten worden beoordeeld c.q. aangegeven moeten worden wat de bedrijfsvestigingen zijn. De werkgever moet dan aannemelijk maken dat het inderdaad om 5 verschillende vestigingen gaat. Dat zal makkelijker worden naarmate de vestigingen verder uit elkaar liggen en een verschillend verzorgingsgebied hebben of wanneer ze verschillende stappen in een productieproces verzorgen. De werknemer kan daartegen verweer voeren bij CWI. CWI zal dan een en ander moeten beoordelen, hoewel ze dat wel marginaal zullen doen; de werkgever heeft hier een redelijk grote mate van vrijheid.

Het kan natuurlijk ook 1 BV zijn met 5 verschillende soorten onderneming; bijvoorbeeld een holding met van alles en nog wat. In dat geval zullen de meeste functies niet uitwisselbaar zijn, afgezien wellicht van een aantal personen in het management, en zullen die mensen dus ontslagen worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds