Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onterven afstammelingen
Moderators: Flash, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Walnootje



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: vr 08 mrt 2013 20:16    Onderwerp: Onterven afstammelingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb al een keer over ongeveer hetzelfde een bericht gepost, maar heb nu weer wat nieuwe feiten, dus vandaar de nieuwe thread.

Mijn opa en oma willen graag het volgende: zodra één van hen overlijdt, erft de andere alles en vervolgens als diegene overlijdt, zou alles naar de kleinkinderen van mijn oma moeten gaan.

Het eerste hebben ze opgelost m.b.v. een tweetrapstestament.

Het tweede kan niet, omdat de afstammelingen, de kinderen van mijn oma, recht hebben op minstens hun legitieme portie. De notaris zegt echter dat het helemaal niet mogelijk is om de kleinkinderen te laten erven. Klopt dit wel? Ook zegt de notaris dat mijn opa, die geen familie meer heeft, zijn erfenis niet aan de kleinkinderen van mijn oma kan laten toekomen.

Ik had echter het volgende bedacht:

Die tweetrapswerking blijft zoals die is. Oma erft van opa als hij overlijdt en vice versa. Vervolgens krijgt elk kleinkind 1/12 (er zijn 6 kinderen van oma) van de erfenis van mijn oma en de overige 1/2 van de erfenis wordt verdeelt over de 10 kleinkinderen. Wat betreft het deel van opa, wordt alles van opa verdeelt over de 10 kleinkinderen.

Mijn vraag nu: is dit mogelijk?

Groet,
Walnootje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 09 mrt 2013 14:58    Onderwerp: Re: Onterven afstammelingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Walnootje schreef:
De notaris zegt echter dat het helemaal niet mogelijk is om de kleinkinderen te laten erven. Klopt dit wel? Ook zegt de notaris dat mijn opa, die geen familie meer heeft, zijn erfenis niet aan de kleinkinderen van mijn oma kan laten toekomen.

Of de notaris is dement, of er is een misverstand in het spel. Ik vermoed het laatste.

Afhankelijk van de omstandigheden is het ook denkbaar dat de notaris zich afvraagt of opa en oma wel hun eigen wil tot uitdrukking brengen en niet die van de kleinkinderen. (Waarom ben jij betrokken bij het opstellen van het testament door je grootouders?)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Walnootje



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: za 09 mrt 2013 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zelf een jaar rechten gehad en heb ook erfrecht gehad. Toen vertelde mijn opa en oma laatst tijdens het eten (wij komen daar elke week eten) dat ze hun testament opgesteld hadden, alleen dat de notaris zei dat ze niet kon krijgen wat ze wilde. Mijn oma vindt namelijk dat haar kinderen het allemaal goed hebben en wil daarom dat de kleinkinderen erven.

Ik had iets gelezen over de legitieme portie e.d. en vond haar verhaal dus wat apart. Toen had ze me gevraagd het e.e.a. uit te zoeken. Vandaar ook dit bericht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: za 09 mrt 2013 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt in zijn algemeenheid prima kinderen onterven en de kleinkinderen laten erven.

Maar die kunnen er ook voor kiezen daar niet in te berusten en alsnog hun legitieme portie opeisen.

Overigens is het fiscaal ongunstig om grotere bedragen zo te vererven; op overerving naar anderen dan kinderen staat een fiscaal ongunstig regime voor de overdrachtsbelasting.

Waarom kunnen de ouders niet gewoon erven en dan die erfenis doorgeven aan hun kinderen? Aangezien aan de verdeling kennelijk niets gewijzigd wordt. Onder de streep gunstiger, zeker als het in de vorm van bijvoorbeeld de eenmalige schenking kan.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Walnootje



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: za 09 mrt 2013 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gelezen dat je tot ongeveer 19.000/20.000 belastingvrij kan erven. Als mijn oma dit nu in haar legaat zet, dan zal er waarschijnlijk totaal geen belasting betaald hoeven te worden. Het totale vermogen zal niet meer bedragen dan 250.000. Er zijn 6 kinderen en 10 kleinkinderen. In dit geval krijgen de kinderen dus in totaal 125.000. Voor het grootste gedeelte is dit belasting vrij. Vervolgens blijft er dan 125.000 over voor de 10 kleinkinderen. Dit is ook allemaal belastingvrij dacht ik zo.

Klopt dit? En zo ja, hoe kun je dit dan in het testament opnemen? Alle kinderen 1/6 en alle kleinkinderen 1/20e? Kan dit in een legaat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: zo 10 mrt 2013 4:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Legaat is inderdaad ook een optie. Die hebben voorrang boven de verdeling onder de erfgenamen. Hoe het fiscaal regime is dan heb ik echter geen idee van, naar ik aanneem alhoewel dezelfde als bij een erfenis.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds