|
Auteur |
Bericht |
Marja
Geslacht:
Berichten: 67
|
Geplaatst: di 23 aug 2005 2:16 Onderwerp: Ontbrekende specificatie bij factuur. |
|
|
Op het moment "loopt" er nog een andere discussie van mij op dit forum onder de titel: Huurcontract winkel & problemen.
Maar omdat ik bij dit probleem ook nog met een extra vraag zit, ben ik zo brutaal om deze vraag nog even apart en onder een nieuwe titel "in de groep te gooien".
Het gaat erom dat ik een afkoopsom moet gaan betalen om vroegtijdig uit een huurcontract te kunnen stappen.
Nu vertikt de verhuurder het tot nu toe om mij een gespecificeerde (lees: eerlijke) factuur toe te sturen.
Nu ben ik eigenlijk van plan om de gevraagde afkoopsom dan toch maar te gaan overmaken, om er op een later tijdstip -wanneer ik in een wat minder stressvolle periode zit- alsnog werk van te maken.
Tegelijk met het overmaken van het factuurbedrag, wil ik een uitvoerige beschrijving van het totaalbedrag "meesturen", zodat ik op deze manier naderhand in ieder geval kan bewijzen wat de verhuurder mij nu eigenlijk precies heeft laten betalen.
Tenminste... dat hoop ik dan maar!
Want is 'n dergelijk bewijs (mijn gespecificeerde bankafschrift bij het overmaken van de afkoopsom) wel rechtsgeldig?
Als ik overigens ondertussen al een advocaat in de arm had genomen, was de verhuurder absoluut èrg voorzichtig geworden met z'n -schriftelijke- reacties naar mij.
Inmiddels merk ik dat hij al wat slordiger begint te worden... omdat hij zeker denkt te weten dat ik tòch geen juridische hulp inschakel!
Dat levert mij hoogstwaarschijnlijk veel meer bruikbaar bewijsmateriaal op dan ik anders ooit had kunnen bemachtigen. Maar omdat ik zelf niet bepaald deskundig ben op juridisch gebied stel ik hier af en toe een vraag, zodat ik mezelf niet per ongeluk benadeel.
Ik hoop hiermee te bereiken dat ik niet in een járen durende procedure-reeks terecht kom.
Bij voorbaat mijn welgemeende dank voor uw reactie(s)! |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 23 aug 2005 7:01 Onderwerp: Re: Ontbrekende specificatie bij factuur. |
|
|
Marja schreef: | Op het moment "loopt" er nog een andere discussie van mij op dit forum onder de titel: Huurcontract winkel & problemen.
Maar omdat ik bij dit probleem ook nog met een extra vraag zit, ben ik zo brutaal om deze vraag nog even apart en onder een nieuwe titel "in de groep te gooien".
Het gaat erom dat ik een afkoopsom moet gaan betalen om vroegtijdig uit een huurcontract te kunnen stappen.
Nu vertikt de verhuurder het tot nu toe om mij een gespecificeerde (lees: eerlijke) factuur toe te sturen.
Nu ben ik eigenlijk van plan om de gevraagde afkoopsom dan toch maar te gaan overmaken, om er op een later tijdstip -wanneer ik in een wat minder stressvolle periode zit- alsnog werk van te maken.
|
Zou ik niet doen.
Quote: |
Tegelijk met het overmaken van het factuurbedrag, wil ik een uitvoerige beschrijving van het totaalbedrag "meesturen", zodat ik op deze manier naderhand in ieder geval kan bewijzen wat de verhuurder mij nu eigenlijk precies heeft laten betalen.
Tenminste... dat hoop ik dan maar!
Want is 'n dergelijk bewijs (mijn gespecificeerde bankafschrift bij het overmaken van de afkoopsom) wel rechtsgeldig?
|
Nee, het is geen bewijs zoals jij dat bedoelt, omdat je niet aan kunt tonen dat de verhuurder het met jouw specificatie eens is.
Ik blijf bij mijn laatste advies zoals ik dat in het andere topic heb gegeven. |
|
|
|
|
Marja
Geslacht:
Berichten: 67
|
Geplaatst: di 23 aug 2005 9:50 Onderwerp: Re: Ontbrekende specificatie bij factuur. |
|
|
StevenK schreef: |
Nee, het is geen bewijs zoals jij dat bedoelt, omdat je niet aan kunt tonen dat de verhuurder het met jouw specificatie eens is. |
Het uiteindelijke totaalbedrag zal dan uiteraard hetzelfde zijn. Alleen zou in mijn bankafschrift alles staan wat de verhuurder heeft weggelaten, zoals bijvoorbeeld de berekende rente over de resterende huurperiode.
Ik heb inmiddels wèl een brief van de projectleider ontvangen waarin hij beschreven heeft (hoera!!) wat ik moet betalen, zònder de cijfers hierbij te noemen.
Deze rente telt hij trouwens op bij het totaalbedrag van de huurperiode, waarna er over het geheel weer BTW berekend wordt. Ik zou dus ook nog eens BTW over de rente moeten betalen, dat lijkt mij ook niet erg oké.
Dus als ik mijn bankafschrift (met de volledige opsomming van alles wat er in de afkoopsom berekend is) èn de hierboven genoemde brief als bewijs kan aanvoeren, dan lijkt het mij toch wel aardig compleet als bewijs... of niet?! |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 23 aug 2005 10:06 Onderwerp: Re: Ontbrekende specificatie bij factuur. |
|
|
Marja schreef: | StevenK schreef: |
Nee, het is geen bewijs zoals jij dat bedoelt, omdat je niet aan kunt tonen dat de verhuurder het met jouw specificatie eens is. |
Het uiteindelijke totaalbedrag zal dan uiteraard hetzelfde zijn. Alleen zou in mijn bankafschrift alles staan wat de verhuurder heeft weggelaten, zoals bijvoorbeeld de berekende rente over de resterende huurperiode.
Ik heb inmiddels wèl een brief van de projectleider ontvangen waarin hij beschreven heeft (hoera!!) wat ik moet betalen, zònder de cijfers hierbij te noemen.
Deze rente telt hij trouwens op bij het totaalbedrag van de huurperiode, waarna er over het geheel weer BTW berekend wordt. Ik zou dus ook nog eens BTW over de rente moeten betalen, dat lijkt mij ook niet erg oké.
Dus als ik mijn bankafschrift (met de volledige opsomming van alles wat er in de afkoopsom berekend is) èn de hierboven genoemde brief als bewijs kan aanvoeren, dan lijkt het mij toch wel aardig compleet als bewijs... of niet?! |
Huh ? moet jij rente *betalen* ? Hij zou rente in mindering moeten brengen.
De redenen waarom ik zeg 'blijf lekker per maand betalen':
* Zolang je huurt kan hij geen andere huurder in het pand stoppen, tenzij die andere huurder z'n huurpenningen aan jou voldoet
* Je hebt er een liquiditeitsvoordeel mee
* Je spreid de kosten over dit en volgend jaar, terwijl wanneer je afkoopt je kosten fiscaal in het geheel op dit jaar drukken.
En het argument van de verhuurder waarom je af moet kopen, namelijk de verplichting om een bedrijf te runnen in het pand houdt imho geen stand, omdat ze andere huurders geweigerd hebben.
Je moet je niet op laten naaien door die verhuurder ! |
|
|
|
|
Marja
Geslacht:
Berichten: 67
|
Geplaatst: di 23 aug 2005 12:12 Onderwerp: |
|
|
Ik krijg inmiddels geen factuur meer voor de maandelijkse huur, dus kan ik de huur niet meer overmaken op de gebruikelijke manier. |
|
|
|
|
|