Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 09 mei 2024 6:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ongevraagde toezending, of niet?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sellucius



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2014 10:54    Onderwerp: Ongevraagde toezending, of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, mijn eerste post op dit mooie forum...en is direct een vraag....! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een bestelling gedaan bij een webwinkel. Product is opgestuurd en bleek defect. Product is retour gestuurd, eerst contact gehad met verkoper om aan te geven dat er een retournering aanstaande was en ik geen nieuw product wilde maar een creditering van de factuur (betaling was per acceptgiro). Verkoper is hiermee akkoord gegaan.
Krijg ik 3 weken later alsnog een nieuw product opgestuurd, met een nieuw betalings verzoek/factuur. Oude factuur was immers gecrediteerd. Contact met verkoper, zegt dat het idd hun fout is.

Ik heb meerdere malen problemen gehad met met deze partij (wederverkoper via Bol.com) en krijg de indruk dat er opzet in het spel is om mensen alsnog te bewegen tot betaling.

Is er hier sprake van een ongevraagde toezending of van vervangend product? Ben ik het wettelijk verplicht om te betalen of wederom retour te zenden? (Moreel gezien is retour zending op kosten verkoper natuurlijk een optie)
Ik vraag dit omdat de verkopende partij nogal druk uitoefend, betalings herinneringen etc ondanks mijn e-mails.

Alvast dank coor jullie help en advies!
Vriendelijke groet,
Sel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2014 14:00    Onderwerp: Re: Ongevraagde toezending, of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sellucius schreef:
Hallo allemaal, mijn eerste post op dit mooie forum...en is direct een vraag....! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een bestelling gedaan bij een webwinkel. Product is opgestuurd en bleek defect. Product is retour gestuurd, eerst contact gehad met verkoper om aan te geven dat er een retournering aanstaande was en ik geen nieuw product wilde maar een creditering van de factuur (betaling was per acceptgiro). Verkoper is hiermee akkoord gegaan.
Krijg ik 3 weken later alsnog een nieuw product opgestuurd, met een nieuw betalings verzoek/factuur. Oude factuur was immers gecrediteerd. Contact met verkoper, zegt dat het idd hun fout is.

Ik heb meerdere malen problemen gehad met met deze partij (wederverkoper via Bol.com) en krijg de indruk dat er opzet in het spel is om mensen alsnog te bewegen tot betaling.

Is er hier sprake van een ongevraagde toezending of van vervangend product? Ben ik het wettelijk verplicht om te betalen of wederom retour te zenden? (Moreel gezien is retour zending op kosten verkoper natuurlijk een optie)
Ik vraag dit omdat de verkopende partij nogal druk uitoefend, betalings herinneringen etc ondanks mijn e-mails.

Alvast dank coor jullie help en advies!
Vriendelijke groet,
Sel

Volgens mij is dit je tweede bericht op dit forum, en ook nog een doublure. Dat is hier niet toegestaan; zie punt 2.6 van de Netiquette.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sellucius



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2014 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad. Zoals ik al aangaf in het andere bericht weet ik niet onder welk hoofdstuk mijn vraag thuishoort, vandaar een dubbele plaatsing. Ik kan deze helaas niet meer deleten. Excuus voor het ongemak en mocht u ook inhoudelijk een reactie willen geven dan zou ik dat zeer waarderen.

Dank coor de moeite,
Selwyn
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2014 14:15    Onderwerp: Re: Ongevraagde toezending, of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sellucius schreef:
... en krijg de indruk dat er opzet in het spel is ...


Jouw "sterke indruk" is niet voldoende om daar juridische consequenties aan te verbinden.

Quote:
Is er hier sprake van een ongevraagde toezending of van vervangend product?

Dat hangt af van wat er concreet is afgesproken. Zoals jij het nu stelt lijkt er sprake te zijn van ongevraagde toezending, waarbij de mogelijk ontstane verwarring bij verzender wellicht ook voor een (klein) deel aan jou valt te verwijten.

Quote:
Ben ik het wettelijk verplicht om te betalen of wederom retour te zenden? (Moreel gezien is retour zending op kosten verkoper natuurlijk een optie)

Je bent niet verplicht om het ontvangen goed af te nemen en dus te betalen. Wel ben je verplicht om de verkoper in staat te stellen het product terug te ontvangen. Jij bent niet verplicht daar kosten voor te maken, anders dan wellicht de tijd die het kost om het product naar een postkantoor te brengen.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2014 17:11    Onderwerp: Re: Ongevraagde toezending, of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sellucius schreef:



Ik vraag dit omdat de verkopende partij nogal druk uitoefend, betalings herinneringen etc ondanks mijn e-mails.


Deze zin steekt er wat mij betreft nogal uit. Verlopen die betalingsherinneringen via Bol.com. of via de verkoper zelf? Is het deze keer ook een koop via Bol.com geweest? Hoelang heeft u het product al in huis?
Wat vermeldt u in die emails? Stuurt u aan op het behouden van het product zonder daarvoor te betalen?

Een ongevraagde toezending met de bedoeling u tot tot koop te bewegen mag u behouden zonder daarvoor te betalen. Het moet dan wel zonneklaar zijn dat dit ook zo is. Voor zover ik uw vraag begrijp, heeft de verkoper het over een fout/vergissing van zijn kant en ontkent hij dat hij het product heeft toegestuurd om u tot koop te bewegen. Dus of u uw stelling hard kunt maken betwijfel ik.

Wel zou u een punt hebben als u eerder ook een product ongevraagd werd toegestuurd door deze verkoper, waardoor u aannemelijk kunt maken dat dit niet op toeval berust.

Enigszins vreemd dat u steeds een product besteld bij een verkoper waar u in het verleden meerdere malen problemen mee ondervond.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sellucius



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2014 18:11    Onderwerp: Re: Ongevraagde toezending, of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De betalingsherinneringen lopen via Bol.com. Het is idd weer een koop via Bol.com geweest. Zij zijn ook al op de hoogte gesteld en gaan ermee aan de slag.
Ik heb het product nu ongeveer 10 dagen in huis, op de dag van binnenkomst heb ik de verkoper op de hoogte gesteld.
Ja, ik stuur aan op het behouden van het product. In eerste instantie niet, edoch werd er gedreigd dat als ik het product niet retour zou sturen, de factuur van het reeds geretourneerde product ook niet gecrediteerd zou worden. En dit vind ik vreemd.
Ik heb besteld en een product geleverd gekregen. Ik ben een overeenkomst aangegaan. Product is defect en stuur ik daarom retour en stel de verkoper hiervan op de hoogte (is de procedure bij deze verkoper). Ik heb het recht om te vragen om restitutie/creditering. Dit is gehonoreerd en de 'oude' factuur is gisteren gecrediteerd. Maar er is tevens ook een nieuwe factuur aangemaakt omdat ik het tweede verzonden product niet retour stuur.

Ik heb een e-mail waarin de verkoper het volgende stelt, citaat:

"Wij vinden het heel vervelend, maar er is iets misgegaan. Wij hebben u namelijk een nieuwe toegestuurd.
Graag deze wederom retour sturen naar ons, zodat wij de terugbetaling in gang kunnen zetten."

'De terugbetaling' geldt dus voor de factuur van het reeds geretourneerde product. Maar dat product hebben ze al terug! De openstaande factuur wordt nu als middel gebruikt om de foutieve zending retour te krijgen. Dit vind ik niet kloppen, ondanks de ogenschijnlijk vriendelijke klantenservice.

Een ongevraagde zending van deze partij is (bij mij) nog niet eerder voorgekomen.

Bent u bekend met de uitspraak: 'The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten'? Ik ben er weer ingetrapt...

Dank voor uw tijd, moeite en inzichten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2014 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb uw bericht nog eens goed gelezen, daarom wijzig ik dit bericht. Ik begrijp nu dat er een nieuw bedrag in uw account is aangebracht, nadat het vorige is verdwenen, omdat u een nieuw product heeft toegestuurd gekregen. Maar u heeft daartoe geen opdracht gegeven. Dat is inderdaad een vreemde handelswijze van Bol.com.

Maar toch. U kunt natuurlijk op uw strepen blijven staan en ik geef toe, die verkoper heeft er een potje van gemaakt en Bol had zich daar eigenlijk niet mee moeten bemoeien, want de overeenkomst was gesloten en u had geretouneerd. Maar ik geloof niet dat het artikel u is toegestuurd om u te bewegen tot koop, in de hoedanigheid als bedoeld in de wet. Het was gewoon een hele domme fout van die verkoper. En dat heeft hij ook toegegeven. En daarmee is uw recht om het product gratis te houden komen te vervallen.

U mag wel geheel op kosten van de verkoper het product terugsturen, daar hoeft u niets voor te betalen. U mag er zelfs op staan dit aangetekend te doen (want stel u eens voor dat de verzending zoek raakt) en de kosten hiervan alvast aan u over te maken. Anders komen ze het maar halen.

Men houdt nu vast aan de betalingsverplichting omdat men u ervan verdenkt dat u dit product onrechtmatig in uw bezit wilt houden.

Wees wijs, stuur dat ding terug en daarmee is de kous af. Met die verkoper doet u nooit meer zaken.
U geeft hem een waardeloze recensie en daarmee haalt u toch nog uw gram.

En misschien, als u flink blijft mokken bij bol.com krijgt u nog een kortingsbon van 2,50 op uw volgende bestelling. Dat doen ze daar soms om van het gezeur af te zijn en om de klant wat milder te stemmen.

Ik vind het zelf overigens ook altijd een beetje tricky bij andere verkopers via bol.com te kopen. De tweedehands boeken die smaken me echter goed Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds