Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onduidelijke en verwarrende vragen tentamen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat Duch bedoelt. is dat je er nòg een mail naar je docent tegenaan moet gooien waarin je je standpunt onderbouwt, voor zover je je standpunt nog verder kunt onderbouwen uiteraard want ik heb geen inzicht in je naar de docent gestuurde mail.
Duch bedoelt dat het enkele verzoek om een nabespreking niet voldoende is.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo heb ik het ook een keer gedaan. Na het tentamen als de antwoorden op BB staan, een mail naar docent sturen met een verhaal waarom jij vindt dat jouw antwoord goed. Aan de hand van de antwoorden die op het tentamen gegeven zijn, corrigeren ze namelijk nog een keer de definitieve antwoorden. En dan nemen ze mogelijk jouw antwoord mee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, dat is een goeie tip. Ik wacht even af wanneer we de antwoorden kunnen inzien, daarna zal ik dan de docent nog een e-mail sturen met mijn argumenten. Ik zal daarin waarschijnlijk de enige ook niet zijn aangezien er nogal wat onvrede was over dit tentamen Wink

Dank jullie wel voor de moei.
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik vooral eigenlijk bedoelde is dat je het beste eerst de nabespreking kunt afwachten en dat je tijdens de nabespreking van gedachten kunt wisselen over welke antwoorden goed of fout zijn. Wel goed voorbereiden dus, maar eerst afwachten wat de docent zegt over de goede en foute antwoorden.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2010 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou heel mooi zijn als wij elke dag college zouden hebben. Helaas is dat niet zo; ik heb dan ook een antwoord gekregen waar ik niet zoveel mee kan. Hij wil eerst de resultaten afwachten en daarná gaan ze kijken of er nog animo is voor een eventuele nabespreking. Die moet namelijk weer ergens tussengepropt worden ten koste van andere colleges. Voor mij valt er dan ook weinig voor te bereiden aangezien wij de tentamens mét kladblaadjes etc. moesten inleveren, vandaar dat ik nog maar een paar vragen en antwoorden uit mijn hoofd wist Rolling Eyes
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 09 nov 2010 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Da's wel balen idd. Rolling Eyes Maar ehm, heb je niet gewoon recht op een bespreking van je tentamen? Of er nou animo voor is of niet, de docent zal toch minstens de vragen moeten nabespreken waar je klachten over hebt...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2010 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat denk ik ook wel; het is alleen een gepuzzel wanneer ze dat dan moeten doen. Ik denk trouwens wel dat meerdere vragen goedgekeurd zijn zoals jullie al zeiden, want ik heb mijn cijfer binnen en ik heb toch nog een 6.2 gehaald. Nou ja, met nog twee achten erbij, ben ik dik tevreden. Ondanks de voldoende wil ik tóch die nabespreking Wink
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2010 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel goed! Al was het maar om de docent scherp te houden. Wink
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2010 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch wel raar op zich dat een vraag of je recht hebt op een bespreking van een tentamen hier niet beantwoord wordt Smile
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: za 13 nov 2010 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik wél weet is, dat je recht hebt om je tentamen in te zien (staat in OER). Toevallig had ik gisteren weer college en de eerstvolgende terugkomdag krijgen wij de kans onze tentamens in te zien en bezwaar in te dienen. Ik maak van de gelegenheid gebruik om toch even te kijken hoe de antwoorden goed- c.q. afgekeurd zijn en als ik daar vragen over heb dan kan ik met concrete voorbeelden komen. Volgens mij is wat meer aandacht aan de tentaminering geen overbodige luxe aangezien ik zelfs mensen in de klas heb die een 1,3 gehaald hebben Confused
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 467


BerichtGeplaatst: zo 14 nov 2010 2:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Toch wel raar op zich dat een vraag of je recht hebt op een bespreking van een tentamen hier niet beantwoord wordt Smile


Zo prangend was die vraag toch ook weer niet? Er komen hier zoveel vragen terzijde langs die niet per se beantwoord hoeven..

Ik denk trouwens niet dat je op een nabespreking als zodanig recht hebt, alleen inzage. Wel kun je bezwaar maken tegen het cijfer (oer) en je zult dan gehoord worden. In ieder geval zal de docent uit efficiencyoverweging eerst het meningsverschil met de student bespreken, dan heb je ook wat je wilt.
_________________
È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JoelHendriks



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: zo 14 nov 2010 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mocht de docent van mening zijn dat er geen sprake is van natrekking, vertel hem dan dat jij het criterium "naar aard en inrichting bestemd duurzaam ter plaatse te blijven" hebt toegepast, en dat naar jouw mening de met beugels aan de muur bevestigde televisie aan dat criterium voldoet. Er is daarom goede reden om zowel A (natrekking) als D (geen van alle) goed te rekenen. Het tentamen is immers niet bedoeld om te toetsen of studenten precies dezelfde opvatting over de juiste invulling van dit criterium hebben als de docent.


Verplichte stof voor het betreffende tentamen is het Basisboek Recht van Van der Roest. Deze baseert zich op 3:4 BW en het arrest Depéx/Curatoren. Daaruit volgen deze criteria:
- verkeersopvatting (lid 1)
- aard- en nagelvast (lid 2)
Aan een van de twee moet zijn voldaan, voor natrekking.

Wat betreft het eerste criterium: Na de verkeersopvatting geldt een tv niet als een geheel zoals bij een fietsbel en een fiets. Daarnaast, (Depéx/Curatoren) is een woonhuis er niet constructief op gebouwd om een eenheid te vormen met de televisie. Deze mogelijkheid valt dus af.

Het tweede criterium lijkt hier met succes van toepassing. Want de tv is niet meer te verwijderen, zonder dat er schade aan te brengen is aan de muur.

De vraag:
Els hangt de tv op met beugels, met het oog op:
A. Natrekking
B. Zaaksvorming
C. Vermenging
D. Anders dan bovenstaande

Dan zijn B (geen twee roerende zaken) en C (geen twee roerende zaken) onjuist; en A is inderdaad mogelijk. Antwoord D is daarom onjuist.

Het zijn flauwe vragen, maar zo worden sommige tentamens gemaakt bij de HAN. Ik ben er ook al een paar keer tegen aan gelopen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2010 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JoelHendriks schreef:
Verplichte stof voor het betreffende tentamen is het Basisboek Recht van Van der Roest. Deze baseert zich op 3:4 BW en het arrest Depéx/Curatoren. Daaruit volgen deze criteria:
- verkeersopvatting (lid 1)
- aard- en nagelvast (lid 2)
Aan een van de twee moet zijn voldaan, voor natrekking.

Niet voor natrekking, maar voor bestanddeelvorming: art. 3:4 BW.

Dépex kreeg van de HR als ik mij niet vergis gelijk, maar als de curatoren van Bergel zich op natrekking hadden beroepen zou het wel eens anders hebben kunnen aflopen.

Quote:
Het tweede criterium lijkt hier met succes van toepassing. Want de tv is niet meer te verwijderen, zonder dat er schade aan te brengen is aan de muur.

Ik denk niet dat aan het tweede criterium is voldaan. De gaten in de muur zijn eenvoudig op te vullen. Er is geen sprake van beschadiging van betekenis.

Wat betreft natrekking het criterium "naar aard en inrichting bestemd duurzaam ter plaatse te blijven"... tja, misschien is dat bij een TV aan de muur toch niet het geval. Moeilijk te zeggen. Maar wat in ieder geval niet relevant is, is de eventueel bestaande "verkeersopvatting" dat een aan de muur gemonteerde TV niet zou worden nagetrokken. Het genoemde criterium is beslissend.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JoelHendriks



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2010 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar dat bedoel ik dus met 'flauwe vragen' bij de HAN.

Ik heb vrij recent een tentamen gemaakt bij de HAN met de vraag: "Kan dit verweer gevoerd worden?" Voor 2 van de 100 te behalen punten. In de casus werd een verweer gevoerd t.a.v. een non-conform product.

Tja... wat moet je daar nou mee? Mijn antwoord: het verweer levert geen schending van de procesorde of schending van het hof op, dus het verweer kan gevoerd worden.

Mag je drie keer raden wat er met het antwoord is gebeurd? Ik had moeten onderzoeken of het verweer succesvol geweest zou zijn. Nou; ik haal zoiets dus niet uit de vraag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JoelHendriks



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2010 1:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
JoelHendriks schreef:
Het tweede criterium lijkt hier met succes van toepassing. Want de tv is niet meer te verwijderen, zonder dat er schade aan te brengen is aan de muur.

Ik denk niet dat aan het tweede criterium is voldaan. De gaten in de muur zijn eenvoudig op te vullen. Er is geen sprake van beschadiging van betekenis.

Wat betreft natrekking het criterium "naar aard en inrichting bestemd duurzaam ter plaatse te blijven"... tja, misschien is dat bij een TV aan de muur toch niet het geval. Moeilijk te zeggen. Maar wat in ieder geval niet relevant is, is de eventueel bestaande "verkeersopvatting" dat een aan de muur gemonteerde TV niet zou worden nagetrokken. Het genoemde criterium is beslissend.


Ja; ik geef je daar groot gelijk in. Maar bij een meerkeuze bij de HAN moet je altijd heel krom denken...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds