Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onduidelijke en verwarrende vragen tentamen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 10:44    Onderwerp: Onduidelijke en verwarrende vragen tentamen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemorgen medestudenten,

Gisteren kreeg ik een tentamen Privaatrecht. De afgelopen weken heb ik me suf gestudeerd om de stof onder de knie te krijgen. Toen ik echter de opgaven onder mijn neus kreeg, schrok ik me wezenloos van de vragen. Niet omdat ze nou zo moeilijk waren, maar omdat ze onduidelijk en verwarrend waren. Het kan vriezen en kan dooien principe. Ik wist dan ook écht niet hoe ik de vragen moest beantwoorden aangezien ze ook nog eens meerkeuze waren. Met mij waren zo'n beetje al mijn klasgenoten het hiermee eens. Ik zal een voorbeeld geven: Els bevestigt met beugels een tv vast aan haar muur, is dit natrekking, zaaksvorming, vermenging of geen van bovenstaande antwoorden. Nu weet ik best wat natrekking is. Jat je een stapel plavuizen en bevestig je die in je huis dan zijn ze één geworden met de hoofdzaak en word je eigenaar van die hoofdzaak. Deze vraag weet ik echter niet omdat de tv wel één wordt met je huis als je hem aan je huis vastzet, aan de andere kant moet je een tv toch ook weer los kunnen halen? Rolling Eyes

Zo waren zo'n beetje alle vragen opgesteld Confused

Misschien ligt het aan mij hoor en moet ik wennen aan deze manier van vraagstelling, maar ik word hier niet bepaald vrolijk van eerlijk gezegd. Het gaat er bij een tentamen toch om in hoeverre je de stof beheerst en niet om zoveel mogelijk mensen te laten zakken door de vragen zo onduidelijk mogelijk op te stellen. Ik zou graag jullie mening hierover willen weten.
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 11:07    Onderwerp: Re: Onduidelijke en verwarrende vragen tentamen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramona69 schreef:
Ik zal een voorbeeld geven: Els bevestigt met beugels een tv vast aan haar muur, is dit natrekking, zaaksvorming, vermenging of geen van bovenstaande antwoorden. Nu weet ik best wat natrekking is. Jat je een stapel plavuizen en bevestig je die in je huis dan zijn ze één geworden met de hoofdzaak en word je eigenaar van die hoofdzaak. Deze vraag weet ik echter niet omdat de tv wel één wordt met je huis als je hem aan je huis vastzet, aan de andere kant moet je een tv toch ook weer los kunnen halen?. Rolling Eyes.

Zaaksvorming of vermenging is het zeker niet. Het gaat dus tussen natrekking en "goederenrechtelijk niet relevant". Het criterium voor natrekking is "bestemd duurzaam ter plaatse te blijven". Denk aan het Grafzerk-arrest. Is de TV bestemd duurzaam ter plaatse te blijven? Lijkt me wel. Dus natrekking.

Echt onduidelijk is de vraag niet: de feiten zijn helder. Probleem van meerkeuze is vooral dat je niet op je motivering wordt beoordeeld, terwijl de motivering eigenlijk belangrijker is dan het antwoord.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Los van de vraag of de vragen objectief moeilijk geformuleerd zijn of niet lijkt het me handig dat je sowieso naar de tentamennabespreking gaat of die zonodig aanvraagt. Dan kun je leren hoe je de volgende keer naar de vragen moet kijken en hoe de docenten verwachten dat je ze oplost.

Het is overigens altijd wennen aan de nieuwe manier van vragen stellen. In mijn ervaring kan dat zelfs per vak of deelgebied van het recht zo zijn. Hoewel het niet erg academisch is scoor je bij open vragen verreweg de meeste punten door braaf op te schrijven wat de docenten je geleerd hebben zonder al te veel kritisch na te denken. Bij multiple choice is het voor even wennen aan de manier waarop je de vragen moet benaderen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, gelukkig toch goed beantwoord. Allebei bedankt voor de feedback; ik hoop dat er inderdaad een nabespreking is want ik moet kennelijk echt leren hoe ik dit soort opgaven moet lezen Wink
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, gelukkig toch goed beantwoord. Allebei bedankt voor de feedback; ik hoop dat er inderdaad een nabespreking is want ik moet kennelijk echt leren hoe ik dit soort opgaven moet lezen Wink
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mocht de docent van mening zijn dat er geen sprake is van natrekking, vertel hem dan dat jij het criterium "naar aard en inrichting bestemd duurzaam ter plaatse te blijven" hebt toegepast, en dat naar jouw mening de met beugels aan de muur bevestigde televisie aan dat criterium voldoet. Er is daarom goede reden om zowel A (natrekking) als D (geen van alle) goed te rekenen. Het tentamen is immers niet bedoeld om te toetsen of studenten precies dezelfde opvatting over de juiste invulling van dit criterium hebben als de docent.

(Gevolg van de opvatting dat de televisie wordt natgetrokken is bijv. wel dat de waarde van de televisie dient te worden meegenomen in de bepaling van de WOZ.)

edit: correctie wat betreft de laatste opmerking. Art. 2 lid 1 sub e Uitvoeringsregeling uitgezonderde objecten Wet WOZ maakt een uitzondering voor:
Quote:
werktuigen die van een onroerende zaak kunnen worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis aan die werktuigen wordt toegebracht en die niet op zichzelf als gebouwde eigendommen zijn aan te merken;

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het dan mogelijk dat bij meerkeuzevragen er meerdere antwoorden goed kunnen zijn?

Mag ik jou vragen hoe je ineens bij die WOZ-Uitvoering: Ongebouwde uitgezonderde objecten komt? Ik zoek me namelijk af en toe het ongans en vind dan nóg niet wat ik hebben moet Sad

Tnx alvast Very Happy
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2010 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramona69 schreef:
Is het dan mogelijk dat bij meerkeuzevragen er meerdere antwoorden goed kunnen zijn?

Ik kan me een tentamen herinneren waarbij uiteindelijk bij 7 van de 40 vragen meerdere antwoorden werden goedgerekend.

Quote:
Mag ik jou vragen hoe je ineens bij die WOZ-Uitvoering: Ongebouwde uitgezonderde objecten komt? Ik zoek me namelijk af en toe het ongans en vind dan nóg niet wat ik hebben moet Sad

Ik wilde weten hoe het was afgelopen met een serie belastingzaken over de vraag of zendinstallaties op daken onroerend zijn of niet. De HR stuurde die zaken allemaal terug naar het gerechtshof met de instructie om aan de hand van een door de HR geformuleerde maatstaf de vraag nog eens te beantwoorden. Zie bijv. HR 17 november 2006, LJN AZ2377:
Quote:
3.4. Het middel is gegrond. In de zin van artikel 3:3, lid 1, BW is een gebouw of werk slechts dan duurzaam met de grond verenigd (hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met een ander gebouw of werk) indien het, mede gelet op de bedoeling van degene door wie of in wiens opdracht het is tot stand gebracht, naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven, en dit ook naar buiten kenbaar is uit bijzonderheden van aard en inrichting van dat gebouw of werk (vgl. HR 6 juni 2003, nr. 36075, BNB 2003/271, en HR 13 mei 2005, nr. 39429, BNB 2005/212).
Opmerking verdient daarbij dat de wijze waarop het gebouw of werk (technisch) verbonden is met de grond, dan wel met een ander gebouw of werk, één van de aspecten is die in aanmerking moeten worden genomen bij de beoordeling of het gebouw of werk naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven.
Het Hof heeft derhalve blijk gegeven van een onjuiste rechtsopvatting, door zijn oordeel dat de zendinstallatie onroerend is te baseren op de enkele omstandigheid dat deze verenigd is met het flatgebouw, zonder te toetsen of de zendinstallatie naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven.

Op rechtspraak.nl kon ik geen vervolguitspraak vinden. Googelend op "zendinstallatie" en "woz" vond ik vervolgens dit document:
Quote:
Na verwijzing hebben de partijen echter een compromis bereikt en de verwijzingsprocedures ingetrokken. Hof Amsterdam zal zich daarom niet meer uitlaten over de kwalificatie van onderhavige zendinstallaties.

De aanleiding voor het compromis was de constatering dat de betrokken gemeenten de kabels en de inhoud van de BTS-kast (bestuursapparatuur en noodvoeding) bij de waardering buiten beschouwing hebben gelaten. Redengevend hierbij is dat de kabels, de besturingsapparatuur en de noodvoeding hetzij als onroerende zaken zijn aan te merken waarbij deze zaken kwalificeren als een werktuig als bedoeld in artikel 18, derde lid, Wet WOZ juncto artikel 2, eerste lid, onderdeel e, Uitvoeringsregeling uitgezonderde objecten Wet WOZ, hetzij als roerende zaken zijn aan te merken. Na deze constatering hebben partijen geconcludeerd dat, hoewel partijen nog steeds verdeeld zijn over de vraag of de onderhavige zendinstallaties (althans onderdelen daarvan) als roerende of als onroerende zaken moeten worden aangemerkt, het belang om verder te procederen voor een deel is komen te vervallen. De partijen prefereren daarom een oplossing in samenspraak boven de voortzetting van de procedure.

En dan is het niet zo moeilijk meer om die uitvoeringsregeling op www.wetten.nl te vinden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 1:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oow hahaha, jij had hier al een hele voorgeschiedenis mee Laughing
Klopt inderdaad, die overheid.nl is een hele handige site. De Kluwerportal overigens ook, maar dat vind ik wat lastiger zoeken. Interessante vraag trouwens van die antenne.

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. ben benieuwd of het bij dit tentamen ook zo is dat meerdere antwoorden goed gerekend worden, dan heb ik er misschien toch een minder groot drama van gemaakt Wink
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 1:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oow hahaha, jij had hier al een hele voorgeschiedenis mee Laughing
Klopt inderdaad, die overheid.nl is een hele handige site. De Kluwerportal overigens ook, maar dat vind ik wat lastiger zoeken. Interessante vraag trouwens van die antenne.

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ben benieuwd of het bij dit tentamen ook zo is dat meerdere antwoorden goed gerekend worden, dan heb ik er misschien toch een minder groot drama van gemaakt Wink
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 1:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij multiplechoicevragen behoort er maar één antwoord juist te zijn, maar het komt inderdaad wel voor dat er meerdere antwoorden goed zijn. Bv. omdat de vragenmaker niet alle mogelijke interpretaties van vraag en antwoorden heeft overzien. Daarom doen docenten er verstandig aan onderling elkaars vragen van tevoren te beoordelen. Wink
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Daarom doen docenten er verstandig aan onderling elkaars vragen van tevoren te beoordelen. Wink

En dat gebeurt niet, althans niet in Leiden, althans niet bij strafrecht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegenwoordig wel hoor. En er wordt daar ook goed geluisterd als je vindt dat er nog een ander antwoord behalve het officiële antwoord goed is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramona69

Ramona69

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 41


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, kunnen meerdere antwoorden juist zijn als ze door de scanner gaan? Dat ding leest toch gewoon één grijs vlakje? Wel weet ik dat de docent het heeft gelezen, maar niet zelf heeft gemaakt. Ook vond ik het verschil met de proeftentamens veel te groot. Ik heb op advies van Bona Fides de docent een e-mail gestuurd met het verzoek of hij sowieso een nabespreking wil houden en dan elke vraag en het bijbehorende antwoord met ons wil doornemen. Zo kan hij zelf zien waar wij tegenaan gelopen zijn; leek me wel handig, ook voor het volgende (her) tentamen Evil or Very Mad
_________________
Wat me niet doodt maakt me sterker
- Nietzsche -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De scanner zal het niet weten idd, dus moet je de docent erop opmerkzaam maken door goed onderbouwd uit te leggen waarom je vindt dat er meerdere antwoorden goed zijn. Het hangt dan van de docent af wat hij ermee doet...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds