|
Auteur |
Bericht |
Latje
Leeftijd: 34 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 2
|
Geplaatst: ma 31 mrt 2014 16:52 Onderwerp: Ondeugdelijk product: tussenpersoon aansprakelijk stellen? |
|
|
Beste lezers,
Ik heb een kwestie waarover ik graag jullie advies zou willen, ik kom er zelf niet uit.
Indien er sprake is van een ondeugdelijk product, kun je hiervoor de verkoper met wie je een koopovereenkomst hebt, aansprakelijk stellen.
Maar wat als de verkoper failliet is? Kan dan ook de toeleverancier van de verkoper aansprakelijk gesteld, dus degene die het product bij de fabrikant heeft ingekocht en geleverd aan de verkoper? Of moet in zo'n geval de fabrikant direct aansprakelijk gesteld worden?
Alvast bedankt! |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 31 mrt 2014 18:31 Onderwerp: Re: Ondeugdelijk product: tussenpersoon aansprakelijk stellen? |
|
|
Latje schreef: | Beste lezers,
Ik heb een kwestie waarover ik graag jullie advies zou willen, ik kom er zelf niet uit.
Indien er sprake is van een ondeugdelijk product, kun je hiervoor de verkoper met wie je een koopovereenkomst hebt, aansprakelijk stellen.
Maar wat als de verkoper failliet is? Kan dan ook de toeleverancier van de verkoper aansprakelijk gesteld, dus degene die het product bij de fabrikant heeft ingekocht en geleverd aan de verkoper? Of moet in zo'n geval de fabrikant direct aansprakelijk gesteld worden?
Alvast bedankt! |
Allebei niet, tenzij er sprake is van een specifieke vanuit één van die partijen verstrekte garantie. |
|
|
|
|
Alfatrion
Leeftijd: 45 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 789
|
Geplaatst: ma 31 mrt 2014 21:55 Onderwerp: Re: Ondeugdelijk product: tussenpersoon aansprakelijk stellen? |
|
|
Normaal gesproken zou je de verkoper aansprakelijk stellen. Deze zou zijn beurt diens leverancier (kunnen) aanspreken. Hij heeft immers een dwingend regresrecht. Maar door het faillissement van de verkoper wordt de leverancier een ongerechtvaardigd verrijkt. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
|
Throne
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 61
|
Geplaatst: di 01 apr 2014 19:10 Onderwerp: |
|
|
Beroep doen op een eventuele fabrieksgarantie, als deze niet verlopen is. En anders zou men coulance kunnen vragen, afhankelijk van hoe oud het product is en wanneer de fabrieksgarantie verlopen is.
Ook zou men zich als schuldeiser kunnen melden bij de curator. Waarschijnlijk zal dit resulteren in weinig, maar het valt te proberen.
Deze link is wel informatief:
http://www.z24.nl/ondernemen/winkel-failliet-wat-kun-je-als-klant
Quote: | Als de winkel is aangesloten bij een branche-organisatie die ook een garantieregeling kent, kun je een beroep doen op deze regeling. Veel garantieregelingen zijn echter beperkt en bieden in lang niet alle gevallen dekking voor de hele aanbetaling, waarschuwt Wagenaar. Hij adviseert daarom de voorwaarden van de garantieregeling goed door te lezen. |
|
|
|
|
|
Latje
Leeftijd: 34 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 2
|
Geplaatst: wo 02 apr 2014 9:33 Onderwerp: Re: Ondeugdelijk product: tussenpersoon aansprakelijk stellen? |
|
|
Bedankt voor het meedenken en voor jullie antwoorden.
Nog één vraag:
Alfatrion schreef: | Maar door het faillissement van de verkoper wordt de leverancier een ongerechtvaardigd verrijkt. | --> wat bedoel je hiermee en wat wil je ermee zeggen? |
|
|
|
|
Alfatrion
Leeftijd: 45 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 789
|
Geplaatst: wo 02 apr 2014 19:37 Onderwerp: |
|
|
Er is sprake van ongerechtvaardigde verrijking, wanneer voor een verrijking geen grond gevonden kan worden in een overeenkomst of wet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ongerechtvaardigde_verrijking _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
|
|