Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 4:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onbewust tot HELER gemaakt (illegale Windows software)
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 23:03    Onderwerp: Onbewust tot HELER gemaakt (illegale Windows software) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je mag me uitschelden en verwijten maken over zoveel onbenul. Maar liever zou ik wat bijval van jullie krijgen dat je de onderstaande ervaringen inderdaad nooit zou verwachten van een ICT firma die al jaren werkt voor menig advocatenpraktijk of notariskantoor.


Kán dat, en betrekkelijk nauw gerelateerd aan "de wereld" van de advocatuur en het notariaat?
Ja, dat kan. Een legaal ICT bedrijf dat menige juridische praktijk tot z'n clientèle zegt te rekenen, waaronder de praktijk waar ik werkzaam was, heeft van mij - zonder dat ik me dat ooit tijdig heb gerealiseerd - een heler gemaakt door me enige tijd geleden een 2e hands Windows computer te leveren voor privé-gebruik thuis. Onze vorige was ruim 5 jaar oud, en naar hun oordeel aan vervanging toe. Het betrof een privé service- en koopovereenkomst met hen (het ICT bedrijf), die niets met mijn werkgever te maken had anders dan dat we elkaar via het kantoor kenden.

Ik heb mijn helerschap pas ontdekt toen ik me realiseerde dat m'n computer nooit meer met die meldingen van Microsoft kwam over "updates" qua (beveiligings-)software, die ik diende te installeren. Dat deed de vorige computer wel. Eén bezoek vervolgens aan de MSN-website om daar te laten vaststellen welke updates ik intussen ontbeerde, en m'n computer en ik kregen een soort van genadeslag: ik had een illegale Windows XP kopie, "en was dus vermoedelijk het slachtoffer geworden van software vervalsing". Wat dat aangaat zeiden ze het nog heel netjes, daar bij Microsoft.

De leverancier daar acuut telefonisch op aangesproken, reageerde heel lauw met de tegenvraag wat ik dan verwacht had voor die € 250 voor een 2e hands computer? Alleen al de Windows software nieuw, kostte volgens hen immers al meer dan € 400.-? Kortom: natuurlijk kon er geen legale besturingssoftware in dat apparaat zitten, want dat werd immers veel te duur. En dat had ik horen te weten.
Nou, ik wist het niet. Ik wist alleen dat ik 1½ jaar eerder toen een van de kinderen buitenshuis ging studeren € 600.- heb betaald voor een gloednieuwe computer met randapparatuur: een aanbieding bij een detaillist op dat moment, met garantie en de hele rataplan en legale Windows XP besturingssoftware.

De consequentie is dat mijn 2e hands computer nu al maanden geen nieuwe beveiligingsupdates van Microsoft meer heeft kunnen downloaden en installeren. Iets wat ons hier met name ernstig is opgebroken op en na 10 augustus van dit jaar:

BBC: Official warning on Windows bugs
Quote:
The US Department of Homeland Security has urged Windows users to install the latest patches from Microsoft as quickly as possible.
In particular it warned about one bug fixed in the latest batch of security updates that, if exploited, could put a PC under the control of an attacker.

Microsoft's recent update fixed 23 flaws found in Windows software.
Niet alleen de regering van de VS hielp met waarschuwen, en drong er ten zeerste op aan dat computergebruikers de waarschuwingen direct ter harte zouden nemen. O.a. ook de Nederlandse regering deed zulks toen direct.

Ik kan hier natuurlijk niet gaan vertellen met welk ICT bedrijf ik deze ervaring helaas opdeed, en ben dat ook niet van plan. Noch ga ik ècht uitweiden over het opmerkelijk gebrek aan belangstelling dat deze zelfde firma heeft voor het adequaat en up-to-date beveiligd houden van het computernetwerk van althans de praktijk waar ik werkzaam was, en de e-mails en documenten die daar electronisch ontvangen, verzonden en/of gearchiveerd worden. In die zin had ik zelf tijdig m'n twijfels horen te hebben over deze mensen, want hun gebrek aan belangstelling voor beveiligskwesties was me eerlijk gezegd al eerder opgevallen. Mede daarom draag ik de hele financiële schade ook alleen.
Maar wat ik hier tegen Nederlandse (aankomend) juristen wèl wil zeggen, is:
Let op Uw saeck! waar het de professionaliteit en betrokkenheid van uw externe ICT-adviseurs betreft!

Microsoft zelf biedt in gevallen als dat van mij aan, om voor een bedrag van € 134.- een legale Windows kopie ter beschikking te stellen voor installatie op de computer. Daar zit echter een "maar" aan. En die is dat men dan eerst wèl wil weten hoe je aan die illegale, vervalste Microsoft software bent gekomen. En geef ze eens ongelijk...
Liegen is al nooit m'n sterkste kant geweest, en dan ook nog tot héler verworden zijn intussen: ik ga geen smoezen verzinnen over dat ik die computer "langs de kant van de weg gevonden heb", of dat ie van een lang geleden met de noorderzon vertrokken kennis was, o.i.d. Ik zou dus inderdaad man en paard noemen als ik me tot Microsoft zou wenden. En dan? Wat zijn dan de eventuele consequenties voor die ICT firma? Ik kan dat niet overzien.

En dat allemaal vanwege de aanschaf van een 2e hands personal computer voor € 250.- Die ondertussen zo goed als volledig de geest heeft gegeven, na alle aanvallen die er inderdaad in toenemende mate en vooral sinds half augustus op zijn uitgevoerd via het internet. Dat wordt dus binnenkort een gloednieuwe computer kopen, bij een betrouwbare detaillist of anderszins betrouwbare leverancier. En dan nog de kosten om de data op m'n hard disk veilig over te zetten naar de nieuwe machine, enz. enz.
Heb ik een les geleerd hiermee? Ja en nee. "Nee" omdat ik blijf weigeren om vanuit een algeheel soort wantrouwen de wereld tegemoet te treden. Dit moet gewoon een "rotte appel" zijn in die grote mand met ICT bedrijven, deze club die me zo oplichtte. Maar jammer is het wel dat ze er zijn, en dan met hun verwerpelijke gedrag nog zo gemakkelijk wegkomen ook. Maar weten die vrouwen en die bloedjes van kinderen thuis wat papa uithaalt met z'n mooie bedrijfje? Nee. Zodat ik daar inderdaad voor mezelf de grens heb getrokken.
_________________
...free as a bird...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja...
Vele maanden verder, en toch raar: geen enkele reactie gekregen.

Wat ik intussen wel heb geleerd is o.m. dat ik niet de enige ben die d'r ingetuind is, deze vorm van oplichting door bekenden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond de tekst een beetje te lang om helemaal te lezen eerlijk gezegd. Ik zal dat later nog eens doen. Voor nu alvast even dit. Vanuit de titel dacht ik aha daar hebben we AVAS Afwezigheid van alle schuld. Maar toen ik verder las dacht ik nee dat is het niet want je mag verwachten dat als je iets koopt dat je ook even checkt wat je koopt. Toen las ik nog verder en kwam ik tot de ontdekking dat je het bij een gerenommeerd bedrijf had gekocht. Dan vind ik dat je alweer minder blaam treft. Je zegt dat hij je tot heler heeft gemaakt. Dan ga ik denken aan "doen plegen" zodat niet jij maar de leverancier strafbaar is. Ik denk alleen dat dit betoog faalt omdat voor een slagingskans vastgesteld moet worden dat jij niet strafrechtelijk vervolgd kan worden hiervoor. Dit is denk ik niet het geval. En nu???

p.s. ik deel je mening dat dit van een "gerenommeerd" ICT-bedrijf niet te verwachten zou moeten zijn en daar mag je dan een negatieve kwalificatie bij bedenken. Wellicht dat wanneer we er strafrechtelijk niet uit zouden komen (als deze discussie nog gaat lopen) je civielrechtelijk nog wat kan. Ik ben hier nog niet goed in thuis maar ik denk aan een soortje van dwaling of bedrog of zo.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
timo



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Illegale software maakt je toch geen heler? Je schendt alleen auteursrecht, omdat het uitvoeren van software valt onder het 'verveelvoudigen' daarvan.

Lijkt me wel degelijk dat je van dat ict-bedrijf een legale versie zou moeten kunnen krijgen: het is gebruikelijk dat goedkope pc's *geen* besturingssysteem bevatten, maar zeker niet dat ze een *illegaal* besturingssysteem bevatten. Als er dus een OS geinstalleerd is, mag je er toch zeker vanuit gaan dat het legaal is? Bovendien is het heel goed mogelijk dat een tweede hands PC met windowsinstallatie goedkoper is dan de som van de prijs van de onderdelen+software.

Heb je aan dat bedrijf niet het voordelige aanbod van microsoft uitgelegd en ze de gelegenheid gegeven hun fout te herstellen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Heb je aan dat bedrijf niet het voordelige aanbod van microsoft uitgelegd en ze de gelegenheid gegeven hun fout te herstellen?
Wat is dát charmant verwoord!! Mr. Green Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
jvdl



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 23:44    Onderwerp: Re: Onbewust tot HELER gemaakt (illegale Windows software) Reageer met quote Naar onder Naar boven

silverback schreef:
[color=darkblue][i]En dat allemaal vanwege de aanschaf van een 2e hands personal computer voor € 250.- Die ondertussen zo goed als volledig de geest heeft gegeven, na alle aanvallen die er inderdaad in toenemende mate en vooral sinds half augustus op zijn uitgevoerd via het internet. Dat wordt dus binnenkort een gloednieuwe computer kopen ...


Even niet echt 'on topic' maar je gaat toch geen hardware vervangen omdat het softwarematig niet meer klopt. Daarbij komt dat, ongeacht of het OS geupdate is, er altijd gezorgd moet worden voor een firewall en virusscanner. Zonder deze zet je per definitie je computer open voor de buitenwereld.

Daarnaast (ik keur het niet goed) wordt er bijzonder laconiek omgegaan/gekeken naar illegale software in de ICT-wereld (in het algemeen). Praktisch alles kan en wordt illegaal gekopieerd danwel van het net gehaald. Dit is misschien ook een reden van het ICT bedrijf om naar u toe de houding te hebben die ze nu tonen? Flauwe opmerking => ook voor illegale versies van windows is een goede oplossing te vinden (ja, ik heb ooit in de ICT gezeten).

Juridisch kan ik er eerlijk gezegd nog niet al teveel over zeggen. Ben daarvoor te kort met de rechten studie bezig namelijk Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor € 250,= mag je bij een tweedehands computer verwachten dat het in orde is. Even snel op internet zoekend kom ik zelfs lagere prijzen tegen voor tweedehands computers met windows XP, aangeboden door winkels (niet particulieren). Ik denk dat je te goeder trouw bent, het is geen idioot lage prijs voor een computer met besturingssysteem.

Maar, verbaast het je dat de aanbieder zo lauw reageert? Auteursrecht wordt met name in de ICT wereld geregeld met voeten getreden en de meeste mensen hebben er gewoon geen morele problemen mee. Dat jij die problemen wel hebt siert je.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reacties.

Ik heb inderdaad nooit beseft dat een zogenaamd gerenommeerd ICT bedrijf dat je een 2e hands computer levert, welbewust zou kunnen sjoemelen met illegale software en jou vervolgens voor gestoord uitmaakt dat je dat voor € 250 niet van tevoren begrepen had. Als ik m'n oude computer te koop had aangeboden voor weinig, had daar immers ook nog altijd een legale Windows kopie in gezeten (nl. die van de nieuw aankoop).

Misschien was de term "heler" niet correct gekozen. Toch voelt het om in de positie van een dief gedrongen te zijn, onbewust en ongewild. De computer zelf blijft je daar ook voortdurend aan herinneren, d.m.v. waarschuwingsboodschappen!
Helaas maakte ik geen enkele indruk toen ik de advocaat voor wie ik werkte (en die dus ook van de diensten van diezelfde man/datzelfde bedrijfje gebruikmaakt) om advies vroeg. Hij was meer ontdaan over het feit dat het bedrijf met particulieren zaken deed, want dat leidde immers veel vaker tot klagen en zeuren dan wanneer je je concentreert op de zakelijke markt. Het ICT bedrijf heeft nooit meer over de kwestie willen praten.

Technisch was het grootste probleem dat je geen beveiligingsupdates meer kon downloaden ("security patches"). Maar om bij Microsoft voor 134 Euro een legale kopie te krijgen onder verplichte opgave van de naam van dit ICT bedrijfje was niet zo'n aantrekkelijke gedachte, vanwege de repercussies die dat mogelijk zou kunnen hebben. Want ik vond niet dat ik in m'n eentje waterdicht zou kunnen bewijzen dat de illegale XP-kopie bij dat bedrijfje vandaan kwam.

Al met al heb ik die werkomgeving mede vanwege deze ervaring toen al gauw de rug toegekeerd. Het voelde onzuiver. Heb inmiddels een andere computer thuis, en een andere werkgever....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds