Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 10:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oefenvraag: Comité voor de Rechten van de Mens
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sanderdh



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 21


BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 16:40    Onderwerp: Oefenvraag: Comité voor de Rechten van de Mens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen,

Ik had een discussie over een oefenvraag waar het antwoord helaas ontbrak.

Vraag: Aan welke van de onderstaande instanties komt de bevoegdheid toe om te beoordelen of een nationaal-wettelijke bepaling in overeenstemming is met art. 19 IVBPR?

a.) Alleen aan Nederlandse rechters;
b.) Aan alle Nederlandse rechters en aan het Comité voor de Rechten van de Mens;
c.) Aan de hoogste Nederlandse rechters en aan het Hof voor de Rechten van de mens;
d.) Aan het Comité voor de Rechten van de Mens en aan het Hof voor de Rechten van de Mens.

Zelf dacht ik dat antwoord B het juiste antwoord is maar een studiegenoot koos voor A.

Redenatie:

C en D vallen sowieso af omdat het Hof hier niet bevoegd is.
Ik ging er vanuit dat de crux in het woord "bevoegdheid" zit, omdat het Comité geen juridisch bindend uitspraken kan doen maar deze wel gezaghebbend zijn, althans dat blijkt uit het handboek.

Quote:
Het IVBPR kent geen internationale rechterlijk instantie die bindend uitspraak kan doen over verdragsschending. Bij verdragsschending dient een individu zich te wenden tot het onafhankelijke comité voor de rechten van de mens, uitspraken van dit comité worden als gezaghebbend beschouwd.


In casu: Ik lees dit als bevoegdheid om kennis te nemen en dus niet bevoegdheid om juridisch bindende uitspraken te doen.
Michiel (Duch) wist niet zeker of het Comité zich ook mag uitlaten over nationaal recht. Hij meent dat het ofwel slechts algemene uitspraken mag doen over de interpretatie van het IVBPR, ofwel dat het bevoegd is niet-bindend uit te spreken of er een schending van het IVBPR heeft plaatsgevonden.

Mijns inziens geeft het individuele klachtrecht van het IVBPR de 2e mogelijkheid, of zie ik dit verkeerd?

Iemand die hier zijn/haar licht over wil laten schijnen?

Bij voorbaat dank,
Sander
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2011 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is eerst: wat bedoelt de opsteller van de vraag met "de bevoegdheid om te beoordelen". Moet de uitkomst van die beoordeling juridisch bindend zijn (en zo ja, binnen welke rechtsorde)?

Het Comité doet geen juridisch bindende uitspraken, want Nederland is strikt genomen internationaalrechtelijk niet gebonden aan zijn oordelen, en ook nationaalrechtelijk is zo'n oordeel niet bindend. Dit is vermoedelijk de reden waarom antwoord B onjuist is.

Ik vraag me af of het Internationaal Gerechtshof niet ook bevoegd is of kan zijn in de zin dat het voor Nederland bindend (binnen de internationale rechtsorde) kan uitspreken dat een bepaalde Nederlandse wettelijke bepaling in strijd is met art. 19 IVBPR (bijv. in een zaak aanhangig gemaakt door een andere verdragspartij). In dat geval zou antwoord A strikt genomen ook fout zijn (vanwege "alleen").

edit: zie bijv. Ahmadou Sadio Diallo (Republic of Guinea v. Democratic Republic of the Congo):
Quote:
For these reasons,

THE COURT,

(...)

(2) Unanimously,
Finds that, in respect of the circumstances in which Mr. Diallo was expelled from Congolese territory on 31 January 1996, the Democratic Republic of the Congo violated Article 13 of the International Covenant on Civil and Political Rights and Article 12, paragraph 4, of the African Charter on Human and Peoples’ Rights;

(3) Unanimously,
Finds that, in respect of the circumstances in which Mr. Diallo was arrested and detained in 1995-1996 with a view to his expulsion, the Democratic Republic of the Congo violated Article 9, paragraphs 1 and 2, of the International Covenant on Civil and Political Rights and Article 6 of the African Charter on Human and Peoples’ Rights;

(...)

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sanderdh



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 21


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik internationale stuk even snel lees dan lijkt het niet te gaan om een nationaal-wettelijke bepaling.

Overigens bleek in een andere oefenstof dezelfde vraag gesteld werd en daar werd als antwoord B gegeven. Dus mijn vermoedens waren toch juist.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sanderdh schreef:
Als ik internationale stuk even snel lees dan lijkt het niet te gaan om een nationaal-wettelijke bepaling.

En het gaat ook niet over Nederland. Punt is echter dat het net zo goed wel om Nederland had kunnen gaan, en om het feit dat een nationale wettelijke bepaling in strijd is met een bepaling uit het IVBPR. Een dergelijke strijdigheid levert immers een schending door Nederland van de internationale rechtsorde op. (En anders zou het Comité ook niets te zeggen hebben over strijdigheid van het IVBPR met nationale wetten.)

Quote:
Overigens bleek in een andere oefenstof dezelfde vraag gesteld werd en daar werd als antwoord B gegeven. Dus mijn vermoedens waren toch juist.

Antwoord B sluit het Internationaal Gerechtshof niet uit, dus daar kan ik mee leven Wink
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds