Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Notarisservice van HEMA - ook iets voor de advocatuur?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Doc Assembly



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2013 23:49    Onderwerp: Notarisservice van HEMA - ook iets voor de advocatuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het online assembleren van juridische documenten is in Amerika al enkele jaren sterk in opkomst. In Nederland lijkt dit niet geadopteerd te worden - ik vraag mij af wat hieraan ten grondslag ligt.

De HEMA lijkt nu het ijs te breken - is een dergelijke service ook in de Nederlandse advocatuur denkbaar? Ik ben erg benieuwd waarom het vooralsnog nauwelijks is toegepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eidhof



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 19


BerichtGeplaatst: do 21 nov 2013 14:02    Onderwerp: Re: Notarisservice van HEMA - ook iets voor de advocatuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doc Assembly schreef:
De HEMA lijkt nu het ijs te breken - is een dergelijke service ook in de Nederlandse advocatuur denkbaar? Ik ben erg benieuwd waarom het vooralsnog nauwelijks is toegepast.


Veel juridische documenten zijn echt maatwerk en zijn daarom ook niet zomaar 'online' te produceren. Daar is de HEMA dienst dan ook niet geschikt voor. De dienst die de HEMA nu aanbiedt lijkt mij wel geschikt voor de wat meer standaard documenten, zij kan dus, denk ik, wel een rol van betekenis spelen betreffende het vervaardigen van deze standaard documenten.

Ik zie de advocatuur niet snel overstappen op een 'online' platform. De advocatuur leent zich daar ook niet voor gezien zij vaak aanwezig moet zijn tijdens rechtszaken en de cliënt meestal verplicht is een raadsman aan te stellen. (uitzonderingen daargelaten) Bij, bijvoorbeeld, het kantongerecht kan iedereen procederen. Misschien dat het mogelijk is daar een 'online' platform omheen te bouwen. Echter denk ik niet dat dit gretig aftrek gaat vinden daar de belangen bij een dergelijk geschil nog steeds vrij hoog kunnen zijn.

Ik ben natuurlijk wel benieuwd wat de toekomst brengt. Ik hoop alleen dat de kwaliteit van dienstverlening er niet onder te lijden heeft.
_________________
Eidhof
Legal Advisor
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Doc Assembly



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 21 nov 2013 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanuit het perspectief van de client lijkt het mij ook niet aannemelijk dat hier snel verandering in gaat komen, maar een dergelijk platform kan natuurlijk ook door juristen worden gebruikt. Er zijn denk ik voldoende documenten die voor automatisering in aanmerking kunnen komen - denk aan een echtscheidingsconvenant. Zag een filmpje van het concept en ik zie daar wel brood in eigenlijk http://youtu.be/gGPuYM2WrpY
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eidhof



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 19


BerichtGeplaatst: di 26 nov 2013 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doc Assembly schreef:
Er zijn denk ik voldoende documenten die voor automatisering in aanmerking kunnen komen - denk aan een echtscheidingsconvenant.


Ben ik met je eens. Sommige overeenkomsten zijn simpele invuloefeningen. Denk, bijvoorbeeld, aan NDA's.
_________________
Eidhof
Legal Advisor
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Doc Assembly



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 30 nov 2013 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eidhof schreef:
Doc Assembly schreef:
Er zijn denk ik voldoende documenten die voor automatisering in aanmerking kunnen komen - denk aan een echtscheidingsconvenant.


Ben ik met je eens. Sommige overeenkomsten zijn simpele invuloefeningen. Denk, bijvoorbeeld, aan NDA's.


Nu kan het TextPlan platform gratis worden gebruikt & content kan veel geld waard zijn. Mocht er iemand zijn die hier ook de commerciële mogelijkheden van inziet; meld u!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FlyingDutchman



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: di 18 mrt 2014 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Hema-service is vooralsnog niet meer dan een betaalde leadgenerator voor een aantal notariskantoren.
Het enige dat Hema doet is aanreiken van klanten die haar winkel zijn binnengelopen. Al het daarna volgende - waaronder als ik het goed begrijp alle aansprakelijkheid, informatie e.d. - wordt door een notariskantoor geregeld.

Volgens mij komt het erop neer dat de desbetreffende klanten op de afgesproken dag naar het afgesproken notariskantoor gaan, waar ze te horen krijgen dat enige afwijking van het afgesproken concept extra kosten met zich mee zal brengen. De kans daarop is m.i. behoorlijk groot, gelet dat je goed geïnformeerd moet zijn om een goed testament of samenlevingscontract aan te gaan en de online vragenlijst erop aanstuurt dat je overal dusdanige antwoorden invult dat e.e.a. leidt tot "geen bijzonderheden". Helaas is er geen enkel standaardgezin in Nederland, dus de kans op extra kosten is groot.

Er zijn een aantal notariskantoren die de mogelijkheid bieden om online je dossier in te zien en om digitaal gegevens aan te leveren. Dit mede in de drive om e.e.a. zo efficiënt mogelijk te verwerken, gelet op de druk op de notaristarieven.
De grootste rem hierop komt door de wettelijke informatieplicht die het notariaat heeft in Nederland, de 'Belehrungspflicht'. Dit zal in mindere mate voor advocaten van toepassing zijn, dus zal het voor hen makkelijker zijn om dit te doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hermanJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 237


BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 17:09    Onderwerp: Re: Notarisservice van HEMA - ook iets voor de advocatuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eidhof schreef:

Ik ben natuurlijk wel benieuwd wat de toekomst brengt. Ik hoop alleen dat de kwaliteit van dienstverlening er niet onder te lijden heeft.


Mijn ervaring met advocaten is dat de huidige kwaliteit van dienstverlening onvoldoende is:
- Ze zijn zelden bereikbaar als je ze nodig hebt
- Als je documenten als pdf aanlevert willen ze liever de oude vertrouwde ordner
- Mijn advocaat in een hoger beroepszaak vergat mij te melden wanneer deze zaak zou dienen (waardoor ik te laat was met vragen van uitstel wegens het ontbreken van een aantal belangrijke stukken)
- In de meeste zaken waarbij ik betrokken was (als "hulpverlener") wist de advocaat minder van jurisprudentie (die ik wel bestudeert had) of de advocaat weigerde bepaalde zaken die van belang waren voor het verloop van de zaak naar voren te brengen (zoals het aantoonbare spreken van onwaarheden door bepaalde semi-overheden)

Dus hoe dit slechter kan worden door op een moderne wijze documenten uit te wisselen of op te stellen, is mij een raadsel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds