Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 13:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nog meer scheidingen!!!
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 22:31    Onderwerp: Nog meer scheidingen!!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:


'Scheiden mag pas na regeling voor kinderen'


DEN HAAG - Ouders die willen scheiden, mogen dat pas doen als zij samen een plan hebben gemaakt waarin de zorg en omgang met de kinderen vastgelegd is. Nadat de rechter akkoord is gegaan met dit ouderschapsplan, kan hij de scheiding uitspreken.

Dat is een van de voorstellen uit de notitie Ouder blijf je, die Tweede-Kamerlid Kalsbeek maandag heeft gepresenteerd namens de PvdA-fractie. Uitgangspunt is dat de PvdA de scheiding tussen partners en de omgang met kinderen "verregaand wil dejuridiseren".

Wel moet bij partners met kinderen het belang van het kind voorop staan, want ook na een scheiding gaat het ouderschap door. Volgens de PvdA zal het veel ouders lukken een ouderschapsplan op te stellen. Mochten ze er toch niet in slagen, dan kunnen zij daarbij begeleiding, bemiddeling of een vorm van hulpverlening krijgen. Eventueel gebeurt dat op verzoek van de rechter.

Informatie

Om een goede hulpverlening op gang te krijgen is het volgens Kalsbeek nodig dat in gemeenten goed toegankelijke centra komen waar mensen informatie en hulp bij scheiding en omgang kunnen krijgen. Hulp moet ook mogelijk blijven als het ouderschapsplan is opgesteld. Als het mis gaat met het kind, kan de jeugdzorg snel in actie komen.

Betaling van een en ander is naar draagkracht. De PvdA denkt dat adequate hulpverlening ertoe leidt dat er minder langdurige en dure juridische procedures volgen.



Dit stuk las ik net. Wat vinden jullie ervan? Op zich is het idee natuurlijk prachtig. De juridische wereld is van een hoop 'vervelende' aspecten af, want pas op het laatste moment wordt zij erbij betrokken en het belang van de kinderen komt eindelijk eens voorop te staan.

Maar in hoeverre zou een plan als dit in werkelijkheid haalbaar zijn? Want juist de kinderen worden 'gebruikt' om door de één om de ander een hak te zetten. En in hoeverre zou dit voorkomen kunnen worden door een plan als het bovenstaande?

Kom maar op met die meningen!!!! Cool
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar ik dan eerst benieuwd naar ben is wat ze bedoelen met 'regeling' voor de kinderen, kan je dat uitleggen??
Ik bedoel, allebei de ouders houden automatisch het gezag over kinderen na een scheiding en er is altijd een wettelijke plicht voor ouders om voor hun kinderen te zorgen ( o.a wat betreft geld dus) dus wat moet er allemaal geregeld worden, in principe zijn de hoofdzaken toch allemaal al geregeld dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben zelf niet tegen een actieve overheid maar dit is wel de max.
Kan de politiek nou niks nutiggers doen als van die "leuke" bureaucratische regltjes te verzinnen?
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De alimentatie is inderdaad wettelijk verplicht, maar waar het ook om gaat is bij welke van de twee ouders het kind terecht komt (ondanks dat dit meestal de moeder is, is dat niet altijd zo!) en wat nog veel belangrijker is de omgangsregeling voor de andere ouder. Dat zijn namelijk dingen die in de praktijk nogal eens de mist in gaan.

Verder moet er afgesproken worden welke bevoegdheden beide ouders gezamelijk of los van elkaar hebben met betrekking tot het kind.

Dit zijn dingen die dus in de praktijk nogal eens de mist in gaan omdat mensen bij zo'n scheiding niet meer vriendelijk kunnen doen tegen elkaar en daarom willen ze nu dus dat dit eerst geregeld wordt voordat de scheiding uitgesproken kan worden.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even en we zijn zover dat de overheid ook gaat vertellen wanneer we een kind mogen krijgen door middel van een certificering of zoiets...
Ongetwijfeld zou zoiets in het belang van het kind zijn, maar toch een té grote schending van het family life naar mijn mening.
Een inmenging van de overheid in het privé leven van de burger moet dan ook tot een minimum worden beperkt.
In deze situatie is het respecteren van de family life van de (mogelijk scheidende) ouders en hun kinderen toch iets belangrijker naar mijn gevoel.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je dan toch ook iets meer naar de praktijk moet kijken. Als je ziet hoeveel kinderlevens er geruineerd worden vanwege een scheiding is dit gewoon angstaanjagend. En dat soort kinderen dragen die dingen de rest van hun leven mee. Mensen moeten zich realiseren aan welke verantwoording ze beginnen als ze kinderen nemen en een consequentie daarvan is dat er dingen geregeld zullen moeten worden als je wilt scheiden van elkaar.

Het feit dat de overheid nu een verplichting hiervan voorstelt vind ik alleen maar goed. Ze hoeven niet te regelen wat er in komt te staan, maar het feit dat ze het als vereiste van een scheiding stellen vind ik alleen maar goed.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Mensen moeten zich realiseren aan welke verantwoording ze beginnen als ze kinderen nemen...


Kinderen nemen deed de Belgische heer Marc D., normale mensen krijgen een kind.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op di 20 apr 2004 10:53, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar je beslist om een kind te nemen, want of je een kind kunt krijgen zie je later pas...... En de consequenties moeten ze zich dus realiseren op het moment dat ze beslissen om een kind te nemen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee FLASH, je beslist (door op te houden met het gebruik van anticonceptiemiddelen bijvoorbeeld) om indien mogelijk een kind te krijgen.
Nemen komt nogal onsympathiek over op bepaalde personen.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op di 20 apr 2004 11:18, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Dit zijn dingen die dus in de praktijk nogal eens de mist in gaan omdat mensen bij zo'n scheiding niet meer vriendelijk kunnen doen tegen elkaar en daarom willen ze nu dus dat dit eerst geregeld wordt voordat de scheiding uitgesproken kan worden.


Ja ja, en als je alimentatie en verdeling van de kinderen voor de scheiding gaat regelen, dan komt er zeker geen ruzie... Rolling Eyes

Kafka schreef:
Nog even en we zijn zover dat de overheid ook gaat vertellen wanneer we een kind mogen krijgen door middel van een certificering of zoiets...


Dat vind ik eigenlijk niet eens zo'n slecht idee...
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meester Ruud schreef:


Dat vind ik eigenlijk niet eens zo'n slecht idee...


Jij hebt af en toe écht radicale opvattingen Meester Ruud.
Maar als jij kunt betogen waarom jij vind dat dit ingevoerd zou moeten worden, dan ben ik hoogst nieuwsgierig.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Meester Ruud schreef:


Dat vind ik eigenlijk niet eens zo'n slecht idee...


Jij hebt af en toe écht radicale opvattingen Meester Ruud.
Maar als jij kunt betogen waarom jij vind dat dit ingevoerd zou moeten worden, dan ben ik hoogst nieuwsgierig.


Nou, certificaten vind ik niet zo'n goed plan, maar op zich zou het niet verkeerd zijn als sommige personen het 'recht' ontzegd zou worden. Ik ken wat mensen in een achterstandswijk en er woont daar een gezin dat echt op een schandalige manier met hun kinderen omgaat. Ik ga geen lijst geven met alles wat fout gaat, maar een voorbeeld is dat als die kinderen in hun bed schijten het bed niet verschoond wordt. Die kinderen beginnen kansloos aan hun leven. Bescherming van evt. toekomstige kinderen lijkt me op z'n plaats.

Bepaalde verstandelijk gehandicapten zouden naar mijn mening ook geen kinderen moeten krijgen. Als je al niet voor jezelf kunt zorgen, dan moet je niet de last van een kind op je nemen. In veel gevallen kunnen bepaalde verstandelijk gehandicapten kinderen niet voldoende bijbrengen wat zij nodig hebben in het leven.

Misschien lijkt dit een vergaande inmenging in familieleven, maar volgens mij zijn er nu ook al mogelijkheden om kinderen bij de ouders weg te halen. Ook dat is een inmenging, dus in dat opzicht is mijn plan zo vreemd nog niet. Het belang van het kind dient voorop te staan.

En we moeten ook ophouden met het subsidieren van bijstandsmoeders voor het uitpoepen van zes of meer kinderen, maar da's een andere discussie.
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me best inleven in wat meester Ruud zegt maar ik snap wel dat dat te ver gaat voor de overheid om zich daarmee te bemoeien en om iemand het recht op een kind te ontzeggen.
Toch zie ik regelmatig in documentaires of bv Jambers dat er inderdaad sommige mensen zijn die echt GEEN kinderen zouden mogen krijgen. Totaal onverantwoordelijke mensen die niet eens voor zichzelf kunnen zorgen, geen liefde kunnen geven omdat ze zelf helemaal de weg kwijt zijn en geen inkomen hebben en in verwaarloosde huizen leven. ( ik heb het dan niet over verstandelijk gehandicapten trouwens) Je zou best kunnen argumenteren dat in zo'n geval de rechten van het ( ongeboren) kind voorop dienen te staan en dat zo iemand dus gewoon geen kinderen mag krijgen.
Aan de andere kant zou zo'n bemoeienis van de overheid ook erg ver gaan, dus dat is vrij dubbel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe weet je van tevoren of zo'n 'achterstandswijk'persoon onder deze categorie van zeer slechte ouder valt? Dat weet je toch pas als het kind er eenmaal is? Daarvoor heb je in extreme situaties de mogelijkheid het kind bij de ouders weg te halen. Preventief verbieden zie ik niet zitten.
En trouwens, al eens er over nagedacht hoe leuk kinderen van zeer rijke drukken ouders het hebben? Die zullen in ieder geval waarschijnlijk goed te eten en een schoon bed krijgen, maar hun ontbreekt het ook aan allerlei basic behoeften.
Waar leg je de grens? Welke groep valt er onder? Wie bepaalt dat? Wie gaat de controle uitoefenen en wie controleert de controleurs vervolgens weer? Hoe zorg je dat dit geen corrupte bureaucratie wordt? Wat doe je als mensen toch -expres of per ongeluk- een kind krijgen? Steriliseren dan maar? Kind sowieso afpakken? En wat betreft levensovertuiging? Worden arme moslims eerder uitgesloten van kindje maken dan arme Christenen?
Evil or Very Mad
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat soort dingen kun je ook van tevoren niet beoordelen. Dat is hetzelfde als dat ik nu al zou gaan roepen dat ik een goede vader zou zijn, dat weet ik niet en meer dan mijn best doen kan ik niet!

Inderdaad, als het achteraf dus te erg voor woorden blijkt dan kunnen ze zo'n kind altijd weghalen bij de ouders, maar of ze dit regelmatig doen weet ik eigenlijk niet.....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds