Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuwe oplossingen voor rellen
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Ik vind het acceptabel als Nederland wetenschappelijk zou experimenteren met militairen onder leiding van ME, bij zeer ernstige rellen. Selecteer die militairen zorgvuldig en geef hen aanvullende opleiding, plus pistool, wapenstok en schild.
Zeer mee eens, na lezing van deze hele discussie.
25%
 25%  [ 1 ]
Mee eens, na lezing van deze hele discussie.
0%
 0%  [ 0 ]
Ik ben het een beetje eens en een beetje oneens, na lezing van deze hele discussie.
0%
 0%  [ 0 ]
Mee oneens, na lezing van deze hele discussie.
0%
 0%  [ 0 ]
Zeer mee oneens, na lezing van deze hele discussie.
50%
 50%  [ 2 ]
Ik heb een andere mening, die niet past in deze antwoordcategorieën, na lezing van deze hele discussie.
0%
 0%  [ 0 ]
Ik heb deze discussie niet helemaal gelezen.
25%
 25%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 4

Auteur Bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik stel voor dat tijdens het komend oud en nieuw-feest vijfduizend daartoe toe getrainde militairen met wapenstok (en schild) worden ingezet voor assistentie aan de ME, onder leiding van ervaren ME-ers. Mogelijk zien veel militairen dat zelf als een prettige afwisseling op hun normale bezigheden.

Voor die inzet moeten ME-bussen en militaire voertuigen worden gebruikt zoals legertrucks en militaire ambulances. Bovendien kunnen groepen getrainde militairen zich zonodig ook rennend verplaatsen in een stadscentrum, waar legertrucks niet makkeliik kunnen manouvreren.

Organiseer deze inzet in het kader van een wetenschappelijk experiment, en evalueer na afloop de effecten van deze nieuwe aanpak. Dat is veel nuttiger dan op voorhand allerlei ongefundeerde voorspellingen te doen daarover.

Stel deze militairen aanvankelijk verdekt op om eventuele provocatie te voorkomen. Ze kunnen bijvoorbeeld in militaire trucks wachten op onopvallende plaatsen net buiten steden. Als er dan een rel ontstaat, kunnen ze snel ter plaatse komen.


Laatst aangepast door Leo Beek op wo 10 okt 2012 15:16, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het leger is bedoeld voor bescherming tegen gevaren van buitenaf, niet om tegen de eigen bevolking in te zetten. Tegen de tijd dat het leger tegen de eigen bevolking ingezet moet worden, is er meer aan de hand dan wat vernielzuchtige relschoppers die de boel op stelten zetten.
Ik stel voor dat we die vijfduizend militairen gewoon de nogelijkheid geven bij hun gezin oud en nieuw te vieren.

Het heeft verder weinig zin om met iemand in discussie te gaan als diegene niet open staat voor argumenten, dus wat mij betreft is deze discussie gesloten. Conclusie: wij worden het niet eens.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2012 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
Het leger is bedoeld voor bescherming tegen gevaren van buitenaf, niet om tegen de eigen bevolking in te zetten.
Dat vind ik een misleidende formulering, die bijna suggereert dat ik een militaire dictatuur zou voorstaan, wat natuurlijk niet zo is.

Volgens jouw redenering kunnen we ook stellen dat de politie tegen de eigen bevolking wordt ingezet. Die dan dus ook maar afschaffen...?

Mijn voorstel is niet om het leger tégen de eigen bevolking in te zetten, maar om de bevolking te beschermen, binnen het kader van een humane, transparante democratische rechtsstaat.

Ik heb voorgesteld om speciaal getrainde en geselecteerde militairen te laten assisteren bij het beschermen van de bevolking. Het gaat hierbij o.a. over doelmatige bescherming van de bevolking tegen plundering, intimidatie, vernieling, brandstichting en geweld door soms zeer grote groepen relschoppers. Die bescherming is op dit moment vaak onvoldoende. En ik stel voor dat die militairen dat doen op een zo veel mogelijk deëscalerende manier, zonder onnodige provocatie.


Laatst aangepast door Leo Beek op wo 10 okt 2012 20:52, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2012 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
Het heeft verder weinig zin om met iemand in discussie te gaan als diegene niet open staat voor argumenten, dus wat mij betreft is deze discussie gesloten. Conclusie: wij worden het niet eens.


Lijkt me duidelijke taal, maar voor het geval je het niet begrepen hebt:
Einde discussie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven



Foto: BAE JLTV


Militairen kunnen in Nederland worden ingezet voor relbestrijding in kleine legertrucks, militaire ambulances of lichte militaire voertuigen, die ook geschikt zijn voor militaire missies. Dat geldt voor bijvoorbeeld voetbalrellen.

Daardoor kunnen de kosten van die voertuigen door defensie worden betaald en fungeert dat ME-werk tevens als oefening voor militaire missies.

Hieronder zie je voorbeelden van dergelijke militaire voertuigen:



FLYPmode military vehicle




Militaire ambulance


http://www.armybase.us/2010/03/russian-military-denies-plans-to-buy-italian-iveco-m65-light-multirole-vehicles-lmv/

IVECO Light Multirole Vehicles (LMV)



http://www.defence.pk/forums/indian-defence/171266-renault-sherpa-light-military-truck-india.html


Stem SP.


Laatst aangepast door Leo Beek op do 08 nov 2012 3:49, in totaal 6 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012 1:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderzoekshypothese:

Als Nederland bij vijf achtereenvolgende ernstige relsituaties een overmacht inzet van daartoe getrainde militairen in aanvulling op de gebruikelijke ME-inzet, zullen daarna significant minder vaak ernstige rellen voorkomen, ook als die aanvullende militaire inzet vervolgens meestal achterwege blijft.

Bij dat experiment moeten deze militairen zijn uitgerust met pistool en wapenstok. Laat deze militairen pas zien aan de relschoppers, nadat de situatie is geëscaleerd. Tot die tijd blijven deze militairen verstopt op een nabij gelegen weiland ofzo, in militaire trucks, ME-bussen, Landrovers, militaire ambulances, enz. Ze kunnen ook worden verstopt in bepaalde ruimtes van een voetbalstadion, enz... De militaire trucks en andere genoemde voertuigen, kunnen ook worden gebruikt voor snelle afvoer van geboeide arrestanten.

Streef er bij dit experiment naar om voor elke relschoppers één militair in te zetten, bovenop de normale ME-inzet. Dus bijvoorbeeld duizend militairen tijdens een rel. Gebruik bovendien traangas nadat de rel is geëscaleerd en bespuit relschoppers met waterkanonnen en via speciale voertuigen met pepperspray, als de windrichting dat toelaat.

Geef daarbij iedereen die zich niet verwijdert na drie maal daartoe aanmanen door de politie een boete van tweeduizend euro. Geef voor geweld en intimidatie bij rellen een boete van minstens zesduizend euro, plus aanvullende extreem zware alternatieve straffen.

Natuurlijk zijn er talloze varianten te verzinnen op deze specifieke werkhypothese.

De achterliggende gedachte is dat relschoppen en het aanwezig zijn daarbij, geen prettige ervaring meer mag zijn, zoals nu, want dan wordt dat gedrag herhaald. En relschoppers moeten weten dat als er opnieuw rellen plaatsvinden, dat dan opnieuw het leger massaal de ME zal assisteren.

De aanwezigheid van de politie wordt door relschoppers in Nederland volgens mij juist gezien als aantrekkelijke spanningsverhogende factor. De politie/ME verhoogt dus nu volgens mij onbedoeld vaak juist de amusementswaarde van rellen voor relschoppers. Ik baseer dat onder andere op mijn persoonlijke waarnemingen bij rellen en door het bekijken van internetfilmpjes van echte rellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven



De ME zou ook onbetaalde vrijwilligers moeten werven. Daardoor kan de ME-capaciteit volgens mij waarschijnlijk sterk worden uitgebreid tegen minimale meerkosten.

Die vrijwilligers moeten streng geselecteerd worden op lichaamskracht, motivatie, karakter, betrouwbaarheid, enz...

Die vrijwilligers kunnen dan worden ingezet als tweede linie achter gewone ME-ers, en om omstanders op afstand te houden bij (dreigende) rellen en andere incidenten met een verhoogd geweldsrisico.

Die vrijwilligers moeten voor dat ME-werk een praktijktraining krijgen en een uitgebreide kostenbesparende cursus via video's en digitale simulaties.

Ze kunnen worden uitgerust met een volledige ME-uitrusting, met uitzondering van een vuurwapen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zomer 2011 werden Londen en andere Engelse steden geteisterd door massale niet-poltieke rellen door jongeren. Daarbij werden veel gebouwen en auto's in brand gestoken, en werden veel winkels geplunderd. De politie had daarbij veel te weinig capaciteit om effectief in te grijpen.

http://en.wikipedia.org/wiki/2011_England_riots

Ik denk dat een dergelijk scenario ook in Nederlandse steden mogelijk is. Dat baseer ik op de ernstige voetbalrellen die regelmatig in Nederland plaatsvinden, de ernstige strandrellen in Hoek van Holland enkele jaren geleden, de recente Facebook-rellen in Haren, enz...

Engeland heeft inmiddels extra militairen een aanvullende training gegeven in riot control, waaronder honderden paratroopers (special forces, 3rd battalion, Parachute Regiment). Ook het Britse militaire "Public Order Battalion" heeft deze training gekregen. In totaal hebben inmiddels 1500 Britse militairen deze aanvullende training in riot control gevolgd.

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/9046668/UK-riots-paratroopers-are-trained-in-riot-control.html

Ik stel voor dat twee- tot vijfduizend Nederlandse militairen een aanvullende opleiding krijgen in relbestrijding. Daarbij is het belangrijk dat deze militairen goed verspreid over Nederland worden gestationeerd, in steden, want daardoor kunnen ze zonodig snel ter plaatse zijn om de politie te assisteren.

Stem SP.


Laatst aangepast door Leo Beek op wo 07 nov 2012 15:16, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Skunk is een betrekkelijk nieuw middel voor relbestrijding. Het is een hevig stinkende niet-giftige vloeistof, die met een speciaal spuitvoertuig over een rellende menigte kan worden gespoten. Ik vind dat de Nederlandse politie Skunk moet aanschaffen voor relbestrijding.

Wikipedia schrijft over Skunk het volgende:

"Skunk" is a malodorant, non-lethal weapon used for crowd control by the Israeli Defense Forces.

Deriving its name from the animal of the same name, "Skunk" is dispersed as a form of mist, fired from a water cannon, which leaves a terrible odor of rot or sewage on whatever it touches. It does not wash off easily and is said to linger on clothes for up to five years[1].

First attempts at developing a scent-based form of crowd control began in Israel in 2004; Skunk was first used for crowd control in September 2008.

According to David Ben Harosh, head of technological development for the Israeli police, the recipe is based entirely on natural organic ingredients, including yeast and baking powder, does not include any harmful materials, and may even be ingested without causing harm.

The inventors plan to market Skunk to other forces worldwide. The development of Skunk followed numerous accusations against Israeli forces that they often employ disproportionate force in clashes with Palestinian protestors (e.g. using rubber bullets or tear gas), which has led them to seek new, non-lethal but effective methods of crowd control.

http://en.wikipedia.org/wiki/Skunk_%28weapon%29
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven



Skunk kan verspreid worden op verschillende manieren. Het kan onder andere worden vermengd met het water van een waterkanon. Het kan dan vrij ver worden gespoten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven



Militaire ambulances met militair medisch personeel kunnen civiele ambulencediensten gaan assisteren bij vervoer van gewonden, op kosten van defensie.

Ook kunnen militiare ambulances worden ingezet voor het vervoer van ME-teams, die kunnen bestaan uit militairen, onder leiding van een ervaren ME-er.

http://nl.milpedia.org/wiki/Bestand:MPPV_ambulance.JPG
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2013 0:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven


_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: do 09 mei 2013 1:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven




Webvideo's van de Politieacademie: voorlichting voor beleidsmakers over crowd management
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xrUbmNYWmUA
_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: vr 10 mei 2013 0:34    Onderwerp: ME-koppels verspreid in menigte Reageer met quote Naar onder Naar boven




Quote:
Webvideo's van de Politieacademie: voorlichting voor beleidsmakers over crowd management
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xrUbmNYWmUA


In deze video's kun je horen dat de politie een nieuwe strategie heeft, om de ME in te zetten bij evenementen. De ME loopt daarbij al vanaf het begin van het evenement in tweetallen verspreid door de menigte. Daarbij kunnen ze de helm dragen, maar niet op het hoofd. Zodra de inzet als ME nodig is, groeperen die ME-koppels zich snel tot een linie, daar waar geweld dreigt.

Het voordeel van dat systeem is, dat een royale aanwezigheid van de ME verspreid in de massa niet provocerend werkt, en geen opgewonden sfeer geeft. En er is dan ontspannen contact mogelijk met de bezoekers.

Dit plan is volgens mij ook geschikt voor de inzet van militairen bij evenementen. Militairen kunnen zich dan namelijk verspreiden door de menigte in groepjes van twee of drie, onder leiding van één ME-er. Die teams bestaan dan elk slechts uit totaal drie of vier personen.

Ook kunnen meerdere van die mini-ME-teams bij elkaar in de buurt blijven in een menigte, voor eventuele assistentie aan elkaar. Bijvoorbeeld op een onderlinge afstand van 50 meter.



_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl


Laatst aangepast door Leo Beek op wo 15 mei 2013 6:17, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 15 mei 2013 6:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Civiele hulpdiensten kunnen ernstig gehinderd worden door een groot aantal (dronken) omstanders. Ik stel daarom voor dat omstanders bij aanhoudingen op afstand worden gehouden door militairen die een wapenstok dragen.

VIDEO'S OVER RELLEN

Palmer Fest 2012 House Fire and SWAT
http://www.youtube.com/watch?v=xk3D4r5c3lU

Kent State College Fest 2012 Riot From My Perspective
http://www.youtube.com/watch?v=ruybAjBrpd0&feature=endscreen&NR=1

Het onderstaande filmpje illustreert, dat de Nederlandse politie niet voldoende is voorbereid op onverwachte rellen. Je ziet hier vernielingen tijdens de rellen in Haren.
http://www.youtube.com/watch?v=WuWBxlSF638

London Riot Video 2011: Britain Burning
http://www.youtube.com/watch?v=Rv9iu-3k-kQ



_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds