Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuwe oplossingen voor rellen
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Ik vind het acceptabel als Nederland wetenschappelijk zou experimenteren met militairen onder leiding van ME, bij zeer ernstige rellen. Selecteer die militairen zorgvuldig en geef hen aanvullende opleiding, plus pistool, wapenstok en schild.
Zeer mee eens, na lezing van deze hele discussie.
25%
 25%  [ 1 ]
Mee eens, na lezing van deze hele discussie.
0%
 0%  [ 0 ]
Ik ben het een beetje eens en een beetje oneens, na lezing van deze hele discussie.
0%
 0%  [ 0 ]
Mee oneens, na lezing van deze hele discussie.
0%
 0%  [ 0 ]
Zeer mee oneens, na lezing van deze hele discussie.
50%
 50%  [ 2 ]
Ik heb een andere mening, die niet past in deze antwoordcategorieën, na lezing van deze hele discussie.
0%
 0%  [ 0 ]
Ik heb deze discussie niet helemaal gelezen.
25%
 25%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 4

Auteur Bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012 19:58    Onderwerp: Nieuwe oplossingen voor rellen Reageer met quote Naar onder Naar boven



Ik noem hier een aantal nieuwe kostenbesparende oplossingen voor rellen.

Geef drieduizend militairen aanvullende training in het assisteren van de ME. Militairen kunnen dan bij rellen in aparte linies niet-agressieve omstanders op afstand houden, en video-opnamen maken van relschoppers. De gewone ME kan daardoor doelmatiger aanhoudingen verrichten.

Die ME-militairen moeten multifunctioneel zijn. Dat wil zeggen dat zij zonodig ook buitenlandse militaire missies uitvoeren en ook daarvoor regelmatig oefenen.

Er moeten permanent driehonderd van zulke ME-militairen rondrijden in militaire Landrovers, verdeeld over Nederland. In elk van die Landrovers moet één gewone ME-er meerijden en vijf van dergelijke ME-militairen. Geef hen pistool en uitschuifbare wapenstok. Dit plan kost Nederland geen extra geld, want moet betaald worden uit het Defensiebudget.

Geef herhaalde relschoppers zware taakstraf van 5-20 jaar lang overdag, en 's avonds elektronische detentie. Geef hen ook minstens vijfduizend euro boete. En geef hen een jarenlang verbod op bezit van motorvoertuigen en honden. En een jarenlang verbod op gebruik van openbaar vervoer en op het bezoeken van horeca, winkelcentra en evenementen. Verdubbel straffen telkens verder bij elke herhaling.

Bestraf ook iedereen zwaar, die niet wegloopt bij een rel, als de politie dat drie keer duidelijk vraagt.

Bespuit gewelddadige relschoppers met verdunde koeienmest. Of met niet-afwasbare verf die hevig stinkt en is vermengd met pepperspray. Dat helpt bij de opsporing achteraf en maakt het rellen minder aantrekkelijk. 'Skunk' is een stinkende vloeistof waarmee relschoppers kunnen worden bespoten. Zie Google zoekactie hieronder.

Onderzoek deze voorstellen wetenschappelijk via proefprojecten, in wetenschappelijke samenwerking met veel andere landen. Sinds er in Singapore heel zware straffen zijn, is daar zeer weinig misdaad.

Stem SP.

Google zoekacties

1. "riot control" "best practices"

https://www.google.com/search?q=%22riot+control%22+%22best+practices%22&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a#q=%22riot+control%22+%22best+practices%22&hl=en&client=firefox-a&hs=6qp&tbo=1&rls=org.mozilla:nl:official&output=search&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&psj=1&ei=d_tdULvZKajL0QWHioHQDw&ved=0CAgQpwUoBQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=4005a99ba1b53ad5&biw=800&bih=417

2. "riot control" skunk

https://www.google.com/search?q=%22riot+control%22+skunk&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a#q=%22riot+control%22+skunk&hl=en&client=firefox-a&hs=LX&tbo=1&rls=org.mozilla:nl:official&output=search&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&psj=1&ei=rPtdUOzYIOfY0QXpoIHYBg&ved=0CAgQpwUoBQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=4005a99ba1b53ad5&biw=800&bih=417

Beperk bovenstaande zoekacties tot afgelopen twee jaar.

3 "riot control" military army police hooligans

https://www.google.com/search?q=%22riot+control%22+military+army+police+hooligans&hl=en&client=firefox-a&hs=MY&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&sa=X&ei=6_tdUOv0Daqx0AWI44GgDQ&ved=0CAkQpwUoBg&source=lnt&tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A1-1-2008%2Ccd_max%3A&tbm=

Beperk deze zoekactie tot afgelopen vier jaar.


Laatst aangepast door Leo Beek op vr 07 dec 2012 12:06, in totaal 8 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leo Beek schreef:
Er moeten permanent driehonderd van zulke ME-militairen rondrijden in militaire Landrovers, verdeeld over Nederland. In elk van die Landrovers moet één gewone ME-er meerijden en vijf van dergelijke ME-militairen. Geef hen pistool en uitschuifbare wapenstok.

Nederland is geen oorlogsgebied. Welk probleem moet deze permanente militaire patrouille precies oplossen?

Leo Beek schreef:
Dit plan kost Nederland geen extra geld, want moet betaald worden uit het Defensiebudget.

Het defensiebudget maakt ook onderdeel uit van de Rijksbegroting.

Leo Beek schreef:
Geef herhaalde relschoppers zware taakstraf van 5-20 jaar lang overdag, en 's avonds elektronische detentie. Geef hen ook minstens vijfduizend euro boete. En geef hen een jarenlang verbod op bezit van motorvoertuigen en honden. En een jarenlang verbod op gebruik van openbaar vervoer en op het bezoeken van horeca, winkelcentra en evenementen. Verdubbel straffen telkens verder bij elke herhaling.

Als je geen motorvoertuigen mag bezitten en een reisverbod hebt voor het openbaar vervoer, hoe moet je je dan verplaatsen over langere afstanden? Hoe kun je nog een productieve, belastingbetalende burger zijn als je overdag een taakstraf hebt en 's avonds binnen moet zitten? Hoe moet je aan je eten komen als je geen horeca of winkelcentrum mag bezoeken?

Uw voorstellen zijn ondoordacht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Singapore is een politiestaat. Nu zijn wij dat volgens mij ook al omdat de overheid alles en iedereen wil controleren, met het opmerkelijke verschil dat Singapore meer betrokken lijkt bij de bevolking: goede huisvestingspolitiek, een prima betaalbaar gezondheids systeem en praktisch geen werkloosheid. En de sociale controle daar is veel groter dan hier zodat mensen niet snel ontsporen.


Ik denk dat het oplossen van de door uw geschetste problemen meer gezocht moet worden in de moraliteit, de opvoeding die bij ons al lange tijd veel te wensen over laat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012 4:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Leo Beek schreef:
Er moeten permanent driehonderd van zulke ME-militairen rondrijden in militaire Landrovers, verdeeld over Nederland. In elk van die Landrovers moet één gewone ME-er meerijden en vijf van dergelijke ME-militairen. Geef hen pistool en uitschuifbare wapenstok.

Nederland is geen oorlogsgebied. Welk probleem moet deze permanente militaire patrouille precies oplossen?


De vergelijking met een oorlogsgebied is onterecht. Deze ME-militairen moeten niet in tanks rondrijden, maar in Landrovers met pistool en wapenstok. En ze moeten zich zoveel mogelijk diplomatiek en deëscalerend gedragen.

De Nederlandse politie is totaal overbelast. Deze mini-ME-teams kunnen ter plaatse komen voor assistentie bij alle zaken met een serieuze geweldsdreiging, zoals een café-ruzie. Ook kunnen deze ME-militairen omstanders op afstand houden bij allerlei aanhoudingen. Daardoor hoeven er minder agenten ter plaatse te komen. Daardoor kunnen agenten beter verspreid blijven in hun district. Dat verkort volgens mij waarschijnlijk de aanrijtijden en dat zal de de pakkans vergroten.

Regin schreef:
Leo Beek schreef:
Dit plan kost Nederland geen extra geld, want moet betaald worden uit het Defensiebudget.
Het defensiebudget maakt ook onderdeel uit van de Rijksbegroting.


Mijn voorstellen zijn budgetneutraal, doordat veel militairen nu vaak rondhangen in kazernes, en ze worden toch al betaald door de overheid. Bovendien kunnen bepaalde aspecten van hun politie-ervaring ook van pas komen bij buitenlandse militaire acties.

Regin schreef:
Leo Beek schreef:
Geef herhaalde relschoppers zware taakstraf van 5-20 jaar lang overdag, en 's avonds elektronische detentie. Geef hen ook minstens vijfduizend euro boete. En geef hen een jarenlang verbod op bezit van motorvoertuigen en honden. En een jarenlang verbod op gebruik van openbaar vervoer en op het bezoeken van horeca, winkelcentra en evenementen. Verdubbel straffen telkens verder bij elke herhaling.


Als je geen motorvoertuigen mag bezitten en een reisverbod hebt voor het openbaar vervoer, hoe moet je je dan verplaatsen over langere afstanden?
Hoe kun je nog een productieve, belastingbetalende burger zijn als je overdag een taakstraf hebt en 's avonds binnen moet zitten? Hoe moet je aan je eten komen als je geen horeca of winkelcentrum mag bezoeken?


Herhaalde relschoppers moeten liefst zich niet verplaatsen over langere afstanden. Ze betalen belasting in natura als ze een jarenlange zware taakstraf krijgen. Boodschappen kunnen ze laten thuisbezorgen door een supermarkt en ook andere producten kunnen ze bestellen via internet. En hun internetgedrag moet automatisch worden opgeslagen door de overheid. Ze moeten 's avonds verplicht cursussen volgen via websites, webfora en webvideo's. Die cursussen moeten gaan over moraal, empathie, psychosociale problemen, verslavingen, pestpreventie, argumentatieleer, conflictbemiddeling, ziektepreventie en andere nuttige onderwerpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012 4:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Ik denk dat het oplossen van de door u geschetste problemen meer gezocht moet worden in de moraliteit, de opvoeding die bij ons al lange tijd veel te wensen over laat.
Dat ben ik helemaal met je eens. Dat kan door alle radio- en tv-programma's te verplichten om positieve morele boodschappen bescheiden te verwerken in hun mediaproducties.

Gebruik daarbij de kennis van reclame-experts en werk samen met veel andere landen voor meer deskundigheid en kostenbesparing via schaalvergroting.

Tot de moraal via dergelijke methoden sterk is verbeterd, zijn meer ingrijpende repressieve maatregelen dan de huidige nodig, zoals ik op dit subforum criminologie in verschillende topics heb beschreven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leo Beek schreef:
De vergelijking met een oorlogsgebied is onterecht. Deze ME-militairen moeten niet in tanks rondrijden, maar in Landrovers met pistool en wapenstok. En ze moeten zich zoveel mogelijk diplomatiek en deëscalerend gedragen.

Militairen worden ingezet in oorlogsgebieden. Nederland is geen oorlogsgebied. De overheid hoort het leger niet in te zetten tegen de eigen bevolking.

Leo Beek schreef:
De Nederlandse politie is totaal overbelast. Deze mini-ME-teams kunnen ter plaatse komen voor assistentie bij alle zaken met een serieuze geweldsdreiging, zoals een café-ruzie. Ook kunnen deze ME-militairen omstanders op afstand houden bij allerlei aanhoudingen. Daardoor hoeven er minder agenten ter plaatse te komen. Daardoor kunnen agenten beter verspreid blijven in hun district. Dat verkort volgens mij waarschijnlijk de aanrijtijden en dat zal de de pakkans vergroten.

U wilt militairen inzetten bij caféruzies. Met alle respect, maar volgens mij bent u niet helemaal goed bij uw paasei.

Leo Beek schreef:
Mijn voorstellen zijn budgetneutraal, doordat veel militairen nu vaak rondhangen in kazernes, en ze worden toch al betaald door de overheid. Bovendien kunnen bepaalde aspecten van hun politie-ervaring ook van pas komen bij buitenlandse militaire acties.

Volgt u het nieuws? Er wordt zwaar bezuinigd op defensie. Er is een grootscheepse reorganisatie op touw. Het beeld dat u schetst van militairen die doelloos rondhangen bij een kazerne lijkt mij volstrekt losgezongen van de realiteit.

Leo Beek schreef:
Herhaalde relschoppers moeten liefst zich niet verplaatsen over langere afstanden. Ze betalen belasting in natura als ze een jarenlange zware taakstraf krijgen. Boodschappen kunnen ze laten thuisbezorgen door een supermarkt en ook andere producten kunnen ze bestellen via internet. En hun internetgedrag moet automatisch worden opgeslagen door de overheid. Ze moeten 's avonds verplicht cursussen volgen via websites, webfora en webvideo's. Die cursussen moeten gaan over moraal, empathie, psychosociale problemen, verslavingen, pestpreventie, argumentatieleer, conflictbemiddeling, ziektepreventie en andere nuttige onderwerpen.

Heeft u 1984 van George Orwell gelezen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Leo Beek schreef:
De vergelijking met een oorlogsgebied is onterecht. Deze ME-militairen moeten niet in tanks rondrijden, maar in Landrovers met pistool en wapenstok. En ze moeten zich zoveel mogelijk diplomatiek en deëscalerend gedragen.

Militairen worden ingezet in oorlogsgebieden. Nederland is geen oorlogsgebied. De overheid hoort het leger niet in te zetten tegen de eigen bevolking.
Jij hebt recht op jouw subjectieve morele beoordeling over wat wel en niet hoort. Maar ik stel voor dat er eerst wetenschappelijke proefprojecten worden uitgevoerd, op basis van mijn voorstellen. Daarna kunnen we op basis van de gemeten effecten en eventuele ongewenste neveneffecten een meer geínformeerde ethische beoordeling maken.

Regin schreef:
Leo Beek schreef:
De Nederlandse politie is totaal overbelast. Deze mini-ME-teams kunnen ter plaatse komen voor assistentie bij alle zaken met een serieuze geweldsdreiging, zoals een café-ruzie. Ook kunnen deze ME-militairen omstanders op afstand houden bij allerlei aanhoudingen. Daardoor hoeven er minder agenten ter plaatse te komen. Daardoor kunnen agenten beter verspreid blijven in hun district. Dat verkort volgens mij waarschijnlijk de aanrijtijden en dat zal de de pakkans vergroten.

U wilt militairen inzetten bij caféruzies. Met alle respect, maar volgens mij bent u niet helemaal goed bij uw paasei.
Een ad hominem argument is een drogreden en een zwaktebod in een discussie.

Militairen kunnen met wapenstok en pistool niet-gewelddadige omstanders op afstand houden bij een vechtpartij, onder leiding van een ervaren ME-er. Daardoor kunnen de aanwezige politieagenten beter en veiliger aanhoudingen doen en hoeven er minder agenten ter plaatse te komen.

Als de aanwezige agenten vervolgens in problemen zouden komen tijdens die aanhoudingen, zijn er direct een aantal ME-militairen om hen te versterken.

Die militairen kunnen op die manier ook brandweerlieden en ambulancepersoneel beschermen in situaties met een verhoogd geweldsrisico. Daarbij kun je denken aan achterstandswijken, Oudejaar, uitgaansgebieden, evenementen, enz.

Regin schreef:
Leo Beek schreef:
Mijn voorstellen zijn budgetneutraal, doordat veel militairen nu vaak rondhangen in kazernes, en ze worden toch al betaald door de overheid. Bovendien kunnen bepaalde aspecten van hun politie-ervaring ook van pas komen bij buitenlandse militaire acties.

Volgt u het nieuws? Er wordt zwaar bezuinigd op defensie. Er is een grootscheepse reorganisatie op touw. Het beeld dat u schetst van militairen die doelloos rondhangen bij een kazerne lijkt mij volstrekt losgezongen van de realiteit.
Dit politiewerk is voor militairen een goede en sportieve oefening. En ook tijdens militaire buitenlandse missies moeten soms politietaken worden verricht. Het is dus een win-win-situatie. Op dezelfde Landrovers die worden gebruikt voor binnenlandse politietaken kunnen in buitenlandse oorlogsmissies snel afneembare raketten worden gezet. Die Landrovers kunnen worden betaald door wat minder geld te besteden aan bijvoorbeeld straaljagers en marinefregatten. Onze militaire ambitites en tactieken kunnen dus worden aangepast aan mijn voorstellen, zodat het plan per saldo budgetneutraal is. Dat betekent niet dat we daardoor militair een zwak land worden.

Regin schreef:
Leo Beek schreef:
Herhaalde relschoppers moeten liefst zich niet verplaatsen over langere afstanden. Ze betalen belasting in natura als ze een jarenlange zware taakstraf krijgen. Boodschappen kunnen ze laten thuisbezorgen door een supermarkt en ook andere producten kunnen ze bestellen via internet. En hun internetgedrag moet automatisch worden opgeslagen door de overheid. Ze moeten 's avonds verplicht cursussen volgen via websites, webfora en webvideo's. Die cursussen moeten gaan over moraal, empathie, psychosociale problemen, verslavingen, pestpreventie, argumentatieleer, conflictbemiddeling, ziektepreventie en andere nuttige onderwerpen.
Heeft u 1984 van George Orwell gelezen?
Landen moeten altijd waken voor fascisme. Ik denk dat het risico op het ontstaan van fascisme en ontwrichtend racisme in Nederland groter is, als we de criminaliteit niet doelmatig aanpakken, dan wanneer we dat wél doen. Hitler is aan de macht gekomen via criminele knokploegen.

Laten we streven naar een zorgvuldig evenwicht tussen de macht van de overheid en van het individu. Dat is zeker niet makkelijk. Het is dansen op het slappe koord.

Je suggereert dat mijn voorstellen kunnen leiden tot een onmenselijke gewelddadige dictatuur met totale overheidscontrole over individueel denken en gedrag. Dat is een hellend-vlak-drogreden. Veel informatie over drogredenen is te vinden via het zoekwoord fallacies.

Drogredenen zijn misleidende en gevaarlijke denkfouten. Een bewust aangevoerde drogreden is een vorm van geestelijk geweld. Zindelijk denken is de basis van een gezonde democratie.

Wikipedia-artikel: 'Drogreden'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden#Hellendvlakredenering

http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Persoonlijk voel ik wel wat voor een oud idee van Lubbers: opvoedingskampen. Jongeren die dreigen te ontsporen zullen over het algemeen een kenmerkend en opvallend gedrag gaan vertonen.
Op basis van zo'n indicatie denk ik dat de overheid preventief zou moeten kunnen ingrijpen. Alleen de weg daartoe zou met grote zorgvuldigheid moeten worden geconstrueerd en niet zonder een rechtelijk toetsing kunnen plaatsvinden.

Een herinvoering van de dienstplicht zou mogelijk de kameraadschap en begrip voor verschillende culturen kunnen bevorderen waardoor de tegenstellingen en onbegrip binnen de maatschappij al op jonge leeftijd tot aanvaardbare proporties wordt teruggebracht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leo Beek schreef:
Jij hebt recht op jouw subjectieve morele beoordeling over wat wel en niet hoort. Maar ik stel voor dat er eerst wetenschappelijke proefprojecten worden uitgevoerd, op basis van mijn voorstellen. Daarna kunnen we op basis van de gemeten effecten en eventuele ongewenste neveneffecten een meer geínformeerde ethische beoordeling maken.

U misbruikt de wetenschappelijke methode om uw onzinnige voorstellen een zweem van autoriteit en overtuigingskracht te geven. Het is niet nodig om een "wetenschappelijk proefproject" op touw te zetten om te doorgronden dat uw voorstellen een ineffectieve oplossing zijn voor een probleem dat niet bestaat.

Leo Beek schreef:
Die militairen kunnen op die manier ook brandweerlieden en ambulancepersoneel beschermen in situaties met een verhoogd geweldsrisico. Daarbij kun je denken aan achterstandswijken, Oudejaar, uitgaansgebieden, evenementen, enz.

Kunt u precies aangeven welk probleem de militairen moeten gaan oplossen? Voor evenementen en gebieden met een verhoogd geweldsrisico heeft de politie al lang pasklare oplossingen: extra surveilleren, preventief fouilleren, snelrecht et cetera. Het is mij volstrekt onduidelijk hoe een Landrover op de Drentse hei moet bijdragen aan de veiligheid van Nederland.

Leo Beek schreef:
Dit politiewerk is voor militairen een goede en sportieve oefening. En ook tijdens militaire buitenlandse missies moeten soms politietaken worden verricht. Het is dus een win-win-situatie. Op dezelfde Landrovers die worden gebruikt voor binnenlandse politietaken kunnen in buitenlandse oorlogsmissies snel afneembare raketten worden gezet. Die Landrovers kunnen worden betaald door wat minder geld te besteden aan bijvoorbeeld straaljagers en marinefregatten. Onze militaire ambitites en tactieken kunnen dus worden aangepast aan mijn voorstellen, zodat het plan per saldo budgetneutraal is. Dat betekent niet dat we daardoor militair een zwak land worden.

Nu doet u net alsof politiewerk een soort 'militiair-light' is. Militairen zijn geoefend in hele andere dingen dan politiemensen, en het één is niet noodzakelijkerwijs zwaarder of ingewikkelder dan het ander. Vast staat wel dat het werk verschillend is: daarom is er een leger en een politiemacht. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een soldaat een 'super-politieman' is die alle politietaken beter en sneller kan uitvoeren dan een gewone politieagent.

Leo Beek schreef:
Hitler is aan de macht gekomen via criminele knokploegen.

Gelukkig hoeven we in dit soort topics nooit lang te wachten op de werking van Godwin's Law.

Leo Beek schreef:
Laten we streven naar een zorgvuldig evenwicht tussen de macht van de overheid en van het individu. Dat is zeker niet makkelijk. Het is dansen op het slappe koord.

U probeert met een kanon een mug te schieten. Uw voorstellen met betrekking tot de behandeling van een veroordeelde gaan zo ver, dat u volgens mij de minst geschikte persoon bent om een zorgvuldige afweging te maken tussen de macht van de overheid en van het individu. Uw voorstellen brengen een veroordeelde in een jarenlang sociaal isolement. Er hoeft ook hier geen apart 'wetenschappelijk' proefballonetje te worden opgelaten om te bedenken welke negatieve gevolgen dat zou hebben.

Leo Beek schreef:
Je suggereert dat mijn voorstellen kunnen leiden tot een onmenselijke gewelddadige dictatuur met totale overheidscontrole over individueel denken en gedrag. Dat is een hellend-vlak-drogreden. Veel informatie over drogredenen is te vinden via het zoekwoord fallacies.

Natuurlijk is er wel meer nodig om tot onmenselijke gewelddadige dictatuur te komen. Ik suggereer alleen dat uw voorstellen een stap in de verkeerde richting zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2012 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
U misbruikt de wetenschappelijke methode om uw onzinnige voorstellen een zweem van autoriteit en overtuigingskracht te geven. Het is niet nodig om een "wetenschappelijk proefproject" op touw te zetten om te doorgronden dat uw voorstellen een ineffectieve oplossing zijn voor een probleem dat niet bestaat.
Ik vind deze reactie onwetenschappelijk.

Leo Beek schreef:
Het is mij volstrekt onduidelijk hoe een Landrover op de Drentse hei moet bijdragen aan de veiligheid van Nederland.
Dat heb ik in dit topic niet voorgesteld geloof ik, maar militairen met een aanvullende opleiding kunnen ook goed bos- en duinwachters assisteren, ook op heidegebieden. Ze kunnen daarbij optreden tegen de grote problemen daar op het gebied van milieucriminaliteit, stropen, criminele ontmoetingen en loslopende agressieve honden. En ook seksueel geweld kan daardoor verminderen in deze gebieden.

Leo Beek schreef:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een soldaat een 'super-politieman' is die alle politietaken beter en sneller kan uitvoeren dan een gewone politieagent.
Dat heb ik ook niet beweerd. Maar bepaalde geselecteerde militairen kunnen gewone politieagenten, ME en andere civiele hulpdiensten assisteren bij specifieke taken, na daarvoor een gerichte aanvullende opleiding te hebben gevolgd. Dat is mijn hypothese die getoetst zou moeten worden via kritisch effectonderzoek.

Laatst aangepast door Leo Beek op wo 10 okt 2012 16:03, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 15:03    Onderwerp: Militaire politie in buitenland Reageer met quote Naar onder Naar boven



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Firenze.Carabinieri01.JPG

Foto: Leden van de Italiaanse gendarmerie, genaamd Carabinieri

In veel andere landen worden militairen ingezet voor assistentie van politie en bij rampen. Een militaire organisatie die de politie ondersteunt word ook wel een een gendarmerie genoemd. Voorbeelden van een gendarmerie:
Frankrijk: Gendarmerie Nationale
Italië: Carabinieri
Spanje: Guardia Civil
Portugal: Guarda Nacional Republicana
Nederland: Koninklijke Marechaussee
Roemenië: Gendarmerie Romania
België: Rijkswacht/Gendarmerie (opgeheven na eenmaking van de politiediensten in 2001)

Bovengenoemde landen (met uitzondering van België) maken deel uit van een gezamenlijke Europese Gendarmerie (Eurogendfor).

San Marino: Gendarmeria
Turkije: Jandarma

In de VS wordt de National Gard soms ingezet voor civiele taken.

[nl.wikipedia.org]
www.nl.wikipedia.org/wiki/Gendarmerie

Meer informatie over gendarmerieën:
[en.wikipedia.org]
www.en.wikipedia.org/wiki/Gendarmerie


Laatst aangepast door Leo Beek op za 29 sep 2012 19:27, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 19:24    Onderwerp: Facebook-rel Haren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het Facebook-evenement in Haren is onlangs uitelopen op een massale gewelddadige rel met plunderingen, nadat er te weinig ME bleek te zijn.

Maar het aangekondigde Facebook-evenement daarna (voor afgelopen vrijdagavond in Arnhem) is uitgebleven, nadat de politie en Marechaussee met voldoende mensen en voertuigen feestvierders uit het gebied weerden.

Dit is op zich geen wetenschappelijk bewijs dat militaire assistentie aan de politie effectief is bij relpreventie, maar het is wel een indicatie in die richting.

Nu is één peleton van de Koninklijke Marechaussee een Crowd en Riot Control eenheid. Ik vindt dat veel meer geselecteerde militairen een aanvullende training moeten krijgen in relbestrijding.

http://www.defensie.nl/marechaussee/taken/civiele_vredes_en_internationale_taken/

Stem SP.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 7:53    Onderwerp: Re: Facebook-rel Haren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leo Beek schreef:
Dit is op zich geen wetenschappelijk bewijs dat militaire assistentie aan de politie effectief is bij relpreventie, maar het is wel een indicatie in die richting.


Het kan ook een indicatie zijn dat de situatie in Haren onderschat is en als gevolg daarvan de situatie in Arnhem de situatie anders is aangepakt.

Als je alleen kijkt naar de situatie vooraf, zijn Haren en Arnhem te vergelijken. Er was in beide gevallen een feest gepland.
Kijk je naar het totaalplaatje, dan verschillen de situaties nogal van elkaar.

In Haren is er de mogelijkheid geweest om massaal bijeen te komen. Die mogelijkheid is in Arnhem beperkt door vooraf de toegankelijkheid van de stad te beperken en controles uit te voeren.
In Haren is er pas ingegrepen nadat de situatie uit de hand liep, terwijl in Arnhem juist is voorkomen dat er een situatie, die uit de hand kon lopen, ontstond.
In Arnhem is uiteindelijk geen sprake geweest van rellen, terwijl het overduidelijk is dat hiervan in Haren wel sprake was.

Je kunt deze situaties dus eigenlijk niet vergelijken. Je kunt pas gaan vergelijken als het weer ergens uit de hand loopt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 15:10    Onderwerp: Re: Facebook-rel Haren Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
Leo Beek schreef:
Dit is op zich geen wetenschappelijk bewijs dat militaire assistentie aan de politie effectief is bij relpreventie, maar het is wel een indicatie in die richting.


Het kan ook een indicatie zijn dat de situatie in Haren onderschat is en als gevolg daarvan de situatie in Arnhem de situatie anders is aangepakt.

Als je alleen kijkt naar de situatie vooraf, zijn Haren en Arnhem te vergelijken. Er was in beide gevallen een feest gepland.
Kijk je naar het totaalplaatje, dan verschillen de situaties nogal van elkaar.

In Haren is er de mogelijkheid geweest om massaal bijeen te komen. Die mogelijkheid is in Arnhem beperkt door vooraf de toegankelijkheid van de stad te beperken en controles uit te voeren.
In Haren is er pas ingegrepen nadat de situatie uit de hand liep, terwijl in Arnhem juist is voorkomen dat er een situatie, die uit de hand kon lopen, ontstond.
In Arnhem is uiteindelijk geen sprake geweest van rellen, terwijl het overduidelijk is dat hiervan in Haren wel sprake was.

Je kunt deze situaties dus eigenlijk niet vergelijken. Je kunt pas gaan vergelijken als het weer ergens uit de hand loopt.
Sterker nog, er moet systematisch en zorgvuldig wetenschappelijk effectonderzoek worden gedaan naar de effecten van allerlei nieuwe creatieve vormen van relpreventie en relbestrijding.

Een van de onderzoekshypotheses moet daarbij volgens mij zijn, dat geselecteerde militairen met een aanvullende opleiding de politie doelmatig kunnen ondersteunen bij die taken.

Werk daarbij zoveel mogelijk samen met buitenlandse onderzoeken op dit gebied

Het feit dat de inzet van de Marechaussee (semi-militair) in Arnhem de situatie niet heeft laten escaleren, is daarbij slechts een indicatie, die richting kan geven aan het opstellen van nieuwe onderzoekshypotheses.

De praktijk is echter, dat zowel in de brede maatschappeljke discussie over deze onderwerpen, als bij landelijke en gemeentelijke beleidsmakers, en zelfs bij veel Nederlandse gedragswetenschappers, deze wetenschappelijke denkwijze vaak niet wordt gevolgd. Er word daar vaak eenzijdig afgegaan op intuïtie, ideologie en tunnelvisie. De desastreuze gevolgen daarvan zien we dagelijks in de krant en om ons heen.

Stem SP.


Laatst aangepast door Leo Beek op zo 30 sep 2012 16:08, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 15:52    Onderwerp: Re: Facebook-rel Haren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leo Beek schreef:
Een van de onderzoekshypotheses moet daarbij volgens mij zijn, dat geselecteerde militairen met een aanvullende opleiding de politie doelmatig kunnen ondersteunen bij die taken.


Waarom militairen? Waarom niet speciaal getrainde agenten?

Leo Beek schreef:
Het feit dat de inzet van de Marechaussee (semi-militair) in Arnhem de situatie niet heeft laten escaleren, is daarbij slechts een indicatie, die richting kan geven aan het opstellen van nieuwe onderzoekshypotheses.


Vergeet je niet dat er ook een behoorlijk aantal "gewone" agenten ingezet is? Het hele probleem is voorkomen door preventief te handelen in plaats van af te wachten.
Je kan wel een mooi verhaal op gaan hangen over (semi-)militairen, maar ondertussen ben je appels met peren aan het vergelijken.

Moet er onderzocht worden hoe dergelijke situaties voorkomen en/of bestreden kunnen/moeten worden?
Ja, dat moet.
Moeten we het leger in dergelijke situaties inzetten tegen het eigen volk?
Nee, absoluut niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds