|
Auteur |
Bericht |
JanGroen
Leeftijd: 55 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 13
|
Geplaatst: za 14 mrt 2015 20:51 Onderwerp: Nieuwe iPhone heeft gebrek, wat zegt de wet? |
|
|
Ik heb sinds 2 weken een iPhone 6. Vanaf het moment dat ik de telefoon uit de doos haalde hoorde ik een kraakje. Na enkele dagen kwam ik er achter dat het scherm op een hoek niet goed vast zat en als ik dit indrukte, dit een krakend geluid gaf. Het scherm is ook zichtbaar in te drukken op de hoek.
Aangezien het toestel nog ruim in de garantieperiode zit ging ik terug naar de Apple-store. Mij werd daar verteld dat het splinternieuwe toestel van € 700,- werd omgeruild omdat reparatie (nieuw schermpje) te duur was. Ik dacht toen nog dat gaat wel heel erg gemakkelijk er is amper naar het toestel gekeken.
De verkoper toverde een los toestel (zonder beschermfolie op het scherm, zonder doosje en zonder toebehoren) uit het magazijn en overhandigde dit aan mij. Op mijn vraag of dit wel een nieuw toestel was omdat het niet gesealed verpakt was kreeg ik te horen dat Apple gereviseerde iPhones teruggeeft aan de klant: teruggekomen telefoons (leeftijd voor mij onbekend) worden voorzien van een nieuwe behuizing en batterij en vervolgens bij een garantievoorval ingezet als "nieuw" / vervangend toestel. In de praktijk kun je dus een toestel van 1 dag oud inleveren en een toestel van bijna 2 jaar oud terugkrijgen (een telefoon is veel meer dan een behuizing, display en batterij; de elektronica wordt niet vernieuwd).
Ik ben hier (nog) niet mee akkoord gegaan en heb de verkoper gezegd dat ik er even over na wilde denken. Dat was akkoord en het schade-incident is in het systeem gezet. Als ik mij had bedacht kon ik zo het toestel om komen ruilen (nogmaals daar werd tot mijn verbazing totaal niet moeilijk over gedaan).
Ik vind dit een vreemde situatie: als ik een probleem met een nieuwe auto heb krijg ik toch ook geen occasion terug die opnieuw gespoten is en waar ze nieuwe banden onder hebben gelegd?
Wat zegt de Nederlandse / Europese wetgeving hierover? Moet ik als consument genoegen nemen met een gebruikt vervangingstoestel? Of hoor ik gewoon een nieuwe uit een geseald doosje te krijgen? |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: za 14 mrt 2015 23:40 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet of dit gebruikelijk is, maar als aan het "nieuwe" toestel niets is aan te merken, dan denk ik niet dat je je ertegen kunt verzetten. Twee jaar oud zal een iPhone 6 trouwens niet zijn.
Verder denk ik dat je ook bij een gesealed exemplaar geen garantie hebt dat geen enkel onderdeel ervan ooit eerder is gebruikt.
edit: hmm, het schijnt dat Apple geretourneerde exemplaren als "refurbished" verkoopt en dus niet als nieuw. Een winkel die iphones van Apple betrekt zou in principe gebrekkige iphones moeten kunnen retourneren aan Apple zodat jij een nieuw exemplaar kunt krijgen...
Interessant dat dit je nu juist bij een Applestore overkomt. Dat maakt het wel eenvoudiger om bij Apple na te vragen wat je mag verwachten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
miss marple
Leeftijd: 94 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 126
|
|
|
|
|
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2015 19:34 Onderwerp: |
|
|
Pff lekkere uitzending ook weer. Kortom, ze gaan lekker door met hoe zij zelf vinden dat het zit, ondanks dat de wet het wellicht anders ziet.
Hoe ga je afdwingen dat verkopers daar eens mee ophouden?
Wat mij betreft komt er een instantie die dergelijke zaken per direct sluit totdat zij hun beleid op orde hebben. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2015 21:08 Onderwerp: |
|
|
Zoals gezegd betwijfel ik dat een consument recht heeft op een "gesealed" vervangend exemplaar.
Apple zelf lijkt defecte exemplaren te vervangen door refurbished exemplaren, althans volgens deze bron. Staat blijkbaar in de garantie. (Zoals gezegd: ik zie niet in waarom die garantievoorwaarde in strijd zou zijn met de wet.)
Wat Apple niet lijkt te doen is refurbished exemplaren opnieuw sealen. Maar dat lijkt me ook maar een kwestie van vertrouwen, want hoe kun je dat ooit controleren. Hoe dan ook, het gaat hier dus om een vervangend exemplaar.
Er lijkt me dus niet veel aan de hand te zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
miss marple
Leeftijd: 94 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 126
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2015 23:34 Onderwerp: |
|
|
Je hebt bij vervanging recht op een nieuw product, als je ook een nieuw product hebt gekocht. Als je een gereviseerd product hebt gekocht, heb je recht op een gereviseerde vervanger.
Verder zijn gesealde Apple producten spiksplinternieuw. Daar zit geen vreemd, of eerder gebruikt onderdeel bij. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2015 23:55 Onderwerp: |
|
|
miss marple schreef: | Je hebt bij vervanging recht op een nieuw product, als je ook een nieuw product hebt gekocht. Als je een gereviseerd product hebt gekocht, heb je recht op een gereviseerde vervanger. |
Je hebt recht op een product met de eigenschappen van een spiksplinternieuw product. Als er geen onderscheid valt te ontdekken met een spiksplinternieuw product, dan kun je niet klagen.
Quote: | Verder zijn gesealde Apple producten spiksplinternieuw. Daar zit geen vreemd, of eerder gebruikt onderdeel bij. |
Dat weet je niet. Waarom zou Apple geen onderdelen mogen recyclen? En hoe weet je dat een iphone in de fabriek niet een paar keer van de fabricageband is gevallen en vervolgens is gerepareerd en gesealed?
Verder: hoe kunnen (web)winkels een retourmogelijkheid aanbieden als een geretourneerd product niet opnieuw mag worden verkocht? Dat zou niet realistisch zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2015 8:31 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Als er geen onderscheid valt te ontdekken met een spiksplinternieuw product, dan kun je niet klagen. |
Dat is wel raar als er, zoals ook in video naar voren komt, zowel een nieuw als refurbished product worden aangeboden met een bijbehorend prijsverschil. Waarom zou er dan een prijsverschil zijn als het toch niet uitmaakt?
Quote: | Verder: hoe kunnen (web)winkels een retourmogelijkheid aanbieden als een geretourneerd product niet opnieuw mag worden verkocht? Dat zou niet realistisch zijn. |
Beetje rare vraagstelling. Je weet toch zelf ook wel dat het retourrecht an sich totaal iets anders is dan een product dat voor reparatie terug komt.
Iets dat enkel is bekeken en retour is gekomen is wezenlijk iets anders dan een product dat uit elkaar is geweest voor reparatie (met mogelijk vervangen onderdelen).
Of zeg ik nu iets heel raars? |
|
|
|
|
|