Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuwe alternatieve straffen
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Brakkie



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 15:46    Onderwerp: Re: Nieuwe alternatieve staffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet dat dit een oud topic is maar wil toch graag even stapsgewijs al je punten langs aangezien ik toch wel een hele sterke kritiek heb op nagenoeg alle punten. Ik doel mijn kritiek met name op de onderstreepte delen die ik hieronder quote.

Ik weet dat dit een oud topic is maar wil toch graag even stapsgewijs al je punten langs aangezien ik toch wel een hele sterke kritiek heb op nagenoeg alle punten. Ik doel mijn kritiek met name op de onderstreepte delen die ik hieronder quote.

1. Straffen heeft toch juist als doel om het leven van de crimineel te beteren? Elektronisch huisarrest voor 10 of 20 jaar zorgt voor een enorme buitensluiting van de maatschappij en zal de re-integratie van de veroordeelde alles behalve ten goede komen!

2. satellietbewaking tijdens de werktijden? Maar dat zijn juist niet de probleemtijden. Satellietbewaking buiten werktijden neem ik aan? Gaat deze maatregel niet ontzettend ver volgens jou? Enige schijn van privacy is hiermee totaal afgenomen.

3. Stel ik pleeg 3 diefstallen of inbraken en ik zou een avondklok krijgen van 10 jaar denk ik niet dat ik me er iets van zal aantrekken. Sterker nog, ik vermoed zelfs dat er een ontzettende strain zal ontstaan waarin de persoon zich zal compleet zal afkeren van de maatschappij. Persoonlijk zou ik echt helemaal niks aantrekken van deze avondklok en mij alleen meer afkeren tegen het systeem.

4. Waar wil je al die criminelen kwijt dan? Lekker allemaal gezellig in een dorpje? Of allemaal in een hutje op de hei? Helaas, hebben wij die ruimte zoiezo niet dus ik zie deze optie niet werken.

5. Zie hierboven. Zal een gezellige boel worden onder de criminelen. Gezellig met z'n allen bij elkaar!

6. Je kan de sociale omgeving van een veroordeelde simpelweg niet verplicht betrekken bij resocialisatie. Op vrijwillige basis zou ik hier wel aan mee willen werken maar dat doen de meesten denk ik zoiezo wel. Betrokkenen gaan verplichten om hieraan mee te werken is niet alleen onethisch maar zal ook weinig zin hebben want wat als de betrokkenen niet mee willen werken?

8. Ligt eraan welke luxe bezittingen en of deze door criminele inkomsten zijn vergaard. Als deze door criminele inkomsten zijn vergaard bestaan er al regelingen om dit af te nemen. Maar om intentioneel de status van een veroordeelde te verlagen is denk ik geen handige beslissing. Het is algemeen bekend dat voornamelijk mensen met een lage SES veel criminaliteit plegen dus of het intentioneel verlagen van deze status zin heeft trek ik mijn twijfels bij.

9. Onmogelijk om te controleren. GSM's zijn niet te verbieden in de samenleving zeker niet aangezien je ze letterlijk uit de muur kan trekken of in je boodschappenwagentje kan leggen.

10. Wat nou als ik leren kleding mooi vind? Dat leren kleding helpt bij een steekpartij dat is mij bekend maar ik vermoed dat veel criminelen echter leer dragen aangezien het toch enige status met zich meebrengt. In een steekpartij zal het echt niet bijster veel uitmaken of je een leren jas of stoffen jas aanhebt.

11. Wat als ik me zeer onveilig voel en kogel- steekwerende kleding draag om mij veiliger te voelen? Ik snap je punt wel maar het is heel lastig te controlleren en bovendien heb ik nog nooit gehoord van criminelen die kogelwerende kleding dragen tijdens hun routine activiteiten. Wellicht dat een huurmoordenaar of een zeer grote crimineel weleens kogelwerende kleding draagt maar ik denk dat het effect hiervan beperkt zal zijn.

12. Ik heb in het verleden veel geskateboard en draag nog steeds voornamelijk skate-kleding. Nu kies ik er zelf voor om niet al te wijde kleding te dragen maar waar trek je de grens? Ben ik bij voorbaat crimineel omdat ik wijdere kleding draag dan de gemiddelde persoon?

13. Zwaar schoeisel is in veel beroepsgebieden een verplichting en er zullen dus zoiezo ontzettend veel schoenen in omloop blijven welke een stalen neus hebben. Bovendien is het hebben van een stalen neus geen vereiste om iemand dood te kunnen schoppen. Iemand doodschoppen is niet zo moeilijk als men meestal zou denken. Ook zonder schoenen met een stalen neus zal dit voorkomen.
Schoenen met zachte zolen vind ik juist fijn aangezien deze geen lawaai maken als ik door gangen en ruimtes loop. Ik kan soms echt niet tegen dat TIK-TAK-TIK-TAK-TIK-TAK van schoenen waarvan het lijkt alsof de complete zool van staal is gemaakt.

14. Is al van kracht in veel gebieden in de stad.

15. Waar moet je dan boodschappen doen, sociale activiteiten uitvoeren, etc.?

16. En een hond die niet gebruikt kan worden ter intimidatie? Ik neem aan dat je doelt op de criminelen die pitbulls, terriers, etc. in bezit hebben? Wat nou als een crimineel een labrador, herder of van mijn part een drentse patrijs wilt? Deze honden zijn net zo goed vals te maken en neem maar van mij aan dat een labrador flink vals kan zijn!

17. Rij-ontzegging is al van kracht. Ik zie het nut niet van een rij-ontzegging voor delicten waar de rij-vaardigheid niet in het geding is. Deze maatregel zou er slechts voor zorgen dat criminelen nog minder mogelijkheid hebben om weer te resocialiseren in de maatschappij.

18. Ik heb half-lang haar en op al mijn truien een capuchon. Ik gebruik mijn capuchon nauwelijks tenzij het erg hard regent of waait. Ben ik dan gelijk een crimineel? Nee natuurlijk niet, ik maak het mezelf alleen gemakkelijker en half-lang haar vind ik mooi. Hoe wil je dit doen met hoofddoeken en burka's dan? Niet om de eeuwige discussie weer op te rakelen maar zou hiervoor dan de vrijheids van godsdienst sterker wegen dan de veiligheid of?

19. Ik draag graag zwarte en blauwe kleding maar houd er niet echt van om me te verstoppen in het donker? Verbieden dan maar en mij dwingen om alleen nog maar mijn rode, grijze, groene en bruine kleding te dragen?

20. Kan dit niet momenteel al opgelegd worden?

21. Dus armoedige kleding en geen sieraden? Succes met een nieuwe baan zoeken als je je er niet verzorgd en netjes uitziet. Verzorgdheid en netheid gaan vaak samen met sieraden en enigszins luxe kleding.

23. Deze maatregelen gaan echt te ver. Op deze manier is er geen prive leven meer over.

24. Even maar een heel extreem voorbeeld, voortaan maar sex met de gordijnen open?

25. Hoe wil je dit controleren en welke informatie is nuttig voor het plegen van misdrijven? Is het lezen van oude boeken over messengevechten nuttige informatie?

26. ... Meen je dit serieus?

29. Schietsport is al verboden aangezien je een strafblad krijgt. Een bewijs van goed gedrag zal je dus niet krijgen wat automatisch betekent dat je je niet kan aansluiten bij een schietvereniging. Een vechtsport kan juist heel nuttig zijn om aggressie, woede en stress kwijt te raken.

30. Oftewel onbeperkt huisarrest?

33. Wellicht zou ik voor sommige delicten ja beantwoorden maar het afschrikkend effect van doodstraffen is nooit bewezen.

34. Lijken een beetje op nazi-praktijken als je het mij vraagt...

35. Oude troep dan maar bij het oud vuil terwijl sommigen hier nog gebruik van kunnen maken? Grootschalige tweedehands verkoop is gemakkelijk aan te pakken als het gaat om illigale goederen. Is namelijk al een bestaand delict, nl. heling.

36. Maar je pleitte toch voor verborgen telefoontaps? Waarom telefoontaps als er toch niet getelefoneerd mag worden?


Ik krijg een beetje een naar gevoel van al deze ideeën. Praktisch elke maatregel zou ik tot aan mijn dood aanvechten mocht de politiek hiermee aan komen zetten. Naar mijn mening missen al deze mogelijke straffen het hele punt van bestraffing, preventie en het op een duidelijke en gelijkwaardige wijze bestraffen van criminelen.


Leo Beek schreef:
1. Elektronisch huisarrest buiten werktijden. Dat moet tien keer zo lang duren als de huidige gevangenisstraffen. Tijdens deze straf krijgt de veroordeelde weinig kans om misdrijven te plegen. Bijvoorbeeld tien of twintig jaar lang. Het is daardoor minder belangrijk of hij zijn leven wil beteren.

2. Tijdens werktijden kan hij bovendien gevolgd worden met satellietbewaking via GPS. Als de veroordeelde zich niet houdt aan de regels van zijn elektronische detentie, moet hij een zware werkstraf krijgen.

Volgens onderzoek werkt elektronische detentie vaak goed: http://www.its-nijmegen.nl/pdf/view.asp?id=190

3. Een avondklok voor criminelen. Kan worden uitgebreid met een uitgaansverbod in het weekend. Na 3 kleine misdrijven: 10 jaar lang avondklok.

4. Onteigening van de woning. De veroordeelde krijgt daarbij een schuurtje om in te wonen in een ver gelegen provincie, om afscheid te nemen van criminele vrienden. Hierdoor wordt de status van de gestrafte verlaagd en zal hij minder als voorbeeld dienen.

5. Verplichte verhuizing naar een klein dorp met grote sociale controle.

6. Sociale omgeving van een veroordeelde verplicht betrekken bij resocialisatie via video-conferencing en een besloten webforum. Ook familie, straatbewoners, vrienden, klasgenoten en collega's van de veroordeelde.

7. Glen Mills-heropvoeding kan ook voornamelijk worden aangeboden via internet of ingebouwd in het reguliere onderwijs. Dat is veel goedkoper dan in wooninstellingen. En is daardoor geschikt voor zeer veel daders en voor preventie van wangedrag.

8. Afnemen van luxe bezittingen verlaagt de status van de veroordeelde.

9 Met een GSM-verbod wordt verhinderd dat criminelen elkaar bellen voor hulp bij een vechtpartij.

10. Verbod op leren kleding, want die worden door criminelen vaak gedragen ter bescherming bij een steekpartij.

11. Verbod op kogelwerende kleding en zomers op handschoenen, want dat geeft bescherming bij geweld.

12. Verbod op onnodig wijde kleding, want die wordt vaak gebruikt bij winkeldiefstal.

13. Verbod op zwaar schoeisel en met harde neus en zachte zolen want daar kun je mee schoppen, respectievelijk sluipen.

14. Verbod op samenscholing van meer dan twee personen.

15. Toegangsverbod tot diverse gelegenheden zoals winkelcentra en horeca.

16. Verbod om een hond te bezitten die kan worden gebruikt voor intimidatie.

17. Verbod op gebruik en bezit van auto, motorfiets, scooter en taxi.

18. Een verbod op zaken die herkenning bemoeilijken, zoals lang haar en capuchon.

19. Verbod op donkere kleding. Want daarmee kun je je verstoppen in het donker.

20. Verbod op contact met mensen met een strafblad.

21. Verbod op het dragen van sieraden, luxe kleding en nieuwe tatouages. Deze straf vermindert status en intimiderend imago.

22. Verplichting om elke avond een e-mail te sturen aan de politie met een uitgebreid verslag van alle activiteiten, uitgaven en communicatie van de afgelopen dag met tijdvermeldingen. Die verslagen kunnen steekproefsgewijs worden gecontroleerd. Onjuistheden zijn daarin strafbaar.

23. De politie kan jarenlang zeer uitgebreide opsporingsbevoegdheid krijgen bij een veroordeelde. Dit inclusief verborgen afluisterapparatuur en betaalde informanten, onverwachte huiszoekingen, fouilleringen en controle van bankrekeningen, persoonlijke aantekeningen, e-mails, websurfen, enz...

24. Een verbod op het dichtdoen van de gordijnen.

25. Een verbod op het raadplegen van informatie die nuttig kan zijn voor het plegen van misdrijven.

26. Tv-verbod

27. Via speciale software wordt al het internetgedrag van de veroordeelde gearchiveerd door een controlerende instantie.

28. De huidige taakstraffen moeten elke volgende keer worden verdubbeld en beter worden gecontroleerd.

29. Verbod op het beoefenenen van schiet- en vechtsporten.

30. Verbod op reizen buiten het noodzakelijke woon-werkverkeer.

31. Verplicht gebruik van psychofarmaca en psychotherapie via voorlichtingsfilms op internet en video-conferencing.

32. Levenslange zware werkstraffen voor veelplegers met heel sobere behuizing en voeding. Privé-cellen zijn daarbij nodig.

33. In de meest extreme gevallen doodstraf onder narcose.

34. Verbod op dominant gedrag zoals hard praten, provocerend aankijken, enz... Gecontroleerd door under cover-agenten.

35. Verbod op tweedehands verkoop

36. Telefoneerverbod. De veroordeelde mag wel emailen, want emails kunnen makkelijker worden gecontroleerd en mag zonodig wel 112 bellen.

37. De gestrafte moet zich aan een heel uitgebreid systeem van positieve leefregels houden op het gebied van voeding, werk, studie, geld, slaap, huishouden,contacten, alcohol, drugs, enz... Overtreding is strafbaar.

38. Bij al deze strafvormen moeten cursussen worden gegeven om op een positieve manier om te gaan met allerlei levensproblemen. Bijvoorbeeld op het gebied van gevoelens, relaties, beroepskeuze, drugs, financiële problemen, enz... Deze cursussen zijn massaal aan te bieden als zij worden gegeven via films op internet.
Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009 16:23    Onderwerp: Re: Nieuwe alternatieve staffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brakkie schreef:
1. Straffen heeft toch juist als doel om het leven van de crimineel te beteren? Elektronisch huisarrest voor 10 of 20 jaar zorgt voor een enorme buitensluiting van de maatschappij en zal de re-integratie van de veroordeelde alles behalve ten goede komen!
Dank voor je uitgebreide reactie. De discussie over nieuwe justitiële interventies moet zo veel mogelijk empirisch zijn en niet eenzijdig ideologisch. Hypothesen over effectiviteit en mogelijk ongewenste neveneffecten van justitiële interventies moeten zorgvuldig wetenschappelijk worden getoetst via experimentele proefprojecten, liefst in internationale samenwerking. Pas dan weten we wat de effecten zijn en kan er worden geprobeerd om die effecten zonodig bij te stellen door wijzigingen, vergelijkbaar met het onderzoek naar nieuwe medische behandelingen.

Geef elektronisch huisarrest na werktijd. Dus 's avonds en in het weekend. Dat werk kan bestaan uit een soort Melkert-baan, telewerk of een reguliere baan, afhankelijk van persoonlijke capaciteiten, ervaring en wensen, risico's, werkaanbod en overige omstandigheden.

Veroordeelde moet 's avonds verplichte opleiding en begeleiding volgen via webvideo's, educatieve webfora, video-conferencing, enz...

Betrek familie en vrienden van veroordeelde intensief bij zijn resocialisatie via dezelfde internet-toepassingen.

Geef een dergelijk huisarrest bij first-offenders kortdurend, bijvoorbeeld een jaar voor een inbraak zonder geweld. Verdubbel die straf telkens verder bij elke herhaling, met terugwerkende kracht. Een veelpleger krijgt op die manier al snel tien à twintig jaar.

Ik stem op de SP.


Laatst aangepast door Leo Beek op di 08 mrt 2011 20:54, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009 16:38    Onderwerp: Re: Nieuwe alternatieve staffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brakkie schreef:
2. satellietbewaking tijdens de werktijden? Maar dat zijn juist niet de probleemtijden. Satellietbewaking buiten werktijden neem ik aan? Gaat deze maatregel niet ontzettend ver volgens jou? Enige schijn van privacy is hiermee totaal afgenomen.


Satellietbewaking buiten werktijden kan ook, maar is niet nodig tijdens elektronisch huisarrest. Er moet via experimenten worden onderzocht welke strafvormen de meest gewenste effecten opleveren voor wat betreft criminele incapacitatie, afschrikking, resocialisatie, onderwijs, arbeidsreïntegratie en geestelijke gezondheid. Daarbij moeten ook de strafkosten een belangrijke overweging zijn.

Er moet ook worden gekeken naar mogelijke effecten van de strafmaatregel op de sociale omgeving van de veroordeelde, zoals mogelijke relatieproblemen, huiseljk geweld, wraakgevoelens jegens de overheid, sociale onrust, enz... Vergelding vind ik persoonlijk een minder belangrijk strafdoel.

Ik vind dat een veroordeelde bij deze straf meer privacy heeft dan tijdens celstraf. Bovendien vind ik de belangen van slachtoffers veel belangrijker dan van daders. Bovendien kan de zwaarte van deze straf sterk worden aangepast via de tijdsduur, eventueel in combinatie met een deels voorwaardelijke straf.

Ik stem op de SP.


Laatst aangepast door Leo Beek op do 26 nov 2009 17:59, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009 17:01    Onderwerp: Re: Nieuwe alternatieve staffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brakkie schreef:
3. Stel ik pleeg 3 diefstallen of inbraken en ik zou een avondklok krijgen van 10 jaar denk ik niet dat ik me er iets van zal aantrekken. Sterker nog, ik vermoed zelfs dat er een ontzettende strain zal ontstaan waarin de persoon zich zal compleet zal afkeren van de maatschappij. Persoonlijk zou ik echt helemaal niks aantrekken van deze avondklok en mij alleen meer afkeren tegen het systeem.


Geef bij de eerste inbraak een jaar huisarrest na werkijd plus verplichte internetbegeleiding. Geef na de tweede inbraak dezelfde straf twee jaar lang. Geef na de derde inbraak dezelfde straf met een duur van vier jaar, enz.... Niet iedereen zal gevoelig blijken voor deze straf. Voor hen zijn er veel andere strafmogelijkheden. Per geval moet worden onderzocht voor welke combinatie van straffen en begeleiding de justitiabele waarschijnlijk het meest gevoelig is. Daartoe moeten rechters worden ondersteund door speciaal opgeleide gedragswetenschappers.

Brakkie schreef:
4. Waar wil je al die criminelen kwijt dan? Lekker allemaal gezellig in een dorpje? Of allemaal in een hutje op de hei? Helaas, hebben wij die ruimte zoiezo niet dus ik zie deze optie niet werken.
Er is in Nederland wel ruimte voor een paar duizend veroordeelden verspreid over landbouwgebieden, bijvoorbeeld tussen weilanden of akkerbouwgebieden waar relatief weinig toeristen komen. Niet voor alle veroordeelden is dit de meest geschikte interventie. Voor sommigen wel, wegens bepaalde kenmerken in hun karakter en levensstijl. Het voordeel is dat ze dan uit hun criminele omgeving worden gehaald, waardoor achterstandswijken de kans krijgen om zich sociaal te herstellen.

Brakkie schreef:
5. Zie hierboven. Zal een gezellige boel worden onder de criminelen. Gezellig met z'n allen bij elkaar!
Stroman-drogreden. Per dorp moeten er niet meer dan drie criminelen worden gehuisvest en liefst buiten het dorp en in combinatie met elektronisch huisarrest na werktijd of in combinatie met andere gedragsbeperkingen.

Brakkie schreef:
6. Je kan de sociale omgeving van een veroordeelde simpelweg niet verplicht betrekken bij resocialisatie. Op vrijwillige basis zou ik hier wel aan mee willen werken maar dat doen de meesten denk ik zoiezo wel. Betrokkenen gaan verplichten om hieraan mee te werken is niet alleen onethisch maar zal ook weinig zin hebben want wat als de betrokkenen niet mee willen werken?
Dan moeten ze worden gestraft. Sommige criminelen komen voort uit criminele, asociale of disfunctionele families en zonder die oorzaak aan te pakken zullen ze waarschijnlijk terugvallen in criminaliteit. Die familieleden en vrienden kunnen in elk geval worden verplicht om te kijken naar veel voorlichtingsfilms over moraal, conflictbemiddeling en omgaan met psychosociale en financiële problemen.

Ik stem op de SP.


Laatst aangepast door Leo Beek op do 26 nov 2009 17:57, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009 17:36    Onderwerp: Re: Nieuwe alternatieve staffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brakkie schreef:
8. Ligt eraan welke luxe bezittingen en of deze door criminele inkomsten zijn vergaard. Als deze door criminele inkomsten zijn vergaard bestaan er al regelingen om dit af te nemen. Maar om intentioneel de status van een veroordeelde te verlagen is denk ik geen handige beslissing. Het is algemeen bekend dat voornamelijk mensen met een lage SES veel criminaliteit plegen dus of het intentioneel verlagen van deze status zin heeft trek ik mijn twijfels bij.

Ook bij de keuze voor deze straf moet worden gekeken naar de individuele omstandigheden. Ik denk dat deze ontnemingsstraf meer geschikt is voor criminelen met veel dure bezittingen dan voor arme criminelen. Het lijkt me erg belangrijk dat criminelen niet rondrijden in dure auto's enz... omdat dat een ongewenste voorbeeldfunctie heeft voor jongeren.

Brakkie schreef:
9. Onmogelijk om te controleren. GSM's zijn niet te verbieden in de samenleving zeker niet aangezien je ze letterlijk uit de muur kan trekken of in je boodschappenwagentje kan leggen.

GSM's zijn op te sporen via fouilleeracties. Alle jongens tussen 14 en 24 jaar in overlastgebieden moeten regelmatig worden gefouilleerd.

Brakkie schreef:
10. ik vermoed dat veel criminelen echter leer dragen aangezien het toch enige status met zich meebrengt. In een steekpartij zal het echt niet bijster veel uitmaken of je een leren jas of stoffen jas aanhebt.
Verbod op leren kleding vermindert de ongewenste status van criminelen. Dik leer geeft een zekere bescherming tegen steekwonden. Mensen die niet veroordeeld zijn moeten gewoon leer kunnen dragen.

Brakkie schreef:
11. Wat als ik me zeer onveilig voel en kogel- steekwerende kleding draag om mij veiliger te voelen? Ik snap je punt wel maar het is heel lastig te controleren en bovendien heb ik nog nooit gehoord van criminelen die kogelwerende kleding dragen tijdens hun routine activiteiten. Wellicht dat een huurmoordenaar of een zeer grote crimineel weleens kogelwerende kleding draagt maar ik denk dat het effect hiervan beperkt zal zijn.
Mijn voorstellen betreffen straffen en gelden dus uitsluitend! voor veroordeelden. Veroordeelden moeten tijdens hun huisarrest regelmatig huiszoeking krijgen en ik zie geen enkele reden waarom zij een kogelwerend vest zouden mogen bezitten. Die vesten kunnen namelijk gebruikt worden bij gewelddadige misdrijven.

Brakkie schreef:
12. Ik heb in het verleden veel geskateboard en draag nog steeds voornamelijk skate-kleding. Nu kies ik er zelf voor om niet al te wijde kleding te dragen maar waar trek je de grens? Ben ik bij voorbaat crimineel omdat ik wijdere kleding draag dan de gemiddelde persoon?
Mijn voorstellen gelden uitsluitend voor veroordeelde criminelen! Het zijn straffen, geen algemene gedragsbeperkingen voor iedereen.

Brakkie schreef:
13. Zwaar schoeisel is in veel beroepsgebieden een verplichting en er zullen dus zoiezo ontzettend veel schoenen in omloop blijven welke een stalen neus hebben. Bovendien is het hebben van een stalen neus geen vereiste om iemand dood te kunnen schoppen. Iemand doodschoppen is niet zo moeilijk als men meestal zou denken. Ook zonder schoenen met een stalen neus zal dit voorkomen.
Schoenen met zachte zolen vind ik juist fijn aangezien deze geen lawaai maken als ik door gangen en ruimtes loop. Ik kan soms echt niet tegen dat TIK-TAK-TIK-TAK-TIK-TAK van schoenen waarvan het lijkt alsof de complete zool van staal is gemaakt.
Voor veroordeelden met een beroep waarbij veiligheidsschoeisel nodig is, moet een uitzondering worden gemaakt op dit verbod tijdens werktijden en reistijden voor hun werk.

Ook het verbod op zachte zolen moet alleen gelden voor veroordeelden.

Brakkie schreef:
15. Waar moet je dan boodschappen doen, sociale activiteiten uitvoeren, etc.?
Ze kunnen thuis kennissen uitnodigen die ze leren kennen via internet. Hun internetverkeer moet darbij wel worden geregistreerd door de reclassering. Boodschappen kunnen ze thuis laten bezorgen en bestellen via internet. Lichtere gevallen kunnen een dag in de maand vrij krijgen voor boodschappen.

Brakkie schreef:
16. En een hond die niet gebruikt kan worden ter intimidatie? Ik neem aan dat je doelt op de criminelen die pitbulls, terriers, etc. in bezit hebben? Wat nou als een crimineel een labrador, herder of van mijn part een drentse patrijs wilt? Deze honden zijn net zo goed vals te maken en neem maar van mij aan dat een labrador flink vals kan zijn!
Criminelen mogen alleen een heel vriendelijk schoothondje bezitten dat past in een politiepet. Het karakter van dat beestje kan zonodig worden beoordeeld via een gedragstest.

Brakkie schreef:
17. Rij-ontzegging is al van kracht. Ik zie het nut niet van een rij-ontzegging voor delicten waar de rij-vaardigheid niet in het geding is. Deze maatregel zou er slechts voor zorgen dat criminelen nog minder mogelijkheid hebben om weer te resocialiseren in de maatschappij.
Het gebruik van een auto verhoogt de status van de veroordeelde en geeft hem veel meer mogelijkheden om misdrijven te plegen buiten zijn directe woongebied en om daarbij snel te vluchten. Een mogelijke rij-ontzegging geeft vermoedelijk een afschrikkend effect op potentiële daders.

Brakkie schreef:
18. Ik heb half-lang haar en op al mijn truien een capuchon. Ik gebruik mijn capuchon nauwelijks tenzij het erg hard regent of waait. Ben ik dan gelijk een crimineel? Nee natuurlijk niet, ik maak het mezelf alleen gemakkelijker en half-lang haar vind ik mooi. Hoe wil je dit doen met hoofddoeken en burka's dan? Niet om de eeuwige discussie weer op te rakelen maar zou hiervoor dan de vrijheids van godsdienst sterker wegen dan de veiligheid of?
Verbied alleen tijdens een strafperiode lang haar en kleding waar een capuchon aan zit, tenzij het hard regent. Er zijn niet veel vrouwen met een hoofddoek die veroordeeld worden. Zij kunnen beter een andere straf krijgen.

Brakkie schreef:
19. Ik draag graag zwarte en blauwe kleding maar houd er niet echt van om me te verstoppen in het donker? Verbieden dan maar en mij dwingen om alleen nog maar mijn rode, grijze, groene en bruine kleding te dragen?
Alleen als je veroordeeld bent een verbod op donkere kleding.

Laatst aangepast door Leo Beek op di 08 mrt 2011 20:58, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009 17:56    Onderwerp: Re: Nieuwe alternatieve staffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brakkie schreef:
21. Dus armoedige kleding en geen sieraden? Succes met een nieuwe baan zoeken als je je er niet verzorgd en netjes uitziet. Verzorgdheid en netheid gaan vaak samen met sieraden en enigszins luxe kleding.
Voor sollicitaties kan een uitzondering gemaakt worden op deze strafmaatregel. De statuskenmerken van mannelijke criminelen zijn bovendien vaak ongepast bij sollicitaties: duur leren jack, dikke gouden ketting, dure sportschoenenen, uitgebreide tattoos, enz...

Brakkie schreef:
23. Deze maatregelen gaan echt te ver. Op deze manier is er geen prive leven meer over.
Meer dan bij gevangenisstraf. Het gaat om de resultaten. Denk ook aan de belangen van slachtoffers van zware criminaliteit, zoals zwaar geweld of herhaalde berovingen.

Brakkie schreef:
24. Even maar een heel extreem voorbeeld, voortaan maar sex met de gordijnen open?
Er kan een uitzondering worden gemaakt voor de slaapkamer tijdens een paar uur per etmaal.

Brakkie schreef:
25. Hoe wil je dit controleren en welke informatie is nuttig voor het plegen van misdrijven? Is het lezen van oude boeken over messengevechten nuttige informatie?
Ja, dat kan ook nuttig zijn. Is te controleren via bijvoorbeeld tv-verbod, steekproefsgewijze huiszoekingen, afluisteren en monitoren van internetverkeer.

Brakkie schreef:
26. ... Meen je dit serieus?
Ja, een tv-verbod kan denk ik effectief zijn. Veel tv-programma's verheerlijken criminaliteit.

Brakkie schreef:
29. Schietsport is al verboden aangezien je een strafblad krijgt. Een bewijs van goed gedrag zal je dus niet krijgen wat automatisch betekent dat je je niet kan aansluiten bij een schietvereniging. Een vechtsport kan juist heel nuttig zijn om aggressie, woede en stress kwijt te raken.
Volgens bepaalde onderzoeken kan het beoefenen van vechtsporten geweld stimuleren. Bovendien wordt het geweld daardoor vaak gevaarlijker.
Google: violence behavior effects "martial arts" research

Brakkie schreef:
33. Wellicht zou ik voor sommige delicten ja beantwoorden maar het afschrikkend effect van doodstraffen is nooit bewezen.
Het incapacitatie-effect is evident en het bespaart kosten voor andere straffen.

Brakkie schreef:
34. Lijken een beetje op nazi-praktijken als je het mij vraagt...
Dat moet gelden voor criminele veelplegers die hun buurt terroriseren. Nazi's hebben miljoenen onschuldigen vermoord. Dat is iets anders dan het indammen van groepsintimidatie.

Brakkie schreef:
35. Oude troep dan maar bij het oud vuil terwijl sommigen hier nog gebruik van kunnen maken? Grootschalige tweedehands verkoop is gemakkelijk aan te pakken als het gaat om illigale goederen. Is namelijk al een bestaand delict, nl. heling.
Ook dit geldt alleen voor veroordeelden. Voor anderen moet tweedehandsverkoop juist worden gestimuleerd.

Brakkie schreef:
36. Maar je pleitte toch voor verborgen telefoontaps? Waarom telefoontaps als er toch niet getelefoneerd mag worden?
Niet alle verboden moeten gelden voor alle veroordeelden. Elke veroordeelde moet individuele cocktail van straffen krijgen.

Ik stem op de SP.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 2:35    Onderwerp: Experiment: extreem zware straf voor geweld tegen politie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er wordt veel gespeculeerd over de effectiviteit van straffen. Maar wat voor straf wel en niet werkt, weet je pas op basis van experimenteel onderzoek.

Ik stel daarom voor dat mishandeling en bedreiging van politieagenten één of twee jaar lang worden bestraft met een vijf tot tien keer zo zware straf als nu gebruikelijk is. Het aantal eerdere veroordelingen van de justitiabele moet daarbij sterk bepalend zijn voor de zwaarte van de straf.

Hierbij moet niet worden gekozen voor celstraf, tenzij de dader verslaafd is aan harddrugs of bij ernstig vluchtgevaar. Na die experimentele periode kan wetenschappelijk worden beoordeeld wat de vermoedelijke effecten zijn van die experimentele zware straf, voor dit type delicten. Daarbij kan worden gekeken naar effecten als criminele incapacitatie, afschrikking en recidive.

Als blijkt dat de effecten van deze strafmaat per saldo positief zijn, kan worden overwogen om dit experiment uit te breiden naar andere delicten, zoals geweld tegen andere hulpdiensten en gewone burgers.

Uiteraard moet bij elke veroordeling een zorgvuldige afweging gemaakt blijven worden van aangetoonde strafbare feiten en verzwarende en verzachtende omstandigheden.

Ook lijkt het me erg belangrijk dat de media volop bekendheid geven aan de experimentele nieuwe straf, zodat het mogelijke afschrikkingseffect daarvan eerder wordt geëfectueerd en beter kan worden gemeten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: di 08 mrt 2011 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik nodig iedereen uit om nog meer alternatieve straffen te verzinnen via creatieve brainstorming. Van de meest veelbelovende straffen kunnen dan vervolgens de effecten worden onderzocht via kleinschalig experimenteel onderzoek.

Je kunt daarbij denken aan verboden, geboden en andere justitiële interventies op allerlei levensgebieden, zoals: wonen, werken, reclassering, begeleiding, psychotherapie en scholing, geld, familie, relatie en vrienden, buren, vervoer, recreatie en vakantie, bewegingsvrijheid, privacy, informatie en ICT, gezondheid, voeding, contacten met slachtoffers, vergoeding, maatschappelijke projecten, lichamelijke straffen, publicatie van identiteit, enz...

Daarbij kan per mogelijke straf worden gezocht naar oplossingen voor mogelijke nadelen daarvan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: za 13 okt 2012 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OPLOSSINGEN VOOR CRIMINALITEIT
Ik zal mijn voorstellen uit deze discussie hier samenvatten.

Nederlandse celstraf betekent voor de gedetineerde de hele dag (porno)films kijken op bed, omringd door magnetron, parkiet en koelkast, terwijl niet criminelen dagelijks keihard moeten werken op kantoor of op de bouwsteiger. En celstraf geeft criminelen extra criminele status bij hun criminele vrienden.

Geen wonder dat Nederlandse celstraffen niet afschrikken en dat veel criminelen uit Oost-Europa naar Nederland komen.

Er zijn de afgelopen jaren miljarden geïnvesteerd in Vogelaarwijken aan kunstsubsidies, theaters en culturele evenementen. Maar dat heeft de criminaliteit daar niet verminderd, volgens onderzoek. Overheid, leer daarvan, en baseer criminaliteitsbeleid ook op wetenschappelijk buitenlands! effectonderzoek.

Baseer criminaliteitsbeleid niet op de ideologische anti-autoritaire tunnelvisie uit de seventies, waarmee veel Nederlandse gedragswetenschappers elkaar ondoordacht napraten.

Geef criminele veelplegers minstens 20 jaar lang overdag zware werkstraf zonder luxe, plus 's avonds elektronisch huisarrest en verplichte GGZ-voorlichting via internet. En verbied hen in een stad te wonen, om te gaan met andere criminelen, horeca te bezoeken en een motorvoertuig of scooter te besturen.

Door die gecombineerde straf hebben ze geen kans en energie meer om misdrijven te plegen en het verlaagt hun sociale status sterk. Ze fungeren daardoor niet meer als role model voor tieners in achterstandswijken. En door die zware straffen worden nieuwe potentiële criminelen waarschijnlijk afgeschrikt.

Bovendien is dit systeem veel goedkoper dan celstraf en voorkomt het criminele besmetting tijdens detentie. Onderzoek deze voorstellen zorgvuldig in experimenten.

Maak inkomensverschillen veel kleiner, want die stimuleren criminaliteit, denk ik.

Stem SP.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil hier ingaan op het volgende onderzoeksrapport: 'Straffen en minimumstraffen bij recidive in zware zaken', door Frank van Tulder en Jacqueline van der Schaaf, sept. 2012, Raad voor de Rechtspraak, SDU-uitgevers.

In dit rapport wordt naar mijn mening een vals dilemma gecreëerd tussen de huidige Nederlandse straffen, (die in mijn ogen veel te mild zijn) en langere gevangenisstraffen.

Vervolgens wordt in dit rapport geconcludeerd dat de zeer hoge kosten van langere gevangenisstraffen niet opwegen tegen de voorkomen misdaden door incapacitatie tijdens die extra detentie. (Bijvoorbeeld de extra celstraf van een bepaalde dader kost de staat 500 duizend euro, en daardoor wordt maar 45 duizend euro aan maatschappelijke kosten bespaard op criminaliteit tijdens die celstraf.)

Op basis van buitenlands onderzoek concludeert dit rapport bovendien dat uit onderzoek niet blijkt dat zwaardere straffen een afschrikkend effect hebben op criminaliteit.

Maar bij deze beide conclusies gaat dit rapport voorbij aan de mogelijkheid van zeer langdurige alternatieve straffen, die de samenleving juist geld opleveren, zoals ik eerder in deze discussie heb beschreven. Dit valse dilemma duikt voortdurend op in allerlei Nederlands discussies over de gewenste hoogte van straffen.

Deze zeer langdurige alternatieve straffen kunnen volgens mij een sterk incapacitatie-effect hebben tijdens de straf. En door te kiezen voor een minder zware straf, kan die straf langduriger worden. Bijvoorbeeld tien jaar lang overdag een taakstraf, plus 's avonds elektronische detentie en verplichte internetvoorlichting. En dat in plaats van een huidige celstraf van bijvoorbeeld een jaar.

De onderstaande tekst is afkomstig uit het bovengenoemde onderzoeksrapport van van Tulder en van der Schaaf.
.........................................

4.5 Afschrikkingseffecten
De onderzoeksliteratuur over de afschrikkingseffecten
van hogere straffen is heel divers. Het
meeste criminologisch getinte onderzoek richt
zich op de effecten van zogenoemde speciale
afschrikking. Anders gezegd: op het effect dat
een straf heeft op de verdere criminele carrière
van de bestrafte dader zelf, dus op zijn eigen
recidive.

‘Er is nog veel onbekend over de effecten van
vrijheidsbeneming op het opnieuw plegen van
delicten’ (Tollenaar & Van der Laan 2012,
p. 17). Internationale overzichts studies van de
empirische literatuur bereiken geen duidelijke
conclusies op dit gebied. Nagin e.a. (2009,
p. 115) concluderen:
‘The existing research is limited in size,
in quality, in its insights into why a prison
term might be criminogenic or preven -
tative, and in its capacity to explain why
imprisonment might have differential
effects depending on offenders’ personal
and social characteristics. Compared
with noncustodial sanctions, incarceration
appears to have a null or mildly
criminogenic effect on future criminal
behavior.’

In Nederland constateerde Van der Werff
(1979) zes jaar na het uitzitten van een vrijheidsstraf
geen effect op recidive. Wermink
e.a. (2009) onderzochten de recidive van
daders die een werkstraf kregen opgelegd en
vergeleken die met de recidive van daders die
een gevangenisstraf opgelegd hadden
gekregen. Uit hun onderzoek bleek dat na een
werkstraf minder werd gerecidiveerd dan na
een gevangenisstraf. Overigens heeft hun
analyse betrekking op een veel grotere groep
daders van overwegend lichtere delicten dan
waarop het wetsvoorstel zich richt. En dan is er
onderzoek dat laat zien dat gevangenisstraf
criminele carrières kan stimuleren (Dirkzwager
e.a. 2009). Deze bevindingen zijn in lijn met
die van buitenlands onderzoek (Nieuwbeerta
e.a. 2009).

Personen die al enige tijd in het ‘criminele
circuit’ verkeren, zijn daar niet makkelijk van af
te brengen (Slotboom & Wiebrens 2003).
Hoewel voornoemde studie met name veelplegers
van merendeels kleinere delicten
onderzocht, lijkt het waarschijnlijk dat dit
principe ook geldt voor degenen die met
zwaardere criminaliteit hun broodwinning in
het criminele circuit hebben gevonden. Vooral
bij diefstal met geweld kan dit materiële
element een rol spelen, bij mishandeling en
zedendelicten waarschijnlijk minder.

Deze studies geven dus weinig aanwijzingen
dat onvoorwaardelijke vrijheidsstraf een speciaal-afschrikkende werking heeft. Er is slechts
weinig onderzoek over de specifieke effecten
van minimumstraffen. Onderzoek naar de
werking van een aantal ‘tough-on-crime’-maatregelen
die in de jaren negentig van de vorige
eeuw in de Verenigde Staten zijn ingevoerd,
gaf geen aanwijzing dat deze tot afschrikkingseffecten
zouden hebben geleid (Tonry 2008,
p. 98-117). Tak (2010, p. 44) meldt:
‘In geen van de landen die een stelsel
van minimumstraffen hebben is helaas
specifiek onderzoek beschikbaar waaruit
valt af te leiden of de minimumstraf
daar onomstotelijk heeft geleid tot de
beperking van de criminaliteit of tot de
vermindering van de recidive.’
Daarbij merkt Tak overigens op dat in de
meeste landen de wettelijk voorgeschreven
minimumstraf lager is dan de in het algemeen
gegeven feitelijke straf. Dat is anders dan in
het Nederlandse wetsvoorstel, waarin wel
sprake is van strafverhoging.

Hoofdstuk 3 laat zien dat rechters in die gevallen
waarin zij verplichte onvoorwaardelijke
minimumstraffen zouden moeten gaan opleggen,
op dit moment regelmatig (mede) voorwaardelijke
vrijheidsstraffen opleggen. De
rechter legt deze veelal op met het oog op de
speciale afschrikking die van de naleving van
de voorwaarden zou uitgaan. Deze mogelijkheid
van het opleggen van (deels) voorwaardelijke
straffen en het langs die weg bereiken
van deze effecten zou bij invoering van de
minimumstraffen volgens het wetsvoorstel
vervallen.

Daarnaast is het denkbaar dat hogere (vrijheids)
straffen een generaal afschrikkend effect
hebben, dat wil zeggen: potentiële daders
afhouden van een misdrijf omdat zij het risico
op die straf niet willen lopen. Omdat de minimumstraffen
volgens het wetsvoorstel alleen
gelden voor recidivisten van zware misdrijven,
is echter niet te verwachten dat de daardoor
optredende verhoging van gevangenisstraffen
personen die voor de eerste keer in de fout
willen gaan (‘first offenders’) zal afschrikken.
Onderzoek naar dit generaal afschrikkend
effect van hogere straffen levert geen een -
duidige resultaten op. Dat heeft veel te maken
met het feit dat de straf wel specifiek op
aanwijsbare daders betrekking heeft, maar dat
generale afschrikking potentieel de hele
bevolking omvat en dan ook tot uiting komt in
de omvang van de criminaliteit onder de hele
bevolking. Maar die omvang van de criminaliteit
wordt ook door allerlei maatschappelijke
ontwikkelingen beïnvloed. Vooral economen
hebben getracht via modelmatige analyses de
effecten van straf te isoleren van die andere
maatschappelijke effecten (Van Tulder 1994;
Suurmond & Van Velthoven 2008). De resultaten
van deze analyses zijn niet tot individuele
gevallen te herleiden. Dit brengt met zich mee
dat achterliggende causale mechanismen,
bijvoorbeeld het onderscheid tussen afschrikkings-
en insluitingseffecten, moeilijk te achterhalen
zijn. Insluitingseffecten ontstaan doordat
gevangenisstraf daders fysiek verhindert om
verdere misdrijven te plegen. Daar waar in
economische analyses wel onderscheid wordt
gemaakt tussen afschrikkings- en insluitings -
effecten, blijken laatstgenoemde veel substantiëler
dan eerstgenoemde (Van Tulder 1994).
Insluitingseffecten komen in de volgende
paragraaf aan de orde.

Tonry (2008) concludeert dat er geen duidelijk
empirisch bewijs is voor het bestaan van
afschrikkende effecten van zwaardere straffen.
Hoewel beleidsmatig vaak meer aandacht
wordt besteed aan de hoogte van de straf, is
de kans op straf, anders gezegd: de kans dat
je gepakt wordt en daadwerkelijk bestraft,
relatief belangrijker om afschrikkingseffecten
te bereiken (Van Tulder 1994; Elffers 2008).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Electronic monitoring is in experimenteel onderzoek beoordeeld als een tamelijk bruikbare juridische interventie voor daders van misdrijven. En ik neem aan dat de elektronische en digitale mogelijkheden op dit gebied inmiddels verder ontwikkeld zijn.

Bales, W., Mann, K., Blomberg, T. e.a., 2010, A Quantitative and Qualitative Assessment of Electronic Monitoring, Florida State University.

http://www.criminologycenter.fsu.edu/p/pdf/EM%20Evaluation%20Final%20Report%20for%20NIJ.pdf

Bovengenoemd onderzoeksrapport concludeert het volgende:

The quantitative analysis demonstrates that EM reduces offenders’ risk of failure by 31 percent and that global positioning system (GPS) monitoring results in 6 percent fewer supervision failures compared to radio frequency (RF).

All categories of offenders, regardless of offense type, experienced fewer
supervision violations as a result of EM; however, the effect was reduced for violent
offenders. Offenders of all age groups and those on different forms of community
supervision benefited from EM.

The findings from the qualitative analysis indicates that:
(1) administrators reported that
EM goals and objectives were being met;

(2) officers’ and offenders’ opinions of EM’s
impact on reducing undesirable behavior are consistent with the findings from the
quantitative assessment;

(3) EM status and equipment does have negative consequences
for offenders’ families, employment opportunities, and adjustment in the community;

(4) there is a need to refine the selection of offenders identified as the most appropriate for EM;

(5) EM is used as an alternative to prison in approximately one-third of the cases;

(6) EM devices frequently lose the satellite signal resulting in numerous, unnecessary
alerts;

(7) EM operations may benefit from increasing judges’ understanding of the
equipment, the most appropriate subjects for EM, and key operational aspects of EM; and

( 8 ) the most important, recent enhancement to FDOC’s EM program has been the
statewide monitoring center that has significantly reduced the number of alerts. This
reduction in alerts enables officers to devote more time to essential supervisory
responsibilities.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn teksten in dit topic zijn nog in voorlopige vorm, maar dat past goed bij de creatieve manier van denken die nodig is bij de ontwikkeling van nieuwe hypothesen over straffen. Ik propageer brainstorming op dit gebied. Want de huidige overheersende inzichten bij de Nederlandse overheid over straf werken duidelijk onvoldoende en waarschijnlijk vaak averechts.

Er heerst in Nederland een merkwaardig misverstand dat straf de overheid geld moet kosten, sterker nog, zéér veel geld. Toch is dat idee niet gebaseerd op empirisch onderzoek. De huidige Nederlandse celstraffen bijvoorbeeld leveren een zeer hoog recidivepercentage en het afschrikkingsefffect van de huidige celstraffen lijkt minimaal.

Het huidige Nederlandse overheidsbeleid van zeer kostbare straffen is kennelijk op andere zaken gebaseerd, zoals mogelijk ideologie, drogredenen, tunnelvisie, traditie en imitatie van ondoelmatig strafbeleid in andere landen. En misschien spelen ook de belangen en lobby van Nederlandse gevangenissen een rol.

Maar ik denk dat het huidige Nederlandse strafbeleid vooral gebaseerd is op een aantal Nederlandse gedragswetenschappers, die de overheid onjuist adviseren en daarbij ten onrechte beweren dat hun adviezen gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. En politici hebben het vaak te druk om zelf te controleren of die wetenschappelijke claims terecht zijn.

Die Nederlandse deskundigen doen dat denk ik vooral uit goede bedoelingen. Ze hebben vaak in de jaren zeventig de ideologie aangeleerd, dat criminelen in feite slachtoffers zijn van het systeem. Dat criminelen veelal maatschappelijk gedepriveerden zijn, die uit wanhoop en armoede gedreven, verkeerde beslissingen hebben gemaakt.

En bovendien zijn veel vormen van langdurig crimineel of asociaal gedrag wel te vangen onder een diagnose van DSM-IV-TR, het internationaal algemeen gebruikte diagnosesysteem in de geestelijke gezondheidszorg.

Daarbij wordt dan niet gezegd dat ook DSM-IV-TR en het toekomstige DSM-V nauwelijks gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek, maar meer tot stand komen door politieke factoren en door argumenten van mensen die zich mogelijk een plaats hebben gekocht in de werkgroep die daarover beslist. Niet verwonderlijk zitten daar veel mensen bij die innige banden hebben met de farmaceutische industrie. In die sector is veel wetenschappelijke fraude vastgesteld, in het belang van farmaceutische producenten.

Ik zal niet ontkennen dat er onder de gevangenispopulatie een aantal psychiatrisch gestoorden zitten en ook anderen met een beklagenswaardige geschiedenis van mishandeld worden als kind, ouders met problemen, depressie, verslaving, enz...

Maar we moeten geen onterechte generalisaties maken. Er zijn ook criminelen die niet psychiatrisch gestoord zijn en die zeer wel verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor hun daden. Ook al hebben ze dan misschien in een aantal gevallen een nare jeugd gehad, en al vallen ze volgens DSM-IV misschien onder de diagnose borderline, antisociale, of narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Het is ongewenst dat topcriminelen topadvokaten kunnen inhuren van crimineel geld, vervolgens een paar jaar lekker de hele dag filmpjes gaan kijken in de gevangenis en daar regelmatig feestvieren met hun criminele vrienden. En vervolgens doorgaan met een zeer luxe leefstijl en met bijvoorbeeld georganiseerde misdaad, overvallen, mensenhandel, afpersing en geweld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor iemand die wetenschappelijk onderzoek zo hoog heeft zitten doe je een opvallend aantal ongefundeerde uitspraken. Er heerst een misverstand dat straffen de Nederlandse overheid zeer veel geld moeten kosten? Nederlandse gedragswetenschappers verwijzen in hun adviezen aan de overheid naar niet bestaande onderzoeken? Er is een lobby van Nederlandse gevangenissen? De samenstelling van DSM-IV/V is een complot van frauduleuze en corrupte wetenschappers?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Baanbrekende voorstellen aan het Britse parlement over nieuwe straffen
Het onderstaande recente rapport is baanbrekend en duidelijk geschreven. Het bevat een groot aantal veelbelovende concrete aanbevelingen aan het Britse parlement over een ingrijpende vernieuwing van het Britse systeem van justitiële interventies.

Met een deel van de aanbevelingen uit dit rapport ben ik het hartgrondig eens. Als je beroepsmatig betrokken bent bij strafrecht of criminaliteitsbestrijding is het lezen van dit rapport een must.

Punishment and Reform: Effective Community Sentences, Consultation Paper CP8/2012
ISBN: 9780101833424
ID 2483822

Any enquiries regarding this publication should be sent at effectivecommunitysentences@justice.gsi.gov.uk.

This publication is available for download at www.official-documents.gov.uk and
on www.justice.gov.uk

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:Ft6Yt6jbc8AJ:https://consult.justice.gov.uk/digital-communications/effective-community-services-1/supporting_documents/effectivecommunitysentences.pdf+&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEEShzQtPtxnfIS6RRDfA5P0iAUpeQOC3QiCntSRu8dYH7evsyLEOaO3padRcK6Z4n4NTy8ojQLvY3YKO7BvzW0mbGcyPLzza9tcrzpKeM86ogzFK5adYYV7UJdxYS1QUPNWmHAm1C&sig=AHIEtbQk9N9-NKi4-g6SWFalAXcfiLiK6g
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Nederlandse gedragswetenschappers verwijzen in hun adviezen aan de overheid naar niet bestaande onderzoeken?


Nee, een deel van de Nederlandse gedragswetenschappers doet tegen beleidsmakers en pers uitspraken op gezag van hun wetenschappelijke reputatie, die onvoldoende zijn onderbouwd met onderzoek.

Ze beweren dan bijvoorbeeld dat zwaardere straffen dan nu in Nederland gegeven worden, niet effectiever zijn tegen criminaliteit. En dat terwijl er talloze nieuwe straffen te bedenken zijn zijn die nog nooit wetenschappelijk zijn onderzocht op effectiviteit.

Ook is het niet ongebruikelijk in deze groep van deskundigen, om de ernst van de Nederlandse criminaliteit te bagatelliseren. Daarbij wordt dan bijvoorbeeld gezegd dat er in de Middeleeuwen meer moorden werden gepleegd dan nu per honderdduizend inwoners. Maar die redenering vind ik niet erg relevant. Als er in de Middeleeuwen meer mensen overleden aan kanker dan nu, maakt dat de bestrijding van kanker ook niet minder belangrijk.

Bovendien zeggen deze Nederlandse deskundigen er dan vaak niet bij dat de Nederlandse criminaliteit tussen pakweg 1960 en 1980 is vertienvoudigd, ondanks de explosieve groei van beveiligingsmaatregelen tegen criminaliteit op alle niveaus. En ook het feit dat bina iedereen tegenwoordig een mobiele telefoon meedraagt, heeft de misdaad niet sterk verminderd.

Er is bij veel Nederlandse deskundigen op het gebied van criminaliteitsbstrijding sprake van een goedbedoelde maar onwetenschappelijke anti-autoritaire tunnelvisie, die stamt uit de seventies. Daarom vind ik dat de Nederlandse overheid vooral buitenlandse top-experts zou moeten raadplegen op het gebied van criminaliteitsbestrijding.

Stem SP.

Regin schreef:
De samenstelling van DSM-IV/V is een complot van frauduleuze en corrupte wetenschappers?


Er zijn wereldwijd veel bewezen gevallen van omkoping van universitaire wetenschappers, politici, ambtenaren en behandelend artsen door farmaceutische bedrijven. En er zijn sterke aanwijzingen dat dat ook geldt voor de ontwikkeling van DSM-IV en V.

De volgende Google-zoekterm kun je beperken tot afgelopen jaar: "DSM-V" diagnostic corruption fraud pharmaceutical

https://www.google.nl/search?q=DSM+corrup&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a#hl=nl&client=firefox-a&hs=jbc&tbo=1&rls=org.mozilla:en-US%3Aofficial&tbs=qdr:y&sclient=psy-ab&q=%22DSM-V%22+diagnostic+corruption+fraud+pharmaceutical&oq=%22DSM-V%22+diagnostic+corruption+fraud+pharmaceutical&gs_l=serp.3...14446.17192.6.17851.11.11.0.0.0.0.59.530.11.11.0...0.0...1c.1.FZQS2GDQpYc&psj=1&tbo=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=fc8346b0e954a46f&bpcl=38093640&biw=800&bih=424
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds