Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 22 mei 2024 2:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Niet-ontvankelijkheid = fout advocaat?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Exactly



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 13:09    Onderwerp: Niet-ontvankelijkheid = fout advocaat? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een aantal maanden geleden heb ik hier de volgende vraag geponeerd:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/23928/highlight/bouwvergunning+bezwaar+belanghebbende/

Na de nodige recente jurisprudentie te hebben doorgenomen, lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat mijn ouders hoogstwaarschijnlijk geen belanghebbende in de zin van de Awb zijn en derhalve niet-ontvankelijk zijn in hun bezwaar.

Nu heeft onze advocaat tot aan de hoorzitting met geen woord gerept over de ontvankelijkheid. Zelfs nu blijft hij beweren dat mijn ouders ontvankelijk zijn (koopovereenkomst van woning welke in de geurcirkel van de varkensboer gesitueerd is).

Inmiddels hebben wij koudwatervrees gekregen en lijkt ons een eventuele vervolgprocedure - als we deze zelf moeten bekostigen - niet opportuun. Echter, de hele procedure tot nu toe heeft ons al heel wat geld gekost (bedrag met vier nullen).

Mijn vraag is nu: had onze advocaat ons aan het begin van de procedure moeten wijzen op de mogelijke niet-ontvankelijkheid en heeft hij door dit na te laten een fout gemaakt (tekortkoming in de nakoming)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik het goed dat het bezwaar van je ouders niet-ontvankelijk is verklaard wegens gebrek aan nabijheid en zicht, en dat de advocaat van mening is dat het bestuursorgaan ten onrechte niet-ontvankelijk heeft verklaard?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Exactly



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Begrijp ik het goed dat het bezwaar van je ouders niet-ontvankelijk is verklaard wegens gebrek aan nabijheid en zicht, en dat de advocaat van mening is dat het bestuursorgaan ten onrechte niet-ontvankelijk heeft verklaard?


Helemaal correct. De gemeente is met de Commissie Beroep- en Bezwaarschriften van mening dat op grond van recente jurisprudentie van de Afd. Bestuursrechtspraak van de RvS (AB 2001/259, AB 2006/212 en een uitspraak van 8-4-2009, LJN: BI0442) het zicht- dan wel het nabijheidscriterium van groot belang zijn bij het beantwoorden van de vraag of mijn ouders belanghebbenden zijn. Op grond van deze jurisprudentie is een afstand van 210 meter met beperkt zicht niet voldoende om als belanghebbende te worden aangemerkt.

Daarnaast wordt de door onze advocaat ter hoorzitting aangegeven belang dat is gelegen in het feit dat mijn ouders in de stankcirkel van het betreffende varkensbedrijf wonen, niet als zodanig aangemerkt: dit zou volgens de commissie een rol kunnen spelen indien sprake is van een bouwvergunning die met vrijstelling is verleend (vgl. RvS 5 juli 2006, LJN: AY0358). In casu is de bouwvergunning echter als gebonden beschikking verleend. Door onze advocaat is betoogd dat de bouwvergunning niet als gebonden beschikking had mogen worden verleend wegens strijd met het bestemmingsplan, maar hierin gaat de commissie niet mee. De door onze advocaat daartoe aangevoerde argumenten worden vervolgens stuk voor stuk door de commissie weerlegd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Exactly schreef:
Daarnaast wordt de door onze advocaat ter hoorzitting aangegeven belang dat is gelegen in het feit dat mijn ouders in de stankcirkel van het betreffende varkensbedrijf wonen, niet als zodanig aangemerkt: dit zou volgens de commissie een rol kunnen spelen indien sprake is van een bouwvergunning die met vrijstelling is verleend (vgl. RvS 5 juli 2006, LJN: AY0358). In casu is de bouwvergunning echter als gebonden beschikking verleend.

Hier gaat de commissie de fout in. Dat stank wellicht geen rol speelt voor de vraag of de vergunningverlening rechtmatig is, is principieel irrelevant voor de vraag of je ouders in verband met de stankcirkel belanghebbende zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Exactly



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hier gaat de commissie de fout in. Dat stank wellicht geen rol speelt voor de vraag of de vergunningverlening rechtmatig is, is principieel irrelevant voor de vraag of je ouders in verband met de stankcirkel belanghebbende zijn.


Prima, maar dat houdt nog niet in dat we daarmee wél belanghebbende zijn. Met andere woorden: het zicht- en nabijheidscriterium zijn nog altijd maatgevend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het argument van je ouders is dat de woning zich binnen de geurcirkel of hindercirkel bevindt, zodat zij van het verlenen van een bouwvergunning extra stankoverlast kunnen verwachten, en om die reden rechtstreeks belang hebben bij de vergunningverlening.

De verwerping door de commissie is dat dit belang niet kan meetellen omdat het niet kan afdoen aan de rechtmatigheid van de vergunningverlening. Dat is een onjuiste opvatting van de commissie.

De commissie moet het beweerde "stankbelang" toetsen aan de gebruikelijke criteria (objectief, persoonlijk, eigen, rechtstreeks, actueel), niet aan de vraag of het de rechtmatigheid van het besluit kan aantasten. Of het besluit rechtmatig is of niet, komt pas aan de orde nadat het bezwaar ontvankelijk is geoordeeld. Daarbij zal dan onder meer moeten worden beoordeeld of er strijd is met het bestemmingsplan. Die vraag is echter niet aan de orde bij het beoordelen van de belanghebbendheid/ontvankelijkheid.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Exactly



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De commissie merkt op dat dit feit (dat de woning van mijn ouders gelegen is in de stankcirkel) een rol zou kunnen spelen indien er sprake is van een bouwvergunning die met vrijstelling is verleend (vgl uitspraak). Het is de commissie echter gebleken dat de bestreden bouwvergunning is verleend als gebonden beschikking.

Vanwaar dit onderscheid?


Laatst aangepast door Exactly op wo 12 aug 2009 16:09, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De commissie bedoelt met "gebonden beschikking" dat het het bestuursorgaan niet vrij stond om met de stankoverlast rekening te houden. Het bestuursorgaan was op grond van de Woningwet verplicht de bouwvergunning te verlenen.

Mijn punt is: dat zijn inhoudelijke overwegingen over de rechtmatigheid van de vergunningverlening. Met de ontvankelijkheid van het bezwaar heeft dat principieel niets te maken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Exactly schreef:
De commissie merkt op dat dit feit (dat de woning van mijn ouders gelegen is in de stankcirkel) een rol zou kunnen spelen indien er sprake is van een bouwvergunning die met vrijstelling is verleend (vgl uitspraak). Het is de commissie echter gebleken dat de bestreden bouwvergunning is verleend als gebonden beschikking.

Vanwaar dit onderscheid?


Er moet eerst worden gekeken of jouw jouw ouders belanghebbend zijn bij de zaak. Dit gebeurt overwegend door te inderdaad te toetsen aan het zicht- en nabijheidscriterium. Op basis van deze toetsing wordt beslist of de zaak ook inhoudelijk wordt behandeld. Dit onderscheid wordt gemaakt omdat anders iedereen zomaar tegen elke beslissing in bezwaar kan gaan.

Pas als besloten is dat jouw ouders belanghebbend (ontvankelijk) zijn wordt er naar de inhoud van de zaak gekeken. Bij de inhoudelijke behandeling is de aard van de bouwvergunning van belang.

Zie het als gaan naar een voorstelling. Je moet eerst een kaartje hebben om naar binnen te gaan. En daarna, wanneer je binnen bent kunt je een oordeel vellen over de kwaliteit van diezelfde voorstelling Wink

Inhoudelijk: 210 meter met beperkt zicht klinkt mij in de oren als een situatie waarbij discussie mogelijk is over belanghebbendheid. Ik kan je advocaat op dit punt dan ook geen ongelijk geven.

Wel is het zo dat een gebonden bouwvergunning niet kan worden teruggedraaid op grond van milieu overwegingen. Dus een advies om door te procederen geef ik absoluut niet. De kans dat de voorstelling tegenvalt is op basis van de gegevens die ik nu heb vrij groot Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Exactly



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tevens wil ik jullie wijzen op het feit dat de bouwwerken van de onderhavige bouwvergunning (mestsilo, mestopslagplaat en voersilo) GEEN extra geurhinder zullen veroorzaken. De silo is dicht en geeft geen stank en de mestopslagplaat is te klein om over een dergelijke afstand stank te veroorzaken.

Je kunt wél beweren dat de ingebruikname van een onlangs gerealiseerde varkensschuur (welke op het moment nog niet in gebruik is), wél voor een grotere stankoverlast zal zorgen. Door de bouwwerken van de onderhavige bouwvergunning (mestsilo, mestopslagplaat en voersilo) niet te laten realiseren, kan de varkensboer de varkensschuur hoogstwaarschijnlijk niet in gebruik nemen. Door deze 'tussenstap' kun je dus wel beargumenteren dat de stankoverlast groter wordt door de realisatie van de bouwwerken van de onderhavige bouwvergunning.

Zal de rechter dan niet oordelen dat we dan bij de verlening van de bouwvergunning van de varkensschuur bezwaar hadden moeten maken? Met andere woorden: zijn we daar nu te laat mee en maakt het daarom nu niet uit dat mijn ouders in de stankcirkel van de varkensboer wonen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Exactly



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Inhoudelijk: 210 meter met beperkt zicht klinkt mij in de oren als een situatie waarbij discussie mogelijk is over belanghebbendheid. Ik kan je advocaat op dit punt dan ook geen ongelijk geven.


In ons geval betreft het 400 meter (van varkensschuur tot de woning van mijn ouders) en totaal GEEN zicht door tussenliggende bebouwing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De commissie bedoelt met "gebonden beschikking" dat het het bestuursorgaan niet vrij stond om met de stankoverlast rekening te houden. Het bestuursorgaan was op grond van de Woningwet verplicht de bouwvergunning te verlenen.

Mijn punt is: dat zijn inhoudelijke overwegingen over de rechtmatigheid van de vergunningverlening. Met de ontvankelijkheid van het bezwaar heeft dat principieel niets te maken.


Ah, ik zie nu dat ik de vraag niet goed heb begrepen..

Een iets verdere uitleg: milieu overwegingen zoals stankcirkels worden meegewogen in bij het vaststellen van het bestemmingsplan. Wanneer een bouwvergunning wordt verleend zonder vrijstelling is deze in overeenstemming met ditzelfde bestemmingsplan en zijn de mileu aspecten indirect dus al gewogen.

Indien er een vrijstelling wordt verleend wordt afweken van het bestemmingsplan en moet er dus opnieuw worden gekeken naar de milieu aspecten.

Dat is het onderscheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Exactly schreef:
BartL schreef:
Inhoudelijk: 210 meter met beperkt zicht klinkt mij in de oren als een situatie waarbij discussie mogelijk is over belanghebbendheid. Ik kan je advocaat op dit punt dan ook geen ongelijk geven.


In ons geval betreft het 400 meter (van varkensschuur tot de woning van mijn ouders) en totaal GEEN zicht door tussenliggende bebouwing.


Dan is er minder discussie mogelijk maar nog steeds kan ik me voorstellen dat een advocaat een gokje waagt. Niet iedere commissie komt tot dezelfde conclusie. Bij de rechter geef ik jullie echter geen kans.

Het gaat mij wel te ver om te zeggen dat jullie advocaat een gigantische fout heeft gemaakt. Of hij jullie een verkeerde voorstelling van zaken heeft gedaan daar kan ik echter niets over zeggen.

Mocht dat wel het geval zijn dan denk ik nog dat dit in een schadeclaim gelet op de feiten lastig aan te tonen is. Zoals ik al zei, helemaal belachelijk is de beslissing om een bezwaarschrift in te dienen ook weer niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds