Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 19:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nevenfunctie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mosseljongen



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: do 24 dec 2015 17:21    Onderwerp: Nevenfunctie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allen,

De casus is als volgt; Ik werk al 5 jaar voor dezelfde winkelketen. Bij deze niet-nader-te-noemen-keten ben ik 5 jaar geleden als verkoper en werk hier sinds een half jaar als Assistent Storemanager.
Nu ben ik door het COC gevraagd om voorlichting te geven over seksuele diversiteit. Omdat ik dit een belangrijk onderwerp vind heb ik hier natuurlijk ja op gezegd en netjes mijn werkgever ingelicht over deze nevenfunctie.
In mijn arbeidsovereenkomst staat dat nevenfuncties mijn functioneren bij deze niet-nader-te-noemen-winkelketen niet mogen beïnvloeden. Daarnaast staat er dat ik over dergelijke nevenfuncties mijn werkgever moet inlichten (zoals ik dus netjes heb gedaan)
Welnu krijg ik te horen van niet-nader-te-noemen-winkelketen dat ik deze nevenfunctie niet mag uitvoeren, omdat ik mijn gezicht zal binden aan een onderwerp waar de klanten van niet-nader-te-noemen-winkelketen een bepaalde mening over kunnen hebben die invloed kan hebben bij hun keuze om ergens te gaan winkelen.
Jullie snappen natuurlijk wel dat ik dit uiterst lachwekkend en dieptriest vind. Maar los wat ik er van vind: Waar sta ik juridisch?
Wat mij betreft is het de vraag of ik wel een dusdanige belangrijke functie heb dat klanten (als ze er al iets van vinden) hun winkelkeuze daarop berusten.

Tot slot: (misschien een beetje off-topic maar des al niet onbelangrijk) niet-nader-te-noemen-winkelketen is een winkelketen die o.a kleding verkoopt, maar ook andere artikelen. Het is in de winkels gebruikelijk dat dames kleding verkopen en heren de andere artikelen.
Toen ik uit kwam voor mijn geaardheid stond ik ineens standaard op de kledingafdeling.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat enige vorm van stereotypering en discriminatie niet vreemd is bij mijn werkgever.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 24 dec 2015 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw werkgever overschrijdt hiermee de grenzen van goed werkgeverschap, zo niet al sprake is van discriminatie.
Leg de reactie naast u neer en ga dit gewoon doen. Tenzij u de strijd aan wil gaan.
In mijn optiek lijkt overigens niet eens sprake van een nevenfunctie, maar van vrijwilligerswerk. Of wordt u hiervoor betaald?
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
mosseljongen



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: do 24 dec 2015 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Uw werkgever overschrijdt hiermee de grenzen van goed werkgeverschap, zo niet al sprake is van discriminatie.
Leg de reactie naast u neer en ga dit gewoon doen. Tenzij u de strijd aan wil gaan.
In mijn optiek lijkt overigens niet eens sprake van een nevenfunctie, maar van vrijwilligerswerk. Of wordt u hiervoor betaald?


Bedankt voor je antwoord.
Ik krijg alleen een kleine vergoeding voor bv. gemaakte reiskosten. Maakt dit verschil?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 24 dec 2015 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is een onkostenvergoeding, niet meer dan dat. Het is dus vrijwilligerswerk.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
torilion

torilion

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 59


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Uw werkgever overschrijdt hiermee de grenzen van goed werkgeverschap, zo niet al sprake is van discriminatie.
Leg de reactie naast u neer en ga dit gewoon doen. Tenzij u de strijd aan wil gaan.
In mijn optiek lijkt overigens niet eens sprake van een nevenfunctie, maar van vrijwilligerswerk. Of wordt u hiervoor betaald?


Ook werkzaamheden waar geen financiële vergoeding tegenover staan, kunnen onder omstandigheden door bepaalde nevenwerkzaamhedenbedingen geraakt worden.

Dit alles neemt niet weg dat ik, voor zover de informatie reikt, eens ben met Monique (UwJurist) dat de weigering van werkgever voor toestemming (c.q. haar verbod de nevenactiviteit te doen) onredelijk en mogelijk zelfs discriminatoir lijkt. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je je daar niet bij neerlegt. Dat kun je doen door ofwel:
1), zoals Monique suggereert, gewoon het vrijwilligerswerk te doen. Het is dan wel van belang dat dit niet 'stiekem' gebeurt, omdat dit je anders verweten zou kunnen worden. Wil werkgever zich daar dan niet bij neerleggen, dan kan zij er een zaak van maken waarin ze waarschijnlijk bot vangt als je verweert. De relatie kan dan wel onder druk komen te staan. Dit is de meest logische route, maar het risico is hierbij niet geheel uit te sluiten dat jou verweten kan worden dat je ondanks verbod toch dit nevenwerk bent blijven doen.

Het alternatief is om:
2) aan te geven aan de werkgever dat je niet instemt met hun afwijzing en een procedure start als zij hun standpunt niet herzien. Herziet werkgever het standpunt vervolgens niet, dan kun je een zogenaamde verklaring voor recht vragen bij de kantonrechter dat je deze nevenactiviteiten wel mag verrichten. Voordeel van deze route is dat je niets doet wat mogelijk niet mag. Nadeel is dat dit de relatie waarschijnlijk verder onder druk zet en ook kosten met zich meebrengt.

Succes!
_________________
https://vaststellingsovereenkomst.info
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="torilion"]Ook werkzaamheden waar geen financiële vergoeding tegenover staan, kunnen onder omstandigheden door bepaalde nevenwerkzaamhedenbedingen geraakt worden. [quote]
Ik suggereerde niet iets anders.
Maar in dit geval is het zeer ver gezocht dat dit onder zo'n beding zou vallen.
Verder is het ook mogelijk de werkgever ondubbelzinnig mee te delen dit wel te gaan/blijven doen en het initiatief tot stappen/een procedure bij de werkgever te laten. Ik zie niet in waarom een werknemer hierom zelf naar de rechter zou gaan. Tenzij het een enorme principekwestie is, een zaak gemakkelijk betaald kan worden of betaald wordt door verzekering of staat, en het risico van een verstoorde arbeidsrelatie / ontslag op de koop toe niet relevant is.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds