Nederlandse nationaliteit
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

#1: Nederlandse nationaliteit Auteur: bloempje82 BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013 11:50
    —
Goeiemorgen,

onlangs heb ik bij mijn stadhuis hier in Duitsland gehoord, dat ik niet alleen de Duitse, maar ook een Nederlandse nationaliteit heb. Daar wist ik tot nu toe nog niks van.
Ik ben 1982 in Nederland geboren en heb dan tot 1994 daar gewoond. Daarna ben ik met mijn ouders naar Duitsland verhuisd, waar ik sindsdien woon. Mijn ouders zijn allebij Duitse.

Is het echt mogelijk dat ik een Nederlandse nationaliteit heb? Waar kan ik hierover informatie verkrijgen? En kan ik dan ook een Nederlands paspoort aanvragen?

Hartelijk dank voor jullie help en sorry voor mijn misschien niet zo goede taal Smile

#2: Re: Nederlandse nationaliteit Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013 15:16
    —
bloempje82 schreef:
onlangs heb ik bij mijn stadhuis hier in Duitsland gehoord, dat ik niet alleen de Duitse, maar ook een Nederlandse nationaliteit heb. Daar wist ik tot nu toe nog niks van.

Hoe je bij het Duitse stadhuis staat geregistreerd is uiteraard niet bepalend voor het wel of niet hebben van de Nederlandse nationaliteit. Wie de Nederlandse nationaliteit heeft wordt bepaald door de Rijkswet op het Nederlanderschap (en vóór 1 januari 1985 door de Wet op het Nederlanderschap en ingezetenschap).

Quote:
Ik ben 1982 in Nederland geboren en heb dan tot 1994 daar gewoond. Daarna ben ik met mijn ouders naar Duitsland verhuisd, waar ik sindsdien woon. Mijn ouders zijn allebij Duitse.

Volgens de huidige wet (maar die is van na 1982) kun je dan alleen Nederlander zijn als één van je grootouders ten tijde van je geboorte ook in Nederland woonde. Onder de Wet op het Nederlanderschap en ingezetenschap moest het een grootmoeder zijn:
Quote:
Artikel 2
Nederlanders zijn ook:
a. het kind van een tijdens de geboorte in Nederland of in de Nederlandse Antillen wonende vader of moeder, naar de in artikel 1, eerste lid, onder a en c, gemaakte onderscheidingen, die zelf geboren is uit een in een van deze landen wonende moeder;

#3:  Auteur: ella BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 9:01
    —
Het is ook goed mogelijk dat de vader van Bloem (mede) de Nederlandse nationaliteit ten tijde van haar geboorte!

#4:  Auteur: bloempje82 BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 17:28
    —
ella schreef:
Het is ook goed mogelijk dat de vader van Bloem (mede) de Nederlandse nationaliteit ten tijde van haar geboorte!


Nee, mijn vader is ook geen Nederlander.

Welke Nederlandse instantie is de juiste om een bevestiging te verkrijgen over het wel of niet Nederlandse nationaliteit zijn?

#5:  Auteur: ella BerichtGeplaatst: ma 11 nov 2013 18:41
    —
Rechtbank Den Haag, zie artikel 17, lid 1, van de Rijkswet op het Nederlanderschap.



Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl