Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 21:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nederlandse ambassades op Nederlands grondgebied?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 9:32    Onderwerp: Nederlandse ambassades op Nederlands grondgebied? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een Nederlandse ambassade in het buitenland sta je NIET op Nederlands grondgebied!!!
Het is buitenlands territoir en de wetten van dat land gelden er onverkort, alleen heeft de ambassade immuniteit waardoor het gastland niet kan handhaven.


Van oorsprong een reactie bij het onderwerp: Waar ben je dan geboren?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy


Laatst aangepast door Michèle op do 04 mei 2006 20:57, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[offtopic]Woord omhoog! I second that motion. Good [/offtopic]
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
[offtopic]
In een Nederlandse ambassade in het buitenland sta je NIET op Nederlands grondgebied!!!
Het is buitenlands territoir en de wetten van dat land gelden er onverkort, alleen heeft de ambassade immuniteit waardoor het gastland niet kan handhaven.

Ik ben het niet met je standpunt eens;
Quote:
Internationale verdragen brengen met zich mee dat een ambassade onderdeel is van het grondgebied van het desbetreffende land en derhalve niet onder de Nederlandse jurisdictie valt. Behalve voor wat betreft de kosten van verplaatsing kan ook in juridische en planologische termen uitsluitend van verplaatsing sprake zijn , wanneer de ambassade daartoe bereid is.


BRON: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=39893

Oftewel een Nederlandse Ambassade is WEL Nederlands grondgebied.
Dat zou ook wel moeten anders zouden er héél veel uitzonderingen op bestaande (algemene) wetten moeten worden gemaakt zoals bijvoorbeeld aangifte van geboorte, overlijden of huwen.

En je redenering kon ook niet volledig correct zijn want een ambassade geniet geen immuniteit.
De mensen genieten immuniteit (eigenlijk is dat strikt juridisch ook incorrect) en die ontstaat doordat zij zich niet langer op buitenlands grondgebied bevinden.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen met die bron, ook al is het de site van een gemeente.
Ook gemeente's maken (af en toe) fouten door incorrecte informatie te verbreiden.

STEL dat mijn bron niet klopt zou je dan kunnen uitleggen hoe dat de immuniteit ontstaat voor de mensen?

PS even offtopic tekens verwijderen aub, ik ben deze vergeten te verwijderen waar ik wél kon modereren Wink
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou dat is anders niet hoe ik het heb geleerd.
Maar om nu de exacte tekst uit het boek op te snorren gaat me even niet lukken. Misschien later.
Of misschien Duch?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de samenvatting van Int. publiekrecht in vogelvlucht die op RF staat heeft Michèle gelijk. Als je de pdf opent kan je zoeken op trefwoord 'ambassade.' De eerste hit gaat over dit onderwerp en stelt dat het grondgebied ambassades niet het grondgebied van de zendstaat is.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, om te laten zien dat mijn redenering wel kan kloppen, uit "kern van het internationaal publiekrecht" van Nollkaemper:

"Het beginsel van immuniteit vormt een beperking van de territoriale rechtsmacht van staten. Hoewel een staat binnen zijn grondgebied rechtsmacht mag uitoefenen over onderdanen van andere staten, mag hij in beginsel geen rechtsprekende of handhavende rechtsmacht uitoefenen jegens (gezagsdragers van) vreemde staten. [...] Alle staten (en hun met overheidsgezag beklede onderdanen) moeten zich houden aan de wetgeving van de staat waarin zij zich bevinden of waarbinnen zij handelen. Het immuniteitsbeginsel beperkt echter de mogelijkheid om een staat te onderwerpen aan de rechtsprekende en handhavende rechtsmacht en biedt hiermee een scherpe afbakening van onderlingen gezagssferen."

Deze mensen hebben immuniteit omdat zij dat hebben. Het is een regel van gewoonterecht. Er bestaan slechts een klein aantal verdragen hieromtrent.

Voor de volledigheid nog wat tekst over diplomatieke en consulaire betrekkingen:

"Diplomaten zijn volledig onderworpen aan het nationale recht van de staat waar zij hun missie hebben. Teneinde te verzekeren dat een missie haar taken onafhankelijk en ongehinderd kan vervullen, biedt internationaal recht hun echter privileges en immuniteiten. [...] Immuniteiten beschermen tegen rechtsprekende en handhavende rechtsmacht door de ontvangende staat."

Over het ambassadegebouw zelf kan ik nu niets vinden, maar m.i. kan je uit deze redenering afleiden dat het gastland zich daar niet mee mag bemoeien. Rondneuzende politieagentjes zouden het werk van de diplomaat net zo goed belemmeren, ook al mogen ze hem niet mee nemen naar het bureau. Bovendien werken ze daar ook met vertrouwelijke stukken, als wetshandhavers daar doorheen snuffelen wordt eveneens het werk belemmerd.

Happy?


Quote:
De mensen genieten immuniteit (eigenlijk is dat strikt juridisch ook incorrect) en die ontstaat doordat zij zich niet langer op buitenlands grondgebied bevinden.


Ik zie de logica niet in deze zin. Omdat de diplomaat van buitenlands op supposedly Nederlands grondgebied stapt, krijgt hij immuniteit? Dus, a contrario, op het moment dat hij de deur uitstapt om een boodschap te doen verliest hij zijn immuniteit. Is niet zo.
De diplomaat heeft immuniteit omdat hij immuniteit heeft. Als ik een Nederlandse ambassade binnenstap, bezit ik niet spontaan immuniteit omdat het gastland mij niet mag pakken op supposedly Nederlands grondgebied. Ze kunnen me niet pakken omdat ze daar niet mogen handhaven, maar het blijft hun grondgebied. En ik blijf zonder immuniteit. En strafbaar.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die informatie op de website van de gemeente Den Haag is inderdaad gewoon fout. Als ik me goed herinner kwam ik pas nog een goede uitleg tegen op de website van (ik denk) het ministerie van buitenlandse zaken, maar ik kan het nu niet terug vinden.

Het is zeker niet alleen maar gewoonterecht, het lijkt me gewoon artikel 22 van het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer. Dit verdrag is natuurlijk wel de codificatie van al veel langer bestaand gewoonterecht. De onschendbaarheid strekt zich veel verder uit dan alleen de ambassade of het consulaat. Zelfs een lid van de administratieve staf van een ambassade geniet hier bijvoorbeeld immuniteit van strafvervolging (art 37 lid 2 juncto art 29 en art 31 lid 1) (en belastingheffing Wink).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Beccaria

Beccaria

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zullen we de gemeente Den Haag dan maar even bellen met de mededeling dat de website onjuiste informatie bevat Question Cool
_________________
"Ius est ars boni et aequi"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad niet zo netjes van de "juridische hoofdstad van de wereld" om aan zo'n misverstand ten prooi te vallen.

Ik heb intussen de pagina op de website van het ministerie van buitenlandse zaken gevonden waar het wel goed wordt uitgelegd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Nemine contradicente"]
Ik ben het niet met je standpunt eens;
Quote:
Internationale verdragen brengen met zich mee dat een ambassade onderdeel is van het grondgebied van het desbetreffende land en derhalve niet onder de Nederlandse jurisdictie valt. Behalve voor wat betreft de kosten van verplaatsing kan ook in juridische en planologische termen uitsluitend van verplaatsing sprake zijn , wanneer de ambassade daartoe bereid is.


BRON: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=39893

Lees hem eens anders. Ik heb nu niet die hele bronpagina gelezen, maar voor de omgekeerde bewering kan deze tekst ook gelden. Wink

(De plek waar de Nederlandse ambassade staat is onderdeel van het grondgebied van het desbetreffende land)
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 04 mei 2006 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
BRON: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=39893

Lees hem eens anders. Ik heb nu niet die hele bronpagina gelezen, maar voor de omgekeerde bewering kan deze tekst ook gelden. Wink

(De plek waar de Nederlandse ambassade staat is onderdeel van het grondgebied van het desbetreffende land)

Nee, het gaat om de Amerikaanse ambassade aan het Lange Voorhout. Begrijpelijkerwijze probeert de gemeente de verantwoordelijkheid voor dat gedrocht van zich af te schuiven. De bewering op de site is echter niet waar. (Maar de onschendbaarheid van de ambassade brengt natuurlijk wel met zich mee dat de Nederlandse autoriteiten niet op eigen kracht de bunker kunnen verslepen.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: vr 05 mei 2006 8:49    Onderwerp: Quod Attestor! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deja vu!!! Exclamation Zie eerder: http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/t/4112/highlight//

De opvatting van Den Haag is derhalve zo gek nog niet...
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 05 mei 2006 10:03    Onderwerp: Re: Quod Attestor! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:
De opvatting van Den Haag is derhalve zo gek nog niet...

Maar dan moet je ook de woningen van de ambassadeur en het personeel buitenlands grondgebied verklaren, zie artikel 30 en 37 van het diplomatenverdrag. Daarnaast verklaart die opvatting ook niet waarom de politie een op straat lopende diplomaat niet mag arresteren. Verder zou het impliceren dat het recht van de buitenlandse natie binnen de ambassade van toepassing is. Ik denk dat dit niet goed is vol te houden (al is het moeilijk verschil te zien zonder handhaving).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds