Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nederlands Recht of Fiscaal Recht?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015 15:50    Onderwerp: Nederlands Recht of Fiscaal Recht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag beste forumleden,

Aan het eind van dit jaar (1e jaar) moet ik een keuze gaan maken tussen European Law School, Fiscaal Recht of Nederlands Recht. European Law School valt voor mij af omdat het mij te weinig diepgang biedt.

Aangezien ik het recht zelf al erg interessant vind, is er geen enkel rechtsgebied wat ik saai vind. Werkelijk alles boeit me.

Zodoende wil ik gaan kijken waar het toekomstperspectief het meest gunstig is. Ik hoor veel horrorverhalen dat afgestudeerden Nederlands Recht nauwelijks meer aan een baan komen in uiteenlopende rechtsgebieden. Natuurlijk verkeren fiscalisten ook niet meer in het crescendo van voor de voor de crisis, maar de verhalen zijn toch beduidend positiever.

Als ik dan toch moet aangeven wat ik extra extra leuk vond dit jaar, dan is dat:
- Staats- & Bestuursrecht
- Rechtsgeschiedenis

Blok belastingrecht heb ik over een paar weken.

Ikzelf studeer aan de Universiteit Maastricht.

Wat denken jullie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KimAmber



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 28


BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst is het belangrijk dat je kiest wat je leuk vindt. Je zegt zelf dat je staats- en bestuursrecht leuk vindt, dus wellicht is het een optie om je daar eens in te verdiepen. Fiscaal recht is een andere tak van sport. Het is economisch, diepgaand (dus wellicht iets voor jou, aangezien je aangeeft diepgang te missen in bijv. de European Law School) en gecompliceerd. Als je een uitdaging zoekt zou ik zelf voor de fiscale kant kiezen (zoals ik zelf ook heb gedaan).

De toekomstperspectieven zijn momenteel eigenlijk overal niet meer wat ze geweest zijn. De SBR (staats- en bestuursrecht) kant levert grotendeels een baan op bij of in samenwerking met een publiekrechtelijke instelling (maar hoeft overigens niet). Op zich een prima carrièreperspectief. Fiscaal recht is inderdaad een welvarende sector, maar alleen als je er goed in bent (geldt overigens voor alle rechtsgebieden..). Dus ik zou zeggen: wacht dit vak even af.

Vooralsnog is het voornaamste dat je iets kiest waar je plezier in hebt en waar je goed in bent. En niet iets dat goed betaalt of je glansrijke carrièreperspectieven biedt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie KimAmber! Het is inderdaad het belangrijkste dat je iets kiest wat je echt leuk vindt. Het blijft desondanks een lastige keuze.

Hoe is je eigen studie Fiscaal Recht bevallen?

Als ik met iemand van SBR praat of iemand van Strafrecht, zeggen ze beiden vaak dat het gecompliceerd. Ik wordt er nooit erg veel wijzer van wat ze daarmee bedoelen. Is eigenlijk niet alles gecompliceerd als je er goed in wil worden? Smile

Kun je misschien aangeven waarom het gecompliceerd is?

Bedankt! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fiscaal recht is inderdaad pittig, ik denk zelf wel moeilijker dan Rechten. Heb zowel struikelblokken bij Rechten als bij Fiscaal gedaan en ik merk het verschil wel. Bij Rechten haalde ik een vak als Strafrecht in een keer, terwijl ik een vak als Directe Belastingen bij Fiscaal een aantal keer moest volgen voordat ik het haalde (deel 2 heb ik nog niet gehaald). Bij Fiscaal recht ga je behoorlijk de diepte in, althans in Leiden is dat zo. Je moet echt het fiscale inzicht hebben of krijgen wil je de studie met succes afronden. De helft van je colleges missen is er echt niet bij, zo haal je je vakken niet. Gelukkig heeft Leiden een participantensysteem (halve punt bij je tentamen bij goede voorbereiding van de werkgroepen), maar het blijft een lastige studie. Desondanks: als je het leuk vindt en je wilt er voor gaan zou ik het zeker doen. Ik vind het nog steeds leuk (wel pittig), maar ik denk dat je iets alleen volhoudt als het je echt interesseert. Fiscaal recht studeren voor het geld werkt niet, die mensen zijn gauw genoeg weg. (Maar eerlijk: het biedt relatief wel de beste perspectieven op een baan).
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie! Smile Uitdagend lijkt me het in ieder geval wel zo te horen.

Wat betreft studiehouding, ben ik toch wel een 'nerd', om maar eens een label op mezelf te plakken. Niet echt het feestende type; studeer graag.

Dan rest mij nog het blok belastingrecht af te wachten, wat hopelijk net zo interessant zal zijn als dat ik denk. Very Happy

Dank jullie wel!

PS. Zijn jullie bekend met het boek 'Belastingrecht voor bachelors en masters' van Aarts? Het lijkt me leuk alvast eens e.e.a. te lezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat boek ken ik niet. Wij gebruikten het boek Wegwijs in de Fiscaliteit van NDFR voor het inleidende vak Belastingrecht. Een handig en toegankelijk geschreven boek. Dat is wel het beste, mocht je je alvast willen inlezen.

Zoiets als de Cursus Belastingrecht zou ik nog even mee wachten. Die is in Leiden voor aardig wat vakken voorgeschreven, maar naar mijn mening behoorlijk onleesbaar (je komt er echt niet doorheen). Maar gelukkig probeert de universiteit het aantal vakken waarbij je de Cursus nodig hebt te beperken. Het is eigenlijk een naslagwerk en mocht je er mee in aanraking komen, dan zou ik je aanraden om het ook als zodanig te gebruiken. Anders is het echt geen doen.

Maar maak je niet te veel zorgen: je kunt tentamens heel goed halen op hoorcolleges, werkgroepen en af en toe wat lezen uit het boek als je het niet begrijpt. (Integraal lezen ben ik mee gestopt zodra de Cursus in beeld kwam, als je die hebt gezien begrijp je waarom).

Succes met Inleiding Belastingrecht, hopelijk kom je er zo achter hoe leuk Fiscaal Recht is!
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helemaal waar wat advocaatje zegt.
Zoals ik hem herinner, had hem 10 jaar geleden ook, was er niet echt door te komen. Heb de boeken hier nog steeds staan. Leuk als naslagwerk (alhoewel de meeste belastingen behoorlijk zijn gewijzigd) maar verder...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2015 8:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gebruik voor de fiscale vakken de voorgeschreven literatuur gewoon.


Omzetbelasting: Kesteren/Hilten
IB: Niessen
etc. Het zijn dikke dure boeken helaas. Rond de 70-80 euro per stuk.

In principe gebruik ik wegwijs als samenvatting. Super fijn, voor elk vak wel iets te vinden. Helaas zul je in je studie niet ontkomen aan cursus belastingrecht: erg ontoegankelijk. Voor de beginnende student een ramp.

Een goed inleidend boek voor fiscaal is het boek van de UvT:
inleiding belastingheffing ondernemers en particulieren. Het heeft een heel hoog niveau en legt alles goed uit aan de hand van voorbeelden.


Laatst aangepast door 1e_jaars_fiscaal_recht op do 28 mei 2015 10:04, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015 0:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties allen, ben er erg mee geholpen! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015 7:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk vooral waar je hart ligt.
Ik heb fiscaa recht gedaan omdat ik bij de belastingdienst werkte. Nu vele jaren later zit ik in het strafrecht. Daar ligt mijn hart veel meer. Ben minder gaa verdienen,maar geloof me.. Geld is niet alles.
Denk daar dus goed over na.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Hilde! Zal ik zeker doen! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2015 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@workinprogress: heb je inmiddels je keuze gemaakt? Wat is het geworden?

Ik ga komend jaar aan de master Fiscaal Recht in Leiden beginnen, heb er nu al zin in. Afgelopen vrijdag gehoord dat ik mijn bachelor gehaald heb en gelijk het afstuderen aangevraagd.
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2015 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd! Leuk om te horen! Very Happy

Ook ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt en ben voor Fiscaal Recht gegaan. Vooral de indirecte belastingen en tax planning hebben mijn bijzondere interesse, dus ik heb ook zin in volgend studiejaar.

Vrijdag tentamen belastingrecht en dan zomervakantie.

Ben je al bezig met oriënteren naar een werkplek? En waar ga je je masterscriptie over schrijven als ik vragen mag?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2015 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankje workinprogress!

Leuk om te horen dat je voor fiscaal recht bent gegaan. Hoe ging je tentamen inleiding belastingrecht?

Ik ga pas beginnen in september dus het duurt nog even eer ik aan de scriptie begin. Wel ben ik op zoek naar een stageplek of werkstudentschap, het liefst op het gebied van internationaal belastingrecht. Een voordeel van de Leidse master is dat bijna driekwart van al je vakken internationaal is. Indirecte belastingen worden helaas alleen in de bachelor gegeven, een vakje van vijf punten uit jaar 2. De master behandelt dit niet, als je dat leuker vindt kan je bijvoorbeeld in Amsterdam terecht. Maar als je zoals ik geïnteresseerd bent in tax planning heb je aan Leiden een hele goede. Aangezien ik toch al in Leiden mijn bachelor heb gedaan, ik interesse heb in internationaal belastingrecht en ook in Leiden woon was voor mij de keuze snel gemaakt.

Op sommige universiteiten kun je ook de master doen zonder de bachelor te hebben gedaan. Dat vind ik persoonlijk zonde, want dan doe ik feitelijk mijn bachelor overnieuw. Kan echter wel een goede optie zijn met een bachelor Rechtsgeleerdheid. Dit kan bijvoorbeeld in Amsterdam en Nijmegen. Je gaat natuurlijk een stuk minder de diepte in: alles wat ik in 1,5 jaar bachelor en 1 jaar master gehad heb stoppen zij in 1 jaar. Dan kan je natuurlijk nooit zo ver gaan als wanneer je er al 1,5 jaar aan bachelorvakken op hebt zitten.
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2015 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraagje stel je voor dat ik een bachelor fiscaal recht gevolgd heb in Rotterdam of Tilburg kan ik dan naar Leiden of andersom?

De naam van de bachelor is fiscaal recht. De vakken lijken allemaal toch in de bachelor op elkaar: zo heb je in rotterdam Omzetbelasting, in leiden BTW en overdrachtsbelasting en in Tilburg heb je ook Omzetbelasting. Je hebt overal winst of grondslagen belastingheffingen ondernemingen.

Kortom zou dat zonder meer kunnen? Of doen ze tegenwoordig hier moeilijk over? (ik las dit in de keuzegids namelijk)

Ik snap als je rechten hebt gestudeerd en naar fiscaal wilt in de master ze wel moeilijk doen, omdat de master in Leiden, R'dam en Tilburg (UM ook) verdiepend is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds