Natuurlijke personenen in beroep of bedrijf - 6:119a BW
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Natuurlijke personenen in beroep of bedrijf - 6:119a BW Auteur: Concert BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2014 10:02
    —
Heeft iemand een idee op welke wijze dit wordt ingevuld? In de ´Tekst en Commentaar´ op kluwer staat hierover niets. Althans, niets dat ik heb kunnen vinden.

De casus betreft een thuiswerkende kunstenaar die een aantal (laagdrempelige) kunstvoorwerpen heeft geleverd (in consignatie) aan een warenhuis. Is artikel 6:119a hierop van toepassing? Is een dergelijke kunstenaar iemand die in beroep of bedrijf werkt?

Bestaat er hiervoor een lijst? Wat zijn de criteria?

Edit: ook vraag ik mij of een betalingstermijn van meer dan 60 dagen geldig is, als dit in een standaardcontract/algemene voorwaarden is vervat?

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 16 okt 2014 9:29
    —
De kunstenaar oefent zijn beroep uit en de wederpartij is een bedrijf, zoals geëist wordt, dus mag de wettelijke handelsrente aangezegd worden.

#3:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 16 okt 2014 9:31
    —
De overeengekomen betalingstermijn is overigens ook rechtsgeldig.

#4:  Auteur: Concert BerichtGeplaatst: do 16 okt 2014 15:00
    —
Bedankt voor het antwoord.

Het zijn overigens niet kunstvoorwerpen die in opdracht zijn gemaakt van dit warenhuis. De voorwerpen werden aan meerdere verkopers aangeboden. Mocht dit van invloed zijn op de casus. E.g. zou een schrijver die haar eigen boeken te koop aanbiedt, ook aangemerkt kunnen worden als iemand die in uitoefening van beroep of bedrijf werkt?

Weet je trouwens ook waarom dit betalingstermijn door de beugel kan?



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl