Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nationaliteit bewindslieden
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens is men het ter linkerzijde ook met Duch eens, hoor! Wink

Duch schreef:
Het enige sterke argument dat ik tot nog toe heb kunnen verzinnen tegen een dubbele nationaliteit van Kamerleden of bewindslieden is dat ze dan gebonden zijn aan twee rechtsstelsels.

In aanvulling daarop: dat ben je sowieso al wanneer je in een ander land woont dan het land waarvan je de nationaliteit hebt. Als ik in Engeland woon moet ik me immers ook onderwerpen aan de regels die daar gelden.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is waar, maar dat bedoelde ik niet. Het gng mij specifiek het aan twee rechtsstelsels gebonden zijn tijdens een Nederlandse parlementaire beraadslaging.

Overigens ben ik ineens benieuwd of diplomatieke onschendbaarheid in Turkije van Nederlandse ambtsdragers ook opgaat als die ambstdragers tevens Turk zijn.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interview (studio gesprek) met Wilders bij NOVA vanavond. 3 NOVA onderwerpen in totaal, uitzending begint om 22:15 u op Nederland-2, herhaling na middernacht. Vanaf morgen evtl. ook te zien via hun website.

http://www.novatv.nl
Quote:
Zijn uitspraken hebben een hoop commotie veroorzaakt. Geert Wilders, leider van de Partij voor de Vrijheid, vindt dat PvdA-staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak vanwege hun dubbele nationaliteit niet in het kabinet zouden mogen zitten. In NOVA een studiogesprek met Geert Wilders.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. "Koninklijke" Olie heeft teveel bloed aan zijn handen, dus als een politicus loyaal is aan dit bedrijf, dan is dat m.i. beklagenswaardig. Jammer dat rechts daar anders over denkt.

2. Er is een conceptueel verschil tussen iemand niet toleren, en iemand onderdrukken. En ja, het is intolerant dat prinses Irene geen koning mocht worden, en het is intolerant dat de dochtertjes van Maxima geen roomse doop gegund is, maar worden katholieken in Nederland werkelijk onderdrukt?

3. Ik heb geen moment gedacht dat D. sympathiseert met het voorstel van Wilders dat ministers slechts over één (Nederlands) paspoort mogen beschikken. Wel dat D. het wenselijk vindt dat ministers in Nederland over een Nederlands paspoort beschikken, en dat als D. van zijn geloof in de effectiviteit van de vertrouwensregel valt, dat D. dit wettelijk wil eisen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
1. "Koninklijke" Olie heeft teveel bloed aan zijn handen, dus als een politicus loyaal is aan dit bedrijf, dan is dat m.i. beklagenswaardig. Jammer dat rechts daar anders over denkt.

Ella,
Wie bepaalt hier wat teveel is (bloed)?
En wat doet dat als in je argumentatie hier ("als een politicus")?
En wat is loyaliteit? Kritiekloos door het vuur gaan voor een ander? Wat nog meer hier, in concreto?

Het land "Nederland" heeft eerlijk gezegd door de geschiedenis heen ook heel wat bloed aan z'n handen gekregen; vraag bijvoorbeeld maar in sommige Joodse kringen en in Indonesië, in Afghanistan en in Ivoorkust. Toch ben ik er loyaal aan. Niet links, niet rechts. En ik vind dat niet per sé beklagenswaardig. What about you?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Overigens ben ik ineens benieuwd of diplomatieke onschendbaarheid in Turkije van Nederlandse ambtsdragers ook opgaat als die ambstdragers tevens Turk zijn.

Dat is een interessante vraag. Wie zou die kunnen beantwoorden?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
1. "Koninklijke" Olie heeft teveel bloed aan zijn handen, dus als een politicus loyaal is aan dit bedrijf, dan is dat m.i. beklagenswaardig. Jammer dat rechts daar anders over denkt.


Ik heb een idee: Laten we ophouden met praten over 'links' en 'rechts.' Die indeling draagt namelijk niets bij aan deze discussie. Verder begrijp ik niet wat je met de voorbeeld over Koninklijke Olie wil zeggen. Mijn basale punt was in ieder geval dat men loyaliteit aan van alles en nog wat kan hebben en dat dat meestal ook geen belemmering vormt.

Ook begrijp ik nog steeds niet waar je vandaan haalt dat ik een heilig geloof zou hebben in de effectiviteit van de vertrouwensregel. Kan je me dat eens uitleggen?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft jouw voorstel om niet meer over links en rechts te praten: dat is moeilijk bij een discussie die door Wilders is geinitieerd. Merk op dat de discussie op dit forum belast wordt door aanvechtbare uitspraken over de vermeende merites van twee PvdA-staatssecretarissen.

Ik verwerp jouw basale punt "dat men loyaliteit aan van alles en nog wat kan hebben en dat dat meestal ook geen belemmering vormt": er is in Nederland geen plek voor een een Roomse Koning.

Het oordeel van Wilders dat er in de Nederlandse regering geen ruimte is voor geitenneukers, stuit op dit forum op een selectieve verontwaardiging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Wat betreft jouw voorstel om niet meer over links en rechts te praten: dat is moeilijk bij een discussie die door Wilders is geinitieerd. Merk op dat de discussie op dit forum belast wordt door aanvechtbare uitspraken over de vermeende merites van twee PvdA-staatssecretarissen.


Volgens mij is deze discussie door bona fides geïnitieerd.
Het probleem is dat jij Duch wegzet in een discutabele rechtse hoek, en daarbij niet schuwt zijn woorden te verdraaien.

Quote:
Ik verwerp jouw basale punt "dat men loyaliteit aan van alles en nog wat kan hebben en dat dat meestal ook geen belemmering vormt": er is in Nederland geen plek voor een een Roomse Koning.


Kwestie van interpretatie.

Quote:
Het oordeel van Wilders dat er in de Nederlandse regering geen ruimte is voor geitenneukers, stuit op dit forum op een selectieve verontwaardiging.


Interessante conclusie. Wat wil je er precies mee zeggen?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Het oordeel van Wilders dat er in de Nederlandse regering geen ruimte is voor geitenneukers, stuit op dit forum op een selectieve verontwaardiging.

Aangezien ik geen Wilders-fan ben, ken ik eigenlijk alleen maar een paar fotootjes van die man (online) en weinig woorden. Maar als jij hier serieus wilt overkomen, dan denk ik dat je Theo van Gogh en Geert Wilders niet door elkaar moet halen.

Oftewel van Wilders is me geen uitspraak bekend zoals jij hem die hier "in de mond legt".

Tot slot: hoe jammer dat misschien ook is, Wilders lijkt me in dit opzicht iets meer hersens aan boord te hebben dan Van Gogh had. Anders gezegd: LINK, alsjeblieft (naar een geloofwaardige bron met die uitspraak van Wilders).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En een wat plezieriger aanduiding van een bepaalde groep personen zou door mij ook wel op prijs gesteld worden!!! Dat GN-woord is echt zóóóó denigrerend!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Wat betreft jouw voorstel om niet meer over links en rechts te praten: dat is moeilijk bij een discussie die door Wilders is geinitieerd. Merk op dat de discussie op dit forum belast wordt door aanvechtbare uitspraken over de vermeende merites van twee PvdA-staatssecretarissen.

Hiermee toon je slechts je eigen beperkte vermogens. Als je er als (aankomend) jurist er niet in slaagt te abstraheren en over een onderwerp te discussiëren zonder aanzien des persoons, ben je wat mij betreft als (aankomend) jurist geen knip voor de neus waard. Bovendien hebben de al dan niet vermeende merites van de bewindspersonen in kwestie er niets mee te maken en was het zelfs niet Wilders die de discussie startte maar een partijgenoot van hem.

ella schreef:
Ik verwerp jouw basale punt "dat men loyaliteit aan van alles en nog wat kan hebben en dat dat meestal ook geen belemmering vormt": er is in Nederland geen plek voor een een Roomse Koning.

Dat is slechts één voorbeeld. En voor zover je hier gelijk in hebt vind ik het belachelijk dat dit zo zou zijn. Weet jij jegens wie alle bewindspersonen tot nog toe loyaliteit hebben gevoeld? Of beweer je dat die enkel loyaliteit richting het algemeen belang van Nederland hebben gevoeld?

ella schreef:
Het oordeel van Wilders dat er in de Nederlandse regering geen ruimte is voor geitenneukers, stuit op dit forum op een selectieve verontwaardiging.

Wilders heeft die term nooit gebruikt. Ik hoop enorm voor je dat je niet bewust zelf de kwalificatie kiest en hiermee doelt op Albayrak en Aboutaleb. Mocht je dat wel doen dan toon je daarmee wederom slechts je eigen beperkte vermogens. Vooralsnog begrijp ik deze uitspraak niet.

En oja, waarop baseerde je nou dat ik een heilig geloof heb in de vertrouwensregel?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Volgens mij is deze discussie door bona fides geïnitieerd.

Klopt, maar mijn eigenlijke vraag was geformuleerd in de veronderstelling dat niemand het serieus eens kon zijn met Wilders. Mijn vraag was "kan een niet-Nederlander in ons land minister of staatssecretaris zijn?".

Intussen is wel een interessante vraag naar voren gekomen: hoe zit het met diplomatieke bescherming in het buitenland van niet- of "half"-Nederlanders. Misschien is dit wel een juridisch argument dat ervoor pleit dat een minister alleen de Nederlandse nationaliteit behoort te hebben. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou denken dat die diplomatieke bescherming gewoon geldt. Als ik, als niet-Turske, hier de Armeense genocide erken, kan ik dan worden opgepakt in Turkiije? Als dat daar strafbaar is dus wel. En als ik diplomaat zou zijn? Dan geldt toch gewoon de diplomatieke bescherming. Is die dan anders wanneer de pleger van het strafbare feit ook de Turkse nationaliteit heeft?

Think
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerste poging tot het geven van een tegenindicatie, artiikel 8 van de Vienna Convention on Diplomatic Relations, 1961:
Quote:
1. Members of the diplomatic staff of the mission should in principle be of the nationality of the sending State.

2. Members of the diplomatic staff of the mission may not be appointed from among persons having the nationality of the receiving State, except with the consent of that State which may be withdrawn at any time.

3. The receiving State may reserve the same right with regard to nationals of a third State who are not also nationals of the sending State.

En zie ook artikel 37:
Quote:
1. The members of the family of a diplomatic agent forming part of his household shall, if they are not nationals of the receiving State, enjoy the privileges and immunities specified in articles 29 to 36.

2. [...]

3. Members of the service staff of the mission who are not nationals of or permanently resident in the receiving State shall enjoy immunity in respect of acts performed in the course of their duties, exemption from dues and taxes on the emoluments they receive by reason of their employment and the exemption contained in article 33.

En dan artikel 38:
Quote:
1. Except insofar as additional privileges and immunities may be granted by the receiving State, a diplomatic agent who is a national of or permanently resident in that State shall enjoy only immunity from jurisdiction, and inviolability, in respect of official acts performed in the exercise of his functions.

Artikel 38 lijkt de vraag te beantwoorden: er is, denk ik, precies voldoende immuniteit om te kunnen functioneren.

Heb je echt de verkeerde nationaliteit, dan kun je overigens ook echt pech hebben, zie artikel 44:
Quote:
The receiving State must, even in case of armed conflict, grant facilities in order to enable persons enjoying privileges and immunities, other than nationals of the receiving State, and members of the families of such persons irrespective of their nationality, to leave at the earliest possible moment. It must, in particular, in case of need, place at their disposal the necessary means of transport for themselves and their property.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds