Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 12:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Murat. D
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Céline schreef:


Goh, wat vind ik het vervelend dat ik me dat allemaal kan voorstellen van die jongen als wat hij gedaan heeft gewoon expliciet FOUT is...

Confused


geeft toch niet, je hebt vast hoog gescoord bij de Nationale EQ test Smile
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Céline

Céline

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 57


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing
_________________
Wanneer iets niet zeker is...
... is alles mogelijk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Céline schreef:

Goh, wat vind ik het vervelend dat ik me dat allemaal kan voorstellen van die jongen als wat hij gedaan heeft gewoon expliciet FOUT is...


Dat hij iets fout doet wil niet zeggen dat hij fout is!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AartJan



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 76


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het heeft wel iets met mentaliteit te maken!
En dat is dus wel een foute mentaliteit...
Dus iemand met fout gedrag kan nooit een goed persoon zijn, hoe graag zo iemand het ook wil doen geloven.
Hij kan wel zijn leven beteren, maar ja of de cel voor zo'n ventje de beste plek is om zijn leven te beteren....

Ik ben bang, dat als hij terug komt, hij nog erger terecht komt dan hij nu al was....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als iemand diep in zijn hart echt berouw heeft van datgene wat hij gedaan heeft en écht wil veranderen dan kan dat zelf in een cel. Tenminste dat geloof ik in ieder geval! Maar je zult wel extreem sterk in je schoenen moeten staan, want zelfs als je vrij komt over een 'x' aantal jaar dan zul je voor altijd aan het feit vast blijven zitten. En in je gedachten zul je misschien wel nooit meer vrij zijn....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:

En als hij via jeugdstrafrecht berecht wordt, mag hij best bij mij in de buurt komen wonen over anderhalf jaar.

Shame on you Shame on you Shame on you

Ik vind zelf ook dat Murat een lange gevangenisstraf verdient (en dus op basis van het volwassenrecht berecht dient te worden)

@Flash Ik dekn dat je wel een punt hebt met de opmerking dat je in je gedachten misschien wel nooit meer vrij zult zijn....
Maar er zijn genoeg voorbeelden te noemen (oké ik ken ze niet) van mensen die na een (lange) vrijheidsstraf gerehabiliteerd opnieuw deel uit maken van de maatschappij.
Dat een vrijheidsstraf zeer traumatisch zal zijn voor een 17 jarige jongne geloof ik meteen maar ja hij heeft wel een ander gedood. Neutral
Dat een straf niet alleen als vergelding maar ook als "lering" moet dienen vind ik vrij logisch.
Dus Murat vast zetten en de spreekwoordelijke sleutel weggooien is ook onnodig.
Hij mag best over een jaar of 8 à 10 weer over straat lopen.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AartJan schreef:
Maar het heeft wel iets met mentaliteit te maken!
En dat is dus wel een foute mentaliteit...
Dus iemand met fout gedrag kan nooit een goed persoon zijn, hoe graag zo iemand het ook wil doen geloven.


Nee dat ben ik niet met je eens, maar dat is misschien weer een andere discussie. Maar ik weet dat mensen die rotgedrag vertonen niet per definitie slecht zijn, er kunnen tal van redenen bestaan waarom iemand doet wat ie doet. Niet alleen excuses, maar ook een bepaalde opvatting over de werkelijkheid. Dat wil nog niet zeggen dat iemand met slechte intenties in het leven staat.
Maar goed, het is wel het gedrag waar je het mee moet doen. Confused
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AartJan schreef:
Maar het heeft wel iets met mentaliteit te maken!
En dat is dus wel een foute mentaliteit...
Dus iemand met fout gedrag kan nooit een goed persoon zijn, hoe graag zo iemand het ook wil doen geloven.
Hij kan wel zijn leven beteren, maar ja of de cel voor zo'n ventje de beste plek is om zijn leven te beteren....

Ik ben bang, dat als hij terug komt, hij nog erger terecht komt dan hij nu al was....


Mijns inziens is een foute mentaliteit aangeleerd, en sterk groepsgedragsafhankelijk. Niet iedereen hoeft slecht te zijn, om slecht gedrag te kunnen vertonen. En mannen zijn wat dat betreft wel erg makkelijk te beinvloeden door elkaar. Ook wel genoemd: Machogedrag!

Ik denk niet dat de cel de beste plek is... Wanneer hij de consequenties heeft overzien van zijn actie, is misschien wel het geven van een 2e kans de beste straf.... Hij loopt de rest van zijn leven met dat berouw rond dan, en een jonge jongen moet niet zomaar zijn leven verpest worden door 1 grote fout....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar dat is dan ook weer een probleem. Want wie zegt dat deze jongen uberhaupt berouw heeft? Als ik de stukken erover zo'n beetje gelezen heb, maar ik zit er op zich niet extreem in, dan begrijp ik eruit dat hij nog steeds niet echt vindt dat hij iets verkeerd gedaan heeft. Hij heeft nog steeds het idee dat het uiteindelijk de eigen schuld van de leraar geweest is, omdat de leraar dit verdiende.

En op grond daarvan denk ik ook niet dat hij de consequenties van zijn daad kan overzien. Om wel tot die inkeer te komen, als dat uberhaupt ooit al zal gebeuren, zal hij gewoon simpelweg gestraft moeten worden. En dat komt voor mij gewoon neer op een celstraf. Zodra hij hieruit vandaan komen, mag hij van mij absoluut een tweede kans krijgen.

Krijgt hij die niet omdat de jaren in de gevangenis hem meer kwaad doen dan goed, dan kan ik daar ook heel simpel over zijn. Dan is dat zijn eigen schuld geweest en had hij maar beter na moeten denken voordat hij deed wat hij deed. Als je voor dit soort zaken uitzonderingen gaat maken dan is het hek van de dam en dat zou uiteindelijk kunnen leiden tot een hele chaotische situatie....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
It's me ... Peetje!

It's me ... Peetje!

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 329


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het er niet mee eens dat deze jongen een tweede kans moet krijgen zonder dat hij eerst een celstraf krijgt. Dat zou dus betekenen dat vele jeugdigen die een misdrijf hebben gepleegd en berouw hebben (of zeggen dat ze dit hebben) niet zullen worden berecht.
Ik denk dat het dan een (nog) grote(re) zooi wordt. Ik vind dat hij moet worden berecht, dus ook een gevangenisstraf moet krijgen. Als een jongen van die leeftijd met een pistool rondloopt en ook nog de intentie heeft om iemand te raken (hij zegt zelf dat hij de leraar in de schouder wilde raken) dan klopt er iets niet. Of dat nu aan de ouders ligt of aan de jongen zelf, laat ik buiten beschouwing, maar ik ben voor een celstraf voor deze jongen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook niet tegen celstraf, ik vind wel dat er goed over nagedacht moet worden. Want deze jongen is voor zijn leven getekend. Niet alleen door wat hij zelf als last mee moet dragen, maar ook door de naam die hij heeft gekregen in onze samenleving....
Dus er mag wel celstraf worden uitgedeeld, maar er moet wel heel voorzichtig mee worden omgegaan!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp ook wel wat je bedoeld, maar laten we niet vergeten dat het feit dat hij die last meedraagt, het feit dat hij getekend voor het leven is en het feit dat hij gestraft wordt zijn eigen schuld is!

Niet die van zijn ouders, niet die van de leraar en niet die van de samenleving. Er kunnen best 'verzachtende' voorwaarden zijn, alhoewel ik ze zo even niet zou kunnen verzinnen, maar uiteindelijk is het zijn eigen schuld en zal hij net als ieder ander berecht moeten worden.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, ben het helemaal met Flash eens.

Als deze knul als vrij man de rechtzaal uit zou lopen, met een of andere leuke motivatie van de rechter, zou dat een signaal zijn naar iedereen in ons land dat je best iemand dood mag schieten als je een nare jeugd hebt gehad. Ook al is dat waarschijnlijk niet de boodschap van de rechter, dat is wel het resultaat.

Natuurlijk zullen er verzachtende omstandigheden meetellen. Die kennen wij niet precies maar daar hebben we een onafhankelijke rechter voor om dat uit te zoeken. Die overwegingen moeten ook zeker worden meegeteld. De conclusie daaruit zou moeten zijn dat ie cel krijgt, misschien wat meer of minder wegens verzachtende/verzwarende omstandigheden, en het liefst een paar jaar verplicht psychologenbezoek o.i.d. erbij.

We zijn de naiviteit van medelijden en begrip inmiddels gepasseerd. Natuurlijk moet je rekening houden met de belangen van de verdachte, maar dat moet wel in verhouding gebeuren met het leed dat hij heeft veroorzaakt en het besef van zijn eigen verantwoordelijkheid. Want die heb je altijd, ook al was je nog zo'n zielig pispaaltje.

Als hier wordt besloten 1 jaar cel waarvan 6 maanden voorwaardelijk en een of andere flauwekulmaatregel erbij, breekt de pleuris uit ben ik bang.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het ook wel met jullie eens dat er wel flink gestraft moet worden, maar ik vind ook dat deze jongen wel recht heeft op een tweede kans!
En om m dan direct 20 jaar of levenslang te geven, vind ik ook niet passend...
Ben het ook eens met dat ie het aan zichzelf te wijten heeft... Maar nogmaals: Ook hij verdient een tweede kans
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zijn we het allemaal wel ongeveer eens, alleen over de details en achterliggende gedachte verschillen we van mening.
Ben overigens ook voor een 2e kans, en goede begeleiding daarin. Als ie uit de gevangenis komt.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds