Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Murat. D
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 22:28    Onderwerp: Murat. D Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat vinden jullie, moet Murat D volgens jeugdrecht of volgens volwassenenrecht berecht worden???

(Misschien beetje moeilijk als je de preciese achtergronden niet kent maar toch interessant om te horen)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja ik weet het eigenlijk niet. Ik denk ook dat ik alleen maar gevoelsmatig kan redeneren over dit onderwerp.

Mijn gevoel zegt dat hij gewoon als volwassene berecht dient te worden. Die jongen heeft die leraar doelbewust doodgeschoten. Hij heeft het geweer meegenomen, is rustig de aula ingelopen en heeft hem in neergeschoten.

Hij wist dus naar mijn mening erg goed waar hij mee bezig was en ik vind het dan ook niet terecht als hij volgens het jeugdrecht (wat uiteindelijk soepeler is) berecht zou worden.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Andere kant is dat het jeugd(straf)recht de belangen van de jongere zwaarder laat wegen. Is maatschappelijk misschien minder bevredigend, maar kan voor het individu in kwestie wel een belangrijke invloed op de rest van zijn leven hebben.
Maar ja, hij heeft wel iets ontzettend fout gedaan. Crying or Very sad
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar r is toch niet voor niets n jeugdrecht? N hij is minderjarig...

xxx Warda
_________________
Love is all, hate is nothin'


Laatst aangepast door Warda op vr 16 apr 2004 19:11, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Minder jarig? Minder jarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat hij volgens het jeugdrecht berecht moet worden.
En daarbij krijgt hij volgens het "volwassenenrecht" ook niet zoveel, omdat hij minder toerekeningsvatbaar en zwakbegaafd is verklaard (als ik goed heb geluisterd naar de nieuwslezeres vandaag). Dus bevredigend voor de maatschappij zal het toch nooit zijn, ik ken mensen die hem het liefste voor de rest van zn leven opgesloten zien (waarop ik daar keihard op in ga maar goed).

Ik geloof dat OM 5 jaar + dwangverpleging had geëist? En via jeugdrecht kan hij max 2 jaar krijgen (want dan issie 18 ) Of ben ik niet goed op de hoogte en zit ik hier onzin te verkondigen? Maar iig: ik vind jeugdrecht.

Liefs,

Denise
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 8:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar waarom is hij minder toerekeningsvatbaar en zwakbegaafd dan???
Ik vond dat hij toch wel zeker wist wat hij deed. En ik denk niet dat hij omdat hij op zijn donder had gehad van een leraar ineens zijn emoties niet meer aan kon!

Stel je voor dat je iedere leraar die je op je donder geeft moet gaan neerknallen....dan blijven er weinig leraren over denk ik....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is de bedoeling van iemand straffen? En hoe lang zal hij op een TBS behandeling moeten wachten?

Wanneer wordt Murat 18? Iemand enig idee?

Op het moment van het plegen van zijn daad was hij minderjarig en ze hebben hem ook te pakken kregen toen hij nog minderjarig was. Dus ik zie het berechten-als-een-volwassenen niet helemaal voor me.

Ik geloof dat het maximale bij jeugd 1 jaar is. Maar ik vraag me af of een gevangenisstraf voor Murat wel het beste is. Hij kan duidelijk niet met zijn gevoelens omgaan en dat zal hem zeker aangeleerd moeten worden, wil hij in onze maatschappij kunnen functioneren zonder in de toekomst nog een slachtoffer te maken.

Er is een reden waarom de leeftijdsgrens bij 18 ligt. Er zijn ook kinderen van 16 die volwassener in gedachten en doen zijn dan een 20-jarige, maar nog wordt die 20-jarige als volwassenen bestraft en andersom.

En om op de vraag van Flash terug te komen: daar zal wel onderzoek naar gedaan zijn door een deskundige, die doorgaans zou moeten weten hoe hij zoiets onderzoekt. En als we niet op een onderzoek van zo'n deskundige kunnen vertrouwen??? wat dan, we kunnen moeilijk het tot dertig tellen gaan invoeren Wink
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:

Wanneer wordt Murat 18? Iemand enig idee?

Op het moment van het plegen van zijn daad was hij minderjarig en ze hebben hem ook te pakken kregen toen hij nog minderjarig was. Dus ik zie het berechten-als-een-volwassenen niet helemaal voor me.


Je bekijkt het teveel vanuit feitelijk opzicht. Dat hij daadwerkelijk minderjarig was op het moment van pleging en arrestatie is niet doorslaggevend om hem niet te vervolgen als een volwassene. De ernst van het gepleegde delict, de maatschappelijke onrust die het delict teweeg heeft gebracht en de persoon van de dader zijn dat wel.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Dianaa: Wat je zegt klopt niet helemaal want een volwassene van 20 jaar die heel kinderlijk is, achter loopt zeg maar die kan dus ook volgens het jeugdrecht berecht worden ( dit kan tot 21 jaar) en iemand die dus heel volwassen is op 16 jarige leeftijd kan dus als volwassene berecht worden.

Volgens jeugdrecht kan hij 2 jaar krijgen of max 6 jaar tbs waarbij om de 2 jaar gekeken moet worden naar verlenging.
En inderdaad wat Ramonkey al zegt je moet naar die 3 dingen kijken bij de vraag of het volgens volwassenenrecht/jeugdrecht moet.

De strafmaat maakt misschien in principe niet zoveel uit maar ik denk dat het voor de familie van het slachtoffer en de maatschappij wel belangrijk zal zijn dat hij volgens normaal recht berecht wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het inderdaad met Ramonkey en Eva eens! (de UvA-posse Razz ). Iemand doden is wel eventjes wat anders dan een donald duck jatten bij de sigarenboer of het vernielen van een auto ofzo. De aard van de misdaad is veel ernstiger (ondanks dat alle misdaad verkeerd is natuurlijk...)
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
De strafmaat maakt misschien in principe niet zoveel uit maar ik denk dat het voor de familie van het slachtoffer en de maatschappij wel belangrijk zal zijn dat hij volgens normaal recht berecht wordt.


Normaal recht? Jeugdrecht is ook normaal recht. En als we bij alles naar de familie van het slachtoffer en de maatschappij moeten luisteren, kunnen we net zo goed de doodstraf invoeren (wat gelukkig niet mogelijk is).

Ik besef heus wel dat er iemand dood is en dat dit zeer ernstig is, maar ik denk niet dat je dat door een gevangenisstraf oplost. We moeten het gevaar wegnemen en door iemand even een aantal jaar op te sluiten . . . dat is slechts een korte termijnoplossing. Ik wil graag een langere termijn oplossing, wat mijns inziens via het jeugdrecht prima te bereiken is.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is toch niet voor niets JEUGDrecht? Ik vind het sowieso belachelijk om de "maatschappij" tevreden te stellen, want recht is recht, hoe krom soms ook.

En daarbij geloof ik in een "2e kans". Hallo, het is een kind hoor! Hij is nu pas 17 geworden, dus zou tot en met zn 18e geloof ik opgesloten kunnen worden.

Liefs,
Denise
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het heeft wat mij betreft ook weinig te maken met het tevreden stellen van de maatschappij. Maar sommige misdaden zijn gewoon dermate erg dat je niet meer naar de leeftijd van een persoon moet kijken. Gebeurt dit alles per ongeluk, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen maar hij heeft in koude bloede iemand vermoord!

Hij mag van absoluut een tweede kans krijgen....over 5 jaar....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zal ik eens iets heel fouts zeggen:
zover ik heb begrepen heeft die onderdirecteur die Murat het leven behoorlijk zuur zitten maken, hij was altijd de lul. Ik snap dat je dan erg pist ben. Een andere juf, waar ie wel goed mee op kon schieten, zei dat hij een erg aardige jongen was. Die onderdirecteur had dus gewoon de pik op onze Murat. Ik snap dat je dan op een gegeven moment erg kwaad wordt. Onder invloed van drugs en alcohol naar een wapen pakken en iemand neerschieten is dan niet de goede manier, maar ik kan me wel goed voorstellen dat je dan errug boos bent.

Maar ja de gemiddelde NL'er roept nu, weer zo'n buitenlander, laat m in de cel wegrotten ofzo. En DAT is nu precies de verkeerde instelling.

Misschien komt dit een beetje fout over, maar het is gewoon niet zwart-wit!!

Liefs,
Denise
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds