Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 21:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Multiple choice vragen
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Krishna

Krishna

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 22 jun 2006 23:19    Onderwerp: Multiple choice vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

De een vindt het lastiger dan open vragen, vooral als de antwoordmogelijkheiden erg subtiel zijn. De ander heeft toch liever mpc omdat je dan al een richting in gestuurd wordt.

En, hoeveel van de tentamens die jullie krijgen zijn multiplechoice?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Krishna

Krishna

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 22 jun 2006 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoorde iemand ooit zeggen dat mpc voor een casus eigenlijk nooit gebruikt zou mogen worden. Omdat het impliceert dat er 1 goed antwoord is, terwijl het altijd om de argumentatie gaat en er vaak meerdere invalshoeken zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 22 jun 2006 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Leiden in het eerste jaar heel veel.... daarna steeds minder.... Niet bij alle vragen draait het om de argumentatie... Er zijn ook best veel dingen in het recht die gewoon zo zijn... Vooral in het begin leren ze je ook gewoon een manier van denken, bij essayvragen heb je ook gauw dat mensen maar een eind in de ruimte ouwehoeren... leuke argumentatie, en altijd waar, maar of het dan relevant is?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2006 2:27    Onderwerp: Re: Multiple choice vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Krishna schreef:
De een vindt het lastiger dan open vragen, vooral als de antwoordmogelijkheiden erg subtiel zijn.

Subtiel is het verkeerde woord. De vragen en antwoorden zijn vaak gewoon niet goed genoeg doordacht. De ene keer moet je juist dieper denken, de andere keer juist niet. Daar zit geen opzet achter, maar slordigheid.

Ik praat hier overigens alleen over Leiden, omdat ik alleen met die opleiding ervaring heb. Ik doe hierbij sommige vakgroepen wel onrecht aan, maar het gebeurt gewoon te vaak dat je aan het tentamen kunt ruiken dat het tevoren niet aan een 'testpersoon" is voorgelegd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2006 8:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Krishna schreef:
Ik hoorde iemand ooit zeggen dat mpc voor een casus eigenlijk nooit gebruikt zou mogen worden. Omdat het impliceert dat er 1 goed antwoord is, terwijl het altijd om de argumentatie gaat en er vaak meerdere invalshoeken zijn.


Dat lijkt me op zich onjuist. Je kunt immers heel goed maar één goed antwoord als mogelijkheid geven. De 'andere goede antwoorden' kan je dan gewoon niet kiezen. Ik ben het er wel mee eens dat iedereen moet kunnen weten dat het goede antwoord ook echt goed is.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2006 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, over sommige mc-stellingen valt best te discussieren en dat is dan ook wat ik als groot nadeel ervaar in het mc-gedeelte.

Bij ons werken we bij mijn weten alleen in het eerste jaar veel met mc. Soms telt het voor 4 punten, heel soms voor 6.

Gewoonlijk wordt een gokcorrectie gehanteerd, waardoor je best weinig fouten mag hebben om er toch nog een voldoende uit te slepen.
Misschien heeft bona fides een achtergrondverhaal waarom dit wel of geen goede methode is. Ikzelf vind het niets, die correctie. Beetje flauw tegenover de mensen die gewoon wel hun best doen. Of, zoals een studiegenoot van me laatst zei: als ik overal b als antwoord had ingevuld had ik een hoger cijfer gehad dan nu Confused
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2006 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Leiden telt de mc in het eerste jaar meestal voor 100%. Bij een enkel vak is er een soort internetdeeltentamen, maar daar word je al helemaal niet blij van (pure crisis gewoon).

Voor een gokcorrectie bij mc valt wel iets te zeggen. Simpel gezegd neemt men aan dat je bij iedere 4 vragen die je niet weet, er toch 1 goed hebt. Bij iedere 3 fouten wordt daarom 1 extra "fout" bijgeteld. Maar hoe je het ook precies inkleedt, uiteindelijk is de vraag gewoon: waar leg je de grens voor een 5,5. Dan vind ik het niet onredelijk dat als je maar 50% van (correct geformuleerde!) mc vragen goed kunt beantwoorden, je het niet haalt... eigenlijk ken je de stof dan toch ook maar nauwelijks?

Bijkomend probleem in Leiden is dat men die gokcorrectie helemaal niet correct kan toepassen. Bij sommige vakken bestaat het tentamen uit een deel mc, een deel open vragen. De gokcorrectie wordt dan toegepast op de totaalscore! Dat is dus fundamenteel fout. Helaas valt dit niet aan de verantwoordelijke juristen uit te leggen.

Ik neem aan dat men aan de EUR voor het mc-deel en het open deel aparte deelcijfers berekent en dan het gewogen gemiddelde vaststelt? (Dus 40% mc, 60% open, of andersom?) Of net zo goed is: max 40 punten (met gokcorrectie) uit mc, max 60 punten uit open, dan gewoon optellen en delen door 10.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2006 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Of net zo goed is: max 40 punten (met gokcorrectie) uit mc, max 60 punten uit open, dan gewoon optellen en delen door 10.


Zo werkt dat dus bij ons.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2006 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
Of net zo goed is: max 40 punten (met gokcorrectie) uit mc, max 60 punten uit open, dan gewoon optellen en delen door 10.

Zo werkt dat dus bij ons.

En bij ons is het dan: max 40 punten uit mc (nog zonder gokcorrectie), max 60 punten uit open, dan optellen, dan gokcorrectie op alles.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2006 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij welk tentamen was dat?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2006 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Utrecht heb ik ook wel mc-tentamens gehad, mét gokcorrectie. Op zich vind ik die correctie wel redelijk, als het tenminste op de goede manier gebeurd en niet zoals Bona fides het beschrijft. Het blijft natuurlijk balen als je níet gegokt hebt en toch een lager cijfer hebt door die correctie.

O.a. daarom, en omdat de antwoordmogelijkheden soms inderdaad discutabel zijn, geef ik de voorkeur aan open tentamenvragen.

Overigens heb ik in Tilburg (master) nog geen mc-vragen gezien. Iemand die ze wel tegengekomen is tijdens de masterfase?
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 24 jun 2006 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Bij welk tentamen was dat?

In ieder geval vorig jaar bij inleiding europees recht (herinner je je die Excel-sheet met 251 rijen?) en dit jaar bij ondernemingsrecht.

Ondernemingsrecht dit jaar gaf 25 punten uit mc, 15 punten uit open. Dus max 40 punten totaal. De omrekentabel is volgens mij door dezelfde conciërge opgesteld als vorig jaar bij inl. europees. In ieder geval is het duidelijk dat de "correctie" op het totaal van 40 punten werd toegepast. Daarnaast vind die conciërge het ook niet nodig dat alles goed (=40 punten) met meer dan een 9,50 wordt beloond: vandaar dat 39 gelijk een 9 gaf, en waarschijnlijk maar een enkeling hoger dan 8 heeft gehaald.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: za 24 jun 2006 9:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de OU ook vooral het eerste jaar veel mc tentamens, daarna als het goed is veel minder.

Er wordt bij ons gebruik gemaakt van een gok correctie, is een specifieke berekening die ergens op de OU site staat uitgelegd.
Cesuur bij 40 vragen met 4 keuzemogelijkheden ligt op 26/27: 27 vragen goed = 6, 26 vragen goed = 5.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meester



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 245


BerichtGeplaatst: za 24 jun 2006 9:37    Onderwerp: MC vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor wat betreft de OU: bij het tentamen Inleiding privaatrecht had ik van de 40 MC vragen er 34 goed, de open vraag bij mijn weten ook goed, en toch een zesje ( waar ik overigens wel blij mee ben, want ik kan verder met strafrecht). Waar ik tegenaan stuiter is het volgende: ik lees waarschijnlijk niet zorgvuldig genoeg; soms staan relatief eenvoudige vragen nogal omslachtig geformuleerd, en de nervositeit doet de rest...
Maar goed, inmiddels heb ik twee certificaten, en ben ik wel een voorstander van mc-vragen. Wat me overigens wel verontrust is dat ik las dat er cursussen bij de OU zijn waar het lesmateriaal alleen digitaal wordt verstrekt, en niet te downloaden is. Je moet er toch niet aan denken dat je alleen vanaf je beeldscherm moet studeren! Ik hoop maar dat het er bij de rechtenstudie niet van komt..
_________________
Nil desperandum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 24 jun 2006 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, je kunt in dat geval altijd even de CTRL A, CTRL C en CTRL V truuk doen en dan alsnog printen Wink
Maar ik heb ook liever boeken, mede omdat mijn laptopscherm anders zo oranje of groen of roze wordt .... Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds