Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 16:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mondelinge verdediging van de scriptie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

De mondeling verdediging van de scriptie moet ingevoerd worden
ja, want ...
50%
 50%  [ 4 ]
Nee, want ...
50%
 50%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 8

Auteur Bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2004 1:54    Onderwerp: Mondelinge verdediging van de scriptie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hervatting van het onderwerp onder Scriptie / afstuderen
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2004 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, voor de redenen die ik in de andere draad heb aangegeven. Wink

Om nog kort in te gaan op Ramonkey's argumenten. Hij kan dan wel stellen dat hij extra vaardigheden heeft opgedaan in de rechtswinkel omtrent het verdedigen van zijn werk, maar dit argument gaat niet op in zijn algemeenheid gezien dat de meeste studenten helemaal geen dergelijke activiteiten ontplooien.

Om andere redenen valt het argument ook flat on its face. De scriptie is inhoudelijk gezien van een heel andere orde dan het oplossen van een casusprobleem zoals je dit doet bij de rechtswinkel; de insteek bij de scriptie is immers wetenschappelijk waaruit volgt dat de verdediging ook geheel anders van opzet is. Daarbij is de scriptie tevens de belangrijkste productie die je maakt tijdens je opleiding, daar mogen best wel wat hoge eisen aan gesteld worden; een verdediging draagt bij aan de kwaliteit en de objectiviteit van de beoordeling.

Terzijds, dat je op een andere universiteit zou moeten hebben gelopen om te mogen opmerken en kritiek te hebben dat er geen verdediging plaatsvindt is natuurlijk klinkklare onzin. Dat feit kan namelijk elke drol constateren zonder al te veel moeite.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2004 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

om op je laatste verhaaltje terug te komen...jij maakt een vergelijking mbt de kwaliteit van andere universiteiten omdat deze geen verdediging hebben. Dat is iets anders dan opmerken of kritiek hebben, jij geeft een waardeoordeel en dien je daarvoor niet juist vergelijkingsmateriaal te hebben?? Als jij graag een mening over iets geeft zonder te weten hoe datgene is en je dus prettig voelt bij het herkauwen van meningen van anderen..ga je gang hoor.

Een pleitnota opstellen, producties aanmaken, onderzoek naar doen naar de feiten en de juridische geschilpunten, hieruit je conclusies trekken en de zaak verdedigen...komt toch behoorlijk overeen met de werkzaamheden bij een scriptie. Heb jij eigenlijk wel bij een rechtswinkel gewerkt nu je van de hoed en de rand schijnt te weten over de werkzaamheden? Er zijn bovendien naast rechtswinkels ook verschillende keuzevakken waarin het pleiten en verdedigen van eigen werk centraal staat. De student wordt derhalve voldoende mogelijkheden geboden om zich op die wijze te ontplooien, of ze dat dan ook daadwerkelijk doen is een tweede. Het eenmalig verdedigen van een scriptie zal van een student die op dat gebied geen ervaring heeft niet opeens een toppleiter maken.

Quote:
een verdediging draagt bij aan de kwaliteit en de objectiviteit van de beoordeling

mis hier weer de onderbouwing...uitleg of blijf je strooien met oneliners?
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2004 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap de redenering ook niet helemaal dat als je je scriptie niet hoeft te verdedigen dit als een teken van slechte kwaliteit van de universiteit wordt gezien.
Wat al gezegd wordt, eenmalig je scriptie verdedigen zal echt niet bijdragen in je kwaliteit als pleiter, beter lijkt me dan om vóór de scriptie vakken te volgen die aan je kwaliteit als pleiter bijdragen. En die zijn er ook, iniedergeval wel op onze uni.
Verder, als je je scriptie gewoon voorziet van kwaliteit en alle voor en tegens al meeneemt hoef je toch ook niets te verdedigen..... Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2004 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Om nog kort in te gaan op Ramonkey's argumenten. Hij kan dan wel stellen dat hij extra vaardigheden heeft opgedaan in de rechtswinkel omtrent het verdedigen van zijn werk, maar dit argument gaat niet op in zijn algemeenheid gezien dat de meeste studenten helemaal geen dergelijke activiteiten ontplooien.


Is dit dan ook geen gebrek van de studenten in het algemeen? De rechtswinkel staat altijd te springen om mensen. Het feit dat er bijna geen mensen op reageren zegt al genoeg denk ik.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 01 jul 2004 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
om op je laatste verhaaltje terug te komen...jij maakt een vergelijking mbt de kwaliteit van andere universiteiten omdat deze geen verdediging hebben. Dat is iets anders dan opmerken of kritiek hebben, jij geeft een waardeoordeel en dien je daarvoor niet juist vergelijkingsmateriaal te hebben?? Als jij graag een mening over iets geeft zonder te weten hoe datgene is en je dus prettig voelt bij het herkauwen van meningen van anderen..ga je gang hoor.

Rechten is in principe een wetenschappelijke opleiding. Wordt dit fundament aangetast door wetenschappelijke vaardigheden te schrappen dan doet dit af aan de wetenschappelijke kwaliteit van die desbetreffende opleiding. Je kunt natuurlijk wel van mening verschillen in welke mate een verdediging bijdraagt aan de academische vorming. Maar dat is een heel ander vraagstuk, een vraag die jij niet stelt.

Deze vraag staat dan ook volledig los van de constatering – geen waardeoordeel – dat sommige faculteiten een dergelijke verdediging niet hebben. Je hebt of een verdediging, of je hebt er geen. Het is dan ook vreemd om te stellen dat ik geen oordeel zou kunnen vormen hierover omdat ik niet zou weten hoe het is om af te studeren zonder een scriptie te verdedigen. Wat wil je dat ik doe? Nogmaals afstudeer op een faculteit waar ik alleen de scriptie hoef in te leveren om de bul te verdienen? Lijkt me een beetje overbodig en ook een onzinnige suggestie.

Quote:
Een pleitnota opstellen, producties aanmaken, onderzoek naar doen naar de feiten en de juridische geschilpunten, hieruit je conclusies trekken en de zaak verdedigen...komt toch behoorlijk overeen met de werkzaamheden bij een scriptie. Heb jij eigenlijk wel bij een rechtswinkel gewerkt nu je van de hoed en de rand schijnt te weten over de werkzaamheden?

Een pleitnota is geen wetenschappelijk vraagstuk, casussen over de kapotte video recorder van Jan, of het ontslag van piet hebben helemaal niets te maken met rechtsvorming en wetenschappelijk juridisch onderzoek.

Natuurlijk zijn er oppervlakkige overeenkomsten in de zin dat je bronnen moet zoeken, onderzoek moet doen naar feiten, je betoog op papier moet zetten e.d., maar dat is inherent aan elk betoog, of je dat nu schrijft op de middelbare school of op een universiteit. De aspecten die je hier noemt zijn dan ook niet voldoende onderscheidend om als beoordelingscriterium te dienen, je komt ze overal tegen.

Je argument, ‘ik heb al een keer een betoog gehouden, dus hoeft het niet meer’, gaat gewoon heel snel voorbij aan de essentiële verschillen tussen het feitelijk bepleiten van een casus en werkelijk juridisch onderzoek. Toepassen van positief recht is niet hetzelfde als het reflecteren daarop.

Quote:
of ze dat dan ook daadwerkelijk doen is een tweede. Het eenmalig verdedigen van een scriptie zal van een student die op dat gebied geen ervaring heeft niet opeens een toppleiter maken.

Het heeft helemaal niets met pleiten te maken. Iemand kan enorm goed zijn in retoriek en een buitengewoon vermogen hebben om een rechter te overtuigen louter door de manier waarop hij zijn betoog brengt. Dat maakt nog geen goede scriptieverdediging.

Quote:
mis hier weer de onderbouwing...uitleg of blijf je strooien met oneliners?

Je hebt niet veel fantasie nodig om zelf een antwoord op die vraag te vinden lijkt me. Laughing Een examencommissie samengesteld uit meerdere personen levert een evenwichtigere en objectievere beoordeling simpelweg omdat er meerdere personen bij betrokken zijn. De bijdrage aan de kwaliteit bestaat daaruit dat door de examencommissie nog eens diep kan worden ingegaan - niet alleen op de verbanden die de student zelf ziet en noemt, maar - op alle raakvlakken die de commissie van belang acht. Zo valt prima te toetsen dat de student niet alleen zijn eigen werk goed kent, maar dat hij hier ook in een bredere context goed op kan reflecteren; vooral die elementen waarop men in de scriptie niet geanticipeerd heeft. Waarom denk je dat op de UvT de verdediging bijdraagt aan het cijfer?

Over de kwaliteit van universiteiten gesproken… Over een aantal dagen is het VNSU rapport rechtsgeleerdheid 2004 beschikbaar, dan kom ik graag terug op de kwaliteit van universiteiten onderling. Wink

Flash schreef:
Is dit dan ook geen gebrek van de studenten in het algemeen? De rechtswinkel staat altijd te springen om mensen. Het feit dat er bijna geen mensen op reageren zegt al genoeg denk ik.
Ja en nee. Een rechtswinkel zal prima bijdragen aan de algemene juridische ontwikkeling van een student gericht op het werken als advocaat. Dat is echter niet de intentie van de scriptieverdediging.

Als ik Ramonkey's argument radicaliseer dan hoeft men bij een promotie ook niets te verdedigen, immers "kent" men het pleiten nu al wel. Dat lijkt mij een zeer verkeerd vertrekpunt.

Kijk, ik begrijp best dat studenten het liever gemakkelijk hebben. Wink Maar er kan best wat extra nadruk liggen op de wetenschappelijke component.

Eva schreef:
Ik snap de redenering ook niet helemaal dat als je je scriptie niet hoeft te verdedigen dit als een teken van slechte kwaliteit van de universiteit wordt gezien.

Om dat misverstand uit de wereld te helpen, dat heb ik dus niet gesteld. Ik stel dat het afdoet aan de academische kwaliteit van een opleiding. Ik zou hetzelfde vinden als men een vak als filosofie zou schrappen.

Als ik het trouwens heb over "beste" universiteiten, dan moet je dat met een korreltje zout nemen. Daar bedoel ik echt niet mee dat andere universiteiten op zouden leiden tot "slechte" juristen. Laughing Ik zet het niet voor niets tussen "".

Quote:
en alle voor en tegens al meeneemt hoef je toch ook niets te verdedigen..... Very Happy

Laughing Kon dat maar. Als je ooit een scriptieverdediging hebt meegemaakt zul je zien dat dit over het algemeen niet het geval is. Docenten kunnen zeer lastig zijn daarbij.

Van drie berichten één bericht gemaakt


Laatst aangepast door Sovereign op do 01 jul 2004 10:42, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds